• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In deze stad viel er vorig jaar maar 1 verkeersdode

Auteur: machielvdd, gepost 4 januari 2020 om 09:09 – 68 Reacties

Ze nemen hier geen halve maatregelen.

De Noorse hoofdstad Oslo kan niet tot de autovriendelijke steden gerekend worden. Integendeel, de Noren zien het liefst alle auto’s uit de stad verdwijnen. Op veel plaatsen mag je niet meer komen met de auto. Er zijn vorig jaar 700 parkeerplaatsen geschrapt. Deze maakten plaats voor fietspaden en parkjes. Ook gelden er strenge snelheidslimieten. Daar komt bij dat auto’s in Noorwegen zwaar belast worden en de benzine er duur is.

De verstokte Noorse automobilist zal niet vrolijk worden van deze maatregelen, maar ze hebben in ieder geval één heel duidelijk voordeel opgeleverd. In 2019 is er in de stad namelijk niet meer dan één verkeersdode gevallen. Een man die in juni met zijn Volkswagen Transporter tegen een hek reed was het enige dodelijke slachtoffer dat er te betreuren was.

In 1975 vielen er in de Noorse stad nog 41 doden. Sindsdien is dit aantal echter gestaag afgenomen. Als deze trend zich doorzet behoren verkeersdoden in Oslo binnenkort voorgoed tot het verleden.

Dit geld overigens niet alleen voor Oslo. Ook als land doet Noorwegen het goed. Het behoort namelijk tot de veiligste landen van Europa qua verkeersdoden. Het aantal verkeersdoden is in het afgelopen decennium bijna gehalveerd. Waar er in 2010 nog 210 doden vielen, waren dit er in 2019 nog maar 110.

In Oslo kun je je dus met een gerust hart in het verkeer begeven, zeker als voetganger of fietser. Moeten we in de Nederlandse grote steden daarom het Noorse voorbeeld volgen?

Met dank aan Bart voor de tip!

Fotocredit: @jortie op Autojunk.

Bron: Jalopnik

Ook interessant!

  • katalysator gejat
    Is jouw katalysator vorig jaar ook gejat?
  • Dit was vorig jaar het gevaarlijkste stukje snelweg
  • Bestelauto van het Jaar 2022
    Dít is de Bestelauto van het Jaar 2022
  • Tesla tóch niet dit jaar volledig zelfrijdend

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

noorwegen, veiligheid, Verkeer

Vorig bericht: « Autoblog Garage: DS7 introductie
Volgend bericht: Zandvoort 4 maanden voor de Dutch GP: nieuwe dronebeelden »

Lees Interacties

Reacties

  1. xjs678qr zegt

    4 januari 2020 om 09:15

    In Brussel zijn er al 2 deelstepdoden gevallen…

    Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      4 januari 2020 om 09:21

      @xjs678qr: Na onderzoek bleek het om 1 persoon te gaan?

      Login om te reageren
      • xjs678qr zegt

        4 januari 2020 om 10:15

        @kareljansen: ik herinner mij 2 eenzijdige ongevallen, maar na de feestdagen kunnen er wel wat hersencellen afgestorven zijn :-)

        Login om te reageren
      • mar10us zegt

        4 januari 2020 om 10:15

        @kareljansen: nee 1 ging dood op de dag zelf en de andere op de dag van de reconstructie.

        Login om te reageren
    • bitd zegt

      4 januari 2020 om 09:23

      @xjs678qr: echt he, wat een onzin dingen zijn dat zeg. Soort rijdend afval

      Login om te reageren
      • skinny058 zegt

        4 januari 2020 om 09:50

        @bitd: Ik vind ze fantastisch! Heel Berlin mee door gescheurd. Wel goed oppassen want ze gaan best hard. Maar vind ze ideaal.

        Login om te reageren
    • dieselkameel zegt

      4 januari 2020 om 10:11

      @xjs678qr: 1 bij de reconstructie?

      Login om te reageren
      • kle500 zegt

        4 januari 2020 om 11:19

        @dieselkameel: belgenmop

        Login om te reageren
  2. Alfarobert zegt

    4 januari 2020 om 09:22

    Da’s niet best maar 1 verkeersdode in een jaar. Wereld is overbevolkt dus dit helpt niet echt.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      4 januari 2020 om 10:49

      All kidding aside… https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E (gouwe ouwe)

      Login om te reageren
  3. Harald.370 zegt

    4 januari 2020 om 09:27

    Ik denk dat als iedereen zich in Amsterdam nu eens aan de verkeersregels zou houden (niet door rood rijden, voorrang verlenen etc.) het Noorse doel best haalbaar is ;-)

    Login om te reageren
    • Foramen zegt

      4 januari 2020 om 12:04

      @harald111: Ben nog nooit in het Amsterdamse verkeer overleden, aan mij zal het niet liggen!

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    4 januari 2020 om 09:33

    Moeten we in de Nederlandse grote steden daarom het Noorse voorbeeld volgen?
    Ergens in Den Haag hebben een aantal Groenlinksers zojuist een ge-wel-dig orgasme beleefd toen ze dit lazen…

    Nee, zonder gekheid, ik woon in een grote stad en ik verklaar de mensen voor gek die en masse met de auto de stad in rijden om te shoppen, eten of recreëren. Maar het Noorse model van verkeersmaatregelen is gewoon niet haalbaar meer voor ons land, zodra je de afstand tussen die steden in ogenschouw neemt.

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      4 januari 2020 om 13:38

      @RRRobert: lezen Groenlinksers Autoblog dan wel? ? misschien stiekem op hun zolderkamertje.

      Login om te reageren
  5. Shaw zegt

    4 januari 2020 om 09:34

    “De Noorse hoofdstad Oslo kan niet tot de autovriendelijke steden gerekend worden. Integendeel, de Noren zien het liefst alle auto’s uit de stad verdwijnen” en afsluitend de vraag stellen of we voorbeeld moeten nemen.
    .
    Autoblog schaft zich af. Wat is dit toch voor Europese ziekte!??

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      4 januari 2020 om 10:56

      @shaw: oogkleppen much? De hobby of liefhebberij van de ene (petrolhead) mag de veiligheid van de andere niet in gevaar brengen. Onze binnensteden zijn nooit ontworpen om autoverkeer veilig te kunnen combineren met fiets- en voetgangersverkeer. De enige wegen die consequent met verkeersveiligheid in het hoofd worden ontworpen, zijn autosnelwegen. Daar is het verkeer namelijk radicaal gescheiden.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      4 januari 2020 om 12:22

      @shaw: Ja, want de ware petrolhead wil niets liever dan zich stapvoets door een drukke binnenstad wurmen met zijn auto…

      Login om te reageren
      • Shaw zegt

        4 januari 2020 om 14:02

        @vaakbenjetebang: Ja inderdaad, je hebt een heel sterk punt. Petrolheads gaan graag in de stad met bus of fiets! Eén keer per jaar ‘n keer ff het circuit op volstaat.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          4 januari 2020 om 17:23

          @shaw: dat zijn de echte petrolheads, hard daar waar dat veilig kan dus op het circuit en voor de rest nou, laat maar.

          Login om te reageren
          • Shaw zegt

            4 januari 2020 om 19:22

            @mashell: is goed jongen, als jij en de jouwen maar rechts houden op de snelweg. Met je “petrolhead”s

            Login om te reageren
  6. edward330d zegt

    4 januari 2020 om 09:37

    Misschien heeft het ook te maken met de instelling van de mensen daar. Iets minder gehaast en een beetje om elkaar denken….

    Login om te reageren
    • chriscross zegt

      4 januari 2020 om 09:44

      @edward330d: dat denk ik ook en misschien ook wel iets meer fatsoen

      Login om te reageren
    • Shaw zegt

      4 januari 2020 om 09:46

      @edward330d: @chriscross:
      Misschien lastig voor sommigen die steeds in hokjes denken:
      Het 1 sluit het ander Niet uit.

      Login om te reageren
  7. gandini zegt

    4 januari 2020 om 09:50

    In Nederland hebben we trouwens wel één klein probleempje…
    We hebben toch iets meer dan 5,5 miljoen mensen wonen en iets minder vierkante km’s oppervlakte…

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      4 januari 2020 om 10:58

      @gandini: Ja, Oslo is echt een bijzonder uitgestrekte en dunbevolkte stad… #eyerolling

      https://d1bvpoagx8hqbg.cloudfront.net/originals/my-erasmus-experience-oslo-norway-beatrice-e183189bcd988cba7cd8932facaf99e8.jpg

      Login om te reageren
    • potver7 zegt

      4 januari 2020 om 15:04

      @gandini: En dus is ons landje een prima plek om een goed georganiseerd fiets- en OV-netwerk neer te zetten, en autogebruik te minderen.

      Login om te reageren
      • justinautoblog zegt

        6 januari 2020 om 14:32

        @potver7: zou ideaal zijn als het hier elke 20 graden zou zijn zonder regen

        Login om te reageren
  8. skinny058 zegt

    4 januari 2020 om 09:52

    Offtopic: Wordt er nog een bericht uitgestuurd over de problemen met iOS en Android v.d. app? Is nu al een paar dagen zo en vind wat uitleg v.d. Autoblog redactie wel zo netjes.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      4 januari 2020 om 09:58

      @skinny058: ja. Zie al dagen geen foto’s in de app….

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      4 januari 2020 om 10:05

      @skinny058: We zijn op dit moment druk bezig met zeer veel vernieuwingen onder de motorkap. Dit kun je een klein beetje zien aan de site en voornamelijk aan de app. We zijn druk bezig om alles te fixen.

      Login om te reageren
      • meneerdoorn zegt

        4 januari 2020 om 10:57

        @willeme: en met die reactie moeten we het voorlopig maar doen?

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          4 januari 2020 om 11:19

          @meneerdoorn: Wat stel je zelf voor? ;-)

          Login om te reageren
          • monsieurleloure zegt

            4 januari 2020 om 11:56

            @willeme: Waarom niet bovenaan de homepage wat info en ontwikkelingen?

            Login om te reageren
            • willeme zegt

              4 januari 2020 om 12:18

              @monsieurleloure: Verreweg de meeste lezers bezoeken Autoblog via de website. De app-lezers zijn een hele kleine groep. Ook is de verwachting dat het snel opgelost gaat worden. Een artikel erover maken helpt niet zoveel. We moeten het helaas even doen met wat we hebben, maar voor de toekomst biedt het veel nieuwe mogelijkheden om de lezer beter te kunnen bedienen.

              Login om te reageren
              • skinny058 zegt

                4 januari 2020 om 12:28

                @willeme: Kan me echt niet voorstellen dat de app-gebruikers een hele kleine groep zijn. Verbazingwekkend. Ik gebruik juist alleen maar de app, zo wel iOS als Android.

              • willeme zegt

                4 januari 2020 om 12:43

                @skinny058: Tot voorheen waren het 50.000 app gebruikers ten opzichte van 1.500.000 gebruikers op de website. Om even een idee te krijgen. App-gebruikers zijn wel heel trouw en fanatiek, dus we zullen het zeker updaten, maar het is qua aantallen een vrij kleine groep.

              • skinny058 zegt

                4 januari 2020 om 16:17

                @willeme: Terwijl je juist zou zeggen dat de gemiddelde persoon tegenwoordig meer op z’n smartphone zit dan op z’n pc, aangezien deze zo wat 24/7 op de man gedragen wordt.

      • sizedoesmatter zegt

        4 januari 2020 om 16:50

        @willeme: huh? Is er ook een autoblog website? Weer wat geleerd…..

        Login om te reageren
  9. vinz667 zegt

    4 januari 2020 om 10:25

    geen auto’s, geen verkeer doden. Ik weet nog iets: tabak verbieden. Ineens stuk minder mensen die sterven aan gevolgen van roken!
    Het is beetje baby met badwater weggooien.

    Login om te reageren
  10. moveyourmind zegt

    4 januari 2020 om 10:42

    Bijna geen verkeersdoden in Noorwegen…

    Maar de petrolheads, waarvan er tien jaar terug nog honderdduizenden in Noorwegen waren, zijn daar zo goed als uitgestorven.

    Om van al die halve dooie Noren die zich in een electrohok hebben laten stoppen nog maar te zwijgen…

    Je wordt gewoon beduveld met de cijfers waar je bij staat.

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      4 januari 2020 om 11:18

      @moveyourmind: Weet niet of je probeert te trollen, maar: Lees je eigen verhaal nog even terug en leg me dan even uit wat de logica is? Uitgestorven betekent niet dat ze dood zijn. Of dat het erg is dat er minder autoliefhebbers zijn.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 januari 2020 om 17:26

        @kle500: uitsterven is helaas echt wel gevolg van sterven en dus dood zijn.

        Login om te reageren
        • noodlesoup zegt

          4 januari 2020 om 20:20

          @mashell: Misschien een semantische discussie, maar uitsterven kan iets anders betekenen dan letterlijk verdwijnen door overlijden. Hier zou het ook kunnen betekenen, niet meer behorend tot de groep, petrolhead… Wel mierenneukerij dit.

          Login om te reageren
        • kle500 zegt

          5 januari 2020 om 12:47

          @mashell: gaan er echt mensen dood aan het verwijderen van parkeerplaatsen? En dan ook nog alleen mensen die toevallig auto’s wel leuk vinden?

          Login om te reageren
  11. kevin_cooman zegt

    4 januari 2020 om 10:51

    Best grappig, Noorwegen is id enorm voor electrisch rijden en milieu en is schatrijk door… olie te verkopen…

    Login om te reageren
    • _Eend_ zegt

      4 januari 2020 om 11:39

      @kevin_cooman: Weet je wat nog grappiger is aan Noorwegen?

      De Noorse staat heeft een pensioenfonds waar 1 biljoen euro in zit (10.000.000.000.000 NOK)

      En hier is het elk jaar weer spannend of de pensioenen niet gekort worden..

      Login om te reageren
      • kevin_cooman zegt

        4 januari 2020 om 11:49

        @_eend_: Jullie hebben nog een pensioenfonds? In Belgie ook… Enkel bij ons is dit leeg…

        Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 januari 2020 om 14:02

        @_Eend_: 1 biljoen maar? Haha, losers. Wij hebben meer als Nederlanders!

        Login om te reageren
        • _Eend_ zegt

          4 januari 2020 om 15:41

          @lekbak: Ja.. Maar in Noorwegen wonen wel iets minder mensen ;)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            4 januari 2020 om 16:18

            @_Eend_: ach joh, dat zijn slechte details…

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              4 januari 2020 om 16:19

              @lekbak: ‘slechts’, beste autocorrect. Dat is gewoon een woord…

              Login om te reageren
      • noodlesoup zegt

        4 januari 2020 om 20:22

        @_Eend_: Het betreft overigens geen pensioenfonds maar een staatsfonds dat opgezet is om op lange termijn de lagere inkomsten van de olie te vervangen. Dus ze hebben een deel van de oliewinsten geïnvesteerd in andere zaken. Het is dermate groot dat als je het nu zou liquideren elke Noor miljonair zou zijn.

        Login om te reageren
  12. joos straetmans zegt

    4 januari 2020 om 11:14

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  13. johnwaters zegt

    4 januari 2020 om 12:09

    Weer zo’n Groenlinks geïnspireerd artikel, heeft die partij zich nu al geïnfiltreerd in Autoblog?

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      4 januari 2020 om 12:52

      @johnwaters: precies, linkse klootzakken met hun weinige verkeersdoden! Hoe meer doden hoe beter! Lees het artikel nog eens, je reactie nog eens en leg me dan uit wat hier groen links aan is? En zo ja, wat er (specifiek in dit artikel) mis mee is?

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        4 januari 2020 om 14:52

        @kle500: auto’s wegpesten uit de stad? Parkeerplaatsen vervangen door parkjes? Zware belasting op auto’s? Lees jij het artikel anders nog eens! Dit is exact hetgeen Groenlinks in onze steden wilt realiseren.

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          4 januari 2020 om 16:17

          @johnwaters: Verkeersveiligheid gaat het over…

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            4 januari 2020 om 16:48

            @kle500: als alle schepen langs de kade blijven liggen zullen er geen aanvaringen meer gebeuren. Als alle vliegtuigen op de grond blijven staan dan zullen er geen meer crashen. Als alle fietsen in het schuurtje blijven dan zullen er geen meer vallen. En als alle auto’s uit de stad zijn weggepest dan zullen er geen ongevallen meer gebeuren.

            Login om te reageren
        • degrotemuis zegt

          5 januari 2020 om 11:01

          @johnwaters: Ringweg om de stad, parkeergarages, duidelijk aangegeven rijroutes, scheiden van langzaam verkeer en snelverkeer, energie steken in het aanpakken van telefoon gebruik achter het stuur, prijzen voor ov verlagen, da’s ook Oslo. Ik rij niet voor mijn lol de binnenstad van een gemiddelde grote stad in, zeker niet op doorreis. En wil ik naar de binnenstad, is parkeren in een garage aan de rand van de binnenstad vaak fijner dan op jacht naar een plekje in de straten. Dat werkt ook een stuk beter dan de schijnveiligheid van de Nederlandse fietsstraat, met ‘de auto als gast’. Ik vind het dan wel weer onzin dat vrijwel alle overige plekken in de stad voor EVs zijn, alsof die minder hard aankomen bij een botsing. Maar ook zonder 100% GL te gaan en alles op vier wielen te verbieden of doodbelasten, kunnen we bepaalde dingen best overnemen voor een stukje extra veiligheid op de weg.

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            5 januari 2020 om 13:32

            @degrotemuis: Ik dacht even dat je het over Amsterdam had. Het GL Mekka van Nederland.

            Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      4 januari 2020 om 14:34

      @johnwaters: Als enkel links zich bekommert om verkeersveiligheid ga ik dringend stoppen met op centrumrechts te stemmen. Rolleyes.

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        4 januari 2020 om 15:06

        @luxaeterna: links bekommert zich helemaal niet om verkeersveiligheid, links bekommert zich enkel om zoveel mogelijk kapot te maken, de industrie, landbouw, luchtvaart, scheepvaart, transport, bouwsector, onze cultuur, noem het maar op.

        Login om te reageren
        • kle500 zegt

          4 januari 2020 om 16:17

          @johnwaters: dude.. kom even in de grotemensenwereld. Als dat is wat je denkt moet je even een paar jaar naar school gaan.

          Login om te reageren
        • 9000cse zegt

          4 januari 2020 om 17:16

          @johnwaters: Weet je, johnwaters, ik hoef me niet af te vragen aan welke kant van het politieke spectrum jij je bevindt, want dat is overduidelijk en zelfs je goede recht. Maar om nou bij elk woord in een artikel op AutoBlog dat jou niet bevalt de beschuldigende vinger te wijzen naar GL, bewijst telkens weer hoe beperkt jouw visie op de werkelijkheid is. Het is mij door jouw reacties ook volkomen duidelijk geworden aan welke maatschappijvorm jij de voorkeur geeft. Die behoort in ieder geval niet democratisch te zijn, want elke afwijking van jouw denkbeelden wordt immers niet getolereerd.
          Uiteraard respecteer ik (ja! Ik dus wel!) je vrijheid van meningsuiting, maar het zou je niet misstaan om eens te proberen niet alles wat je niet bevalt te politiseren en er GL de schuld van te geven. Zo ook in dit artikel. Dit gaat erover hoe Noorwegen/het stadsbestuur van Oslo het aantal verkeersdoden in Oslo heeft weten terug te dringen. En daarbij had GL beslist geen enkele vinger in de pap! Gebruik dus niet elk artikel om je gal tegen GL te gaan spuien. Daar is AutoBlog niet voor bedoeld.

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            4 januari 2020 om 17:27

            @9000cse: Oslo een GL stadsbestuur, dus mijn redenering klopt.

            Login om te reageren
            • 9000cse zegt

              4 januari 2020 om 18:35

              @johnwaters: Toch wel jammer! Nu blijft er dus van jouw reactie om 15:06 uur : “links bekommert zich helemaal niet om verkeersveiligheid”, helemaal niets meer over en spreek je je na slechts 2 uur en 19 minuten zelfs compleet tegen. Iets van: Zoals de wind waait, waait m’n rokje?

              Login om te reageren
              • johnwaters zegt

                4 januari 2020 om 19:15

                @9000cse: misschien moet ik ook in de politiek gaan voor GL.

  14. alfapeter zegt

    4 januari 2020 om 18:51

    VW busjes zijn dus 100% verantwoordelijk voor de gebeurde ongevallen. Dit eist maatregels!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North