
Ze nemen hier geen halve maatregelen.
De Noorse hoofdstad Oslo kan niet tot de autovriendelijke steden gerekend worden. Integendeel, de Noren zien het liefst alle auto’s uit de stad verdwijnen. Op veel plaatsen mag je niet meer komen met de auto. Er zijn vorig jaar 700 parkeerplaatsen geschrapt. Deze maakten plaats voor fietspaden en parkjes. Ook gelden er strenge snelheidslimieten. Daar komt bij dat auto’s in Noorwegen zwaar belast worden en de benzine er duur is.
De verstokte Noorse automobilist zal niet vrolijk worden van deze maatregelen, maar ze hebben in ieder geval één heel duidelijk voordeel opgeleverd. In 2019 is er in de stad namelijk niet meer dan één verkeersdode gevallen. Een man die in juni met zijn Volkswagen Transporter tegen een hek reed was het enige dodelijke slachtoffer dat er te betreuren was.
In 1975 vielen er in de Noorse stad nog 41 doden. Sindsdien is dit aantal echter gestaag afgenomen. Als deze trend zich doorzet behoren verkeersdoden in Oslo binnenkort voorgoed tot het verleden.
Dit geld overigens niet alleen voor Oslo. Ook als land doet Noorwegen het goed. Het behoort namelijk tot de veiligste landen van Europa qua verkeersdoden. Het aantal verkeersdoden is in het afgelopen decennium bijna gehalveerd. Waar er in 2010 nog 210 doden vielen, waren dit er in 2019 nog maar 110.
In Oslo kun je je dus met een gerust hart in het verkeer begeven, zeker als voetganger of fietser. Moeten we in de Nederlandse grote steden daarom het Noorse voorbeeld volgen?
Met dank aan Bart voor de tip!
Fotocredit: @jortie op Autojunk.
Bron: Jalopnik
In Brussel zijn er al 2 deelstepdoden gevallen…
@xjs678qr: Na onderzoek bleek het om 1 persoon te gaan?
@kareljansen: ik herinner mij 2 eenzijdige ongevallen, maar na de feestdagen kunnen er wel wat hersencellen afgestorven zijn :-)
@kareljansen: nee 1 ging dood op de dag zelf en de andere op de dag van de reconstructie.
@xjs678qr: echt he, wat een onzin dingen zijn dat zeg. Soort rijdend afval
@bitd: Ik vind ze fantastisch! Heel Berlin mee door gescheurd. Wel goed oppassen want ze gaan best hard. Maar vind ze ideaal.
@xjs678qr: 1 bij de reconstructie?
@dieselkameel: belgenmop
Da’s niet best maar 1 verkeersdode in een jaar. Wereld is overbevolkt dus dit helpt niet echt.
All kidding aside… https://www.youtube.com/watch?v=FACK2knC08E (gouwe ouwe)
Ik denk dat als iedereen zich in Amsterdam nu eens aan de verkeersregels zou houden (niet door rood rijden, voorrang verlenen etc.) het Noorse doel best haalbaar is ;-)
@harald111: Ben nog nooit in het Amsterdamse verkeer overleden, aan mij zal het niet liggen!
Moeten we in de Nederlandse grote steden daarom het Noorse voorbeeld volgen?
Ergens in Den Haag hebben een aantal Groenlinksers zojuist een ge-wel-dig orgasme beleefd toen ze dit lazen…
Nee, zonder gekheid, ik woon in een grote stad en ik verklaar de mensen voor gek die en masse met de auto de stad in rijden om te shoppen, eten of recreëren. Maar het Noorse model van verkeersmaatregelen is gewoon niet haalbaar meer voor ons land, zodra je de afstand tussen die steden in ogenschouw neemt.
@RRRobert: lezen Groenlinksers Autoblog dan wel? ? misschien stiekem op hun zolderkamertje.
“De Noorse hoofdstad Oslo kan niet tot de autovriendelijke steden gerekend worden. Integendeel, de Noren zien het liefst alle auto’s uit de stad verdwijnen” en afsluitend de vraag stellen of we voorbeeld moeten nemen.
.
Autoblog schaft zich af. Wat is dit toch voor Europese ziekte!??
@shaw: oogkleppen much? De hobby of liefhebberij van de ene (petrolhead) mag de veiligheid van de andere niet in gevaar brengen. Onze binnensteden zijn nooit ontworpen om autoverkeer veilig te kunnen combineren met fiets- en voetgangersverkeer. De enige wegen die consequent met verkeersveiligheid in het hoofd worden ontworpen, zijn autosnelwegen. Daar is het verkeer namelijk radicaal gescheiden.
@shaw: Ja, want de ware petrolhead wil niets liever dan zich stapvoets door een drukke binnenstad wurmen met zijn auto…
@vaakbenjetebang: Ja inderdaad, je hebt een heel sterk punt. Petrolheads gaan graag in de stad met bus of fiets! Eén keer per jaar ‘n keer ff het circuit op volstaat.
@shaw: dat zijn de echte petrolheads, hard daar waar dat veilig kan dus op het circuit en voor de rest nou, laat maar.
@mashell: is goed jongen, als jij en de jouwen maar rechts houden op de snelweg. Met je “petrolhead”s
Misschien heeft het ook te maken met de instelling van de mensen daar. Iets minder gehaast en een beetje om elkaar denken….
@edward330d: dat denk ik ook en misschien ook wel iets meer fatsoen
@edward330d: @chriscross:
Misschien lastig voor sommigen die steeds in hokjes denken:
Het 1 sluit het ander Niet uit.
In Nederland hebben we trouwens wel één klein probleempje…
We hebben toch iets meer dan 5,5 miljoen mensen wonen en iets minder vierkante km’s oppervlakte…
@gandini: Ja, Oslo is echt een bijzonder uitgestrekte en dunbevolkte stad… #eyerolling
https://d1bvpoagx8hqbg.cloudfront.net/originals/my-erasmus-experience-oslo-norway-beatrice-e183189bcd988cba7cd8932facaf99e8.jpg
@gandini: En dus is ons landje een prima plek om een goed georganiseerd fiets- en OV-netwerk neer te zetten, en autogebruik te minderen.
@potver7: zou ideaal zijn als het hier elke 20 graden zou zijn zonder regen
Offtopic: Wordt er nog een bericht uitgestuurd over de problemen met iOS en Android v.d. app? Is nu al een paar dagen zo en vind wat uitleg v.d. Autoblog redactie wel zo netjes.
@skinny058: ja. Zie al dagen geen foto’s in de app….
@skinny058: We zijn op dit moment druk bezig met zeer veel vernieuwingen onder de motorkap. Dit kun je een klein beetje zien aan de site en voornamelijk aan de app. We zijn druk bezig om alles te fixen.
@willeme: en met die reactie moeten we het voorlopig maar doen?
@meneerdoorn: Wat stel je zelf voor? ;-)
@willeme: Waarom niet bovenaan de homepage wat info en ontwikkelingen?
@monsieurleloure: Verreweg de meeste lezers bezoeken Autoblog via de website. De app-lezers zijn een hele kleine groep. Ook is de verwachting dat het snel opgelost gaat worden. Een artikel erover maken helpt niet zoveel. We moeten het helaas even doen met wat we hebben, maar voor de toekomst biedt het veel nieuwe mogelijkheden om de lezer beter te kunnen bedienen.
@willeme: Kan me echt niet voorstellen dat de app-gebruikers een hele kleine groep zijn. Verbazingwekkend. Ik gebruik juist alleen maar de app, zo wel iOS als Android.
@skinny058: Tot voorheen waren het 50.000 app gebruikers ten opzichte van 1.500.000 gebruikers op de website. Om even een idee te krijgen. App-gebruikers zijn wel heel trouw en fanatiek, dus we zullen het zeker updaten, maar het is qua aantallen een vrij kleine groep.
@willeme: Terwijl je juist zou zeggen dat de gemiddelde persoon tegenwoordig meer op z’n smartphone zit dan op z’n pc, aangezien deze zo wat 24/7 op de man gedragen wordt.
@willeme: huh? Is er ook een autoblog website? Weer wat geleerd…..
geen auto’s, geen verkeer doden. Ik weet nog iets: tabak verbieden. Ineens stuk minder mensen die sterven aan gevolgen van roken!
Het is beetje baby met badwater weggooien.
Bijna geen verkeersdoden in Noorwegen…
Maar de petrolheads, waarvan er tien jaar terug nog honderdduizenden in Noorwegen waren, zijn daar zo goed als uitgestorven.
Om van al die halve dooie Noren die zich in een electrohok hebben laten stoppen nog maar te zwijgen…
Je wordt gewoon beduveld met de cijfers waar je bij staat.
@moveyourmind: Weet niet of je probeert te trollen, maar: Lees je eigen verhaal nog even terug en leg me dan even uit wat de logica is? Uitgestorven betekent niet dat ze dood zijn. Of dat het erg is dat er minder autoliefhebbers zijn.
@kle500: uitsterven is helaas echt wel gevolg van sterven en dus dood zijn.
@mashell: Misschien een semantische discussie, maar uitsterven kan iets anders betekenen dan letterlijk verdwijnen door overlijden. Hier zou het ook kunnen betekenen, niet meer behorend tot de groep, petrolhead… Wel mierenneukerij dit.
@mashell: gaan er echt mensen dood aan het verwijderen van parkeerplaatsen? En dan ook nog alleen mensen die toevallig auto’s wel leuk vinden?
Best grappig, Noorwegen is id enorm voor electrisch rijden en milieu en is schatrijk door… olie te verkopen…
@kevin_cooman: Weet je wat nog grappiger is aan Noorwegen?
De Noorse staat heeft een pensioenfonds waar 1 biljoen euro in zit (10.000.000.000.000 NOK)
En hier is het elk jaar weer spannend of de pensioenen niet gekort worden..
@_eend_: Jullie hebben nog een pensioenfonds? In Belgie ook… Enkel bij ons is dit leeg…
@_Eend_: 1 biljoen maar? Haha, losers. Wij hebben meer als Nederlanders!
@lekbak: Ja.. Maar in Noorwegen wonen wel iets minder mensen ;)
@_Eend_: ach joh, dat zijn slechte details…
@lekbak: ‘slechts’, beste autocorrect. Dat is gewoon een woord…
@_Eend_: Het betreft overigens geen pensioenfonds maar een staatsfonds dat opgezet is om op lange termijn de lagere inkomsten van de olie te vervangen. Dus ze hebben een deel van de oliewinsten geïnvesteerd in andere zaken. Het is dermate groot dat als je het nu zou liquideren elke Noor miljonair zou zijn.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Weer zo’n Groenlinks geïnspireerd artikel, heeft die partij zich nu al geïnfiltreerd in Autoblog?
@johnwaters: precies, linkse klootzakken met hun weinige verkeersdoden! Hoe meer doden hoe beter! Lees het artikel nog eens, je reactie nog eens en leg me dan uit wat hier groen links aan is? En zo ja, wat er (specifiek in dit artikel) mis mee is?
@kle500: auto’s wegpesten uit de stad? Parkeerplaatsen vervangen door parkjes? Zware belasting op auto’s? Lees jij het artikel anders nog eens! Dit is exact hetgeen Groenlinks in onze steden wilt realiseren.
@johnwaters: Verkeersveiligheid gaat het over…
@kle500: als alle schepen langs de kade blijven liggen zullen er geen aanvaringen meer gebeuren. Als alle vliegtuigen op de grond blijven staan dan zullen er geen meer crashen. Als alle fietsen in het schuurtje blijven dan zullen er geen meer vallen. En als alle auto’s uit de stad zijn weggepest dan zullen er geen ongevallen meer gebeuren.
@johnwaters: Ringweg om de stad, parkeergarages, duidelijk aangegeven rijroutes, scheiden van langzaam verkeer en snelverkeer, energie steken in het aanpakken van telefoon gebruik achter het stuur, prijzen voor ov verlagen, da’s ook Oslo. Ik rij niet voor mijn lol de binnenstad van een gemiddelde grote stad in, zeker niet op doorreis. En wil ik naar de binnenstad, is parkeren in een garage aan de rand van de binnenstad vaak fijner dan op jacht naar een plekje in de straten. Dat werkt ook een stuk beter dan de schijnveiligheid van de Nederlandse fietsstraat, met ‘de auto als gast’. Ik vind het dan wel weer onzin dat vrijwel alle overige plekken in de stad voor EVs zijn, alsof die minder hard aankomen bij een botsing. Maar ook zonder 100% GL te gaan en alles op vier wielen te verbieden of doodbelasten, kunnen we bepaalde dingen best overnemen voor een stukje extra veiligheid op de weg.
@degrotemuis: Ik dacht even dat je het over Amsterdam had. Het GL Mekka van Nederland.
@johnwaters: Als enkel links zich bekommert om verkeersveiligheid ga ik dringend stoppen met op centrumrechts te stemmen. Rolleyes.
@luxaeterna: links bekommert zich helemaal niet om verkeersveiligheid, links bekommert zich enkel om zoveel mogelijk kapot te maken, de industrie, landbouw, luchtvaart, scheepvaart, transport, bouwsector, onze cultuur, noem het maar op.
@johnwaters: dude.. kom even in de grotemensenwereld. Als dat is wat je denkt moet je even een paar jaar naar school gaan.
@johnwaters: Weet je, johnwaters, ik hoef me niet af te vragen aan welke kant van het politieke spectrum jij je bevindt, want dat is overduidelijk en zelfs je goede recht. Maar om nou bij elk woord in een artikel op AutoBlog dat jou niet bevalt de beschuldigende vinger te wijzen naar GL, bewijst telkens weer hoe beperkt jouw visie op de werkelijkheid is. Het is mij door jouw reacties ook volkomen duidelijk geworden aan welke maatschappijvorm jij de voorkeur geeft. Die behoort in ieder geval niet democratisch te zijn, want elke afwijking van jouw denkbeelden wordt immers niet getolereerd.
Uiteraard respecteer ik (ja! Ik dus wel!) je vrijheid van meningsuiting, maar het zou je niet misstaan om eens te proberen niet alles wat je niet bevalt te politiseren en er GL de schuld van te geven. Zo ook in dit artikel. Dit gaat erover hoe Noorwegen/het stadsbestuur van Oslo het aantal verkeersdoden in Oslo heeft weten terug te dringen. En daarbij had GL beslist geen enkele vinger in de pap! Gebruik dus niet elk artikel om je gal tegen GL te gaan spuien. Daar is AutoBlog niet voor bedoeld.
@9000cse: Oslo een GL stadsbestuur, dus mijn redenering klopt.
@johnwaters: Toch wel jammer! Nu blijft er dus van jouw reactie om 15:06 uur : “links bekommert zich helemaal niet om verkeersveiligheid”, helemaal niets meer over en spreek je je na slechts 2 uur en 19 minuten zelfs compleet tegen. Iets van: Zoals de wind waait, waait m’n rokje?
@9000cse: misschien moet ik ook in de politiek gaan voor GL.
VW busjes zijn dus 100% verantwoordelijk voor de gebeurde ongevallen. Dit eist maatregels!