Nieuwe velgen en meer voor de Volkswagen Golf GTI van Loek in de Autoblog Garage!
Het is nog maar een maand geleden dat jullie het jaarverslag van mijn Volkswagen Golf GTI uit de Autoblog Garage hebben kunnen lezen, waar ik even orde op zaken stelde. Kort samengevat: eigenlijk is er helemaal niks gebeurd aan de GTI behalve onderhoud. Ik was daar een beetje gespannen over, maar het viel me allemaal erg mee. Ik ben het type dat liever niet hele dure dingen koopt als je het risico loopt dat je auto ineens een dure reparatie nodig heeft, maar nu ik dat vertrouwen heb is het eindelijk tijd voor leuke dingen. Er zijn direct na het schrijven van de vorige update drie dingen gebeurd die de moeite waard zijn, waarvan één vrij forse update.
Scherm
Allereerst: het infotainmentscherm in de Golf uit de Autoblog Garage begon officieel een doorn in het oog te worden. Het scherm, een wat verouderde Android-headunit, deed het nog wel, maar eigenlijk kon je er onder de streep niet heel veel meer mee dan muziek afspelen via Bluetooth. Dat terwijl zo’n Android-scherm tegenwoordig barst van de functionaliteit. Ik had echter het gekke vooroordeel dat een Android-scherm met al die functionaliteit gelijk een dure opgave zou worden. Maar na wat navraag blijkt dat erg mee te vallen. Zo belandde ik -toegegeven, via AliExpress- op een scherm dat voor nog geen 200 euro alle functies had die ik wenste.
Installatie
Een groot voordeel van VAG: dit scherm past in zo’n beetje alles van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat van 2004 tot en met 2015. De installatie is dan ook een fluitje van een cent, relatief gesproken. Dat kan ik, met behulp van een vriend (en Autoblog-tipgever), ook wel zelf. Het hele middelste deel van het dashboard kan eruit en dan schroef je het oude scherm er ook zo uit. De kabelboom was identiek aan de kabelboom die bij het nieuwe scherm hoorde.
Mocht ik dit nog een keer moeten doen, dan zit er waarschijnlijk binnen tien minuten een nieuw scherm in de Golf. Doe je het voor de eerste keer, dan kom je alle valkuilen tegen. Zo zit er in één van de panelen die je eruit moet halen een stekkertje voor het passagiersairbaglampje. TREK DIE ER NIET UIT!! Er ging daarna een airbaglampje branden. Deze heb ik gereset met de OBD-scanner, maar dit wordt wel eens afgeraden in verband met plofgevaar. Ook ging het scherm na de installatie niet meer uit. In de grote kabelboom zit namelijk een extra stekker die via de accu het scherm blijft voeden. Trek je deze eruit, dan gaat het scherm uit zodra je de sleutel uit het contact haalt. Moet je ook maar net weten.
Ervaring
Eén van mijn grootste eisen voldeed het nieuwe scherm in de Volkswagen Golf GTI uit de Autoblog Garage per definitie al aan: ik wilde dat hij leek op een OEM-scherm. Met de knopjes gestapeld aan de zijkanten zoals in modernere Volkswagens. Dat is gelukt. Het schermoppervlak is iets kleiner, maar dat maakt me niet zo uit. Wat wel uitmaakt en voor mij de hele operatie al direct de moeite waard maakte: het nieuwe scherm ondersteunt draadloos Apple CarPlay en Android Auto. Tot het punt dat hij CarPlay nu opstart op het moment dat je de auto aanzet en automatisch verbindt met je telefoon. Ik vind CarPlay een absolute redding en om dat in een 20 jaar oude auto te hebben is erg fijn.
Velgen
Ein-de-lijk: ik ga iets cosmetisch aanpakken aan de Golf. Opvallend genoeg één van de dingen waar ik me niet zo aan stoor. Tenminste, half. Het gaat om de velgen. Ja, ik vind de Denver/Detroit/Monza (afhankelijk van de grootte en kleurstelling) een briljant velgdesign wat de GTI uitmuntend staat, maar die van mij niet. Deze zijn een keer herspoten in volledig zilver en daarna totaal niet zorgvuldig tegen vele stoepranden aan geschuurd. Ook door mezelf, moet ik toegeven, maar enkel omdat ik wist dat ze in echt hele belabberde staat waren. De blanke laklaag begint eveneens een mooie zoutvlakte te worden qua craquelé. Kortom: die moeten eens een goede refurb. Maar als dagelijkse forens kan ik niet mijn GTI op bakstenen zetten in de tijd dat de velgen gerepareerd worden.
Dan kan je twee dingen doen. Of je zorgt dat dat wel kan door bijvoorbeeld het OV te gebruiken (blègh), of je koopt een donders goedkope set velgen voor tijdelijk. Of je kiest voor de meest dure, neurotische en alleen-goed-te-praten-als-autofanaat-optie. Ik koos voor die laatste, maar wel met de kanttekening dat ik een tweede set velgen ook kan gebruiken voor een zomer- en winterset. Laat ik het zo zeggen: ik hoefde niet zo kieskeurig te zijn voor een tweede set velgen, maar ik doe het wel.
Er zijn namelijk twee ontwerpen die ik zowel mooi vind als bij de Golf V uit de Autoblog Garage vind passen. De eerste is vrij simpel: het type ‘Watkins Glen’ dat Volkswagen voor de Golf VI GTI Edition 35 ontwierp. In het antraciet een mooi contrast en een perfecte wintervelg. Toch vind ik het design niet mooier dan de Detroits en zou het dus altijd een winterset worden. Er is één type velg dat ik misschien nog wel mooier vind dan de Detroits die er nu onder zitten én omdat het een VAG-velg is uit dezelfde periode past ‘ie ook nog eens. Het is de enige velg waarover @willeme ooit een special schreef, zo speciaal. We hebben het dan natuurlijk over de vrij legendarische Avus-velg van Audi.
Avus
Deze waren eerst in de steekmaat 5×100, maar voor de Audi S3 (8L), S4 (B5) en S6 (C5) werd het design aangepast en werden ze net als mijn Golf 5×112. De Avus op de S3, S4, S6 en S8 is een kleine evolutie daarvan. De derde en laatste ‘generatie’ van de Avus-velg, wat mij betreft de mooiste, kwam enkel naar de Audi S4 (B6 en B7). Een goede Avus-velg is al redelijk zeldzaam, helemaal in goede staat, en als je al een set vindt is deze vaker dan niet 17 inch en de ‘tweede’ variant. Ik moest dus de derde generatie hebben en dat is niet altijd even makkelijk.
Om even snel de vraag te beantwoorden ‘past dat wel onder de Golf’: ja en nee. De ET-waarde wijkt iets af en de velg is 8J, terwijl de Detroit 7,5J is. In tegenstelling tot het probleem wat ik had met de Clio echter betekent een lagere ET waarde (van ET51 naar ET45) dat het wiel verder uitsteekt in plaats van te dicht op de remschijf of wielkast komt. Aangezien er een speling van ergens tussen de 10 en 15 mm zit tussen de banden en de wielkast op de Golf, moet dat goedkomen.
Maar goed, dan moet je dus wel een set vinden. Via Marktplaats vond ik er zowaar eentje! Wel aan de prijs, maar volledig OEM, kersvers gepoedercoat en iets wat vele coaters vergeten: de naafkappen zijn exact zo geverfd als de velgen, zonder kleurverschil. Gewoon de beste Avus-velgen die je gaat vinden, zeg maar. En handig: ze stonden te koop op zo’n drie kilometer afstand van het Autoblog-kantoor. De Golf weer ingezet als de beste bedrijfswagen (voor velgen dan) van Nederland met de banken plat, daarna door om ze erop te zetten. Dit ga ik niet zelf doen nu ik een vriendelijke garage heb die ook gelijk de banden kan overzetten. Ja, ik weet dat mensen fan waren van mijn geklooi met velgen als een soort ‘leren door te doen’, maar ik ben kennelijk gewoon een betere schrijver dan monteur.
Anyway, een ietwat onnodige upgrade dus, al vind ik het wel erg mooi en ga ik deze upgrade nodig maken. Het plan is namelijk om de Avussen als zomerset te gebruiken voor de Golf GTI uit de Autoblog Garage en de Detroits na een reparatie in te zetten als winterwielen. Daarover later meer. Genoeg geneuzel: hoe staan Avus-velgen onder een Volkswagen Golf V GTI? nou, zo:
Zoals gezegd net ietsje verder naar buiten, maar verder alsof ze eronder horen. Persoonlijk vind ik het precies zo gelukt als ik hoopte. De wielen zijn gelijk gebalanceerd en aangezien de afmetingen bijna identiek zijn aan de originele velgen, hoeft ‘ie niet opnieuw uitgelijnd te worden. Qua design is dit hoe ik de auto wilde hebben: als je niet beter weet zou je niet eens denken dat de velgen niet origineel zijn. En wie het wel weet is een connaisseur. Maar net als bij al mijn keuzes: het interesseert me eigenlijk weinig zo lang ik het zelf de look vind die het moet zijn. En dat is het.
Tuning
Nog een kleine update, voordat de velgen gemonteerd waren overigens (dus als je ineens weer de Detroits spot, daarom). Zoals ik ooit wel eens heb gezegd is de Volkswagen Golf GTI uit de Autoblog Garage gechipt naar Stage 1, tenminste als de factuur klopt. Toen ik in de regio Rotterdam was, heb ik de auto even over de vloer gehad bij De Loods in Papendrecht. Eigenaar Albert, die overigens ook de Mk5 Club runt waar ik al een tijdje lid van ben, kon wel even pielen met de software en kwam erachter dat de chiptune ofwel ongedaan gemaakt is ofwel nooit zo goed was geweest.
Genoeg reden om de ECU-data uit te lezen en aan te passen naar een ‘echte’ Stage 1 tune. Wat het doet qua extra vermogen is marginaal (hij deed waarschijnlijk rond de 220 pk, dat is nu 250 of meer), maar het voelt wel alsof de auto wat zekerder is van zijn zaak. Af en toe in een bepaald toerenbereik wilde de motor nog wel eens een beetje twijfelen als je gas geeft, da’s nu een vloeiende curve. Nou is het niet zo dat ik elk stoplicht als een dragstrip benader, maar je koopt niet een GTI om nooit gebruik te maken van zijn sportieve insteek. Dan zijn dit soort mods wel fijn.
De Volkswagen Golf GTI uit de Autoblog Garage is zo langzamerhand een beetje een geldput aan het worden, al is nu wel een substantieel deel van dat geld cosmetisch en comfort-gerelateerd. Dat is dus een luxe die ik mijzelf permitteer. Daarover gesproken: laat vooral weten in de reacties wat je vindt van de velgen!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
Dutchdriftking zegt
Deftige upgrades weer. Lekker bezig! Vraagje, werkt de achteruitrijcamera van de oude unit ook weer op de nieuwe?
Loek zegt
@Dutchdriftking: thanks! de achteruitrijcamera blijft het ondergeschoven kindje wat even niet meer ondergeschoven moet worden. Idealiter trek ik het hele zooitje eruit, maar ik ben er nog nooit aan toe gekomen. In een eerdere AB Garage Update reageerde iemand met een retrofit van een camera die onder het VW logo zit (zoals op nieuwere VW’s) en dat vind ik een toffe upgrade. Komt dus nog wel.
Dutchdriftking zegt
Dat was ik ook.😎 Klinkt als een plan!
Loek zegt
@Dutchdriftking: haha, in dat geval bedankt! Ik zie nu pas hoe je je vraag hebt verwoord en om die nog even te beantwoorden: de camera doet het niet en/of heeft het nooit gedaan. We hebben nog wel even gekeken of de nieuwe headunit daar verandering in bracht maar ik denk dat het aan de bekabeling achter ligt. Moet iemand met verstand even een keer naar kijken als de eerdergenoemde upgrade plaats vindt.
Dutchdriftking zegt
Aha. Kortom, camera aanschaffen en veel met de draadjes prutsen tot je de juiste hebt. Hier klopte de handleiding niet dus het was even zoeken. Maar erg blij met het resultaat!
henk123456 zegt
Leuke update! Ook al eens aan een audio upgrade gedacht? Ik vond het geluid in de golf 5 zeldzaam slecht
Loek zegt
@henk123456: bedankt :) er zit min of meer een upgrade in, er zit een op maat gemaakte hoedenplank met twee flinke JBL-speakers achterin gebouwd. Dit is echter een toevoeging op de oude speakers, geen volledige upgrade. Overigens kan het zijn dat er ergens in het verleden nog nieuwe speakers ingebouwd zijn, want ik vind het standaard geluid helemaal niet zo slecht. Of ik ben niks gewend ;)
Richmond zegt
leuke update, maar de oude stijl velgen passen beter bij de auto.
Loek zegt
@Richmond: komende winter worden ze weer gewisseld! :)
540ix zegt
Hopelijk wordt het dan snel weer winter… 🤔🤔
Oopelkadet zegt
Leuke upgrade voor het scherm en mooi in het dashboard zoals ik het graag zie. Ik ga tegenwoordig met een hamer nieuwe auto’s bekijken en vraag verkoper altijd of de auto ook zonder die afzichtelijke tablets werken. Ik wil gewoon geen scherm in mijn auto, de oase van rust.
De velgen vind ik veel minder. Deze gti moet gti velgen hebben. Die rondjes maken het juist zon leuke auto waar deze avus iteratie toch het petjesgevoel en 3 dubbele uitlaat terugbrengt.
kniesoor zegt
Voor het mooi zouden de Audi-logo-dopjes in de Avussen (Avii ?) nog even voor een paar VW-exemplaren verwisseld moeten worden. Dit staat een beetje wanhopig.
p.s.: Opvallend hoe strak en glanzend de carrosserie er nog bij staat. Of is er lustig gephotoshopt ? 🙂
Loek zegt
@kniesoor: op zich zouden VW dopjes passen, maar ik ben wel een beetje van het type ‘als je niet wil etaleren dat je Audi-velgen koopt, moet je geen Audi-velgen kopen’ ;) Is wel iets wat ik aan het onderzoeken ben want je kan de dopjes als het goed is loshalen. Met hoe veel kracht en of het omkeerbaar is, dat is de vraag.
Over de carrosserie: handwas doet wonderen! Enige wat er aan bewerking is toegevoegd is een kleurcorrectie op de app Lightroom voor de foto’s met de velgen eronder, het was namelijk geen mooi weer die dag. De carrosserie op zich is nog in best goede staat, behalve bepaalde stukjes die ofwel niet op de foto staan (het dak bijvoorbeeld) ofwel wegvallen in het geheel.
Want als je weet waar je moet kijken is er echt wel veel aan te merken ;)
kniesoor zegt
Als de dekseltjes van de velgen ook opnieuw gepowdercoat zouden zijn, moet de zwarte ring, tesamen met de Audi logo’s er vanaf zijn geweest. Die zou dan nog een keer zonder schade aan te richten van het dekseltje afgehaald moeten kunnen worden om er VW logo’s op te zetten, lijkt me.
Afijn, als het je niet stoort, kan je de Audi logo’s ook gewoon laten zitten, spaart eventuele hoofdbrekens. En dan blijven de dekseltjes in ieder geval onbeschadigd 🙂
Dutchdriftking zegt
@loek: een ander idee, als straks de GTI wielen klaar zijn een 18 inch set verkopen en een set twee deling 19 inch Audi BBS speedline monteren? De ultieme Golf 5 wielen naar mijn bescheiden mening.
Loek zegt
@Dutchdriftking: oei, ik ben juist absoluut geen fan van dat type velg onder de Mk5. Bovendien merk ik dat ik niet groter wil dan 18 inch, ik vind eigenlijk deze 18 inch Avus ook al groter uitvallen dan het lijkt.
Dutchdriftking zegt
Smaken verschillen gelukkig 😎
rollingstoned zegt
Leuk verslag weer @Loek, alleen vind ik die Avis velgen wel minder dan de originele. Wat ook goed zou staan is een setje (witte) OZ Racing Superturismo’s. Hier zie je ze onder een rode Polo:
https://mobility-center.nl/wp-content/uploads/2019/05/oz-racing-superturismo-wrc-race-white-red-lettering-vw-polo-1_x.jpg
Loek zegt
@rollingstoned: onder die Polo staan ze erg goed, maar onder een Golf 5 ben ik bang dat het niet mijn ding is. Wordt het gelijk zo’n rallywagen van en dan zouden er meer dingen moeten veranderen om die look te versterken :)
Alfanaat zegt
Wanneer houden mensen eens een keer op om het woord “velgen” te gebruiken terwijl ze “wielen” bedoelen?
De velg is slechts de buitenste rand van een wiel.
mashell zegt
Het antwoord op je vraag is: voorlopig niet. Net zoals mensen uitlaat zeggen tegen wat slechts de uitlaat eindstukken zijn zullen ze velg blijven zeggen tegen het metalen deel van het wiel. Dat houdt op bij de opkomst van de zwevende auto’s of wanneer velg officieel een synoniem is van wiel.
Erger nog vind ik dat de opgeleid door YouTube generatie ICE zegt tegen een verbrandingsmotor. Niet alleen hebben we al een goed Nederlands woord maar de afkorting ICE is ook al bij de treinen in gebruik.
sanderz28 zegt
Ik weet er ook nog wel 1. Een 8j brede velg bestaat niet een 8 inch brede wel. J is vorm van het velgbed en niet een maatvoering…
kniesoor zegt
Bij oto’s : wiel = velg + band. ‘t Is geen Gazelle, hè 🥳
Loek zegt
@kniesoor: @alfanaat: staat mij iets van bij dat bij een auto een wiel de gehele combinatie velg+band is en velg datgene wat je overhoudt als je de band eraf haalt.
Als ik de definitie van ‘velg’ erbij pak wordt inderdaad vooral gerefereerd naar fietsen, waar de velg inderdaad de rand in de band is en de spaken daar los tussen gespannen worden. Volgens mij is het begrip velg daarom bij een auto nogal flexibel geworden sinds de meeste velgen in één stuk gegoten of gesmeed zijn. Bij de meeste velgen is het daarom één geheel en niet meer losse spaken in een velgrand.
Laat ik het zo zeggen: de officiële definities die ik kan vinden voelen aan als een handboek voor fietsenmakers en ik heb deze definitie in ieder geval recent nog nooit gebruikt zien worden voor autowielen.
Alfanaat zegt
De definitie van een velg is volgens de Dikke van Dale: de ronde buitenrand van een wiel. Dus zonder band.
En ik heb een Cube, geen Gazelle :-)
rollingstoned zegt
In de automotive industrie is Engels wat gangbaarder dan de Van Dale:
British Dictionary definitions for rim (1 of 2)
rim. / (rɪm) / noun. the raised edge of an object, esp of something more or less circular such as a cup or crater. the peripheral part of a wheel, to which the tyre is attached.
Wat @Loek zegt dus. Maar goed, Nederland is dan ook het land van de fietsen ;-)
sanderz28 zegt
Velgen staan prima. Ik heb pas een 08 Octavia Rs gekocht daar zit ook een oudere Kenwood in met touchscreen. Zenders houd hij niet vast en ziet er zwaar verouderd uit. Kan je het linkje delen van jouw radio?
Loek zegt
@sanderz28: Zeker kan dat. Gaaf overigens, zo’n Octavia vRS. Zit ik persoonlijk ook min of meer serieus naar te kijken!
Bij ‘kleur’ of dus eigenlijk versie heb je draadloos CarPlay/Android vanaf versie S4. Alles daarboven is extra functionaliteit wat betreft snelheid of bandbreedte. Maar daar wordt het ook prijziger van ;)
randy zegt
Wielen staan gaaf onder deze auto. Keer wat anders dan de standaard keuzes!