Autoblog Garage: Haat-liefde Mégane R.S. Trophy

Auteur: , 60 Reacties

Ik merkte dat ik soms loop te meuten over de Megane RS. De hoogste tijd om het even van me af te schrijven dus.

Autoblog Garage: Haat-liefde Megane RS Trophy

Laat ik voorop stellen dat we van de redactie dol zijn op hot hatches. Ze hebben een praktische koets, veel power, leuke rijeigenschappen en zijn relatief betaalbaar. Genoeg om leuk te vinden dus en zeker de RenaultSport producten die net even wat meer bieden dan sommige concurrenten.

Echter het Nederlandse verkeer en mijn agenda lieten de afgelopen weken maar weinig ruimte om op de “goede” manier van de Mégane R.S. te genieten. Veel afspraken, veel kilometers, en die vooral veel op de snelweg, met herfstweer, dus net wat te veel drukte. In een opwelling verzuchte ik dat een dikke diesel met automaat, adaptieve cruise control en stoelverwarming een stuk praktischer zou zijn geweest deze periode. Het flapte eruit en later begon ik er over na te denken: was het zo?

Hoe leuk is een diesel die een vergelijkbaar prijskaartje heeft? Dat wordt dan een niet heel spannende uitvoering met grofweg een 200 pk sterke diesel onder de kap. Er zitten zat fijne auto’s bij, maar geen enkele die speciaal is. Een Mégane R.S. is dat wel. Of dat genoeg is om het gemis aan stoelverwarming goed te maken?

Lekker dik
Of je nu wel of niet van de gele kleur houdt, de Mégane R.S. heeft de wow factor. Hoe die op zijn wielen staat, ietsje breder, ietsje lager, het straalt uit dat het gemaakt is om bochten aan te vallen. De achterzijde is ook zichtbaar breder en heeft die centraal geplaatste uitlaat.

Trefwoord uitlaat: in de sport en race stand knalt die echt heel luid. Zelfs in het interieur is dat goed te horen, het zweept je lekker op om het gaspedaal eens lekker te raken. Heerlijk, zolang we niet volledig elektrisch rijden hoort een sportieve auto zo te klinken.

Lekker snel
De handbak en koppeling werken prima, genoeg gevoel en met redelijk goed gekozen verzetten. Maar ja, in de file is een automaat altijd prettiger. Wat dat betreft is de term haat-liefde daar ook op van toepassing. De meeste automaten zijn sneller en werken praktischer, maar het is ook leuk om het allemaal zelf te moeten doen. Een nadeel van de handbak in combinatie met de toch behoorlijk opgefokte 1.8 Turbo met 300 pk is dat op snelweg snelheden de Mégane R.S. Trophy minder snel is dan je wellicht verwacht. De oplossing is uiteraard terugschakelen, maar ik ben daarin verziekt door een 3.0 met turbo en nòg meer koppel onderin. Het bevestigt wel weer dat ook bij turbo motoren het slagvolume nog telt. We merkten het al eerder op met de Peugeot 308 GTI met een 1.6 turbo versus de VAG GTI’s die op papier dezelfde specs halen uit een tweeliter. Bij automaten en verdere elektrificatie gaan deze verschillen overigens snel verdampen.

Megane RS Trophy

Als de 1.8 op stoom is, dan deelt die wel echt harde klappen uit. Zijn relatief korte lengte van 1.71m heeft Regilio Tuur ook nooit beperkt in het uitdelen van snoeiharde klappen. De Mégane R.S. Trophy staat op een kort lijstje van auto’s die mij in de derde versnelling trakteerde op wielspin. Het was nat en de gemonteerde banden zijn niet ideaal voor de Nederlandse herfst, maar toch! Het zal wel kinderachtig van me zijn, maar het zijn de momenten dat ik een klein giecheltje niet kan onderdrukken.

Fantastisch onderstel
De feedback en het gevoel van het onderstel zijn fantastisch. Het is vrij stevig en niet adaptief, voor langere ritten zou iets meer comfort prettig zijn. Hé daar is die man weer die zijn stoelverwarming mist. Onterecht overigens want het onderstel is niet alleen maar knalhard. De goede sportonderstellen onderscheiden zich van de rest doordat er toch ook een soort souplesse te voelen is, die voorkomt dat er abrupte reacties van de carrosserie zijn op oneffenheden. Het laatste wat je wilt is dat de wielen contact met het wegdek verliezen.

Een mooie toevoeging bij de Mégane R.S. Trophy is het Torsen sperdifferentieel. We zijn enorme fans van mechanische sperdifferentielen bij zowel voor- als achterwielaandrijvers, ze maken een auto zo veel dynamischer. Zo ook bij de Mégane R.S. Trophy, het Torsen diff maakt het hele pakket af. Torsen staat voor Torque Sensing, de sperwerking treedt op als er koppelverschil is tussen de beide aangedreven wielen. Bij het uitaccelereren van bochten spert het differentieel pas nadat er koppelverschil is tussen het binnenste en buitenste wiel aan de vooras. Interessant genoeg betekent dit in de praktijk dat je bij het optreden van onderstuur het gas er op moeten houden, in tegenstelling tot voorwielaangedreven auto’s zonder sper. Het lijkt een soort magie, maar zodra het differentieel spert, trekt het binnenste wiel de voorkant van de auto de goede kant op. Het is een briljant gevoel, waar je wel tijd in moet investeren om er goed mee om te leren gaan. De natuurlijke reactie om bij onderstuur het gas te lossen moet even uit het systeem worden geprogrammeerd.

Autoblog Garage: Haat-liefde Megane R

Het mooie na iedere file is er ook altijd weer een afrit, een rotonde met ruimte of een mooie dijkweg. Dat is waar het onderstel inclusief Torsen differentieel tot leven komen, maar het is goed om je bewust te zijn van de grens. Ga te ver en iedere auto met een sperdifferentieel op de vooras trakteert je op extra veel en meer plotseling opkomend onderstuur. Er is meer te halen dus, maar ook potentieel meer te verliezen. Als het allemaal lekker gaat, geeft het extra voldoening.

Hoe saai, lang en druk de rit ook is geweest, de Mégane R.S. Trophy weet toch weer een glimlach op het gezicht te toveren. Niet meer zeuren over het wat harde onderstel, dat het meer werk is om zelf te schakelen en dat je zelf moet remmen voor voorgangers dus. Zelfs het gebrek aan stoelverwarming went, hoewel het in dit seizoen elke keer aangaat als ik in een auto stap waar het wel op zit.

Iemand van jullie ook zo’n haat-liefde met een auto (gehad)?



60 reacties

Als ik dit artikel lees denk ik meer aan verwendheid dan aan haat liefde. Dat zou ik hebben als de auto je laat staan op belangrijke momenten maar als de auto loopt je altijd een lach op je gezicht hebt zodra je gas geeft
@rob5nismo: ik vind het geen verwendheid. Hij geeft juist aan, dat gezien zijn wijze van gebruik van de auto tijdelijk verandert naar file, drukker verkeer, et cetera, dat je beeld/ervaring van de auto daarmee ook verandert. Ik zou ook deze auto absoluut niet kiezen voor dagelijks gebruik. Reden; ook ik maak veel kilometers, zit veel op de snelweg en dus ook veel in de file. Dan ga ik niet zitten roeren in een handbak, en wil ik een comfortabel onderstel. Stoelverwarming, tja. Noem het verwend. Anderzijds, kan me ook voorstellen dat je het mist. Zeker wanneer je toch wel een aanzienlijk bedrag voor een C segmenter hebt neergelegd, mag dat er wel opzitten.
@camber24: Ik snap het ook wel, maar de auto is nou niet echt bepaald beoordeeld op wat hij kan, wat hij doet, waarom hij gemaakt is en waar Renault Sport auto’s zo geliefd om zijn. Echt een eerlijke beoordeling is het niet.
@viezefreddyw: mee eens met wat je zegt, maar dit lijkt me dan ook een tussentijdse beoordeling, met focus op dagelijks gebruik. Denk dat overall review nog moet komen.
@camber24: Dat is dan te hopen ja.
@viezefreddyw: Eigenlijk is het wel een heel realistische review. Voor het gros van de hot hatch-kopers zal het toch hun enige en dagelijkse auto zijn, en dan is de kans groot dat de meeste kilometers toch gemaakt worden in Nederland, waar hoegenaamd niets te beleven is met een leuke auto. En daar zit je dan, in de file, met je handbak en je sper, en alle tijd om je af te vragen wat je nog meer voor je goeie geld had kunnen kopen… Mind you, voor mij persoonlijk geldt dat niet, ik heb liever een auto die me af en toe echt plezier bezorgt, en dan mag zo’n ding me in ruil daarvoor best vaak irriteren (hallo, Alfa’s in de vloot). Maar ik kan me anderzijds goed voorstellen dat dat voor anderen niet zo werkt. Zeker als ze >30K hebben uitgegeven aan een nieuwe auto.
@vaakbenjetebang: Dat snap ik allemaal wel en is misschien ook zo. Maar uiteindelijk beoordeel je zo’n auto toch waar hij voor gemaakt is? En waar voor wordt gekocht? We hebben het nu alleen over een rotonde en een afslag als je de snelweg afgaat. Beetje magertjes.

En als het dan de enige dagelijkse auto is noem dan ook dingen als infotainment, afwerking, comfort, ruimte kofferbak en achterbak etc.
@viezefreddyw: En de dijkweg en uitgebreide uitleg over sperdiff. HEt is me wel duidelijk dat jij het artikel niets vindt, maar ik vind het jammer dat je het amper lijkt gelezen lijkt te hebben. En het is niet het eindverslag waarin we alles meenemen he. Het is een stuk tussendoor over mijn ervaringen en gedachtes. Blijkbaar moeten ik voor jou alles helemaal uitpluizen. Dan hoop ik wel dat je allemaal leest, want shop je een beetje willekeurig in mijn tekst om me af te zeiken. Ik noem ook de dijkweg en jij refereert alleen aan de rotonde en de afrit. Erg flauw.
@vaakbenjetebang: Dat snap ik allemaal wel en is misschien ook zo. Maar uiteindelijk beoordeel je zo’n auto toch waar hij voor gemaakt is? En waar voor wordt gekocht? We hebben het nu alleen over een rotonde en een afslag als je de snelweg afgaat. Beetje magertjes.

En als het dan de enige dagelijkse auto is noem dan ook dingen als infotainment, afwerking, comfort, ruimte kofferbak en achterbak etc.
Hier ging iets fout….
@vaakbenjetebang: tja, dat gevoel heb ik dus ook vaak in mijn Giulia. NL sucks als het om autorijden gaat, al die geweldige rijeigenschappen kun je in NL bijna nooit exploiteren. Maar als je dan die ene afrit, die paar km bochtige km met de flippers op standje dynamic hebt kunnen rijden…… sta je weer met een bigsmile in de file.
@viezefreddyw: Nou Freddy, sorry, maar lees ook eens meer dan de eerste paar zinnen. En nee dit is geen compleet verslag over de Megane, maar het gaat 2 alinea’s over wat ik mis en daar zeur jij dan over door. Dan heb je de rest gewoon niet (goed) gelezen.
@wouter: Allereerst hoop ik dat je samen met je gezin een goede vakantie hebt gehad. Iets wat jullie wel dik verdiend hebben lijkt mij.

Ten tweede wilde ik zeker niet overkomen als een zeurpiet al moet ik zeggen dat ik na het lezen van mijn comments mij kan voorstellen dat ik wél zo overkwam dus daarvoor mijn excuses. Ik hoopte misschien (te) veel op een uitgebreid verslag. Als ik het goed van je begrijp komt dat dus nog in de vorm van een vervolg van dit verslag. Uiteraard hoef je voor mij niet alles uit te pluizen.

In ieder geval wilde ik je absoluut niet afzeiken. Wilde ik dat wel doen dan had ik wel iets gezegd wat een paar comments hieronder gezegd is.
@viezefreddyw: OK no hard feelings dan. Dit was meer een tussenverslag of wellicht niet eens dat. Er komt nog een uitbgebreid artikel aan het einde uiteraard!
@camber24: ik vind het persoonlijk een nutteloze optie wat ook voor stuurverwarming geld in mijn ogen. Tuurlijk als je veel kilometers maakt is comfort het sleutelwoord maar een goede stoel en fijn onderstel is dan in mijn ogen genoeg
@rob5nismo: fijn onderstel, helemaal mee eens. Goede stoel, ik heb nooit last van m’n rug, dus voor mij persoonlijk minder prioriteit. In een van m’n voorgaande auto’s had ik overigens massagestoelen. Leek me onzin, maar zat in een pakket. Beviel veel beter dan gedacht! Vooral op de langere ritten was het erg prettig. Waarbij je anders dezelfde houding beu raakt, hou je het daarmee toch weer een uur tot twee uur langer uit.
Stoelverwarming is voor mij inmiddels ook een van de opties die een must is geworden. Koud leer hou ik iets minder van. Ik rij diesel, dus het duurt iets langer voordat de motor warm is, dan is de stoelverwarming wel echt heerlijk!
@rob5nismo: Was even vergeten dat dit artikel aan het begin van mijn vakantie er op ging, dus ben beetje laat met reageren. Had er op het strand tijd genoeg voor gehad, maar goed.

Je hebt op zich wel gelijk. Het is ook verwend. Het ging me meer om het omschrijven van de spagaat die zo’n auto creëert. Meer sportiviteit/ beleving is bijna automatisch in ieder geval iets aan comfort inleveren.
Tsja.. stoelverwarming en je rijd om de verkeerde tijden de verkeerde auto.. dat kan je niet aan de auto toeschrijven!
@knapzuur: Nederland is ook geen auto land, van alles is te veel, te veel auto’s , te veel dieren, te veel mensen, te veel stikstof , te veel natuurgebieden, te veel industrie…

Tja te weinig ruimte dus. Lastig als je van een leuke auto wilt genieten.
@slickrick: genoeg polderwegen waar je ff kan vlammen. Of circuits opzoeken.
@slickrick: vooral teveel van dit soort overdreven gejammer en geklaag, het valt reuze mee.
Mn Alfa GT met sportonderstel. Doet veel fout, maar doet ook een paar dingen geweldig goed. En eigenlijk ook de V40 diesel die ik eerst had. Die deed heel veel goed,maar was gewoon niet leuk. Maar nu mis ik t comfort.
Wouter is gewoon een verwend kind en niet (meer) in staat om als onafhankelijk journalist te fungeren.
@pignon: volgens mij is dit de wagen van Martijn de cameraman.
@emping: Dit kenteken is daar te nieuw voor. Daarbij is de RS ingeruild voor een witte M135i
Jammer. Deze auto had meer verdiend dan wat hierboven staat. Wat er staat wisten we al. Ik mis toch dingen als verbruik, comfort op lange ritten, toegankelijkheid, ruimte op de achterbank en in de kofferbak etc. Ook dingen als infotainment. Zit dat goed in elkaar? Hoe is de afwerking? Vonden de vrouw en kinderen het een fijne auto? Ik mis toch wat belangrijke punten in de tekst als het een duurtester is.

Wat betreft haat en liefde met een auto. Ja, dat steigerende paard. Als hij het doet en het is lekker weer, dan is het echt fantastisch. Maar als er wat mankeert dan ben je echt aan de beurt. Niet dat ik dat niet wist, maar het is wel echt extreem in mijn optiek. Differentieel stuk? Berg je dan maar. Vergeet je de druppelaar er aan te hangen als je de auto langer dan 2 weken laat staan? Dan ben je de lul! Maar goed, het is een geweldige auto om te hebben en de ervaring blijft fantastisch. Maar de andere kant van de medaille is een stuk minder leuk. Ik ben nooit echt een Porsche fan geweest, maar ik begrijp de mensen wel die dat wel zijn.
@viezefreddyw: dit vind ik nu idd haat liefde verhouding met een auto het ene moment gun je hem de sloop als parkeerplaats maar als alles werkt ben je dat ook weer vergeten
@viezefreddyw: Keertje de redactie gecontact voor een “mijn auto”?

Of wellicht hebben zij jou al een keer benaderd… Zou leuk zijn!
@olivier420: Ja, gedaan. Ik zou ook deelnemen dik een jaar terug als het niet langer geleden is. Maar het weer was toen in mijn ogen erg slecht. Koud en nat, dus had afgezegd. Sindsdien is het er eigenlijk niet meer van gekomen. Wellicht nog eens aanmelden.
@viezefreddyw: is zo’n auto dan alleen leuk als je een miljoen op de bank hebt staan en meerdere van dat soort auto’s hebt staan? Als ik krom heb gelegen om er een aan te schaffen om dan leeg te lopen op dingen die je helaas moet verwachten, dan lijkt me de liefde indd snel om te gaan slaan naar haat en staat ie redelijk snel op autoscout. Natuurlijk vergeet je veel als je over lands wegen zoeft
@viezefreddyw: hebben we het in jou voorbeeld dan over 10k hier en 5k daar? Of overdrijf ik nu een beetje… Als ik zo vrij mag zijn om te vragen.
@maferick74: Anderhalf jaar terug nog een reparatie van 8300 euro. Nu staat hij ook bij Kroymans omdat de bak niet verder wilt schakelen dan de tweede versnelling. Wat het probleem is en wat het gaat kosten is nog de vraag.

Kan je uiteindelijk nog zo veel geld hebben, zulke bedragen is voor iedereen die geen miljonair is gewoon veel geld.
@viezefreddyw: Zuur… Succes ermee.
@phaeton: Dank je wel!
@viezefreddyw: het is dat ze zo mooi zijn, klote om te horen dat het een prijzige hobby is. Zijn ze daar bij kroymans een beetje schappelijk of lachen ze hun ballen uit de broek als ze je aan zien komen. Lijkt me niet leuk constant ontevreden klanten te ontvangen, je mag ook best wel wat eisen bij zo’n produkt.
@maferick74: Nou een ontevreden klant gaat wat ver, zo is het niet. Het is ook niet zo dat ik belazerd word, integendeel. Ze zijn schappelijk zat.
@viezefreddyw: Tot-ie binnen moet voor onderhoud, een dop uit het versnellingscarter wordt geschroefd die er nog lang niet uit moest, en er een barst in hetzelfde carter zit. Coulance van Porsche? “Constructiefout”? Ga terug naar af, u ontvangt geen geld. Ook Porsche gaan stuk. Maar zoals zo vaak bij de Duitse merken: hun marketing om te doen alsof ze superieur zijn, zit nu eenmaal beter in elkaar.
@viezefreddyw: ik heb ook zo n steigerend paard en ja… soms ff slikken. Maar….. ik heb nog nooit een auto gehad waarbij ik weken vooraf mij al kan verheugen dat ik hem mag starten, of s avonds even naar kan kijken… etc. Daar kan een snelle hot hatch never nooit ooit aan tippen. Tja. dan af en toe maar dokken. Mooi zijn kost wat… 😉
De alfa’s… (145 en 156). Veel
Liefde, soms wat haat.
Maar dat noem je dan snel ‘karakter’ en dan gaat t weer :)
Alle DSG bakken van VAG. Liefde, want snel schakelen, en niet zelf schakelen. Haat, want reageert te traag op momenten dat ik sneller reactie zou willen. Geen goede tussenweg tussen D en S stand. (Achttraps ZF heeft daarin de voorkeur).
@camber24: dsg etc gaat schokken. Bang wanneer het kapot gaat. Bmw ZF transmissie ben ik zo blij.
@elemento: inderdaad, na 60.000km begint de ellende (DSG7). Was blij toen ik weer overstapte naar handbak. Had er 80.000 op gevloekt en was er helemaal klaar mee.
@elemento: kom je nog achter. BMW zegt: zf bak heeft geen onderhoud nodig, ZF zegt om de x-duizend KM de bak spoelen. BMW lacht zich krom. Kwalitatief is die ZF, net als een (oudere) DSG ook niet heiliger dan de paus.
Geweldige auto, zelf ook langere tijd in mogen rijden.
Als je stoelverwarming bij dit weer al zo belangrijk vind dat je het maar liefst 3x moet vermelden in zo’n kort artikeltje dan is er volgens mij iets mis met je warmtehuishouding. Of je doet gewoon een trui aan. Want het zegt helemaal niets over de Megane rs, eerder meer iets over jezelf.
@jerudo: Weet je wat pas echt lekker is? Auto op 18 graden met airco aan, raam open en dán stoel en stuurverwarming. Dan voelt je stoel als warme trui en krijg je niet zo’n warmte hoofd ;-).
Volgens mij spreekt uit het artikel toch duidelijk meer liefde dan haat 😄. Had destijds een haat liefde verhouding met mijn Clio II RS. Heerlijke auto als je er eens goed voor ging zitten, maar onder de vierduizend toeren reed het niet veel anders dan een 1.6 liter. Omdat ik meer kilometers ging maken heb ik hem toen ingeruild voor een Omega diesel met automaat (die met de BMW motor). Was ook een fijne auto, maar achteraf toch ook veel spijt gehad dat ik die Clio RS toen weggedaan heb.
Ik denk dat het bovenstaande stuk vooral een goede herinnering is voor degenen die na wat promoties eindelijk dan in de gelegenheid zijn om dat sportieve model waar ze jaren van droomden te kunnen kopen. Tegen die tijd wordt er wellicht heel anders met een auto gereden en liggen bewust of onbewust de prioriteiten totaal ergens anders.

Heb destijds ook kort een Megane RS of RCZ R overwogen, maar ik denk dat de C-Klasse diesel achteraf toch echt de juiste keuze was met mijn rijprofiel. En nu is er qua luxe niet echt een weg terug.
Tjee… Wilde eigenlijk vandaag bij één gaan kijken, maar als ik dit zo lees lijk ik veel beter af in m’n Focus 1.6 uit 2001. Wat een ellende allemaal!
“Dat wordt dan een niet heel spannende uitvoering met grofweg een 200 pk sterke diesel onder de kap.” Ik denk dat de meeste mensen 200pk best wel spannend vinden hoor, ik vermoed dat Wouter zijn perspectief een beetje vertroebeld is geraakt door alle (sport) auto’s waarin hij mag rijden 🤗
@dcg:
Ik lees het zo dat het een niet heel spannende auto wordt, dus niet een met ca. 200pk onder de kap.
Och gut, we worden nu ineens moe van een handbak en een keer terugschakelen bij inhalen…
Ik kom niet zo vaak in de spits op de weg
Moest gisteren naar Goes , wat is het toch klote op de weg , je kunt nergens ff gas geven
Normaal rij ik het meeste over polder wegen , kan ik harder dan op de snelweg
Zoals al eerder vermeld is het een beetje nietszeggend stukje. Of, beter gezegd, een incompleet stukje. Als je al begint met dat je veel kilometers maakt en veel in de file staat, vertel dan juist iets over, bijvoorbeeld, het infotainmentsysteem of de kwaliteit van de radioinstallatie..
En voor het gebruik had er beter gekozen kunnen worden voor de versie met automaat.
Haat – liefde.
Dan denk ik aan de lease-Megane die ik had.
An sich een fijne auto, niks mis mee. Was een mooie Bose-versie met alle fabriekopties aangevinkt. Zelfs degene die ik niet hoefde, maar gewoon gedaan omdat het kon.

Maar ik kwam uit een Citroën C5 met dikke diesel en automaat.
Dus hoewel iedereen riep dat ik zo’n mooie auto had, voelde het voor mij als een achteruitgang.
Technisch prima, uiterst betrouwbaar maar zó totaal niet spannend en niet echt bij mij passend.
Maar goed, die C5 had me aan de rand van de financiële afgrond gebracht met enorme reparaties, dus ik moest wát.
Die miezerige €150 bijtelling per maand was duidelijk de liefde….
Maar ik was blij toen de leaseperiode erop zat. Ik had door de enorme besparingen op autogebied inmiddels een huis kunnen kopen en was financieel weer boven Jan.

Tijd dus voor de volgende geldverslinder…
Dat werd dus een Jaguar S-Type 2.7d. Inmiddels rij ik de tweede.
De eerste had vrijwel direct na de particuliere koop een bakrevisie nodig.
Die verdubbelde de aanschafprijs bijna. Maar daarna zo’n 70.000 probleemloze kilometers.
Dus heel veel liefde.

De tweede is echt schitterend. Meest luxe interieur, bijna alle opties en heel weinig kilometers.
En fenomenale onderhoudskosten…
Remmetjes voor: €750….
Electronica xenon-lamp stuk: €600
Aircoleiding onder het blok stuk met naar bleek ook de condensor: €1775
En de oorzaak was de aircopomp: € 750
En dan de kleine beurt van €550
En dat alles tussen mei en juli.
Hierdoor een vakantie naar Spanje gedaan met een niet goed functionerende airco.

Ik heb serieus Marktplaats overwogen en een gang naar de wagenparkbeheerder voor een leasebak.

Maar dan werkt alles weer prima. En stap je elke dag in dat heerlijke interieur.
Geniet je van die fluisterstille V6 en dat koppel….
En de complimenten over je auto.

En dan is het weer liefde.
Ze is een maîtresse. Ze kost bakken met geld, maar als ze lief naar je lacht trek je je pinpas maar weer.
Meerdere keren proefgereden in een Hyundai i30n maar wanneer je een 5serie gewend bent qua comfort (onderstel, automaat, rust op de snelweg) dan is dat toch een stuk fijner dan een perfecte hot-hatch.
@civicfk3: ja dat iets met appels en peren. Wat is het uiteindelijk geworden?
De E46 die ik hiervoor reed, met M-pakket. Reed super door de bocht, maar met de dagelijkse stukjes spoorvorming op de snelweg en klinkerweg trok ie door de 255 brede achterbanden (gingen trouwens nog geen 30kkm mee) als een malle. Ook was het onderstel wel erg hard en was filerijden klote vanwege de zware koppeling en de hakerige bak. Maar het reed wel geweldig, met een chippie naar 190pk/420Nm sleurde dat ding er altijd en aan en het was imho gewoon een prachtig gelijnde auto. Weg gedaan vanwege roest en (te weinig) ruimte, ingeruild op een C-segmenter met meer kofferbak en minder beleving. Voor de leuk stap ik dan maar wat vaker op de motor 😉
Als ik dit artikel lees, dan lijkt een Leon Cupra met DSG en reetverwarmer me een veel betere optie dan een Mégane R.S. . Die Leon heeft nog als voordeel dat ie er als ruimere ST is, waardoor de hond ook meekan (nee een hond hoort niet in de auto)
haat liefde verhouding: de 206 GTi. Liefde: elke keer een smile op mn bek als ik ermee rij. Haat: tankstation is een goede vriend geworden (reed voordien een zuinig dieseltje), nog haat: dr gaat af en toe wel eens iets stuk aan een oud hok. Nog meer haat: enkel leuk rond de kerktoren. Vanaf dat ik 10km moet rijden blijft ie mooi thuis en neem ik onze andere auto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).