Motorfietsen in Nederland na tien jaar weer in de lift

Auteur: , 48 Reacties

De animo voor tweewielers is groter dan wat het lange tijd is geweest.

Ducati Desmosedici RR

Het is je misschien niet ontgaan dat we de laatste tijd meer aandacht besteden aan motorfietsen hier op Motorblog Autoblog. Dat heeft enerzijds te maken met de komst van hoofdredacteur Michael, die is motorrijder. Een andere reden is dat Nederland uiteraard vol zit met mensen die ofwel een motor bezitten of er graag eentje willen hebben. Motoren en auto’s zijn verwant, dus wij weten zeker dat er onder de petrolheads die Autoblog lezen voldoende motorrijders zitten. Er is nu een reden drie.

Cijfers laten blijken dat de verkoop van motorfietsen in Nederland überhaupt in de lift zit. BOVAG mat dat er dit jaar 12.559 nieuwe motorfietsen verkocht zijn. Vergeleken met de drie periodes in 2018 is dat een stijging van bijna 1.000 stuks: een stijging van negen procent. De prognose komt uit op een totaal vergelijkbaar met 2009, toen werden 14.306 motorfietsen verkocht. Sinds 2009 zijn de getallen niet zo hoog meer geweest. Ook de occasionmarkt doet het goed: met 38.993 verkochte occasionmotoren en een prognose van zo’n 47.500 in totaal aan het einde van 2019, zijn de getallen ook daar gunstiger dan ooit.

Het betekent echter niet alleen dat meer mensen zwichten voor de lol die je kan hebben met een goede tweewieler. Ja, BOVAG geeft als een reden voor de stijgende verkoop dat de economie weer de goede kant op gaat en daarmee mensen zich makkelijker een tweede vervoersmiddel kunnen permitteren: er wordt dan steeds vaker gekozen voor een motor. Maar ook een motorfiets als primaire of enige vervoersmiddel gebeurt vaker dan ooit, bijvoorbeeld doordat je met een motor vaker files kunt omzeilen (door ze te doorkruisen). Voor forenzen een goede uitkomst.

BMW F Series

Voor wat betreft de motorfietsen die scoren zijn vooral BMW, Yamaha en Kawasaki de koplopers. De twee Japanners en het Duitse merk zitten qua aantallen dicht bij elkaar, met 1.807 verkochte Kawasaki’s, 1.944 verkochte Yamaha’s en 2.017 BMW’s. Het marktaandeel van deze spelers bedraagt dan ook 46 procent. Ook Honda en KTM (plek vier en vijf) doen het goed, maar met aantallen net boven de 1.000 is er een duidelijke kloof tussen die twee merken en de ‘grote drie’.

Wat betreft occasions gaat Honda juist aan top. Met 17 procent marktaandeel laat het Japanse merk Yamaha, BMW, Suzuki en Kawasaki achter zich met percentages van 16 tot 11 procent. Ook in het totale straatbeeld is Honda dominant: 23 procent van ’s lands motoren hebben een Honda-wing op de benzinetank. Het aantal motoren is trouwens ook aan het stijgen, met 746.706 motoren in totaal op de weg is dat ook meer dan 1 januari 2018.

Honda CBR929RR

Kortom: Nederlanders stappen meer en meer op de motor. Niet alleen voor de weekendjes eropuit, ook voor woon-werkverkeer is het steeds vaker de uitkomst.



48 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Het is nog goeskoop ook, verzekering a 6 euro in de maand, geen wegenbelasting en geen APK nodig en vaak haal je de 1 op 15
@kennone: Wel wegenbelasting. Ongeveer 9 euro per maand.
@stefanos:

Niks dus..
@stefanos: dan moet ik mijn factuurtje nog krijgen denk ik
@kennone: wel wegenbelasting, maar voor 1 op 15 mag je behoorlijk het gas open trekken. Dat haal ik in de auto nog en op de motor is 1 op 20 meer regel dan uitzondering. Fantastisch!
@wotskie: nou fantastisch? Als je tank 10 liter heeft schiet het nog steeds niet op. Zoals mijn tank is
@rolov: Mijne ook, maar dat was een geheimpje…
Lekker een Desmosedici!
Gisteren 2 uur in de file gestaan en er kwamen opvallende veel motorrijders voorbij ondanks het takkeweer.
Als nog grotendeels automobilisten rekening kunnen houden zo top.zijn
Veel lol voor weinig!
Ook stalling is (vaak) geen probleem, zeer lage houderschapskosten, ideaal.
Stukken goedkoper dan een auto, en big bang for money. Ik snap het wel.
Hoe noemt een arts een motorrijder?

*tromgeroffel

Orgaandonor
@jorden:
Als het goed is kan je er ook voor kiezen rustig en defensief te rijden, zelfbeheersing heet dat.
@berrybentley: en hoe doe je dat? Je laat de motorfiets in de schuur staan en gaat met de auto.
@mashell: met zo’n uitgangspunt vanuit jezelf kan jij beter in de auto blijven zitten, of beter helemaal de hut niet meer uit.
@berrybentley: je zult mij dan ook niet op een motorfiets zien. Zelfbeheersing is juist waar het bij motorrijders vaak aan schort, te snel rijden, inhalen waar dat niet mag, bochtjes afsnijden en als het dan misgaat dan zijn ze over het hoofd gezien… Ja, ja zo lusten we er nog wel een paar.
@jorden: haha grappig. Echt heel leuk.
@autowilly: Niet grappig, omdat het waar is…
@jorden: de Health Angels is een motorclub van rijdende artsen.
Die spreken elkaar vast wel zo aan ja….
@jorden: Je weet dat veel motor ongelukken veroorzaakt worden door automobilisten die niet zitten op te letten? 95% van de motorrijders rijd erg defensief, weet dat ze kwetsbaar zijn.
@techniekmeneer: maar dan is de motorrijder natuurlijk wel alsnog het voornaamste slachtoffer.
@techniekmeneer: wat heb je aan die statistieken als je eenmaal van je motor ben af gereden.
@jorden: Ik probeer er alleen mee duidelijk te maken dat het vaak niet aan de motorrijder zelf ligt. Veel mensen denken nog steeds dat motorrijders altijd als een debiel rond rijden, maar de meeste rijden juist beter dan de gemiddelde automobilist.
@jorden: Jammer genoeg, pijnlijke waarheid.
Vorige maand voor het eerst in mijn leven een gloednieuw motorvoertuig op mogen halen bij de dealer😁

Het is overigens een Yamaha R1 geworden🤙🏻
@ricksmits: Gefeliciteerd, dikke brommert!
@ricksmits: leuk man! Ik weet nog dat ik in 2011 met een maat van mij richting Marokko waren gereden en terug. Ik op mijn R6 en hij op zijn R1. Eén van mijn leukste roadtrips ooit. Enige minpunt was het vele tanken. Zulke machines kunnen maar Max 200 a 250 km met een tank. Dus een tip voor jou…probeer zoveel mogelijk naar het buitenland te reizen met dat ding en dan zul je vanzelf meer en meer je grenzen ermee verleggen.
@sollie1984: naar het buitenland reizen om grenzen te verleggen. Er schuilt een Poetin of Erdogan in jou 😉
@sollie1984: Lijkt me prima toch om de 250km stoppen met die zitpositie? Wel lekker om marge te hebben, maar het hangen wordt best snel vermoeiend.
@sollie1984: nadat ik de motor 1000Km heb ingereden is die de werkplaats in gegaan. Hij wordt nu klaargemaakt voor wedstrijdgebruik komend jaar :D
Hier alleen woon/werk verkeer met de motor als het mooi warm weer is.
M’n vader was van ca. 1998 tot z’n pensioen afgelopen jaar elke dag op z’n Fireblade te vinden. Een SC44 exact zoals de laatste foto van het artikel op de uitlaat na. Zelfs als pekelbrommer prima geschikt.
Rij sinds een aantal jaar op een Ducati Scrambler, super wendbare machine en iedere keer met een big smile van werk naar huis!! Zoveel beter dan in je koekblik weer te moeten aansluiten.
Heerlijk om na een drukke dag op te stappen en het gevoel van vrijheid te ervaren! En de meeste motoren zitten standaard al op supercar prestaties.
Ben bezig met de laatste lessen, door alle stoplichten kom je hier zo wat de stad niet meer uit in de auto, ik denk dat ik voor ieder stoplicht wel 3x moet stoppen. 🤮
Straks met een big smile erlangs!
Zo’n BMW R1250 GS Adventure is toch wel een dijk van een machine. Tegenwoordig sturen die dingen net zo scherp als een supersport maar je kan wel de nodige spullen meenemen.
@sollie1984: voor een sportieve adventure kun je beter naar een KTM gaan kijken.
Het komt maar zelden voor maar als de buurman zijn motorfiets in de lift zet kan ik me daar behoorlijk aan ergeren.
@mashell: Ja heel naar is dat..
Mits een beetje fatsoenlijk weer, het vervoersmiddel met de hoogste funfactor voor de laagste kosten!
@bas2014: in de regen is het ook nog leuk rijden hoor. Gladheid is wel ruk.
Ik heb er twee , een Ducati van 2001 en een Harley van 1981
Heb ik net zo veel lol mee als iemand met een nieuwe
Want als je zorgt dat je goeie banden en remmen hebt is de rest bijzaak
En ik hou niet van plastic dus van dat spul zit op beide minder dan een kilo
Ik rijd ongeveer even veel kilometers met de auto als met de motor. Beide gaan vrijwel nooit stuk, maar de Ducati is door zijn hoge onderhoudskosten duurder dan de Lexus. Verbruik is ongeveer gelijk, maar de werkplaatsfacturen helaas niet.
Nefast voor de CO2 uitstoot, die dingen hebben een gigantische uitstoot in vergelijking met personenwagen.
@johnwaters:
En dat voor iemand die bij EV’s meteen begint te gillen dat klimaatverandering een hoax is….
@sabrerator: ik heb nooit het woord hoax gebruikt, je moet me geen woorden in de mond leggen. Ik wil aantonen dat zogenaamde “oplossingen” evenveel uitstoot hebben dan een gewone auto waarin men veilig en comfortabel rijdt met 4 tot 5 personen en bagage.
Snap ik: snel, relatief goedkoop, geen gezemel over milieu en thrills!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).