Lekker met je tijd meegaan, heet dat.
Elektrisch rijden neemt overal toe. Niet alleen bij personenauto’s, ook bij bedrijfswagens komt het telkens meer voor. Veel merken hebben op dit moment al een elektrische bedrijfswagen in het aanbod of zijn er bezig met een of meer.
Zo ook bij PSA. De drie automerken die onder PSA vallen, te weten Opel, Peugeot en Citroën hebben ook een bedrijfswagen divisie. Zo zijn de Citroen Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert (configureer hem hier) exact dezelfde auto. Van dit olijke trio (eigenlijk een kwartet als je de Vauxhall Vivaro meerekent) komt er ook een elektrische variant. Dat meldt PSA.
Het concern is niet heel erg scheutig met informatie (of afbeeldingen), maar wat wij hebben gekregen delen wij graag met u. Het begint bij een accupakket van 50 kWh. In de WLTP moet deze variant goed zijn voor zo’n 200 km. Er komt ook een versie met 75 kWh, waarmee een actieradius van 300 km mogelijk is.
Nu lijkt 300 km nog altijd niet bijster veel. Op zich is de keuze wel te verklaren. Voor langere afstanden is diesel een ‘verstandigere’ keuze. Het verschil in rendement is op hogere snelheid kleiner dan bij lagere afstanden. Dus voor de koerier die 750 km op een dag rijdt: dit is waarschijnlijk niet je nieuwe auto van de zaak.
Aan de andere kant, er zijn voldoende bedrijven die in stedelijke gebieden en ook gebruik maken van een bedrijfswagen. Dan is een elektrische bedrijfswagen juist wel erg handig. Er is immers geen directe uitstoot in het stadsgebied en zo’n elektromotor excelleert op lage snelheden met veel stoppen en accelereren. Genoeg voordelen met een elektrische wagen.
Voor PSA heeft het in elk geval toekomst. Het Franse concern heeft namelijk ook aangegeven dat alle bedrijfswagens in 2025 geëlektrificeerd zijn.
Van boven naar onderen:
Citroen Jumpy X Le Coq Sportif ’17
PSA “Camionnette Generique” ’19
Peugeot Expert LWB ’17
Opel Vivaro Van 4×4 by Dangel ’19
Meer lezen? Dit zijn alle elektrische auto’s die in Nederland leverbaar zijn!
moondustfocus zegt
Prima om met de tijd mee te gaan, maar kan het huidige stroomnet alles wel aan?
raoufff zegt
@moondustfocus: maakt niks uit, daarvoor hebben we diesel aggregaten!
mashell zegt
@moondustfocus: makkelijk. Elektrische auto’s laden vooral s’nachts en dan is het net gewoon flink onderbelast.
lekbak zegt
@mashell: totdat het een namiddag op een koude gure winterdag is, iedereen z’n warmtepomp op vollast staat te draaien en de helft zelfs het elektrisch element gebruikt, bijna iedereen de kookplaat aan schroeft en ondertussen ook nog de elektrische auto aan de stekker legt.
Aangezien 3x25a domweg te weinig is voor een wat groter huis om te koken en verwarmen tegelijk zullen dan bijna alle huizen maximaal gebruiken. Dat kan het stroomnet bij lange na niet aan. De ontwikkelingen gaan momenteel harder dan de infrastructuur.
laptom zegt
@lekbak: stroomnet voorziet op dit moment geen problemen met de toenemende vraag en bereidt gestaag zijn capaciteit uit. Lees de officiële verklaringen van het Net maar en de roadmap die ze de komende 20 jaar hebben. Niet zomaar een kreet in de lucht gooien tijdens een verjaardagsfeestje.
lekbak zegt
@laptom: ik ben betrokken bij een project om een heel dorp van het aardgas af te krijgen. Een pilot waarbij een hele hoop bedrijven en instanties samenwerken om er achter te komen wat de problemen zijn van massaal van fossiele brandstoffen af en elektrisch gaan. Als de netbeheerder persoonlijk tegen mij zegt dat het net het niet aan kan, als de netbeheerder rond dat dorp versnelt verbeteringen aanbrengt aan de infrastructuur dan zijn er problemen. Niet iets wat ik op een verjaardag heb gehoord maar waar ik persoonlijk bij betrokken ben.
Dat een of andere site anders zegt, dat zelfs de officiële berichten anders zijn dat doet er niet toe. Ze kunnen best officieel A roepen, maar als ze in de praktijk B doen dan is het echt B!
Er word achter de schermen zelfs gewerkt om de standaard aansluiting van een woonhuis te verzwaren omdat 3x25A niet genoeg is voor een wat grotere woning. Het net is nu zelfs lang niet sterk genoeg om elk huis van 3x25A te voorzien, laat staan om elk huis van meer te voorzien. En dit alles is nog zonder dat men massaal elektrische auto’s op gaat laden trouwens. De problemen ontstaan al bij alleen verwarmen en koken tegelijkertijd (in eens in de 10 jaar voorkomende winterse omstandigheden).
sonnybonds zegt
Snap niet. Heb je zoveel ruimte voor de accu’s. Kan je ook veel meer range krijgen
mashell zegt
@sonnybonds: deze auto’s dienen niet om de chauffeur van Almere naar Barcelona te krijgen maar om pakketjes bij jouw voordeur te krijgen. Veel korte stukjes in de stad, vaak stoppen, s’nachts laden op het bedrijfsterrein, perfect voor elektrisch en een grote accu wil je dan niet, die neemt plaats in en kost veel.
sonnybonds zegt
@mashell: heb zelf veel pakketten bezorgt maar 200km wltp is dan echt niet veel. Hopen maar dan je aan het eind van de dag niet stil komt te staan.
monsieurleloure zegt
@sonnybonds: Meer accu’s is meer gewicht is minder laadvermogen.
Bart_V zegt
Toyota pro ace valt daar ook onder
potver7 zegt
@bart_v: maar is niet van PSA, dus PSA gaat die electrische versie niet aankondigen
neleev zegt
Leuke bussies! Mijn schoonpa heeft een Traffic benzine – na heel lang zoeken. Gebruikt hem particulier om zijn hobby te verplaatsen in de weekeinden. Ding werd in Duitsland gebruikt (?!?!?) door een bloemist die alleen in de stad bezorgde. Ik denk dat er een prima markt is voor deze auto’s. Ook particulier!
hansiepie zegt
Ik moet vaak ritten van 500km op een dag maken, wachten op een groter batterijtje dus..