• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: introductie Cupra Born duurtester

Auteur: machielvdd, gepost 23 maart 2024 om 08:00 – 13 Reacties

Cupra Born duurtester

We gaan even bescheiden doen, met een C-segment hatchback als duurtester.

Onze laatste twee duurtesters waren lompe SUV’s (waarvan er eentje nog in de vloot zit), met een prijskaartje van boven de ton. Dit zijn dus geen auto’s die iedereen kan en wil kopen, dus het wordt tijd dat we weer eens een normale C-segmenter aan een duurtest onderwerpen.

Nu hadden we vorig jaar ook een C-segment auto, maar dat was een Megane E-Tech EV60 met een prijskaartje van ruim 50k. Onze nieuwe duurtester is ook elektrisch, maar een stukje goedkoper. Dit is namelijk de instapversie van de Cupra Born, zonder opties. Deze heeft €35.835 gekost.

Basic Born

Wat krijg je als je zo’n basic Born bestelt? Laten we even met het uiterlijk beginnen. Een Cupra heeft altijd de bronzen accenten. Je kunt ervan houden of niet, maar dit zorgt er wel voor dat een Cupra er nooit écht saai uitziet. De kleur die je standaard krijgt is Vapor Grey (vuilniszakgrijs in de volksmond).

Cupra Born duurtester

De standaard velgen zijn 18 inch, tegen meerprijs kun je 19 of 20 inch krijgen. De 18 inch velgen zijn niet de mooiste velgen voor de Born, maar kleinere velgen betekent natuurlijk wel: (iets) meer range.

Waar de Volkswagen ID.3 instapper 150 pk had, begint het in de Cupra Born bij 204 pk. In de duurdere versies krijg je 231 pk. Natuurlijk, meer pk is altijd beter, maar 204 pk is hartstikke prima in een auto als dit. Het is niet dat we snakken naar die 27 pk extra. Bovendien is het koppel van 310 Nm hetzelfde is als in de sterkere versie.

Cupra Born duurtester
Cupra Born duurtester

Géén cruise control

Misschien zijn we een beetje verwend, maar qua uitrusting houdt het niet over in deze instapversie. Je moet het doen met parkeersensoren voor en achter en stuurverwarming. Je krijgt geen stoelverwarming, geen keyless entry, geen achteruitrijcamera en – nu komt het – geen cruise control.

Dat laatste is toch wel een beetje ‘knaak’, zoals een zekere collega zou zeggen. En het is niet dat ze vergeten zijn deze optie aan te vinken. Nee, bij de eerste twee uitvoeringen van de Born (de Impulse en de Essential) is cruise control gewoon NIET te krijgen.

Cupra Born duurtester
Cupra Born duurtester
Cupra Born duurtester
Cupra Born duurtester

Voor veel mensen is cruise control een simpelweg een must, dus is wel een potentiële afknapper. Nu moeten we zeggen dat er wel een snelheidsbegrenzer op zit, dus daarmee kun je alsnog een constante snelheid aanhouden. Maar je voet van het pedaal halen is er niet bij.

De Cupra Born is standaard wel wat sportiever uitgevoerd dan de Volkswagen ID.3. Daarmee doelen we niet op die kekke bronzen accenten, maar op het sportiever afgestelde onderstel en de kuipstoelen.

Actieradius

Het is een EV, dus we moeten het natuurlijk ook nog even over de actieradius hebben. De Born heeft standaard een 58 kWh accu. Met de 204 pk-versie heb je een WLTP-range van 425 km. Dat is een fractie meer dan in de 231 pk-variant, maar het verschil is te verwaarlozen.

Dat is de actieradius op papier, maar hoe doet de Cupra Born het in de praktijk? Op die vraag gaan we zeker nog terugkomen, want we gaan deze duurtester aan een actieradiustest onderwerpen. Daarbij kijken wat het verschil is tussen gezapig 100 km/u rijden of lekker doorkachelen met 130 km/u. Wordt vervolgd…

Voor nu houden we het even bij deze korte introductie. Mochten er nog dingen zijn die jullie willen weten over deze auto, of die we moeten uitzoeken: laat het gerust even weten in de reacties!

Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:

  • BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
  • BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
  • BMW M2 (F87) Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
  • Citroën 2CV6 van Michel
  • Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Porsche Macan duurtest
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek
  • Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek

Ook interessant!

  • Autoblog Garage: introductie Volvo XC90 duurtester
  • Autoblog Garage: Het waren drie fantastische maanden.
  • Lexus RX500h: conclusie na 3 maanden rijden
  • Autoblog Garage: de SLK 350 staat op Marktplaats...

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, Born, cupra, duurtest, Elektrisch

Vorig bericht: « Kwalificatie GP Australië 2024: Hamilton niet in top 10 #grateful
Volgend bericht: Villa met plek voor 21 (!) auto’s is om van te dromen »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    23 maart 2024 om 08:23

    Geen cruise control??? Ik snap echt niks van dit soort beslissingen. Zou direct van mijn shortlist af zijn als ik in de markt was voor een C segment EV. Kost toch ook vrijwel niks om dat toe te voegen. En stel je verkoopt er 1000 auto’s meer door. Of maak de auto 100 euro duurder. Wie maakt dit soort beslissingen.

    Ik schrik soms echt van het uitrusting niveau van sommige nieuwe auto’s. Ik heb zo’n lelijke nissan primera uit 2006 eh. Die hadden allemaal, gewoon standaard (!!) cruise en climate control, dimmende spiegel, achteruitrijcamera. Dat was na de facelift standaard, maar vanaf 2002 kon je het al krijgen. We zijn 22 jaar verder. Hoe dan.

    Oja en ik heb zo’n dvd speler met een navigatie disc onder mijn stoel, das ook hilarisch.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      23 maart 2024 om 08:41

      Dit dus. Op mijn golf 3 uit 1996 zat zelfs cruise controle.

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        23 maart 2024 om 12:37

        Was dat ook de instapper?

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          23 maart 2024 om 13:05

          Haha nee VR6 Higline, dat dan weer wel. Minder pk’s dan deze instapper, wel sneller.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 maart 2024 om 09:05

      En het is gewoon software… De knoppen voor de cruise control zitten er al in. Misschien kun je met “function on demand” adaptive cruise control achteraf wel bijkopen (f.ck you bijtelling!).

      Login om te reageren
  2. mc96 zegt

    23 maart 2024 om 09:08

    Ik zie de mooiste Saab van Nederland niet in het lijstje staan.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 maart 2024 om 09:37

      de cabrio van Nicolas staat er gewoon bij

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      23 maart 2024 om 09:49

      Scherp! Heb ‘m erbij gezet

      Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    23 maart 2024 om 11:13

    Geen CC maar wel stuurverwarming. Bijzondere keuze. Heb het niet onder stoelen of banken gestoken maar ik vind dit hele merk helemaal 3x niks. Faux sportief, tikkeltje ordinair.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      23 maart 2024 om 12:02

      Faux sportief snap ik, ordinair niet.

      Login om te reageren
  4. marco22 zegt

    23 maart 2024 om 13:15

    Value for money, op de cruise na. Interessant om te vergelijken met de Megane en de EX30.

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    23 maart 2024 om 13:57

    Ben het met @Johanneke eens : no cruise control, no buy. Eén van de meestgebruikte accessoires op m’n oto’s, onbegrijpelijk, dat SEAT dat op een typische kar voor zakelijk gebruik weglaat 🤔

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    23 maart 2024 om 14:19

    Geen cruise control = geen interesse. Je zou denken dat ze bij VAG geleerd hebben van het verleden, want diezelfde misser (pun intended) maakten ze al eerder met de Lupo 3L en de extra zuinige Blue Motion uitvoeringen. Maar goed die ‘koperen’ accenten zijn ook niet aan mij besteed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North