• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoblog Garage: introductie Volvo XC90 duurtester

Auteur: machielvdd, gepost 10 februari 2024 om 07:00 – 21 Reacties

Volvo XC90 duurtester

Eindelijk: een dikke Volvo in de Autoblog Garage!

Het zal jullie misschien verbazen, maar dit is het allereerste Autoblog Garage-artikel over een Volvo. Weliswaar had @martijngizmo in het verleden een V50 T5, maar die heeft nooit de hoofdrol gespeeld in een artikel. Daarom is aan onze nieuwe duurtester de eer om de primeur te pakken.

We willen graag aan jullie voorstellen: de Volvo XC90. We horen jullie denken: is die nog relevant, nu de EX90 er is? Nou, daar gaan we tijdens deze duurtest achter komen. Feit is in ieder geval dat de XC90 nog steeds leverbaar is, naast de nieuwe EX90 (waarvan de eerste overigens nog geleverd moet worden in Nederland).

Plug-in hybride

De Volvo XC90 is op dit moment alleen nog maar als plug-in hybride te bestellen, dus dat is ook de variant die we nu in de Autoblog Garage hebben. Officieel heet deze versie de T8 Recharge AWD. Onder de kap is een 310 pk sterke viercilinder te vinden. De elektromotor lilt het systeemvermogen naar 455 pk. Niet verkeerd voor een zevenzits gezinsauto.

Volvo XC90 duurtester

Wat het elektrische gedeelte betreft: de XC90 T8 Recharge heeft een accu met een capaciteit van 18,8 kWh, waar je volgens de WLTP 69 km elektrische mee kan rijden. Als je meer wil dan dat zul je toch echt de EX90 moeten kiezen.

Uitrusting

Over de uitrusting van onze Volvo XC90 duurtester hebben we niks te klagen, want alles zit er op en aan. Het betreft de Ultimate-uitvoering, die standaard al rijk uitgerust is. Deze uitvoering ga je overigens niet terugvinden in de configurator, want de topuitvoering heet nu Ultra in plaats van Ultimate. Dat je het even weet.

In deze uitvoering is de XC90 standaard onder meer voorzien van Pilot Assist, alle veiligheidssystemen die je maar kunt bedenken, zowel voor als achter stoelverwarming, Full-LED koplampen met adaptieve bochtenverlichting, een head-up display en een schuif-/kanteldak. De derde zitrij is ook standaard.

Om de uitrusting helemaal compleet te maken zijn er nog een aantal opties aangevinkt. De belangrijkste daarvan zijn luchtvering (€2.470) en een Bowers & Wilkins-audiosysteem (€3.110), wat het standaard Harman Kardon-systeem vervangt. Naast deze luxe hebben we ook nog een hele praktische optie: een trekhaak.

De XC90 is standaard uitgevoerd in Thunder Grey Metallic, maar deze auto heeft net een andere tint grijs (Platinum Grey Metallic), wat ook weer €1.295 heeft gekost. De exterieurkleur is niet heel spannend, maar het interieur is wel heel lekker uitgevoerd, in geventileerd nappaleder in de kleur Blond en Charcoal. Als je hier voor kiest krijg je ook meteen houtinleg en zo’n fraaie kristallen pookknop.

Volvo XC90 duurtester
Volvo XC90 duurtester
Volvo XC90 duurtester

Prijskaartje

Aan al dat moois heeft wel een prijs. Als we onze Volvo XC90 duurtester zelf hadden moeten betalen, zou dat €113.822 gekost hebben. En dan hebben we nog geluk dat het een plug-in hybride is. Of deze oude Volvo – want dat is het toch wel een beetje – z’n geld waard is? Dat laten we weten naarmate we duurtester wat langer aan de tand gevoeld hebben.

Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:

  • BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
  • BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
  • BMW M2 (F87) Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
  • Citroën 2CV6 van Michel
  • Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Porsche Macan duurtest
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek
  • Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek

Ook interessant!

  • Volvo XC90 in tweeën na gigantische klap op A12
    Volvo XC90 in tweeën na gigantische klap op A12
  • Volvo XC90 met vleugeldeuren
    Dít is een Volvo XC90 met vleugeldeuren
  • Autoblog Garage: introductie Volkswagen ID. Buzz duurtester
  • Autoblog Garage: Het waren drie fantastische maanden.

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, duurtest, Volvo, xc90

Vorig bericht: « Hoort dit interieur bij een 750.000 euro kostende auto?
Volgend bericht: Fisker Ocean-rijders klagen over bouwkwaliteit »

Lees Interacties

Reacties

  1. Flutterbear zegt

    10 februari 2024 om 07:22

    Gebruikt beginnen de prijzen hiervan wel leuk te worden. Is deze aandrijflijn een beetje betrouwbaar?

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      10 februari 2024 om 08:24

      Die eerdere generaties T8 waren dat niet volgens mij. Erg veel storingen, vooral elektronisch. Toen wat minder een issue omdat het vooral lease was. Die dingen werden toen halsoverkop en masse op kenteken gezet voor de gunstige bijtelling.

      Login om te reageren
    • William zegt

      10 februari 2024 om 12:06

      T5 of D5 zijn veel minder complex. Indien bovengemiddeld goed onderhouden zal je daar minder kans op gezeik mee hebben. De even zo gecompliceerde concurrentie heeft dezelfde ellende. Is nu eenmaal inherent aan plug-ins. En veel gedownsizede motoren zijn niet gebouwd op 3 a 4 ton in tien jaar tijd probleemloos rijden. Ze zijn ontworpen voor een laag verbruik en dito CO2.

      Login om te reageren
  2. outlook zegt

    10 februari 2024 om 07:59

    Benieuwd hoe de luchtvering het houdt. Geweldige wagen natuurlijk.

    Login om te reageren
  3. DeWitteCondor zegt

    10 februari 2024 om 08:22

    Het jammere van de XC90 is dat je ermee dood gegooid wordt, maar bovenal dat het design, en dan vooral het interieur, gedateerd oogt. Sinds introductie is daar praktisch niks aan veranderd. Ik vind dat niet horen bij een semi premium auto van 113k.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      10 februari 2024 om 08:40

      En voor dat geld ook nog een schrale 4pitter er in die heel veel benzine lust ala het elektronische gedeelte niet mee helpt.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        10 februari 2024 om 13:30

        Dus meer geld moet inherent zijn aan het aantal cilinders?

        Login om te reageren
    • piebepost zegt

      10 februari 2024 om 10:45

      Tijdloze schoonheid.

      Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        10 februari 2024 om 15:08

        Nou nee. Waarom zou je dit nieuw kopen als je er ook een van 8 jaar oud met precies dezelfde looks kan kopen? Doet nogal afbreuk en ook niet heel prettig voor je afschrijving.

        Login om te reageren
  4. flow82 zegt

    10 februari 2024 om 09:22

    Wat een geld voor een Volvo…

    Login om te reageren
  5. Specht zegt

    10 februari 2024 om 09:32

    De ultieme boomer auto *Kots*.
    En verder kunnen Volvo rijders niet autorijden, de wereld zou een betere en veiligere plek worden zonder Volvorijders.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      10 februari 2024 om 09:57

      Maar vooral zonder Tesla rijders, Golf GTI rijders, MB A AMG rijders, ander MB rijders, Toyota Yaris rijders, Renault Modus rijders, 0000 rijders e.d. e.d.

      Login om te reageren
      • fiscaal zegt

        10 februari 2024 om 10:30

        😃

        Login om te reageren
    • 540ix zegt

      10 februari 2024 om 10:44

      😂 de ultieme breeding car inderdaad… als je echt niets met auto’s hebt dan zo’n Volvo. Maar dan wel met een tronie rondrijden van “kijk mij nu eens in mijn dikke bak….” Zo, dat ben ik even kwijt 😉

      Login om te reageren
    • ar75track zegt

      10 februari 2024 om 12:13

      Grappig. Ik heb EU racelicentie, heb iets met Alfa’s. Maar mijn daily is een V60-T6. Die je overigens met een fijne dosis trailbraking goed vlot de bocht om krijgt. Dus je hebt iets met vooroordelen of ik ben een uitzondering. Gezien je Alfa logo heb je vast iets tegen de standaard vooroordelen over van je merk uit Arese ;-)

      Login om te reageren
      • joki zegt

        10 februari 2024 om 12:26

        Zou een V70R van begin de jaren 2000 niet iets zijn “voor erbij”?

        Login om te reageren
  6. Edge zegt

    10 februari 2024 om 10:23

    Benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik vind het de fraaiste SUV in zijn klasse, maar hoor helaas ook best veel klachten over de auto, voornamelijk over de hybride aandrijflijn die veel kuren schijnt te vertonen.

    Login om te reageren
  7. fiscaal zegt

    10 februari 2024 om 10:27

    Vooral de ervaring met de luchtvering en B&W ben ik benieuwd naar. Wij rijden nu sinds een jaar met één vd 1e serie en deze twee dingen vallen mij een beetje tegen. Verder een erg fijne auto.

    Login om te reageren
    • outlook zegt

      10 februari 2024 om 11:03

      Exact dit. Zelfde ervaring hier t.a.v. de luchtvering. Zodra het 25 graden plus is, stromen de storingen binnen. Advies ga vooral niet met deze auto naar de Volvo dealer… ze zien jouw portemonnee als oplossing voor hun financiële problemen. Schandalig prijzige diagnoses die bij een beetje een goede garage voor een fractie van het bedrag worden gemaakt. Idd ben ik niet erg enthousiast over de Volvo Dealers

      Login om te reageren
  8. William zegt

    10 februari 2024 om 12:01

    “Rijk uitgerust” maar geen elektrisch verstelbare stuurkolom dacht ik. Zou zogenaamd niet veilig zijn volgens Volvo. De EX90 krijgt dat juist wel als ik t goed heb gelezen. Reservewiel zal ook wel ontbreken op zo’n T8.

    Login om te reageren
  9. grandmasterb zegt

    17 juni 2024 om 16:52

    Ik heb de T6 gehad (de benzineversie) van de XC90, maar binnen 1 jaar weer ingeruild op een vrijwel nieuwe BMW X5 met V8, mede omdat ik het V8 geluid en de power miste (ik had daarvoor een Jeep SRT-8 met V8 die prachtig klonk en zeer snel optrok, maar had i.v.m. gezinsuitbreiding een 7-zits suv nodig). De Volvo reed bij normaal gebruik best lekker, maar wil je flink optrekken, dan maakt de viercilinder wel erg veel geluid, een V8 klinkt veel beter (ik snap niet dat Volvo in deze prijsklasse alleen viercilinders heeft). Ook miste ik power, ik heb nog Polestar tuning laten doen, maar dat hielp nauwelijks. Erg irritant vond ik de remingrepen, als na een bocht een auto rechts keurig in het parkeervak langs de weg stond, ging de Volvo regelmatig een noodstop uitvoeren, daar kreeg je bijna een hartverlamming van.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North