De Lexus IS250 in de Autoblog Garage heeft een nieuwe eigenaar. Ikke!
Als je Autoblog keurig netjes op de voet volgt (zoals het heurt) weet je dat mijn Audi S3 te koop stond op Marktplaats. Aan interesse geen gebrek, wat natuurlijk erg leuk is. Er stak één reactie bovenuit van een geïnteresseerde Autoblog-lezer die mij benaderde op Marktplaats.
Audi S3 verkoop
De lezer was nog op vakantie, maar wilde de S3 graag hebben. Zo gezegd, zo gedaan. De advertentie ging op ‘gereserveerd’ en dame en heer kwamen bij terugkomst van vakantie langs om de auto van dichtbij te bekijken. De deal was snel gemaakt en de Audi is terechtgekomen in een goed nest. Mooi. Vanaf deze plek, veel plezier met de S3!
Hoe zit het dan met die Lexus?
De Audi S3 is exit, waardoor ik een nieuwe daily nodig had. Niet geheel toevallig heeft Autoblog hoofdredacteur @michaelras een IS250. Ook niet geheel toevallig kocht Michael deze Lexus van mijn vader in de zomer van 2021. Stiekem wilde ik de auto toen al hebben, maar ik was nog niet uitgekeken op de Audi.
Michael maakte schandalig weinig kilometers met de Lexus. Hij heeft immers een Mazda CX-5, deelt een BMW 130i met @wouter en dan zijn er nog de Autoblog duurtesters. Kortom, de Lexus mocht wel vertrekken. Dat trok mijn aandacht. Ik vond het wel een mooi moment om de Audi te verkopen, om vervolgens de Lexus over te nemen. Om een stukje context te geven. Michael heeft in één jaar bezit nog geen 800 kilometer gereden met de Lexus. Ja, de spinnenwebben moesten van de spiegels gehaald worden.
Een tweede reden dat de Lexus is gekomen in plaats van de Audi heeft te maken met kilometers. Ik ga in de nabije toekomst meer kilometers maken. Ik schat van 10.000 naar zo’n 20.000 tot 25.000 per jaar. De S3 verkopen was dan ook niet een emotionele, maar een zakelijke beslissing. Door er veel kilometers bij te zetten zou de afschrijving er hard in kunnen hakken. Er stond nu ongeveer 122.500 op en dat is interessanter om te verkopen dan 150.000, 160.000 of meer kilometers.
Eerste kilometers
De Lexus IS250 Sport met nu 275.000 kilometer op de teller is dus mijn nieuwe daily! Best veel ervaring, maar de historie is compleet bekend. Daardoor durfde ik het wel aan (klopt nu heel hard af op het bureau). De bedoeling is om nog jaren plezier te hebben van de auto.
De eerste paar honderd kilometer zit er inmiddels op en ik ben er superblij mee. Ik wist natuurlijk al wat ik ging kopen, want als puber zat ik vroeger duizenden kilometers op de achterbank. De auto staat als youngtimer op de zaak, wat het ook financieel aantrekkelijk maakt.
Het rijden met een atmosferische zescilinder is een feestje. Nee, het is naar hedendaagse maatstaven niet vooruit te fikken. Maar daar gaat het ook niet om met een Lexus. Dit is in alle rust en comfort cruisen met een fluisterstille V6 op de achtergrond.
Lexus IS250 Autoblog Garage: de grote schoonmaak
Michael had de Lexus netjes aan me overgedragen, maar de auto had wel wat meer nodig dan dat een carwash zou kunnen oplossen. Mijn goede vriend Jordy wreef al in zijn handen bij het horen dat ik met de IS250 zou aankomen. Hij heeft de auto lekker onder handen genomen zodat ik er weer mee voor de dag kan komen.
Er valt nog genoeg eer te behalen aan de auto. Maar na een uurtje wassen en koplampen polijsten ziet het er al een stuk beter uit. Wellicht dat er op een ander moment nog wat uitgebreider naar de auto gekeken gaat worden om er wat moois van te maken.
Vervanger van de Audi S3?
Nu snap ik ook wel dat deze 206 pk Lexus IS250 uit 2006 geen vervanger is voor mijn voormalige gepeperde Audi S3 met zijn dik 400 pk. Ik ben dan ook van plan om op termijn er een auto naast te gaan rijden. Net als ik dat in het verleden vaker gedaan heb.
De grote vraag is wanneer ik de stap ga zetten om een tweede auto te kopen. In mijn hoofd is het idee geparkeerd om er in medio 2023 wat mee te gaan doen. Kom maar door met die recessie, hopelijk komt er dan ook een broodnodige correctie op de soms bizarre tweedehands prijzen van leuke auto’s.
Maar Ruben, waar denk je dan aan? Als je de Mijn Auto Audi S3 video hebt gekeken weet je een beetje waar ik op mik. Ik denk dat mijn volgende hobbyauto een Porsche gaat worden. Nu het uitgeschreven is in een artikel op Autoblog moet ik het ook maar gewoon gaan waarmaken.
Natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden over de ontwikkelingen. In de tussentijd verveel ik mijn collega’s op de redactie van Autoblog met heel veel gelul en koppen koffie over wat het al niet moet worden. Een soort Autoblog Advies, maar dan gewoon live tegenover elkaar.
Terugroepactie en onderhoudsbeurt
Het eerstvolgende dat op de agenda staat is een terugroepactie uitvoeren. Er zijn meerdere terugroepacties in het verleden uitgevoerd, echter stond er nog eentje open.
De pakkingring van de brandstofdruksensor moet vervangen worden. Als de pakkingring niet goed afdicht kan er brandstoflekkage ontstaan. In de buurt van een ontstekingsbron neemt het risico op brand dan toe.
Als dat is opgelost kan een beurtje ook geen kwaad. Benieuwd wat er dan aan het licht komt. Kortom, in een volgende update lees je hoe de beurt verliep en wat er moest gebeuren aan deze Lexus met de nodige ervaring.
Jullie zijn in elk geval op de hoogte van de interne wissel binnen de Autoblog Garage, de Lexus IS250 van Michael naar Ruben!
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
PunicaOase zegt
Ziet er prima uit en de kwaliteit schijnt top te zijn. Ik vond het met de proefrit wel een hele saaie auto.. niks was echt leuk of interessant..
RubenPriest zegt
Het is inderdaad een fluisterstille auto die enorm op comfort is gericht. Deze Sport uitvoering stuurt dankzij een verlaagd onderstel gelukkig nog snaarstrak, waardoor het niet té comfortabel is. Heerlijk op de snelweg als daily driver.
timmeeeh89 zegt
Misschien de IS-F proberen? Heb er heeeel toevallig 1 te koop 😛
PunicaOase zegt
Die heeft wel een lekkere brute motor.. Heb alleen wat ruimte nodig dus een sedan is niks voor mij.. Succes met de verkoop, gaat wel lukken ;-)
lexis zegt
Zelf met de is 220d gereden, eigenlijk moest het de v6 geworden zijn, paar testritten gedaan en was meteen verkocht. Maar op dat moment werd je gek verklaard in Belgie als je met bezine reed ( periode 2007_2009). Deze Is heb ik afgewogen tov de BMW E90 320D van die tijd. Ik vond toen dat er echt een klasse verschil op zat. De Lexus scoorde op alle vlakken beter, stilte aan boord, gebruikte materialen en zelfs de wegligging was top. En dan nog niet gesproken over de looks. Dat was een koppendraaier in die periode, een sjieke sport sedan. Je zag het ook niet op elke hoek.
Altijd graag mee gereden ondanks dat de diesel kwalen had, tengevolge zijn voor die tijd vooruitstrevende uitlaatgaszuivering, dpf en egr stropten dan ook snel dicht.
Jammer dat de huidige IS hier niet meer te koop is. Ondanks dat het een face lift is toch zen pracht auto.
RubenPriest zegt
Jaren geleden met veel plezier in totaal vier jaar gereden met een BMW E90 330i. Een groot verschil met deze Lexus qua rijbeleving. De E90 was een handbak en ik schakelde vaak wat later op om de zes-in-lijn te laten zingen. Met deze IS250 is het rijgedrag heel anders. De V6 is heel stil en je gaat veel meer als een ‘opa’ rijden: lekker rustig met een muziekje aan.
lexis zegt
E330i is motorisch natuurlijk van een ander kaliber. En idd kwa beleving is het in de lexus minder doordat je meer in een cocon zit . Maar ik vond het zeker geen dweil op de weg een gezond weggedrag en ondanks de electric stuurbekrachtiging toch aanvaardbaar stuurgevoel, ik vond het beter dan de eps van de BMW f serie, de E90 was nog hydraulisch en vrij zwaar.
timmeeeh89 zegt
Dat is wel een heule oude terugroepactie.
Je zou denken dat deze na bijna 3 ton gereden te hebben al lang al uitgevoerd is. Krijg je daar niet een aangetekende brief over vanuit de importeur?
RubenPriest zegt
Je krijgt er een brief van en die is destijds ook binnengekomen. Vreemd genoeg zijn latere terugroepacties in 2018 wel uitgevoerd bij de dealer, maar deze uit 2016 stond nog open. De afspraak is al gemaakt. Dan gaat duidelijk worden of de 2016 terugroepactie vergeten is af te melden of dat deze alsnog uitgevoerd moet worden.
bvlagusta zegt
Ik rij nu zelf een jaartje en zo’n 10k km’s in de IS250, hele fijne reisgenoot en nog geen dag spijt. Veel plezierige km’s gewenst!
Ik hou er wel van dat er eens wat anders in de straat staat dan de zoveelste bmw/vw/audi etc.
Naast m’n MV Agusta F4 ook nog opzoek voor een bommetje ernaast (verzoek tot advies is ingediend haha :p) alleen geen Porsche-budget. Rond de 15k en het moet wat aparts zijn. Geen ruimte om binnen te stallen momenteel, suggesties zijn welkom ;)
Ps. Waar vind je eventueel terugroepacties en kan je zien of het wel of niet is uitgevoerd? Dealer?
RubenPriest zegt
Ovi.rdw.nl kenteken invoeren en dan kijken bij het kopje terugroepacties
michaelras zegt
er was dus tot 1 augustus NOG een landgenoot met een MV Agusta F4 EN een IS250, dat ik dat niet wist ;-)
bvlagusta zegt
Top combi haha
mynameisjeroen zegt
Voor 15k haal je wel een Porsche. Ik heb er ook een naast de Lexus en de motor (geen MV).
dromedaris zegt
Zelf de IS250 gekocht na “mijn” Autoblog Advies. Mis em nog steeds
dper4mance zegt
Bijna 3 jaar IS250 gereden. Nog steed een heerlijke, probleemloze en best wel tijdloze auto. De saaiheid had ik opgelost. KW V3 schroefset, breedset 19 inch Work CR Kiwami’s eronder, dikkere stabi’s, Tanabe/Invidia uitlaatlijn eronder, remmen van een GS450h etc. Kost een beetje, maar daarna was het wel een auto die niet onopgemerkt voorbij ging en vooral best wel wat stuurplezier gaf. Blijft zonde dat we hier nooit IS350’s gekregen hebben.