Een samenvatting van tips waar je rekening mee moet houden wanneer jij voor het eerst EV-rijder wordt
Je gaat een EV rijden, waar moet je rekening mee houden? Wij zetten een aantal tips voor EV-rijders op een rijtje. We hebben al veel onderwerpen aangestipt en vandaag pakken we ze samen in een aantal tips/tricks/aandachtspunten die je zeker niet uit het oog moet verliezen bij keuze van jouw EV en het rijden. Wouter neemt ze in deze video door met Alexander van Mobility Service
Laadcapaciteit en laden
Bij normaal laden is 3 fase en 11kw de standaard bij keuze voor een nieuwe EV. Want dan weet je zeker dat je auto in de ochtend ook weer vol is, als hij thuis ’s avonds aan de lader gaat. Voor snelladen doe je er wijs aan om te kiezen voor minimaal 100 kw snellaadmogelijkheid.
Actieradius
Als je 50 kwh accu hebt dan is dit vaak voldoende. Daar kan je dan ruim 200km mee achter elkaar rijden. In de praktijk van Mobility Service is dit voor veel berijders voldoende.
Laadpaal thuis
Als je een oprit hebt waar een laadpaal kan komen. Pak bij keuze van de specificaties van die laadpaal altijd 3-fasen en de maximale capaciteit. Dan ben je in ieder geval voorbereid op je eventuele volgende auto.
Snelladen onderweg
Let goed op de snellaadcapaciteit want je wilt niet je tijd verdoen als er een snellere optie beschikbaar is. Let ook goed op de tarieven. Er zijn nog steeds veel prijsverschillen. Let ook op de laadcurve van een auto. Als de laadsnelheid sterk terugloopt vanaf bijvoorbeeld 80% vol. Dan is het zonde om te blijven wachten tot 100%. Beter laadt je dan gewoon elke keer tot 80%.
Zorg dat je voldoende laadpassen hebt
Het komt helaas nog voor dat je in binnen- en of buitenland niet kunt ‘betalen’ met jouw laadpas of ‘laaddruppel’. Zorg dan ook dat je er altijd eentje achter de hand hebt. Een tweede dus! Vaak is het aanvragen van een pas van een extra aanbieder gratis. Dat is dus een goedkope backup mogelijkheid die je altijd moet organiseren. Dat kost hooguit een paar minuten werk voor het aanvragen.
Kies de juiste apps voor op je smartphone
Er zijn een aantal apps om jezelf te helpen bij het EV rijden. Zorg dat je de juiste apps op je telefoon hebt staan, om laadpalen te vinden, routes te plannen maar ook bijvoorbeeld je auto voor te verwarmen in de winter! Maar vaak kan je met de app ook afrekenen bij de laadpaal (Fastned bijvoorbeeld).
Dit zijn belangrijke tips voor ev-rijders om rekening mee te houden.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
pramm zegt
Top tops dit….
Of…. ach….
Laadpassen. Ik doe t al 6 jaar met 1. Ook internationaal.
Apps…. tsja… 1 die bij de auto hoort soms nog 1 om te kijken waar laadpassen staan. Maar, die vind je tegenwoordig in nagenoeg iedere parkeergarage en overal goed aangegeven.
Laadsnelheid … Ik kan mijn auto met 22 kw laden. Slechts af en toe gebruikt. Voor dagelijks laden is in de praktijk ook 1 fase 13a meer dan genoeg. De auto laadt daarmee met ca 3 kw, oftewel 15km per uur. Dus als jij dagelijks niet heel vaak meer dan 150km aflegt (enkele reis tot aan een volgend oplaadpunt) goed je je daar nog niet eens zo druk om te maken. Hooguit een aantal keer per jaar.
Snelladen onderweg is wel een must. Maar ook daar hooguit een paar meer per jaar als je thuis of nabij de woning publiek kan laden.
Actieradius 200km is niet prettig, ik zie 300 wel als een minimum, 300 werkelijk km wel te verstaan. Dan zijn namelijk alle bovenstaande zaken ineens minder van belang. Is de range minder… Ja dan moet je veel vaker laden, en vaak ook wat sneller willen laden omdat de range dan vaker niet voldoende is.
Maar belangrijker, denk ook aan degradatie. Een kleine batterij wordt vaker maximaal geladen en ontladen en daardoor een grotere kans om sneller te degraderen. En dan wordt die range ineens een steeds groter probleem. Kijk naar de eerste 3 naar van de teams model s. De 85 kWh auto’s hebben nog altijd geen last van beperkte range. Dat speelt bij de 60 kWh al veel meer.
jometdebanjo zegt
Ik verheug mij nu al op Diesel Blog Week
wildbeest zegt
@jometdebanjo: IK STA AAN!
fanboy zegt
Het laden wordt vaak overdreven.
Ik heb nog geen laadpaal geinstalleerd, heb alleen nog het langzame 2 KW blokje wat achterin de auto ligt. Als je de auto dan helemaal leeg rijdt duurdt het bijna anderhalve dag voor hij weer vol is. Maar, dat is dan 400km, en dat rij ik meestal niet. In de praktijk is gebleken dat zelfs dat 2 kW blokje voldoende is. En ik voorlopig nog even geen laadpaal ga aanschaffen.
Als je een laadpaal koopt zou ik inderdaad wel de max nemen, omdat dat meestal niet zoveel extra’s kost.
Maar als het moeilijk is om 3 fase in je huis te krijgen e.d. zou ik het lekker laten, zo’n 3,7 kW is ook hartstikke mooi.
lekbak zegt
@fanboy: je moet wel echt een oud huis hebben wil je geen 3 fasen binnenkrijgen. Kwestie van asociaal veel geld betalen voor een mannetje van je netbeheerder die vervolgens een paar smeltzekeringen en een 3 fase meter plaatst. Aanpassen van de meterkast is zelfs optioneel. Bovendien is 3 fasen iets wat elk huis nodig gaat hebben omdat je ook elektrisch moet gaan koken in de toekomst.
fanboy zegt
@lekbak: 3 fase is niet persee nodig. Wel makkelijk hoor, maar we hoeven niet persee allemaal huizen met dikkere aansluitingen nodig, dat leidt tot meer piekbelasting. In huis mag wel iets meer slimmigheid toegepast worden. Het stroomnet hoeft niet alles op te lossen.
Wij hadden een all electric huis met inductie koken op 1 fase (32A groep) en verder wel een warmtepomp. Wel 3x25a genomen maar achteraf eigenlijk niet nodig.
In ons nieuwe huis heb ik zelfs een inductie plaat genomen met een gewone stekker, dus max 3.7kw op eigen groep. Dat is ook het vermogen van de booster functie, en dan staat zo de pan in de fik, dat kun je niet te lang aan hebben, veel sterker dan gas.
lekbak zegt
@fanboy: wij zijn ook klaar met gasloos. Als wij koken, de oven staat aan en de warmtepomp staat aan dan kan er geen wasmachine meer aan staan. In de praktijk wel, omdat de zekeringen wel 50a kunnen hebben voor een tijdje. Maar je moet zelfs met 3x25A al nadenken wat je doet.
Als je elektrisch gaat laden met 11kw dan heb je op elke fase nog maar 9 ampère over. Daar doe je dus helemaal niks mee. Als jij 1x32a had dan was je ook klaar geweest met je kookplaat en een oven, of een kookplaat en je warmtepomp plus een stofzuiger. En dat laatste is de dagelijkse praktijk als je een gezin hebt met jonge kinderen en werkende ouders. Alles moet gedaan worden tussen thuiskomst einde middag en tv tijd.
fanboy zegt
@lekbak: Daarom moet je ook een laadpaal nemen met load balancing, die gaat gewoon naar 0 als het moet. Dus die laad wanneer het kan.
Wij hadden een schattige 5kw warmtepomp, dus opgenomen vermogen is weinig.
Maar goed bezig. Wij zijn inmiddels met het nieuwe project offgrid bezig. Maar dat zal toch december en januari wat bij moeten vrees ik. In de zonnige helft van het jaar stop ik alles wat ik teveel heb in de elektrische auto, dat is dan gratis 80km per dag.
lekbak zegt
@fanboy: ik blijf erbij dat 3×25 ampère te weinig is, vooral het feit dat je slechts 1 volle zekering van 16a kunt benutten per fase is een ding, want de volle 15+kw van 3 fases heb je niet persee nodig. Maar zo’n discussie heeft hier verder ook niet zoveel nut, daar zijn andere plekken voor (waar je mij niet zult vinden overigens).
Dat offgrid is ook wel een wens van mij. Misschien in een volgend huis en over een paar jaar als we wat verder zijn in ons leven. Lijkt me wel een uitdaging, of zelfs onmogelijk om dat vol elektrisch te doen. Een houtkachel of andere vorm van verbrandingswarmte lijkt me noodzakelijk. Of je moet op een of andere manier met de warmte van je warmtepomp weer stroom opwekken voor meer warmtepomp kracht. Dan heb je feitelijk gratis energie die je uit de lucht haalt.
fanboy zegt
@lekbak: Wij hebben er een las bij dienmee gaat doen in warmte/isolatie.
In principe bouwen we alsof we geen verwarming nodig hebben, maar dat valt niet mee nu we vrijstaand en op de wimd zitten.
Je moet kunnen bufferen. Ik maak gebruik van gebruikte EV accu’s, daar stel ik zelf een systeem van samen.
Tijdens de bouw even op het verlengde van een haspel zitten (die knalt eruit bij 16A) is heel leerzaam, en laat zien dat je weinig nodig hebt. Boiler met laag vermogen, letten op keuze oven en inductie kookplaat etc.
lekbak zegt
@fanboy: wij hebben op een boot gewoond met een 10A aansluiting. Dat was precies in de winter van ‘12/‘13, de laatste strenge winter en we moesten ook nog elektrisch verwarmen. 10° in huis went ook, en een extra trui aantrekken went ook. Maar ik heb me wel gerealiseerd dat ik zoiets nooit weer wil, als ik het kan voorkomen.
En als je met zware accu’s gaat werken hoef je ook helemaal niet om piekbelastingen te denken. Dan draait alles om wat er gemiddeld in komt en uit gaat en vlakken de accu’s alle pieken af. En als je winderig woont liggen daar ook kansen. Niet persee financieel rendabel maar een windmolentje erbij doet wonderen in de winter.
tge2 zegt
Zoals altijd, een lang verhaal om een hoop geklooi en veel te dure investeringen goed te praten. Ik blijf lekker tanken.
fanboy zegt
@tge2: Ik heb een elektrische auto gekocht, een gratis laadpasje genomen die ik nog maar 1x heb gebruikt. Verder geen laadpaal gekocht. En nu rij iknvoor een appel en een ei. Straks zelfs helemaal zelfvoorzienend de zonnige helft van het jaar.