• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autodesign misbruikt mensen, aldus Polestar-designer

Auteur: willeme, gepost 5 juli 2022 om 11:58 – 18 Reacties

Autodesign misbruikt mensen

Dat is een statement. Autodesign misbruikt mensen, zo lelijk is het.

Voor wie graag op Youtube zit (je moet toch je dagelijkse hoeveelheid AH-reclames nuttigen) zijn de filmpjes van Frank Stephenson een aanrader. De ontwerper van auto’s als de Escort RS Cosworth, New Mini, BMW X5 (E53), Ferrari F430, Fiat 500, en McLaren P1 kijkt geregeld naar ontwerpen en keurt deze. Zeker met moderne auto’s zijn de kritieken niet mals.

Autodesign is tegenwoordig heel erg druk, agressief, overdreven en totaal niet tijdloos. Over 10 – 15 jaar zullen de auto’s van extreem verouderd overkomen. Maar over het algemeen weet Stephenson zich bij de feiten te houden en aan te wijzen wáár het precies misgaat. Tip: niet kijken als je BMW-designer bent en slecht tegen kritiek kan.

Autodesign misbruikt mensen

Autodesign misbruikt mensen

Maar er zijn designers die verder gaan om de huidige trends af te fakkelen. Polestar-designbaas Thomas Ingenlath is er heel duidelijk over. Volgens hem zijn de ontwerpen veel te expressief en schreeuwerig. Er is nog veel te veel nadruk om op te vallen. De huidige moderne auto’s zijn visueel gezien veel te nadrukkelijk aanwezig, volgens de designer van de Skoda Yeti.

Polestar

Dat laat hij weten aan het Britse Top Gear. Maar hij gaat nog verder om zijn afkeer voor druk design te benadrukken. Volgens hem molesteren de hedendaagse auto-ontwerpen de nietsvermoedende voorbijgangers met het schreeuwerige design. Hij meest juist iets aan fatsoen en klasse.

Decenter

Volgens hem mogen de ontwerpen van tegenwoordig wel iets decenter. Bij Volvo en Polestar past men een Scandinavische stijl toe die al ietsje strakker en meer ingetogen is.

Volgens hem is dat ook goed om een model langer ‘vers’ te kunnen houden. Elegante en eenvoudige lijnvoering blijft over het algemeen langer mooi. Overigens is Thomas Ingenlath zeker niet negatief over alle moderne designs.

Autodesign misbruikt mensen
Autodesign misbruikt mensen

Zo kan Ingelath het werk Laurens van den Acker (Renault) en Derek Jenkins (Lucid) erg waarderen. Ook de Land Rover Defender en Range Rover spreken hem erg aan, alhoewel hij liever een Renault 4, Citroen GS, Volkswagen Kever en Transporter heeft.

Via: Motor1.com

Ook interessant!

  • nieuwe Polestar modellen
    Nieuwe Polestar modellen zijn onderweg
  • Officieel: eerste blik op de sexy gelijnde Polestar 5
  • Polestar 2 Single Motor rijtest video
    Polestar 2 Single Motor rijtest video
  • prijs Polestar 4
    Prijs Polestar 4 bekendgemaakt (en die van de 3 ook!)

Nieuwste artikelen

  • Deze goedkope G-Klasse Brabus op Marktplaats lijkt echt, maar toch ook engggg
  • Max Verstappen rijdt volgend jaar stiekem toch met nummer 1 rond
  • Video: De aanhangwagen van Snollebollekes
  • BMW van volkszanger met drie kinderen erin gestolen
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Polestar, thomas-ingenlath, Video

Vorig bericht: « Louwman haalt BYD naar Nederland
Volgend bericht: Extreme vraag naar campers door luchtvaartperikelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. pomoek zegt

    5 juli 2022 om 12:30

    de ioniq 5 mag toch ook in dat rijtje clean design genoemd worden of niet?

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      5 juli 2022 om 12:50

      Alleen de achterlichten hebben al meer streepjes dan de handscanner van de appie aan kan.
      En wat doet die scheve vouw op de zijkant?
      Nee, echt clean is het niet.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      5 juli 2022 om 12:51

      Op zich wel, maar die vouw over de flank had niet gehoeven

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      5 juli 2022 om 13:02

      @pomoek: Ik vind het nogal een spookhuis…

      Login om te reageren
  2. petroldrinker zegt

    5 juli 2022 om 12:51

    Laat die ingetogen style van volvo en polestar net de reden zijn dat ik ze zo saai vind, opvallen mag zeker!

    Login om te reageren
  3. wza1979 zegt

    5 juli 2022 om 13:08

    Gisteren was de eerste Mazda MX5 op tv. Dat is geen stoer design, verre van.
    Maar als je het autotje goed bekijkt dan klopt ie gewoon. Geen lijn teveel, geen koplampen, voorkant en achterkant goed.
    Simpel , zoals een goede auto, hoort te zijn.

    Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    5 juli 2022 om 13:23

    Ik begin het design van Dacia’s steeds meer te waarderen naast de designs van veel auto’s tegenwoordig, zo erg is het met alle neppe diffusers, grillen, uitlaten, en miljoen lijntjes.

    Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    5 juli 2022 om 13:33

    Ben het er wel mee eens. Veels te veel plastic frutsels, spoilers en neppe luchtinlaten.. Met klap op de vuurpijl: die schermen ipv klokken: die gaan 100 procent zeker niet mooi oud worden :-(

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 juli 2022 om 06:09

      Tsja het gros heeft nu ook liever een scherm om de pols dan een klok. Dus dan is het logisch dat in de auto hetzelfde gebeurt.

      Login om te reageren
  6. bakkerst zegt

    5 juli 2022 om 13:37

    De Alfa Romeo 159 is het perfecte voorbeeld dat een ontwerp mijn weinig lijnen heel lang “goed” kan blijven.
    Daar zit bijna niks aan overbodige frutsels op, de manier waarop de motorkap overloopt in de voorste wielkasten, en de neus met 1 vlak “afgesneden” is, is in naar mijn menig prachtig. Er zit niks gekunstelds aan.

    Login om te reageren
  7. PortRo zegt

    5 juli 2022 om 13:45

    Ik begrijp dat die youtube filmpjes kijkers moeten trekken en ik weet ook dat zeuren over designs meer kijkers trekt dan complimenten geven. Er zitten nogal wat design flaws aan de Polestar 2, hij staat (onnodig) te hoog op zijn wielen waardoor de verhoudingen nogal zoek zijn. Hierdoor is hij te gedrongen, alsof hij aan beide kanten in elkaar geduwd is. De genoemde X5 E35 is met zijn afgezakte achterkant en vreemde koplampen ook niet moeders mooiste (vind ik). Om nu te zeggen dat het design mensen misbruikt, gaat wat ver.
    De BMW 4 serie met zijn grote nieren is nogal wennen, om het mild uit te drukken, maar we moesten ook heel erg wennen aan de BMW I3, nu een hele populaire compacte EV, die natuurlijk nog steeds niet door iedereen mooi gevonden wordt. Maar ja, als je een allemans vriendje wil, neem dan een Volkswagen. En wees net zo middelmatig als de rest van de Vinex buurt. Het ligt vaak ook aan de hoek waarop de auto is gefotografeerd. Alle foto’s laten een auto zien alsof je op de grond ligt. Zo zie je de auto zelden, zeker niet als voetganger of als duizendste MPV rijder. En dan ziet een auto er heel anders uit. De 4 serie went erg snel in het wegbeeld, niet bij het bekijken van de foto’s. En je rijdt een keer niet in hetzelfde ontwerp als de Koreaan van je buurman.

    Login om te reageren
  8. KiraLight zegt

    5 juli 2022 om 14:12

    “Volgens hem molesteren de hedendaagse auto-ontwerpen de nietsvermoedende voorbijgangers met het schreeuwerige design.”

    Hahaha… doe relax man.

    Login om te reageren
  9. banderas zegt

    5 juli 2022 om 14:24

    Mee eens maar heeft vooral met mijn eigen smaak te maken. Ik vind auto’s als een Skoda Enyay, Audi A5, MG Marvel R, Seat Leon, Mazda6 e.d. fijn om naar te kijken omdat ze vrij normaal ogen. Strak design. Al die gekke Citroens is leuk bedacht maar te blij en al die gekke accenten hoeven van mij echt niet.

    Login om te reageren
  10. frederik zegt

    5 juli 2022 om 14:29

    Stephenson is een held. De ontwerpen van Polestar daarentegen… het doet mij helemaal niets. Of hoewel, het heeft een anti-auto uitstraling die ik heel irritant vind. Een auto voor mensen die niets met auto’s hebben. Net zoals Tesla, het is een huishoudelijk voorwerp.

    Login om te reageren
  11. potjak zegt

    5 juli 2022 om 15:39

    Altijd makkelijk een design te beoordelen als je de uitgangspunten en visie van de opdrachtgever niet kent/mee weegt.

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    5 juli 2022 om 16:18

    Ingelath heeft een geweldige smaak (niet alleen eigen designs maar hij noemt de Renault 4!!!) maar dit is toch helemaal in zijn voordeel? Mensen die al die agressie niet willen die nemen een Polestar, zij die in een origami wagen willen rondrijden nemen een RAV4 en wie agressie wil kan bij de Duitse merken terecht.

    Login om te reageren
  13. str8six zegt

    5 juli 2022 om 17:13

    Spannende designs zijn over het algemeen een stuk tijdlozer dan die inspiratieloze Scandinavische stijl.

    Login om te reageren
  14. allesmetturbo zegt

    5 juli 2022 om 23:01

    Ik vind die range rover en defender echt draken van auto’s, ontzettend lelijk.

    Heb niet veel met crossovers maar een polestar 2 of enyaq vind ik nog wel redelijk geslaagd.

    Waar ik een hekel aan heb is de trend van de unibrow doorlopende achterlichten, echt vreselijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North