Autodieven falen vanwege geweldig anti-diefstalsysteem

Auteur: , 53 Reacties

Er is een grote kans dat het systeem ook in jouw auto zit, maar of het hier werkt...?

Porsche

Opvallend nieuws vandaag uit Nashville, Tennessee, Verenigde Staten. De lokale politie heeft twee jonge autodieven opgepakt die wegrenden van de politie nadat ze een auto hadden gestolen. Je zou denken: “pak die gestolen auto dan!”. Nou, het was een makkelijk proces om de auto in handen te krijgen. Wegrijden was vervolgens een groter probleem. Ze hadden namelijk één feature van de auto over het hoofd gezien.

Op Fox News staat dat de jongens van 15 en 17 eerst probeerden om een vrouw uit haar auto te trekken om de auto mee te nemen. Als paniekreactie begon de vrouw te schreeuwen en toeteren en de jongens sloegen op de vlucht. Met de politie op hun hoede was het een uur later opnieuw raak, toen ze de auto van een andere vrouw konden bemachtigen en haar auto meenamen. Ze reden snel weg, maar werden later al lopend teruggevonden. De auto was namelijk handgeschakeld en daar konden de jongens niet mee overweg.

De jongens hadden zich dus voorbereid op een snelle ‘smash and grab‘ maar de transmissie gooide roet in het eten. Logisch, want steeds meer auto’s die in de VS verkocht worden zijn uitgerust met een automatische versnellingsbak, de handgeschakelde bak is daar al zo goed als dood. De kans dat je bij een willekeurige autodiefstal op een stick shift stuit is minimaal. De jongens hadden kennelijk gewoon hun dag niet, dus.



53 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@pier: Worden in de US juist steeds meer schakelbakken verkocht!!
En toch kon je daar een M5 manueel kopen en hier in Europa niet én kan je, nu BMW minder en minder manueel aanbied altijd nog terecht bij Ford voor een RWD +300pk voertuig mét manueel
@Jantje_555: Who cares? Handbakken zijn zo overgewaardeerd. Alleen de ‘puristen’ zweren erbij. In de praktijk is een automaat altijd beter. Dan komt het cliché verweer, dat het niet leuker zou zijn. Flippers achter het stuur maken dat (voor mij in ieder geval) dan weer goed. Zoals het artikel al zegt; handbak is dood. Mooi.
@camber24: Volledig eens met je. Inmiddels is een automatische versnellingsbak ook gemeengoed aan het worden in Europa. En tegenwoordig ook beter en sneller dan een handbak.

Ja, mijn dagelijks vervoer heeft een ZF-bak met flippers, maar een handbak in de 320si is toch wel erg lekker.
@turboost: ook de automaat is achterhaald, ga maar eens in een Tesla rijden, het gebrek aan versnellingsbak is heerlijk!
@porsche928: Deze reactie zal ongetwijfeld menig lezer hier tegen de haren in strijken, maar een Tesla is absoluut niet de auto die ik op dit moment wil rijden. Sorry, not sorry.
@porsche928: een Tesla rijdt als een laptop met een i7 processor: best snel, maar verder doet het me helemaal niets.
@jochempie: oftwel als ook elk willekeurig Apple product
@bullgod76: Jup! En dat is precies waarom ik een iPhone heb: ik ben geen telefoonliefhebber en hoor dus ook niet thuis op een gadget-website.
@turboost: Ik heb ook een ZF-bak, in een BMW. Heerlijke aandrijflijn.
@camber24: Ik had in mn vorige M135i ook de 8-traps, echter had deze na 1,5jaar en 20k km het probleem met het “gieren” van de bak.. Deze is toen wel vervangen onder garantie, maar de LCI kwam net uit op dat moment en ik verloor nog niet zoveel op mn initiele aankoopbedrag. Ik rijd nu terug 3jaar manueel, en moet wel toegeven, hoezeer de automaat in mijn ogen inderdaad de superieure transmissie is (sneller, soepeler, de “protjes” die je bij opschakelmomenten soms hebt,..) , voel ik me nu opnieuw zo veel meer verbonden met het autorijden zelf ! En misschien nog iets, wat ze ook beweren in sommige testen , na 20k km automaat en nu al 35k km manueel, blijkt de handbak ook 1-1,5l/100km ZUINIGER dan wat ik ooit gemiddeld bij elkaar heb kunnen rijden met de automaat ! Dus lang leve de handbak , ik zal je blijven koesteren tot het einde van je dagen.
@haatto: Ik snap zeer zeker wat je zegt, en met jouw type auto kan ik me ook voorstellen dat je kan genieten van die handbak. Ik gebruik mijn f30 (diesel) echter als daily driver met veel files, voor 40K km per jaar. Voor mij zegeviert de automaat dus.
@haatto: gefeliciteerd
@camber24: Inderdaad een zeer prettige bak die doet wat er gevraagd wordt.
@turboost: Mee eens. Ik heb ook 50K met de 7-traps DSG gereden. Ook erg lekker en snel. Ik vond echter dat de DSG in D bij vlot optrekken de eerste halve tel nog moest wakker worden. Storend bij ergens snel voor willen schieten. Bij de ZF tot nu toe nog geen minpuntjes gevonden.
@camber24: ik heb 140dkm met een DSG7 gereden en vind het absolute horror (qua schakelmomenten en souplesse, ding was helemaal gaar), en komt niet in de buurt van de ZF bakken.
Heerlijk dat ik nu weer zelf schakel, zeker in de bergen en op buitenwegen een verademing.
@bischero: Die DSG7 (net zoals de 7G- DCT van MB) is inderdaad kut, maar de DSG6 vind ik toch echt stukken beter dan die ZF. En ik rijd minimaal 80K per jaar, maar ik blijf zweren bij een ZF handbak, ik heb voor m’n laatste auto zelfs 500 euro extra betaald voor een handbak. /voorkeuren
@camber24:
Zelf rijden is zo overgewaardeerd, alleen de puristen zweren erbij. In de praktijk is autonoom rijden altijd beter. Dan komt het cliché verweer, dat het niet leuker zou zijn. Tinderen achter het stuur maakt dat( voor mij in ieder geval) dan weer goed. Zoals het artikel al zegt; zelf rijden is dood. Mooi.
@bimmert: Hoi trollemans
@bimmert: bijna grappig
@bimmert: sterk punt. In principe is alles dat de bestuurder weghaalt bij de bediening en controle van het voertuig niet bedoeld voor rij-plezier maar voor reisplezier.
@camber24: Blablabla. Ik kies altijd de handbak. Automaatjes zijn voor fileknuffelaars.
@camber24: Ik ben ook pro automaat. Ik zie mij geen 100k km per jaar in een manueel rijden met al die files. Daarbij is het: zuiniger, veiliger, comfortabeler, etc 😄
@camber24: ideaal voor de computer en knopjesgeneratie.
@camber24: Meh, niet helemaal overtuigd. Het probleem bij automaten, is dat de betrouwbaarheid niet altijd dezelfde is als die van een manuele bak.

Ook zijn er genoeg auto’s waar de automaat “kuren” heeft. Ik denk daarbij aan de A/CLA/GLA AMG. Mijn punt is, als je automaat niet schakelt zoals jij wilt, kan je daar niks aan doen en zit je er mee. Een manuele bak heb je nog in eigen handen ( ha ).

Uiteraard heb je nog zoiets als “niet trefzekere” en “hakerige” versnellingsbakken, maar een dotje tussengas doet wonderen, en de weersomstandigheden veelal ook al.
@Jantje_555: Amerikanen hebben de tegenovergestelde denkwijzen als Europeanen. Handgeschakeld is daar juist iets wat als sportief wordt beschouwen, waarbij wij juist de bij sneller of duurdere auto’s een automaatbak prefereren.

Mocht je een beetje op de US-markt naar (EU) auto’s snuffelen, kom je altijd wel wat raars tegen. Vele luxere segment auto’s als een ML of X5 zijn daar bijvoorbeeld vaak zonder Xenon uitgevoerd..

@roberto: Een e-klasse zit dan bomvol maar de airco unit is analoog…
@roberto: de recente X5s en ML (en GLEs) hebben volgens mij allemaal xenon. Bij de Golf GTI is dat bijv. weer anders. Daar zijn de meeste zonder xenon en andere opties.
Laatste alinea staat dat steeds minder Amerikaanse auto’s uitgerust zijn met automatische versnellingsbak en dat de handbak op sterven na dood is. Welke type versnellingsbak gebruiken ze daar dan? Kleine typo volgens mij. On topic: Voor de rest, opsluiten en ze tot ze vrijkomen elke dag auto’s laten poetsen.
@scubakabouter: of… er zijn steeds meer elektrische auto’s helemaal zonder versnellingsbak.
@mashell: dat en wellicht dat men misschien de CVT als een eigen klasse ziet?
als ik dan al een automaat moet rijden dan iig geen CVT.
Vaak heb je weinig keus hier in de US. Een auto kopen is naar de dealer gaan en paar uur later de auto van de parkeerplaats rijden. Er zijn weinig mensen die een auto bestellen en er maanden op gaan wachten. Helaas zijn vrijwel alle modellen bij de dealer een automaat.
het is inderdaad opvallend hoe weinig mensen hier (VS) een handbak kunnen rijden. Ik heb een Golf GTI met handbak en zelfs bij ‘valet parking’ moet ikzelf de auto parkeren want ze weten niet wat ze ermee aanmoeten!
Haha, geweldig dit. Laat die zelfsturende auto maar komen, dan kan ik mijn auto met een gerust hart onafgesloten langs de straat parkeren.
Mijn auto stelen ze nog niet met de sleutels erin. Mijn auto willen ze Denk ik nog niet in rijden voor het filmpje “mijn auto’ Ik heb een Suzuki vitara 3 deurs uit 2001 met 247.000 km. Heb hem vandaag dit jaar voor het eerst gewassen. Binnen in moet nog. Blad van het najaar ligt er nog in. Spinnenwebben vangen de eventuele vliegen en op de vloermatten kan je aardappelen poten. Buiten om zitten al meerdere kleuren verf. 2 keer verkeerde potje gekocht. Links en rechts nodige ervaring te zien. Als iemand nog weet hoe je bloed uit de bekleding moet krijgen hou ik mij aanbevolen. En dan heb ik het niet over paar drupjes. Radio valt geregeld weg. Maar gelukkig is het mooi weer dus raam los en de antenne vast houden. Dus het moet al knap bijzonder persoon zijn die mijn auto wil stelen. Enigste wat nieuw is is een 2hands uitlaat.
@gerjan: maar die gloednieuwe C segmenter die je voor je werk least die netjes in de garage achter gesloten poort staat laat je achterwegen ;P
@c4seum: ik heb geen andere auto. Deze auto is onverwoestbaar!! olie pijlstok droog. Nog even na de pomp rijden en daar maar bij vullen. Ongeveer jaar met lekke radiateur gereden. Gewoon ander half liter water mee nemen en voor je weg rijd even bijvullen. Ik vind auto’s prachtig maar zelf nog geen geld voor mooie auto dus kan het mij met deze allemaal niet zoveel schelen. Kan er wel over blijven vertellen :)
@gerjan: enige*
@gerjan: hahaha!
Rijd mooi als het zelf rijd. Je voelt niets zo soepel rijd dit spul tegenwoordig.

Totdat je er wat mee krijgt. Handbakken zijn lichter en niet complex dus goedkoper in onderhoud. Voor de particuliere koper zeker het overwegen waard.
Ligt puur aan de auto. In de family Range Sport wil ik echt niet met een handbak gaan roeren. In de 118d m sport is het roeren een leuke bezigheid.
@loserboi932: en aan de verkeerssituatie.
“Ze reden snel weg, maar werden later al lopend teruggevonden. De auto was namelijk handgeschakeld en daar konden de jongens niet mee overweg.”

Het is laat. Ik ben misschien niet meer zo scherp, maar als de jongens niet met handgeschakelde bakken overweg kunnen, hoe zijn ze dan in eerste instantie weggekomen?
@rick-dos: tsja, goeie. Misschien lukte schakelen niet en bleek dat je in z’n één niet zo hard gaat?
De automaat is in de VS al vrij lang het populairst niet pas recentelijk.
@dees: inderdaad.
De Amerikanen hebben het juist aan het rechte eind. De daily drivers daar hebben allemaal automaten en de Fun cars/weekend auto’s hebben dikwijls handgeschakelde bakken (Mustang, Camaro, Challenger, Viper, Corvette ZR-1, etc). Zoals genoemd kon je de M5 daar zelfs handgeschakeld krijgen…iets wat in Europa niet mogelijk is.

Hier willen we liever dagelijks lopen k*tten in de file met handgeschakelde auto’s en kopen/produceren we supercars en sportauto’s met automaten (AMG, M, RS, Porsche, Ferrari, Lambo). Totaal de omgekeerde wereld.
@mopar: Tot voor kort waren automaten niet bepaald geschikt voor europa. Het waren luie dingen die niet goed in de bergen zijn, die enorm veel meer zuipen en zo lang niet mee gingen als een handbak. De automaat, een enkele uitgezonderd (hallo Mercedes), was gewoon een onding. Pas sinds volkswagen met de dsg is gekomen is daar langzaam maar zeker verandering in gekomen. En zelfs nu komt er nog wel eens een auto uit waarvan de automaat een regelrechte ramp is…
@lekbak: op vakantie het genoegen mogen smaken van het rijden in een Toyota Inova. Automaat met 4 versnellingen. Denk ik. Wat een ramp was dat. Bij ieder bescheiden heuveltje verloor het ding snelheid en moest ik het gas vol intrappen. Subtiel gas geven had namelijk geen effect. Daarop besloot de Toyota dat het een sportauto was en schakelde dan meteen twee verzetten terug waardoor wij, de auto en mijn gezin, gillend verder de berg optreden. Bizar dat dergelijke automaten nog steeds worden gemaakt.
Hoe leren die lui daar dan rijden? Standaard in een automaat dan lijkt me. Hoe zit dat in Nederland? Kun je afrijden in automaat en hoe zit het dan met handgeschakelde auto’s??
@davelepeef: In NL kun je afrijden in een automaat, je krijgt dat wel op je rijbewijs vermeldt en je mag dan niet in handgeschakelde auto’s rijden.
Ik ga voor de handbak. Waarom? Ik vertik het om in de file aan te sluiten en de wereld te vergassen. De auto is een speeltje voor in het weekend. Gedurende de werkweek gewoon die 15 km enkele reis op de fiets afleggen. Beter voor het milieu, je portemonnee (je kunt je een vettere auto veroorloven) en je pens.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).