
Als stroomstoringen vaker voor gaan komen, hoe zit het dan met autonome auto’s die dan niet meer kunnen rijden?
Autonoom rijden wordt al jaren gepresenteerd als dé toekomst. Auto’s die alles zelf kunnen, geen handen meer nodig aan het stuur, een openbaar vervoer op wielen dat nooit fout gaat. Maar dan gebeurt er iets banaals als stroomuitval en ineens blijkt hoe broos die mooie toekomst nog is.
Dit gebeurde onlangs in San Francisco. Tijdens een grote stroomstoring kwamen meerdere zelfrijdende auto’s simpelweg tot stilstand midden op kruispunten, omdat de systemen niet meer wisten wat ze moesten doen. Niet kapot, niet gecrasht, gewoon… besluiteloos stilstaan.
Autonoom blijft een droom
Waymo, het bedrijf achter de auto’s, besloot de dienst tijdelijk stop te zetten. De voertuigen bleken niet zelfstandig te kunnen omgaan met situaties die afweken van de normale omgeving. En precies daar hoor je het zachte maar hardnekkige zinnetje dat al jaren door de autowereld zweeft: ‘zie je wel’.
De techniek is knap, daar twijfelt niemand aan. Maar het wordt steeds duidelijker dat autonoom rijden alleen werkt zolang alles klopt, voorspelbaar is en de omstandigheden meewerken. De echte wereld is dat zelden. Soms valt de stroom uit, soms is een kruispunt niet te herkennen, soms ontstaat een situatie die geen enkel algoritme eerder heeft gezien.
En dan blijkt dat wij, ouderwetse mensen, nog steeds de beste noodvoorziening zijn. Wij kunnen improviseren, beslissen en vooral doorrijden als de omstandigheden veranderen. Autonoom rijden komt er misschien ooit, maar voor nu blijft het een belofte die vooral schittert in ideale omstandigheden.
In het echte leven houden wij voorlopig het stuur nog even vast. Lijkt ons veel beter.





Het is vooral ook een oplossing voor een niet bestaand probleem. Je hebt een rijbewijs, gebruik het. Te lui om zelf te sturen, stap in de trein. Energie en aandacht kan echt beter aan andere dingen worden besteed.
Het grootste probleem: BigTech blijft net zo lang ouwehoeren tot de Europese overheden al hun wegen hebben gestandaardiseerd. Voor 100’en miljarden euro’s op kosten van de EU-burgers. Laat hier de Europese fabrikanten verder testen met autonome auto’s, maar geen verbintenissen met de Amerikanen of Chinezen. Die delen uiteindelijk niets en pakken alles af. De EU altijd op 1.
@DeWitteCondor: helemaal eens! En daarbij, zelf sturen is toch heerlijk, dat laat je sowieso toch niet aan een systeem over…
Beetje vreemd om autonoom rijden omdat een fabrikant met achterhaalde technologie (Waymo) de fout in gaat af te serveren met ‘zie je wel’. Tesla’s met FSD reden gewoon autonoom door. Die hebben geen centrale sturing nodig.
Deze technologie gaat sneller dan je denkt. Over 10 jaar rijdt je alleen nog zelf voor de hobby.
Er is in San Francisco niet eens een Tesla robotaxi dienst dus ze reden niet gewoon door. Videos van Tesla influencers met FSD op hun eigen wagen zeggen weinig. Waymo achterhaalde technologie noemen is wel verregaand wetende dat de Robotaxi nog steeds een babysitter nodig heeft die het geregeld moet overnemen en wetende dat Waymo ondertussen 2000 wagens heeft voor autonome ritten, Tesla 30. Stel dat Tesla het gedaan krijgt van de babysitter te schrappen, dan gaan ze waarschijnlijk nog een verbinding met de wagen willen of gaat dit verplicht zijn om te kunnen ingrijpen bij problemen. Wat als deze verblnding wegvalt. Mag de wagen dan blijven verder werken?
Helemaal eens. Waymo weet de huidige beperkingen qua techniek het best te compenseren. Tesla loopt achter. Waarschijnlijk door een gesloten bedrijfscultuur die falen afstraft, waardoor vernieuwing te traag gaat.
NB Uiteindelijk zullen de modellen voor autonome auto’s moeten veranderen. Er is teveel rekenkracht tegelijkertijd nodig. Zeker in Europa met alle verschillen. Uitwisseling tussen auto’s van gestandaardiseerde voorkeuren op bepaalde wegsegmenten kan ook een oplossing zijn.
Waarom “een niet nader te noemen podcast”? De Petrol Heads maken de slechtste podcast van Nederland (uitspraak van de makers van een niet nader te noemen podcast), ik kan oprecht iedereen aanraden ernaar te luisteren.
Ze zijn inderdaad wel heel slecht. Behalve de machinist, die weet als enige wel hoe het moet… ;-)
Ik heb in SF en LA behoorlijk vaak een Waymo gepakt, en ben er enorm van fan. Zo veel beter dan een stinkende opgehitste taxi chauffeur.
Ja, want alle taxichauffeurs zijn stinkende, opgehitste mensen. Klinkt een beetje als een uitspraak van iemand met een aandoening uit het autistisch spectrum.