
Gaat het dan toch gebeuren? Dat autonoom geen droom meer is?
BMW heeft in Duitsland als eerste autofabrikant goedkeuring gekregen voor een nieuw type rijhulpsysteem dat valt onder de internationale DCAS-regelgeving (Driver Control Assistance Systems).
Die goedkeuring maakt het mogelijk om functies te gebruiken die verder gaan dan de huidige adaptieve cruisecontrol en rijbaanassistenten en dat is precies wat dit systeem bijzonder maakt.
De meeste rijhulpsystemen die we nu kennen, helpen de bestuurder tijdelijk; ze houden afstand, sturen bij of remmen af, maar vereisen dat de bestuurder continu actief meedoet. Het nieuwe systeem van BMW maakt voor het eerst officieel “hands-off rijden” op de snelweg mogelijk, tot 130 kilometer per uur. De bestuurder mag dus even de handen van het stuur halen, zolang hij of zij de aandacht bij het verkeer houdt.
BMW zet reuzestap in autonoom rijden
Daarnaast kan de auto zelfstandig van rijstrook wisselen. Waar je dat bij andere merken met een richtingaanwijzer moet bevestigen, volstaat bij BMW een blik in de zijspiegel: het systeem herkent de oogbeweging en voert de manoeuvre automatisch uit.
BMW noemt dat “Symbiotic Drive”, met andere woorden is het idee dat auto en bestuurder elkaars signalen beter leren begrijpen in plaats van elkaar te vervangen. Snappu?
De eerste productieauto die met deze goedkeuring de weg op mag, is de nieuwe iX3. Andere modellen volgen later. In de praktijk betekent dit dat BMW een stap maakt richting geautomatiseerd rijden, maar nog binnen de kaders van wat wettelijk als assistentie wordt gezien.
De bestuurder blijft verantwoordelijk, de auto helpt alleen meer dan voorheen. Waar oudere systemen vooral corrigeerden, kan dit systeem nu ook anticiperen en beslissingen nemen binnen een gecontroleerde omgeving.
Kort gezegd: het is geen autonoom rijdende auto, maar wel de eerste stap waarbij de auto écht even het stuur mag overnemen en dat bovendien legaal mag doen. En dat noemen we met recht een reuzenstap.





Als mensen nou eens autonoom zijn, dan zie je hoe god zij geprezen de mens wil zien. De blauwdruk haarzelf. Dat is is gewoon iets om over na te denken.
Gun je zelf een beter leven en een verbeterde wereld begint bij iedereen.
Huh? Zeg dat nu nog eens?
Catje toch, mag ik ook een keer wat zeggen?
Dus elke keer je in je spiegels kijkt begint je auto van rijbaan te wisselen?
Gaat gezellig worden
Valt wel mee, het is een BMW. Die rijdt op de meest linker rijstrook en blijft daar tot deze gaat uitvoegen.
Hoop dat deze mijn signalen dan beter begrijpt dan dat de Gesture Control in mijn huidge BMW mij begreep.
(Tot ik het uitzette dan)
Want ik heb van Gesture Control met name geleerd dat ik blijkbaar erg met handbewegingen praat met mijn passagiers.
Dit had dan weer veel ongewenste muziekzenders wissels en volume aanpassingen tot gevolg.
Ik heb ook zoiets in m’n Audi. Maak ik een bepaald gebaar, komt ‘Erika’ ineens uit de speakers.
Mensen, wel handjes bij u houden en tot de volgende maar weer, he, jij ouwe kneut!
Ik begrijp die hele drang naar autonoom rijden niet.
Welk probleem los je er mee op waar we nu last van hebben?
Misschien dat veel mensen niet aan de verkeersregels willen houden of ze niet goed weten? En daardoor eerder ongelukken maken omdat ze niet goed opletten?
Ik denk dat we auto’s onnodig complex en duur maken, juist nu we willen overstappen naar een alternatieve energiebron (EV), moet je juist energie steken in die ontwikkeling, en dat betrouwbaar en goedkoop maken, dat dit gemeengoed wordt, standaarden maakt, en overal goedkoop te repareren valt.
Ik hou van auto rijden, en liefst in een oude auto, zonder luxe, zonder afleiding, zonder ingrepen. Een auto waar je de auto nog ervaart, voelt wat de auto doet. Ik hoef geen autonomie, geen grote schermen, geen geluidsysteem, geen cruise control, geen parkeersensoren of camera’s, … Keep it simple!
Autonome auto is eigenlijk een soort dure prive OV, of dat je een chauffeur hebt, nooit de leiding hebt, altijd mee rijdt.
Er is toch niks mooiers dan zelf de touwtjes in handen te hebben, genieten van de verbinding tussen mens en machine?
Als programmeur heb ik het liefst dat de auto weinig code bevat, en vooral veel mechanisch is, en alles aan de auto door iedereen te repareren is.
Autonoom rijden is niet van de eigenaar van de auto, die logica blijft verborgen door de fabrikant, en zul je nooit invloed op hebben of inzicht in hoe het technisch echt werkt. Daar valt niks in te finetunen of zelf te repareren, helaas. (technisch mogelijk, maar fabrikanten willen dat geheim houden hoe zij dat doen)
Eens. Het is een oplossing voor een probleem in een andere wereld waar ze geen alternatieven voor autorijden hebben.
Voor autofabrikanten lijkt mij dit eigenlijk vooral een bedreiging. Het gros van de mensen zal geen auto meer willen of hoeven bezitten en er zullen veel minder auto’s nodig zijn om dezelfde hoeveelheid mensen te vervoeren. En veel groei aan transportcapaciteit hoef je van het systeem ook niet te verwachten.
(deel)auto’s maken veel meer kilometers zodat de auto’s technisch zijn afgeschreven. De zakelijke eigenaar heeft meestal een duidelijke vervangings beleid voor vervanging, dus een mooie continue stroom aan orders voor de fabrikant. Nu kopen en dan 20jaar rijden verdienen ze ook weinig aan
Nou elke keer als ik een onnodige file in rij, omdat iedereen te snel optrekt en weer moet remmen als het even druk wordt, hoop ik dat er snel autonoom rijdende auto’s zijn die onderling kunnen communiceren (afstand en acceleratie ) zodat het gewoon vanzelf doorstroomt.
Ga toch fietsen! Het enige dat nog puristischer is dan wat jij voorstelt is namelijk fietsen. Je lijkt autorijden als hobby te zien maar voor de meeste mensen is het gewoon een noodzakelijk kwaad, tijd die op gaat aan verplaatsing en die ze zo veilig en comfortabel mogelijk doorbrengen. Vandaar de steeds complexere auto’s. Vandaar (semi) autonoom rijden.
Wigboldus, je wordt echt een oude zeurneus. Stilstand is achteruitgang. Ik zou het zelf voor de ellenlange autoritten en woon-werk verkeer juist heerlijk vinden. Blijf jij toch lekker in je oldtimer rijden. Een nieuwe auto had je toch nooit gekocht dus geen enkele autofabrikant hoeft met jou rekening te houden.
“De bestuurder mag dus even de handen van het stuur halen, zolang hij of zij de aandacht bij het verkeer houdt.”
En meneer op de foto zit een filmpje over een middeleeuwse griet te kijken? Ik mag hopen dat dit geen persfoto van BMW is?
Typisch BMW, van rijstrook wisselen zonder de richtingaanwijzer aan te raken.
Ik heb altijd begrepen dat de meeste autofabrikanten ADAS levels 3 en 4 overslaan om ongelukken te voorkomen. Het lijkt erop dat BMW het toch aandurft;
Level 0 (No Driving Automation) -> 1967 VW Kever :P
Level 1 (Driver Assistance) -> Simpele cruise control bijvoorbeeld
Level 2 (Partial Driving Automation) -> Radar cruise control, automatisch inparkeren, noodremmen etc
Dit is waar de meeste auto’s nu zitten. In alle gevallen ondersteunt de auto de chauffeur, maar je moet 100% bij de les blijven.
En hier wordt het interessant;
Level 3 (Conditional Driving Automation) -> De auto stuurt, remt en accelereert zelf. Neemt zelf beslissingen (al dan niet geholpen door AI) maar de auto kan nog steeds assistentie vragen van de bestuurder als dat nodig is.
Level 4 (High Driving Automation) -> Volledig zelfrijdend maar de bestuurder kan zelf ingrijpen. Ook kan het zijn dat de auto alleen op bepaalde stukken zelf rijden maar daar buiten niet (wel op de snelweg maar niet in de stad bijvoorbeeld)
Deze twee levels hebben dus wel eens input nodig van de bestuurder maar de bestuurder kan het idee hebben dat dat niet zo is. Dus die gaat zitten Tinderen, Whatsappen, slapen, maar niet autorijden. En dat is het gevaar want de auto is nog niet op Level 5, dus kunnen hier de grootste ongelukken gebeuren. De gebruiker denkt dat de auto het zelf kan maar dat is niet zo.
Level 5 (Full Driving Automation) -> Volledig zelfsturend, van deur tot deur, zou niet eens een mens in hoeven te zitten, ook niet op de achtergrond. Hier zijn bedrijven als Waymo en Tesla mee bezig, om als automatische taxi’s ingezet te kunnen worden.
BMW (en Mercedes met hun Drive Pilot) lijkt zich nu dus met Level 3 te bemoeien. Ben heel benieuwd hoe ze dat in de praktijk gaan zien.