• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autorijden onbetaalbaar na kilometerheffing: GOH!

Auteur: willeme, gepost 22 maart 2023 om 14:27 – 82 Reacties

Autorijden onbetaalbaar na kilometerheffing

Ja, zo los je wel een probleem op. Gewoon iedereen kapot belasten: het autorijden is onbetaalbaar na kilometerheffing.

Elektrische auto’s beginnen duurder te worden. De voordelen beginnen te verdampen als de inspiratie van Bono voor een nieuwe U2-album. Nu elektrische auto’s zelf beter worden, is het nog altijd een interessante optie. Maar als de voordelen verdwenen zijn, zal men toch weer naar benzine gaan kijken. Op dit moment biedt dat om te gebruiken veel voordelen.

Hoe gaat de overheid dit oplossen? Nou, heel simpel. Elektrische auto’s gaan namelijk duurder worden, auto’s met benzinemotor worden kapotbelast en auto’s met een dieselmotor in principe onmogelijk om mee te rijden. Dat blijkt uit het rapport van het IBO (Interdepartementaal Beleidsonderzoek). Dit rapport is een paar dagen geleden aan de Tweede Kamer aangeboden.

Draconische maatregelen

Omdat we de doelen niet dreigen te halen – want niet realistisch – worden er draconische maatregelen getroffen om het toch te halen. Denk aan de verplichte elektrische auto van de zaak vanaf 2025 en het verbod op de verkoop van verbrandingsmotoren van 2030. Veel landen houden 2035 aan omdat 2030 niet haalbaar is. Een andere maatregel is het rekeningrijden.

Autorijden onbetaalbaar na kilometerheffing

Naast de BPM, BTW, accijnzen en andere manieren om geld af te troggelen komt er NOG eentje bij: betalen naar gebruik. Het is de bedoeling dat dit ‘betalen naar gebruik’ de motorrijtuigenbelasting gaat vervangen. Daarbij zou je kunnen aannemen dat je goedkoper uit bent als je minder gaat rijden.

Bij AutoReview hebben ze even zitten rekenen wat de kosten gaan worden. En je voelt ‘m aankomen, we zijn naïef geweest. We gaan namelijk bizar veel tot krankzinnig veel extra belasting betalen door de nieuwe maatregelen. Ze hebben bij AutoReview gekeken wat de kosten zullen worden van een Kia Picanto (benzine), Peugeot 308 (diesel) en Opel Corsa-e (elektrisch). In principe ga je voor alles veel betalen.

Peugeot

Op dit moment betaal je voor zo’n kleine Kia zo’n 350 per jaar aan MRB, maar dat is 725 euro als je 8.000 km rijdt. Rijd je 15.000 km betaal je 1.359 euro. Bij 30.000 km per jaar is het zelfs 2.718 euro om niet harder dan 100 km/u te mogen rijden in een friggin’ Picanto! Om met Mark Rutte te spreken: Nederland is een heel tof landje.

Autorijden onbetaalbaar na kilometerheffing: zeker bij diesel

De Peugeot 308 HDI is een schaars luxeproduct aan het worden. Nu betaal je zo’n 1.500 euro per jaar aan MRB, dat wordt 1.053 per jaar als je 8.000 km per jaar rijdt. Dat is inderdaad goedkoper. Maar als je iets meer rijdt (15.000 per jaar) dan betaal je bijna 2 mille per jaar! Rijd je 30.000 km per jaar, dan betaal je 4 mille… Voor elektrische auto’s wordt het ook in rap tempo minder leuk, want voor een elektrische Corsa ga je zo’n 180 euro per 8.000 km betalen.

Rijd je veel in het buitenland, dan moet je alsnog Den Haag betalen. We hebben het nu nog over heel erg modale auto’s. Alles dat een beetje leuk, snel, groot, zwaar of luxe is, zal extra belast worden uiteraard. De bedrijven die tellers terug draaien gaan gouden tijden tegemoet.

Autorijden onbetaalbaar na kilometerheffing

Nu moeten even twee dingen aantekenen. Ten eerste: dit is een plan. Nog niet de definitieve uitvoering. Uiteraard moeten we niet te goedgelovig zijn. Nu elektrische auto’s gewoon duur zullen worden, gaat de overheid de rest kapot belasten. Het is een effectieve en simpele manier.

De kans bestaat natuurlijk dat het plan het niet gaat halen. In de provinciale staten is gebleken dat Nederland niet gecharmeerd is van de milieuplannen van de coalitie. Daarbij zal het extra lastig worden om een dergelijke regeling erdoorheen te drukken. Tenzij ze bij de BBB alleen maar denken een Deutz Fahr , John Deere en Fendt, in plaats van een Maserati, Mazda of Mercedes.

Via: AD Auto.

Meer lezen? Zo werkt het rekeningrijden!

Ook interessant!

  • Peugeot e-308 is helemaal elektrisch
    Nieuwe Peugeot e-308: leasetopper in wording?
  • Video: Kia Picanto is zowel auto als een boot
    Video: Kia Picanto is zowel auto als een boot
  • Officieel: de Peugeot 408 is een wapenfeit
    Officieel: de Peugeot 408 is een feit
  • Mijn Auto video: Peugeot 308 GTi 270 van Constantijn

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

308, belasting, benzine, corsa-e, Diesel, Elektrisch, Kia, Opel, Peugeot, picanto, rekeningrijden, wegenbelasting

Vorig bericht: « Fotoshoot – McLaren Senna als tuindecoratie
Volgend bericht: Theon ITA001 is veel cooler dan zoveelste Singer »

Lees Interacties

Reacties

  1. V8Vantage zegt

    22 maart 2023 om 14:32

    Dit helpt wel bij mijn emigratie plannen: 5 km verderop wonen…..Jawolllll

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 maart 2023 om 17:22

      We zijn hier niet op Schiphol. Gewoon wegwezen als je weg wilt en je hoeft het niet aan te kondigen. Nobody cares..

      Login om te reageren
      • grrrrrene zegt

        22 maart 2023 om 18:36

        Hoor ik hier een jaloerse Randstedeling?

        Login om te reageren
        • racerx zegt

          22 maart 2023 om 22:22

          Nee, iemand die te pas en te onpas moet aankondigen dat hij een EV rijdt.

          Login om te reageren
          • Flutterbear zegt

            23 maart 2023 om 17:22

            Nu begin je er toch echt zelf over. Of ik in de Randstad woon is discutabel.

            Login om te reageren
  2. Edge zegt

    22 maart 2023 om 14:39

    De winst van het BBB zal in deze niet zoveel uitmaken. Het blok GroenLinks/PvdA (en dan met name vanwege het GroenLinks gedeelte) vindt autorijden natuurlijk helemaal kut en dus zullen zij maar wat graag met de coalitie meewerken aan het kapot belasten van autogebruik.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      22 maart 2023 om 15:24

      Ze vinden de auto helemaal ruk. Ze vinden het ruk dat jij ook gebruik maakt van diezelfde weg. Daar zijn ze gerust bereid voor wat meer te betalen, als jij maar lekker op de fiets gaat.

      Net als vliegen: gewoon lekker extra belasten (terwijl het financiele stelsel kapot is sinds Lagarde met miljarden strooide) dan kunnen ze nog eens in rust van Venetie genieten.

      De klimaatoplossingen zijn tot nu toe vooral Denivelleringshandelingen.

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        23 maart 2023 om 05:01

        Wel eens naar de (progressieve) BPM tabellen voor brandstof auto’s gekeken? Daar vind ik weinig denivellering in terug te vinden. Energieplafond, is er nog zo eentje. En dat persoon A een vliegticket naar Venetië van 500 euro, dat voorheen 15 kostte, nog kan betalen, en persoon B niet meer, heeft ook weinig met denivellering te maken, hooguit schifting.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          23 maart 2023 om 09:34

          Ja joh lekker een uitzondering gebruiken om het hele betoog onderuit (proberen) te halen. Kom op zeg.

          Maar om de denivellering wat meer uit te leggen:

          Je hebt iemand met een netto besteedbaar inkomen van €5000,- per jaar (ja er zijn heel veel nederlanders met zo weinig of nog minder inkomen).
          Je hebt iemand met een netto besteedbaar inkomen van €15.000,- (politieagent/leraar)
          Je hebt iemand met een netto besteedbaar inkomen van €80.000,- (directielid, manager van windmolenpark ofzo)

          Je maakt een vliegticket minimaal €500,- en het autorijden kost minimaal €5000,- per jaar. Is dat geen vrijheid afnemen? Iedereen met geld denkt dat zo nog steeds wordt voldaan aan (de geest) van artikel 1 van de Grondwet? Maar dat is natuurlijk wishful thinking.

          Je kan ook een maximale vliegafstand aan een Nederlands paspoort koppelen: max 10.000km vliegen per jaar en max 20.000km autorijden per jaar. Dan is het echt eerlijk en ook echt een klimaatoplossing. Mammoettankers met Chinese Action troep uit onze wateren weren, maximaal 1 huis in bezit (want om een huis te maken is er een flinke aanslag op de planeet nodig), en als je dan nog niet genoeg hebt gedaan kan je aan de voedselbonnen. Maar dan voorkom je ten minste een tweedeling in de maatschappij en een tweedeling is (historisch gezien) veel gevaarlijker.

          De auto staat voor een heel belangrijke vrijheid en voor gelijkheid. Als je daar aan gaat morrelen dan moet je onze volledige democratische rechtsstaat herijken. Dat kan alleen met oorlog.

          Login om te reageren
      • p993 zegt

        24 maart 2023 om 05:32

        Het opvoeren van vliegtaks daar kan een weldenkend mens niets tegenin brengen.
        Ik vind ‘de vervuiler betaalt’ een mooi adagium!
        Als je dan perse naar Venetie wilt vliegen (naast wintersporten in Canada) dan zul je even moeten sparen, joh!

        Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      22 maart 2023 om 17:42

      Ik ben blij dat ik in 1953 geboren ben, in die tijd was je wel bang voor de “bom” en knepen we onze billen samen vanwege het “Varkensbaai incident. Weliswaar moest ik het doen zonder mobieltje, daar stond levens geluk tegenover. Een tijd dat je alles kon krikken zonder bang voor Aids te hoeven zijn. Ben ook blij dat wat er de laatste jaren gebeurd (corona milieu, sustainability en andere onzin) in de herfst van mijn leven gebeurt. Je zult maar jong zijn in deze tijd!

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 maart 2023 om 18:45

        Ja Milieu en sustainability zijn echt onzin. Laten we van alles wegwerp onzin maken en lekker een wereld maken waar iedereen elkaar loopt te krikken alsof het Woodstock is

        Login om te reageren
      • p993 zegt

        24 maart 2023 om 05:26

        Dat denkt iedere generatie: in mijn tijd was alles beter! De baby boomers voorop natuurlijk.
        Ik denk dat het anders zit; andere generaties vinden het ‘levensgeluk’ in andere dingen. Misschien zelfs in zaken die jij niet kent, laat staan kunt waarderen. Hun waardepatroon is anders. Grote kans dat zij juist de nadelen van de oude tijd zien en blij zijn dat ze toen niet leefden.

        Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    22 maart 2023 om 14:40

    En ze willen ook nog de km vergoeding terugbrengen van 21 cent naar 12 cent de km. Helemaal van de pot gepleurt hier. Waarom zou de BBB toch zo groot zijn geworden?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      22 maart 2023 om 15:13

      Je zou maar in zo’n klein dorp buiten de randstad wonen. Doordeweeks één keer per uur een lijnbus, die uiteraard niet altijd op tijd is, en in het weekend helemaal geen OV. Dan ben toch ook mooi in de aap gelogeerd, want er ís dan geen alternatief voor de auto. Als de kilometervergoeding dan ook nog omlaag gaat word je dubbel genaaid. Gezellige boel.

      Login om te reageren
      • acavs zegt

        22 maart 2023 om 15:20

        Dan neem je toch gewoon een Uberrrrr???

        Login om te reageren
        • potjak zegt

          22 maart 2023 om 15:48

          Grapjas, die rijden enkel in de hoofdsteden. Daarbuiten niet te vinden of kneiterduur. Dan kun je net zo goed een taxi bellen.

          Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        22 maart 2023 om 15:26

        Misschien is het UWV dan een betere optie en lekker uit de ruif eten en toeslagen innen ipv je kapot te werken voor “staatje nooit genoeg” . Beetje zwart bij beunen en klaar, 5 dagen werkend Ole.

        Login om te reageren
        • lekkerlinksrijden zegt

          22 maart 2023 om 16:18

          Werkend= weekend

          Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 maart 2023 om 15:48

      Jij denkt dat de BBB het beste voor het met de automobilist? Boeren rijden meestal niet zoveel auto, zeker niet in de spits.

      Login om te reageren
      • lekkerlinksrijden zegt

        22 maart 2023 om 16:17

        Heb ik dat gezegd? Nee dus

        Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    22 maart 2023 om 14:40

    Als je serieus dacht dat autorijden hiermee goedkoper werd, ben je echt een grote idioot, alaof er ooit iets goedkoper word dankzij de overheid 😅😅😅 dit was allang bekend bij iedereen die rationeel en logisch kan denken

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 maart 2023 om 17:24

      Toch een mooi systeem voor een Model X. Dat heffen op gewicht is toch ouderwets. ;-)

      Login om te reageren
    • Stefje zegt

      22 maart 2023 om 18:07

      De vraag die niet gesteld wordt alleen is; vervangt dit de Co2 (bpm) belasting? In het geval ja; dan kan ik dit prima accepteren. De vervuiler betaalt. Heb ik vrede mee. Blijft echter de Co2 belasting, dan ben ik blij dat ik NL alweer een poosje ontvlucht ben.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        22 maart 2023 om 18:47

        Bpm heeft met de aankoop te maken niet het gebruik. Dus daar wordt voorlopig niks mee gedaan

        Login om te reageren
      • HGB2022 zegt

        23 maart 2023 om 08:31

        Vervuiler betaald is een goeie. Wie betaald het volgende dan: Defenise laat diverse medewerkers verplicht om de drie jaar een andere functie uitvoeren in het kader van generalistische inzetmogelijkheden. Bij dit systeem zijn duizende werknemers om de drie jaar enorme afstanden aan rijden van huis naar werk. Ik voorspel een enorme leegloop wanneer deze kosten opgehoest moeten gaan worden door de werknemers. Dit is 1 voorbeeld maar er zullen wellicht meerdere bedrijven zijn waarbij werknemers enorme afstanden rijden. Daar zal goed over nagedacht moeten worden qua compensatie.

        Login om te reageren
      • p993 zegt

        24 maart 2023 om 05:35

        Ik vermoed dat het antwoord ja zou moeten zijn. Of iig voor een flink deel.
        Kijken hoe dat uitpakt 🫣

        Login om te reageren
  5. monsieurleloure zegt

    22 maart 2023 om 14:43

    Macron demission!!!1!

    Wordt tijd dat we eens op de barricades gaan staan.(-;

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    22 maart 2023 om 14:46

    Mocht rekeningrijden echt met dergelijke tarieven gaan dan gaan we wel zonder kenteken rijden. En om de barricades natuurlijk.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    22 maart 2023 om 14:54

    Mensen zouden wel wat dichterbij werk kunnen wonen en een hoop werk hoeft niet per se in de randstad te zitten.
    Maar goed. Erger: waarom moeten we koeien kweken om die vervolgens in het buitenland te verkopen?
    Vreet die koeien op en haal er geen nieuwe bij!

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      22 maart 2023 om 15:26

      Je denkt aan oplossingen in het kader geschapen door PVDA/GL/COalitie. Als je het door hen geschapen kader gewoon wegdenkt kan je veel logischere oplossingen bedenken dan je nu doet.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        22 maart 2023 om 23:42

        Het klinkt eerder als een idee uit de koker van rechts. Denk er maar even over na: verhuizingen zijn omzet, huren in steden gaan verder omhoog, evenals de vraagprijs van onroerend goed. Rijken rijker, gepeupel mag lammeren.

        Sowieso is rechts volledig bij machte dit voorstel af te schieten. Ze zijn al decennia aan de macht dus ik snap sowieso niet waarom het steeds weer op komt borrelen als het niet in hun interessen zou zijn.

        Login om te reageren
        • por100 zegt

          23 maart 2023 om 09:43

          Echt rechts is niet aan de macht, omdat ieder rechts initiatief geassocieerd wordt met PVV of FvD. Heb het zelf meegemaakt als lid van een politieke partij uit het midden. Je hoefde (omstreeks 2018) maar iets van kritiek op Europa, toetreding Oekraine of immigratie te hebben en je werd weggezet als PVV’er of geenpeiler.
          Nederlands is alleen rechts voor grote bedrijven. That’s it

          Login om te reageren
    • Jagris zegt

      22 maart 2023 om 21:32

      Dit is ook wel een beetje onzin, dat mensen dichter bij het werk kunnen wonen. Er zou ook gewoon niet zo zwaar op een benzineauto belast kunnen worden. Ik woon zelf iets meer dan een half uur met de auto van mijn werk af, wat ik niet heel veel vind. Stel dat ik het OV wil pakken, ben ik minimaal 2 uur en 20 minuten bezig. Dat lijkt mij niet redelijk, dus ik moet wel de auto pakken. Ik word dan gewoon zwaar belast, puur omdat het OV in het buitengebied niet goed geregeld is en ik dus met de auto moet. En de elektrische auto zit er de komende paar jaar ook nog niet in, misschien dat dit voor 2030 wel lukt. We zullen zien, maar dit rapport is niet heel erg realistisch.

      Login om te reageren
  8. kennone zegt

    22 maart 2023 om 14:54

    Oplossing is simpel. De teller terugdraaien

    Login om te reageren
  9. e39540itouring zegt

    22 maart 2023 om 14:58

    Precies te verwachten, met rare modellen en aannames krijg je dat waar naartoe gerekend wordt. 🤮

    Login om te reageren
  10. Johanneke zegt

    22 maart 2023 om 14:58

    Je moet juist dankbaar zijn als mensen in een Picanto rijden ipv een opgehoogd zwaar crossovertje met de stroomlijning van een bestelbusje. Niet de wegenbelasting verdubbelen.

    Login om te reageren
  11. KEV9 zegt

    22 maart 2023 om 15:00

    Hoezo is 1050 euro per maand goedkoper dan 1500 euro per maand met een Peugeot

    Login om te reageren
    • Steven zegt

      22 maart 2023 om 15:12

      Per jaar

      Login om te reageren
    • potjak zegt

      22 maart 2023 om 15:52

      Precies. Nu kun je onbeperkt kilometers rijden voor die 1500 euro.

      Login om te reageren
  12. raoufff zegt

    22 maart 2023 om 15:03

    Dit land is naar de klote!

    Login om te reageren
    • 917 Porsche + Audi zegt

      22 maart 2023 om 17:53

      Neem er Belgie ook maar bij.

      Login om te reageren
  13. Rudy zegt

    22 maart 2023 om 15:05

    Gaan ze 1 tarief hanteren voor benzine auto’s? heb je een zware/grote auto (en rij je niet al teveel) kom je er dan relatief goed mee weg namelijk.

    Meest bizarre blijft dat ze ook de buitenlandkilometers willen meerekenen. Dat slaat echt nergens op in mijn ogen. We moeten de straat op!

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      22 maart 2023 om 15:53

      Je betaalt nu ook je mrb als je in buitenland bent. Dus of het nu een vast tarief is of een km tarief is om het even.

      Login om te reageren
      • verplicht zegt

        22 maart 2023 om 17:39

        Nee, dat is het niet.

        MRB betaal je om onbeperkt gebruik te maken van het wegennet.

        Kilometerheffing betaal je, zoals de naam al doet vermoeden, per kilometer die je op de Nederlandse weg rijdt. Dus NIET in het buitenland.

        Maar je zal wel gelijk hebben, want nergens stond natuurlijk dat het ok een exclusief NL heffing gaat. Stelletje bloemkolen daar in Den Haag.

        Wat mij betreft kunnen ze allemaal de spitskool krijgen daar in Den Haag met hun onrealistische bietenplannen …

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          22 maart 2023 om 18:51

          Nee de belasting is zodat de overheid de wegen kan onderhouden. Heeft niks te maken met jouw onbeperkte gebruik. Je betaald het omdat je een auto hebt en de wegen nodig zijn om de auto erop te laten rijden op een veilige manier. Als jij 6 maand op rond reis gaat met je auto in het buitenland krijg je geen ontheffing ervoor. En je betaald ook njet voor het gebruik van de wegen in het buitenland. Dus onder de streep is principe hetzelfde.

          Login om te reageren
          • herve11f zegt

            23 maart 2023 om 01:57

            Maar de voetgangers betalen niet voor de trottoirs, noch betalen de fietsers voor de wegen en voor hun speciaal aangelegde bruggen. Verder betaal je in Frankrijk peage, alsook in Italië en Spanje. In Londen betaal je congestion tax, in Gent een dagkaart, etc., enz,…
            Hou dus op met deze graairegels te verdedigen. Dit zal enkel leiden tot een standenmaatschappij en armoede wat op zijn beurt ontevredenheid en agressie zal uitlokken. Je kan de bevolking maar zover drijven tot ze het niet meer pikken en van die grens zijn we niet ver meer af.
            Iedereen met een beetje gezond verstand weet dat; ik veronderstel jij ook.

            Login om te reageren
          • p993 zegt

            24 maart 2023 om 05:41

            Je snijdt het goede aan; wat zijn eigenlijk de redenen van heffing van deze belasting. Goed om daarmee te beginnen.
            Ik vermoed dat km heffing wel een goede oplossing zou zijn. Alleen beetje lastig uitvoerbaar?

            Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      22 maart 2023 om 16:39

      Dat komt omdat die stikstof wél de grens over waait ;-)

      Login om te reageren
  14. escort77 zegt

    22 maart 2023 om 15:13

    De grote vraag is natuurlijk hoe ze de kilometers gaan bepalen. Krijgen we een kastje dat op afstand uit te lezen is? Km-stand zelf opgeven of laten noteren bij een bezoek aan de garage? Lijkt me allemaal makkelijk en snel te implementeren. Oh nee, toch niet.

    Login om te reageren
  15. acavs zegt

    22 maart 2023 om 15:28

    Die hele kilometerheffing zou toch veel beter uitvoerbaar zijn in de vorm van een extra accijns aan de pomp dan wel de laadpaal? Dan kan je zelfs het belastingtarief aanpassen op basis van locatie en tijdstip. Verder pak je ook gelijk al het buitenlands verkeer mee. En ja, misschien gaan mensen en masse hun auto via het stopcontact opladen, maar is dat een probleem? Lijkt me zelfs wenselijk vanuit het oogpunt van de laadinfrastructuur. Dat is tenslotte zonder alle verzwaarde meterkasten nu zelfs al overbelast.

    Login om te reageren
    • Flutterbear zegt

      22 maart 2023 om 15:51

      De meterkast is niet het probleem, de aanvoer ook niet en het opwekken ook niet. Gewoon ‘s nachts je auto laden wanneer het grotendeel van de industrie stil ligt.

      Login om te reageren
    • grrrrrene zegt

      22 maart 2023 om 18:58

      Van mij mogen ze het in de brandstof accijns doen, dan ga ik weer lekker ouderwets in Duitsland tanken.

      Betalen voor ritten in het buitenland is het grootste probleem wat ik met deze plannen heb. Even heel extreem gesteld: als ik iedere dag met de fiets naar werk ga, rijd ik bijna exclusief in het buitenland. Schoonouders bereik ik grotendeels via de A31 in Duitsland, voor mijn ouders moet ik wel door Nederland heen, maar zo ver is dat niet. Dan blijven vakantieritten en wat bezoekers aan familie en vrienden over. Misschien wel de helft van mijn kilometers vinden dus buiten Nederland plaats. Maar in Den Haag houden ze vast geen rekening met mensen buiten de randstad… What else is new. En juist daar op “het platteland” heb je slecht OV en dus meer behoefte aan een auto.

      Login om te reageren
  16. por100 zegt

    22 maart 2023 om 15:29

    Hoe gaan ze dit doen met buitenlanders die in NL rijden?

    Ben oprecht bang dat elitair Nederland denkt hiermee weg te komen. Lekker rustig op de weg … maar het is historisch gezien gewoon de opmaat naar een revolutie.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      22 maart 2023 om 23:47

      Nederland was faliekant tegen een Duits vignetje, maar andersom zou men willen dat men in Nederland mee gaat betalen aan dit megalomane project?

      Gelukkig boert het BBB goed want zo kunnen we nog wel wat extra boter voor op het hoofd gebruiken.

      Login om te reageren
      • por100 zegt

        23 maart 2023 om 09:56

        In Duitsland zijn alleen een aantal autobahn wegen een tolweg. Het is toch idioot dat ik hier straks niet mijn boodschappen kan doen met de auto, maar dat de Duitse toerist in mijn gemeente dat wel rustig kan. Besef je wel dat straks een toerist meer vrijheid heeft in ons land dan wijzelf zullen hebben? Dringt dat uberhaupt tot je door>

        Login om te reageren
  17. hanso zegt

    22 maart 2023 om 15:32

    Als dit plan met dergelijke bedragen er daadwerkelijk dreigt te komen dan zou ik het oprecht bizar vinden als er geen en masse demonstraties komen. Ik weet dat Nederlanders een volgzaam volk zijn als je ze bijv. vergelijkt met Fransen die er voor iedere wijziging op uit lijken te trekken. Maar ons zo gortig laten piepelen in onze mobiliteit gaat in mijn ogen echt veel en veel te ver!

    Login om te reageren
  18. William zegt

    22 maart 2023 om 15:42

    Vermoedelijk wil de corrupte bureaucratie een soort “slimme meter” in iedere auto gaan inbouwen. Dat wordt nogal een klus.
    En met zulke gigantische lastenverzwaringen wordt het voor creatieve mensen interessant om bijvoorbeeld via eBay een oplossing te verkopen?
    Er uit slopen zal wel niet gaan, maar stel die “slimme meter” gaat stuk, vertoont kuren of blijkt te beïnvloeden, dan zal daar erg veel interesse voor zijn ;-)

    Login om te reageren
    • ronnys zegt

      22 maart 2023 om 16:50

      “corrupte bureaucratie”
      Dat is een zware aanteiging. Heb je ergens een stukje bewijs dat er naast de Mos iemand anders corrupt is?
      En zelfs van de Mos is er nog geen veroordeling!
      Zelfs FvD begaat vele overtredingen, is er russchische inmenging, maar ook daar twijfel ik of die corrupt is.

      BBB heeft grote woorden, maar ook die moet zich aan de wet houden. Dus lang niet alle grote woorden zullen die waar kunnen maken zonder terug gefloten te worden door de rechter.

      Verder is dit voor een deel het gevolg van veel te lang treuzelen.
      Er is al vele jaren bekend dat er klimaat acties nodig zijn, maar de rechtse rakkers hebben veel te lang lopen rekken. Hoe langer je wacht hoe draconischer de maatregelen moeten worden.
      Jammer maar helaas :(

      Login om te reageren
  19. jjcp zegt

    22 maart 2023 om 15:49

    Had iemand, maar dan ook iemand echt anders verwacht?

    Login om te reageren
    • Batterijlikker zegt

      22 maart 2023 om 16:09

      Van een onderzoek?

      Login om te reageren
  20. plumdeplakmuis zegt

    22 maart 2023 om 15:58

    De infrastructuur van het rekeningrijden moet ergens van betaald worden. Goed idee, nog meer overhead, nog meer ambtenaren. we hebben toch al een lekkerpersoneelstekort overal! Wat dacht iedereen, dat die miljoenen voor het neerzetten onderhoud en de administratie van een rekeningrijden systeem uit een ander potje zou komen?

    Login om te reageren
  21. potjak zegt

    22 maart 2023 om 16:00

    Het is een plan, het huidige nog geldende plan is dat het budgetneutraal wordt ingevoerd en dat betekent dat er hetzelfde mee binnenkomt als nu met de motorrijtuigenbelasting. Ook wordt in het huidige plan diesel, benzine en elektra evenzwaar belast. Ik moet het eerst allemaal nog zien, niet elk plan wordt uitgevoerd…

    Login om te reageren
  22. Robert zegt

    22 maart 2023 om 16:04

    Ik betaal nu 764 euro per jaar aan MRB. Met het genoemde tarief voor een benzineauto (9,06 ct/km) en mijn kilometrage van 22.000 km/jaar wordt dat straks bijna 2000 euro, of te wel, ik ben straks dik 100 euro per maand duurder uit.

    Ik denk dat ik straks maar software koop om de tellerstand vóór elke apk ietsje terug te draaien. Dat is vlot terug verdiend.

    Login om te reageren
  23. Batterijlikker zegt

    22 maart 2023 om 16:07

    Het artikel doet net alsof het allemaal al besloten is. Beetje voorbarig.

    De kamerbrief
    Hierbij bied ik u het eindrapport aan van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) Klimaat.

    Nederland wil in 2030 55 procent minder CO2-uitstoten dan in 1990, om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Om zeker te stellen dat deze doelen worden gehaald, richt het kabinet het beleid op een reductie van 60 procent in 2030. Dit IBO maakt –zonder last of ruggespraak – inzichtelijk welke aanscherpingen van, en aanvullingen op, het huidige klimaatbeleid mogelijk zijn om invulling te geven aan de klimaatambities van dit kabinet.

    Dit IBO, onder onafhankelijk voorzitterschap van Laura van Geest, bevat een inhoudelijke analyse van het huidige klimaatbeleid en concrete beleidsopties per sector. Conform de taakopdracht ligt de nadruk in dit IBO op normerend en beprijzend beleid.

    Zoals eerder toegezegd deel ik dit IBO vroegtijdig met u. Dit voorjaar neemt het kabinet een integraal besluit over aanvullende klimaatmaatregelen, waarbij zowel wordt gekeken naar normering, beprijzing als subsidiëring (bijvoorbeeld via het Klimaatfonds). Het kabinet neemt de resultaten van dit IBO hierin mee. Bij de aanbieding van een pakket met aanvullende klimaatmaatregelen zal het kabinet ook nader ingaan op de aanbevelingen van het IBO en hoe die zijn verwerkt.

    Groetjes
    Rob

    Login om te reageren
    • V8Vantage zegt

      22 maart 2023 om 16:42

      Staat toch echt dat het om een plan gaat ;-)

      Login om te reageren
      • Batterijlikker zegt

        22 maart 2023 om 17:21

        En dat klopt dus niet. Het is een onderzoek.

        Login om te reageren
  24. Tiemen zegt

    22 maart 2023 om 16:39

    Wat een stemmingsmakerij weer. 180 euro voor 8000 kilometer is nog altijd goedkoper dan voor een Corsa E het nu geldende MRB tarief betalen als je het op basis van gewicht zou doen. Besides, waarom is vaker de fiets pakken nu direct een inperking van de vrijheid? Wij zouden ook veel meer kunnen fietsen maar doen het niet. Je kan wel altijd doen alsof autorijden een noodzaak is maar de grootste winst zit in ons gedrag en dat moet soms (fiscaal) gestimuleerd worden.

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      22 maart 2023 om 18:39

      Dit is zo denigrerend. Je pakt defacto arme mensen een vrijheid af ten faveure van de elite (want voor hen maakt het idd niet uit hoeveel het gaat kosten en dus krijgen zij het lekker rustig op de weg). Daarnaast moet de middenklasse nog harder werken om bestaande vrijheid te behouden, terwijl die middenklasse al op de tenen loopt en jij gaat dat even lekker bagatelliseren.
      En waar doen we het ook alweer voor? Maximaal 11% van de CO2 uitstoot op aarde. Het is gewoon een schandalige denivelleringsactie

      Login om te reageren
    • bmw335d zegt

      22 maart 2023 om 21:04

      Ja tuurlijk👍🏻 Lekker op de fiets naar m’n werk 65km verderop in Best. Strak plan!

      Trein is ook geen optie, dan moet ik 1) met de fiets naar ‘t station 2) met de trein naar Eindhoven 3) daar een 2e trein nemen 4) dan een bus en vervolgens nog ca. 2km lopen.

      Verhuizen is ook geen optie want in kan in omgeving van Eindhoven als alleenstaande/alleenverdiener niets betalen
      Daar zitten 2 overstap momenten in met slecht maar 6 minuten speling dus het minste of geringste en ik doe er 1uur en 45min over enkele reis

      Login om te reageren
  25. scheurbuik zegt

    22 maart 2023 om 17:10

    Er komt geen “slimme meter” in de auto. Men wil dat iedere keer dat de auto bij een garage komt, de kilometerstand wordt doorgegeven. Om de kilometers in het buitenland te compenseren heeft men nu een aantal kilometers “vrij” opgenomen. Dit zal waarschijnlijk 3.000 km worden. Dus over de eerste 3.000 km betaal je nog niets.

    Login om te reageren
    • William zegt

      22 maart 2023 om 17:28

      Goed nieuws! Vele jaren terug waren er al laptops (nu smartphones neem ik aan) waarmee criminelen de km teller in een paar seconden terug konden zetten. Auto’s waarbij dat makkelijk kan (en waarbij geen sporen worden nagelaten) worden veel geld waard schat ik zo :-)
      Laat maar komen die nieuwe regeling, zo lek als een zeef!

      Login om te reageren
  26. Computer Freak zegt

    22 maart 2023 om 17:30

    Ik verwacht dat Nederland massaal de oude rommel uit Afrika terug gaat halen. 40 jaar oude Mercedes, geen MRB.

    Login om te reageren
  27. maotje zegt

    22 maart 2023 om 17:35

    Als je weinig rijd kun je nog steeds weldegelijk goedkoper uit zijn.
    Ligt geheel aan je persoonlijke situatie. Maar t is natuurlijk belachelijk dat een kia picanto die relatief zuinig is evenveel betaald per km als een auto die een veel hoger verbruik heeft. Dat is niet het principe de vervuiler betaald.

    Login om te reageren
    • supertjeduc zegt

      22 maart 2023 om 18:27

      Ik denk dat die auto met grotere motor meer benzine gebruikt , dus accijns

      Login om te reageren
      • maotje zegt

        22 maart 2023 om 18:48

        Dat is nu toch ook al? Er zou een systeem komen wat meer gericht is op de vervuiler betaald. En dat is dit systeem dan niet volledig.

        Login om te reageren
  28. dree16v zegt

    22 maart 2023 om 18:28

    Ik ga achteruit rijden denk ik…

    Login om te reageren
  29. supertjeduc zegt

    22 maart 2023 om 18:30

    Denk dat die GroenLinks ambtenaren die dit plan hebben opgesteld niet op de hoogte zijn van het feit dat de rest van Nederland met de auto naar hun werk moeten
    Nu nog een paar dassen erbij en zij moeten dat ook
    Als hier voor ooit een meerderheid zou komen vreet ik mijn sokken op

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      23 maart 2023 om 06:29

      Als je nu de documenten gewoon even doorlees die in de link genoemd zijn, had je prima kunnen zien dat het niet bij groenlinks vandaan komt.

      Login om te reageren
  30. auto62 zegt

    22 maart 2023 om 20:01

    Dat wordt dan op Pools kenteken rijden

    Login om te reageren
  31. bmw335d zegt

    22 maart 2023 om 20:59

    Ach we willen weer als kneusjes 🤓 het braafste jongetje van de klas zijn. Te triest voor woorden dit land allemaal dankzij die linkse gekkies.

    Ik hoop dat de huidige coalitie snel valt, dan worden al deze partijen zwaar afgerekend en verdwijnen deze drammerige politiek.

    Ja je moet óók zeer zeker naar jezelf kijken, maar wat dragen wij als postzegeltje nou bij aan het klimaat?
    11 miljoen auto’s in NL, bijna 50 miljoen in Duitsland en 216 miljoen in China. We’re peanuts

    Login om te reageren
  32. bmw1cabrio zegt

    23 maart 2023 om 14:15

    Dus ik moet gewoon een groter wagenpark aanleggen en minder km’s rijden per auto! Top regeling dit!
    En het wordt ook nog eens rustiger op de weg. Nu begrijp ik waarom ik al jaren op Mark stem!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North