Autotechniek: Jaguar F-Type chassis en onderstel

Auteur: , 26 Reacties

Rijplezier en speelse wegligging volgens Jaguar? Zo zien de kale metalen onderdelen er uit. Laat er geen twijfel over bestaan: de F-Type is een sportwagen. Met natuurlijk achterwielaandrijving, dubbele draagarmen en rode remklauwen.

Laten we kort zijn over de Jaguar F-Type: een grote teleurstelling. Hierbij wil ik vooral de nadruk leggen op ‘groot’ want dat is ‘ie. Grofweg 4x het volume van een E-Type. Niet voor niets weegt de nieuwe Jaguar roadster minimaal 1600 kg. Veel te veel voor een speels stoffenkaptweezittertje. Met de nadruk op veel.

Daar blijft het qua kritiek vervolgens steken. Want Jaguar zet met de F-Type een keiharde (drift) fun-auto neer. Een pleziermachine zoals die ons veel te lang zijn onthouden. Tot je iemand kleiner dan 1m90 in de F-Type zet zijn de proporties bovendien prachtig. Mooie vormen, scherpe lijnen, een plaatje. Want plaatjes kan je kleiner schalen.

Genoeg oppervlakkig gelul. Kijk naar de techniek. De dubbele draagarmen vóór, multilink achter. Precies wat je van een stuurauto verwacht. Grote remschijven die zeer ver naar buiten zijn geplaatst. Een draai-centrum van de voorwielen dat echt in het hart van het wiel ligt. Veel caster op de voorwielen. Doemaar zo’n oranje, gewoon om komende Koninginnedag ’s lands leegste wegen mee af te blazen.



26 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Wachten op de RS met zoveel carbon frutsels en aerodynamische pagga dat ie nog maar 1300kg weegt. Maar eerst de coupé natuurlijk.
Grootste afknapper van deze wagen is dat er geen dak op zit.
Waar blijft die coupé nou, zoals hij ooit zo mooi gepresenteerd werd in conceptvorm?
@alcantara: of nog beter, waar blijft die Sportbrake?
Eigenlijk zou ik zelfs in dit exemplaar nog wel gezien willen worden.
(alleen een paar wielen er onder dan natuurlijk)
Die techniek kan me eigenlijk allemaal gestolen worden, alleen al voor het geluid van die V6 moet en zal ik ooit zo’n F-type voor de deur hebben staan… gruwelijk, elke keer kippenvel als ik het hoor!
Klinknagel bakkie zeg, lijkt wel een bouwpakketje.
@norge:
Ik was altijd al dol op bouwpakketjes, deze is daarop dan zeker geen uitzondering.
Toch laat ik hem liever de Jaguar bouwen, gewoon een V6.
@norge:
Zal met de aluminium constructie te maken hebben.
Het draaicentrum in het hart van het wiel lijkt me wel handig ja…
@Svenska_Aeroplan_AB: Is anders toch niet bepaald gebruikelijk hoor, sterker nog, het komt vrij zelden voor ;)

Gaat hier namelijk over de draaiing die het wiel maakt bij het sturen (om de verticale as), niet de rotatie van het wiel.
@motoragent: ah zo. Ja dat klinkt logischer. Ik dacht dat de techniek jou weinig kon schelen? ;) Ben het verder 100% met je eens trouwens: ikwilhem!
@Svenska_Aeroplan_AB: Haha, ach, ik hoop in de toekomst als automotive engineer aan de slag te gaan, dus ik heb er wel enigszins verstand van zeg maar. Maar bij deze F-type kan het me allemaal gestolen worden eigenlijk, al rijdt ie als een olietanker, ik wil ‘m gewoon!
Hey, even totaal off-topic, maar autoblog.nl loopt bij mij in Chrome constant vast op de pagina. Kan niet scrollen, niet klikken, niks op de pagina zelf (Chrome als programma draait verder gewoon, maar de window met AB.nl loopt vast op de pagina).

Hij blijft vasthangen terwijl er linksonder “Wachten op ads.creative-serving.com…” staat..uit deze freeze komt ie niet. Chrome als geheel afsluiten/opstarten lost het niet op, pc-reboot lost het niet op. Ik typ dit vanuit de duivel’s eigen browser (IE) en die heeft er kennelijk geen last van.



Hebben meer mensen last op AB met Chrome? Ligt het puur aan mij? Ligt het aan Chrome? Ligt het aan AB? Ligt het aan een fout bij de bannerservers ofzo?
@bozewolf: Ik gebruik firefox, soms duurt het lang voor een pagina van Autoblog geladen is, ligt waarschijnlijk aan alle reclame, cookies, enzo, regelmatig de cache, cookies en surfgeschiedenis verwijderen helpt. Washing Machine van Intego helpt daarbij.
Ik heb bij veel websites last van vastlopen, dus gebruik ik de browser van ome Billy met veel plezier. Wat is het probleem met ie?
Luister naar die V8 en die V6 staat in de schaduw :-)
@TT225man: De V6 klinkt echt zo veel beter dan de V8 hè… het geluid van de V8 past in mijn ogen totaal niet bij de auto.
Smaken verschillen gelukkig. Heb jaren V8 gereden, nu paar jaar V6T, maar ben blij binnenkort weer naar de V8 sound te kunnen luisteren! Staat voor mij dus nog los van performance, maar goed, hopelijk blijven de V8s nog wel even op de markt, wat gezien de CO2 eisen (en prijzen/boetes) steeds lastiger (=onbetaalbaarder) wordt. Staat buiten kijf dat er natuurlijk niets mis is met een goede V6/L6.
leuk op BNR radio , van Praag wilde keer op keer over de wegligging praten maar de jongens hadden het alleen maar over het geluid , de pk”s en driften .
Niet gelukt dus , nu weer niet merk ik in dit artikel , hoewel ik niet lees waarom …
”Het draaicentrum in het hart van het wiel ” :)
@tweede_woning: Nogmaals, het gaat hier over de draaiing om de verticale as van het wiel, de rotatie van het wiel ten gevolge van een beweging met iets wat men het stuur noemt…

Zoek op google maar eens naar ‘schuurstraal’
@tweede_woning:
Yep, dat wat je Elise tot zo’n fantastische rijdersauto maakt.
mij bekent , maar een ”journalist” hoort zo niet te praten , heeft waarschijnlijk ook geggokeld en dacht , dat is interessant .
@tweede_woning: nou, mazzel voor mij dat ik een engineering student ben en geen journalist dan…
@Alwood: Automotive Engineering Fontys Eindhoven?
Mag wel iets meer diepgang. 80% van mensen hier heeft geen idee waarom Bv. een multilink beter is dan dubbele wishbone ophanging.

Misschien een idee om 1x in de week een onderdeel van de auto te pakken en dat wat uitgebreider te behandelen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).