Autoverkopen zakten in, maar wél 15 Giulia’s verkocht!

Auteur: , 79 Reacties
Autoverkopen zakten in, maar wél 15 Giulia's verkocht!

Toegegeven: een ietwat krampachtige poging om aan negatief nieuws een positieve draai te geven.

Afgelopen maand werden 31.261 nieuwe personenauto’s aan de man gebracht en da’s 7,6% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Toen werden er nog 33.820 auto’s verkocht. Tot dusver zijn dit jaar 225.223 nieuwe auto’s gekocht wat weer 4,2% minder is dan in 2015, toen er nog 235.114 auto’s in de maanden januari tot en met juli werden verkocht. Het overzicht over januari tot en met juni 2016 check je hier.

Zodoende verwachten brancheorganisaties dat de totale autoverkoop in 2016 uit zal komen op ongeveer 400.000 exemplaren, wat 50.000 auto’s minder is dan in 2015. Het wordt een eentonig verhaal, maar ook aan het einde van dit jaar weer zullen naar verwachting een hoop leaserijders nog even gauw een 15%-bijteller aanschaffen om zo de nieuwe regels voor 2017 voor te zijn. Dat was de afgelopen jaren namelijk ook steeds het geval, door de minder soepele bijtellingsregels die per jaar werden ingevoerd.

Dan door naar het leuke(re) nieuws: de merken die de meeste auto’s aan de man brachten in de maand juli.

1. Volkswagen (5.167 stuks/16,5% marktaandeel)
2. Renault (3.083/9,9%)
3. Opel (2.289/7,3%)
4. Peugeot (1.996/6,4%)
5. Ford (1.864/6%)

Afgelopen maand waren dit de populairste modellen:

1. Volkswagen Polo (1.412 stuks/4,5% marktaandeel)
2. Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan) (1,278/4,1%)
3. Volkswagen UP! (1.094/3,5%)
4. Renault Clio (999/3,2%)
5. Opel Astra (852/2,7%)

Verder hebben we door de verkoopcijfers van Bovag zitten grasduinen op zoek naar de krentjes uit de pap. De Alfa Giulia? Afgelopen maand 15 stuks van verkocht. Ook werd er een Bentley Mulsanne aangeschaft én een last-of-line Aston Martin DB9. Ferrari wist in totaal één auto aan de man te brengen: een 488. Lamborghini deed het wat beter met één Huracán en één Aventador. Verder tellen we twee Rolls-Royce Dawns en vier Maserati Levantes.

Kennelijk is het weer accepté om die euro’s te laten rollen en dat is altijd mooi nieuws. Zelf rondneuzen? De complete verkoopcijfers van Bovag vind je hier.



79 reacties

Elke twee dagen eentje, het is wa
@granlusso: ja ja het loopt storm bij AR. Ze zijn aan het denken om de productie uit te breiden
Zo slecht is dat aantal niet eens. Als ik mij niet vergis staat hij pas sinds 23 juli in de showrooms, dus iets meer dan week op moment van schrijven. Om dan als Alfa zijnde 15 auto’s te verkopen in een klasse waar je al een aantal jaren geen serieuze partij meer bent, is gewoon een nette prestatie.
@Edge: Precies. En verkopen is in de geval op kenteken gezet denk ik? Ik denk dat zo ook nog maar mondjesmaat geleverd kunnen worden überhaupt.
@Edge: Precies. Dit zijn een aantal dealer demo’s, de stroom klantverkocht komt vanaf september op gang. En geloof mij, dat zijn er meer dan 15 ;)
@Edge: daar kun je alleen iets over roepen als je weet wat andere merken/modellen doen in de eerste week van release.
@blo3to3t: heb er vorige week in gereden. De Guilia Super met 180pk diesel. Erg mooie auto. Zeker de neus. Fijne snelle auto. Diesel is rustig op tempo maar wat rumoerig bij optrekken. Trekt goed va 1500 toeren. Rijdt scherp en strak. Komt dicht bij 3 serie in de buurt. Bak is fijn maar wat hakerig. Interieur is erg mooi en kwalitatief bijna duits. Scherm is wel wat minder in de zon. Stoelen waren erg vlak en korte zittingen. Ook is de handbediende verstelling wat krakkemikkig. De Zit is laag maar zit wel met hoofd bijna tegen deur stijl. Ook zit koppelingspedaal dicht tegen de voetsteun aan. Met grote schoenen wat minder te bedienen.
Kofferbak toegang is erg klein maar de ruimte zelf is groot genoeg.
Dan de prijs. Die is erg hoog met een paar pakketjes. 57 mille koste deze. Zonder sportstoelen en zonder automaat.
Voor dat geld kun je ook een knappe 3 serie kopen.
@bennieokkels: perfect is ook nie alles, mijn glimlach was een stuk forser bij mijn vorige alfa tov het praktische hok wat ik nu berijd alla v70
@Edge: lease
Sinds wanneer heet een Golf met een praktische achterkant geen Variant maar een “Sportsvan”? Bij Sportsvan denk ik aan een heel vaudte Volkswagen Caddy met Bilstein dempers en Bentley velgen.
@AutomotiveDesigner:

Omdat een golf variant er nog steeds is, de station van de golf HB.
De sportsvan is die verhoogde Golf die eerst de Golf + heette. Te vergelijken met de Opel Meriva
@AutomotiveDesigner: dat zijn 2 afzonderlijke modellen. De Variant bestaat nog steeds, en is de station’variant’ van de reguliere Golf. De Sportsvan was vroeger de Golf Plus (en dus een afzonderlijk model, vandaar dat er hier melding van wordt gemaakt dat die aantallen zijn samengevoegd).
Verkocht betekend geleast.betaald zijn ze pas als de lease voorbij is
@cthijs: tuurlijk niet, de leasemij rekent de auto toch gewoon af
@blo3to3t: nu weet je waarom banken in lease auto’s zaten het was gewoon een lening
@riri: de autofabrikant ontvangt gewoon het aanschafbedrag bij oplevering van de leaseauto. Het is dus gewoon koop, wat de fabrikant betreft. Geen lening.
@cthijs: Ik zou graag onderscheid willen zien tussen particuliere en zakelijke verkoop!.
@sracert: want? Verkocht is toch verkocht?
@blo3to3t: Nee hoor niet voor mij. ik zie graag de verkoop details.
@sracert: wijsneus
@sjonnie82: tx, daar word ik voor betaald.
15 stuks. Geen idee vanaf wanneer ze te bestellen zijn/afgeleverd kunnen worden maar het lijkt niet veel.

Ik heb er nog niet een in het echt gezien maar op video en op plaatjes vind ik de Giulia echt elke keer mooier.
Die Guila’s zinn gewoon de dealerdemo’s die op kenteken zijn gezet… Hoop ze overigens meer te gaan zien!
kentekenregistraties geven steeds minder een goed beeld van de daadwerkelijke verkopen. Peugeot heeft bv vorig jaar veel 308 met 14% op kenteken gezet. Peugeot is nog steeds bezig deze auto´s te verkopen.
Van een FIAT dealert uit Oostenrijk -of all places- klaagde dat de levertijd van de nieuwe Giulia wegens grote internationale belangstelling al opgelopen is tot een goede drie maanden en de nieuwe FIAT Spider (zelf een stukje mee gereden en bijzonder gecharmeerd van deze no-nonsense roadster) al meer dan acht maanden !!!!
En hij had in één week die nieuwe FIAT Tipo al vier keer weten te verkopen.
Gewoon een streekdealer am Steineren Meer.
Wel een aardige man die me zo de sleutels vom Spider gaf en één van de eerste 4C Alfa’s had staan, niet te koop !
@desjonnies: hoe kan je daar nou over klagen? Geweldig om te zien hoe zo’n merk/concern er weer bovenop komt!
@lekbak: Omdat mensen afhaken bij zo’n lange levertijden. Die acht maanden voor de spider? Als de MX-5 een levertijd heeft van drie maand, dan is dat een belangrijk verschil.
@desjonnies: is dit toevallig de fiat dealer bij saalfelden? of de alfa dealer aan de weg richting zell am see. ben er volgende week dus misschien rij ik even langs dan!
Ik verwacht dat het aantal 15% auto’s wat nog snel op kenteken wordt gezet, niet opweegt tegen het aantal lease-rijders dat hun ‘aankoop’ uitstelt naar volgend jaar. Alle 25% wagens van nu, zijn volgend jaar 22%!

Wederom een door fiscale regelgeving geteisterd jaar. Gelukkig zijn we van deze schommelingen af de komende jaren.

Audi maakt wel een flinke val, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door mindere verkopen van de A3 e-tron (geen 7% meer). Nog erger is de terugval van de bijtellings-tractor van Mitsubishi.
En de 308 bij Peugeot welke geen 14% meer is. En de Passat en Golf.

Heerlijk om te doen, cijfertjes analyseren :nerd:
Grijze Giulia zien rijden in NH, vond ik al best snel
@lekkaah: demo Alkmaar?
Nou ik denk dat de volgende maand minde dan 15 verkocht gaan worden bij Alfa.

Ik wacht al een jaar op de Giulia en eindelijk was hij er

Ik werd en ben verliefd op de Giulia. Hij rijdt fantaaaaaastisch en ik heb ‘m geconfigureerd en hij is enorm duur als je de opties aanvinkt. Zelfs een Duitser is goedkoper en dan krijg je ook wat.

Een 3D navigatie optie kost als extra 2600 op de reguliere navigatie en dan heb je nog een oud karig dingetje wat echt niet meer kan!! en helemaal als je wilt concurreren met de drie Duitsers.

Speciaal onderstel is enorm duur, want een Alfa zonder speciaal onderstel is geen Alfa ;)

Evengoed, het Alfa feestje gaat niet door dus een andere rijders auto, een BMW is ook geen straf maar als er een Giulia voorbij komt dan zal ik me ff rot voelen.

Ik denk dat als de importeur niet snel iets aan de prijzen doet dat dit het einde gaat betekenen in NL voor Alfa
@HIM: eindelijk iemand die het opvalt. Als je gaat configureren blijkt ‘ie echt te duur om even een uitstapje ander merk te doen. Ik denk dat veel mensen dan door gaan voor BMW, Volvo en het ,in de klasse 40-50k saaie, Audi.
@HIM: Bij mijn weten moet een alfa altijd bestellen met zo min mogelijk opties. Minder kans op stukken. ;-)
@w0ut: Neeeee dat is allang niet meer zo, althans niet bij de Diesels :) Het is een hele dure wagen en als ze de BMW/Audi Merc rijder in een Giulia willen hebben dan zal je toch echt omlaag moeten gaan met de prijzen.
@HIM: dus een BMW met gelijke uitrusting, en uiteraard vergelijkbaar motorvermogen is goedkoper? Puur in aanschaf, of heb je het over de leaseprijs?
Dat is inderdaad niet handig van de importeur dan…. Maargoed de Giulia is wel beter dan een 3 natuurlijk ;)
@trustmeiamanengineer: de aanschafprijs is al hoog inclusief benodigde opties. Als er dan een leaseprijs wordt berekend met een lage restwaarde zal de leaseprijs relatief hoog uitkomen.
@HIM: Heb je wel eens met een Audi-, BMW- of Mercedes-configurator “gespeeld”? Daar kan je ook zomaar 30% bij de “kale” prijs plussen. En als je de Autovisie leest en ziet dat een Audi Q7 die ze testten standaard al 80.000 euri was en met toeters en bellen 120.000 (en geloof me: dan heb je nog lang niet alles), dan kan ik alleen maar concluderen dat Alfa het spelletje aardig in het snotje heeft. Of het slim is betwijfel ik, want de Duitse 3 hebben naam en faam, en Alfa komt net kijken.
@jeroenwz: precies wat je als laatst schrijft.

Ik heb er serieus op gewacht en dan is ie er eindelijk… veel geld voor een Alfa die zich echt moet gaan bewijzen Dit is geen strategische stap om het hoog te prijzen. In de Lease is het ook een dure optie en dan met 21% bijtellling waar je het toch echt van moet hebben als je de diesels als eerste presenteert. Ik heb gewoon een kater hiervan :(
@jeroenwz: ben geen expert, maar volgens mij bestaat alfa al sinds 1910
@deboes: Dat weet ik . Maar Alfa wil nu ook het premium spelletje spelen en daarin zijn ze nieuw…
@HIM: als je je al druk maakt over navigatie. Ledjes,synchronisatie met je I phone e.d.: dan ben je deze rijmachines helemaal niet waard
@deboes: grapjas….ga eerst goed leren lezen voor je over waarden begint.
@deboes: een Giulia is een sedan die in de hogere regionen van het D-segment opereert, geen Lotus of andere hardcore sportwagen. Dat soort dingen horen gewoon goed te zijn als je mensen uit hun Duitser wilt krijgen.
@knipperlichtje: moet dat soort plebs wel als klant willen hebben?
@deboes: wat een gelul. Als hij beter dan een 3 rijdt. No way.
@bartsmit: dat is in diverse revues al bewezen dat die beter rijdt…en geen saai Bart Smith knuffel interieur
@HIM: speciaal onderstel? ik zie het niet staan in de optie lijst? naar mijn weten heeft de Giulia maar 1 type onderstel van qv tot de instap diesel juist omdat ze eerst de qv hebben ontwikkeld.
@c-greg: Hi, je kan Alfa Active suspension incl sperdiff bestellen code 8LY kleine €1900.
@HIM: Dat is toch best goedkoop?
@martinus: ja is ook prima maar ergens houdt het op met opties aanvinken. Hij is in de lease ook duur in vergelijking met de concurrenten.

@him: ok bedankt. maar is het nodig? van alle mensen die er ingereden hebben van Jeremy Clarkson tot Piet van de hoek hoor ik niemand zeggen dat je echt een sport onderstel nodig heb…
@c-greg: Tjah, nodig..ALs je een Alfa rijdt dan moet je ook echt een Alfa rijden en dan alles aanvinken wat met weggedrag te maken heeft. Doe ik bij een BMW ook, Alle M-opties aanvinken en ik ben iets duurder uit in de aanschaf maar de lease is lager.
Het blijft een luxe probleem en de discussei gaat er meer om. Als Alfa wilt overleven door te concureren met de drie uit Duitsland dan moet je je prijzen aanscherpen en niet er een hee lklein beetje onder zitten.
@c-greg: dus door het dashboard rijdt hij beter? Dat is nieuw voor mij.
Komende maand 150 stuks?
@dutchdriftking: komende maand lijkt mij nog wat snel voor de inschrijvingen. Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in de cijfers voor september en oktober.
@Carreza: ik hoop het. Ik gun het Alfa, en het straatbeeld knapt er zo van op! Ik ken al een aantal geïnteresseerden. Ze wachten alleen de station af…..
Om de hoek staat een antraciet grijze Giulia, werkelijk waar een prachtbak!
Best knap die Astra verkopen maar 7.6% minder dan vorig jaar dat gaat weer een paar managers de kop kosten.
Van de zijkant vind ik de Guilia op een vorige generatie BMW 3-serie lijken…erg mooi
Ik onthoud vooral 4 nieuwe RS toestellen voor plofkraakjes te plegen en 3 sukkels die 2 maand voor introductie van het nieuw model nog een Panamera kopen :-)
@w0ut: denk je wat voor kortingen krijgt aan het einde van de looptijd van een model.. als je het goed doet tenminste
Maatje van me werkt bij Alfa en die heeft er al meer geschreven dan 15. Dus dat komt binnenkort wel los.
Totaal overhyped model auto als je het mij vraagt.
Het enige lijstje waar hij over een paar jaar als een raket in zal stijgen is die van de adac.
@bimmert: jij hebt vertrouwen zeg!

Fiat is goed bezig momenteel, maar ik denk niet dat ze op nummer één komen wat betrouwbaarheid betreft. Top tien is ook al zeer goed.
@bimmert: ah er is weer iemand onder zijn steen vandaan gekropen
Best logisch, private lease wordt steeds voordeliger ten opzichte van het kopen van een nieuwe auto.
Mooie 2e plek voor Renault!

En terecht! Met de modellen die Renault op dit moment in de showroom heeft staan is het merk weer helemaal bij de tijd. Gewoon mooi gelijnde wagens met een eigen gezicht.

Om een oordeel te vellen over de cijfers van de Giulia is het nog veel te vroeg. Het toenmalige succes van de 156 zal de Giulia niet gaan evenaren. Maar ik heb er nog steeds vertrouwen in dat het wel goed komt met Alfa Romeo.
@moveyourmind:
Zeg dat, Renaults zijn gewoon echt leuk om te zien. Maar Ford ook. Of de Peugeots. Volkswagen is eigenlijk ook niet slecht. En Opel heeft met de Insignia en Cascada fraaie chique dingen.

Weet je, eigenlijk wordt er gewoon heel erg veel netjes spul verkocht vandaag de dag….
@Rob: Fords vind ik juist allemaal
@martinus: gedateerd uit zien.
Het wordt pas interessant als je het afzet tegen Audi’s A4, BMW’s 3-serie en Mercedes C-klasse.
Hebben die er wel meer dan 15 verkocht in de zelfde periode. ??
Interessant om te lezen, als je graag de massa niet wil volgen kan je deze cijfers gebruiken :)
Prima dat we hier Alfa een warm hart toedragen, maar om dan een Giulia een krent in de pap te noemen en tussen een aantal exoten te zetten gaat wel erg ver. Laten we juist hopen dat die Giulia niet zo exotisch wordt en gewoon dusdanig lekker gaat verkopen dat Alfa weer echt een mooi gamma kan opbouwen.
Wel een mistroostig lijstje zeg, die Hollandse top 5. Met de polo op 1.
Ah, de Giulia. Dank voor de herinnering, was dat ding ondertussen al weer glad vergeten……
Naja, als ie maar verkoopt. Gun het Alfa Romeo wel, maar een mooi ding is het verre van…..
Hoe meer Guilia’s hoe beter.
Ik vind het wel grappig dat iedereen de Alfa Giulia vergelijkt met de Duitse 3 en daarbij de Jaguar XE niet één keer genoemd wordt. Dit terwijl die immers ook in deze klasse zit samen met de F-pace en volgens mij verkopen die ook niet slecht.
Die Giulia vind ik wel mooie auto, maar te duur in de lease (hoge verwachte onderhoudskosten en lage restwaarde). De Jag XE vind ik er, met uitzondering van het front, inspiratieloos uitzien.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).