Autoverzekeringen worden duurder en duurder

Auteur: , 44 Reacties

Er is een sterke stijging waarneembaar.

997 Turbo

Vooral WA-verzekeringen zijn fors duurder. Deze conclusie werd getrokken middels een onderzoek van vergelijkingssite Independer. Volgens de vergelijker is men nu 89 euro per jaar meer kwijt voor een WA-verzekering in vergelijking met december 2015. Er wordt gesproken over een stijging van maar liefst 20 procent. Autoverzekeringen zijn over het algemeen zo’n 13 procent gestegen. Verzekerden zijn gemiddeld 75 euro per jaar meer kwijt in vergelijking met het einde van 2015.

Naast een stijging van 20 procent voor een WA-verzekering is een allriskverzekering 15 procent duurder geworden en een cascoverzekering 15 procent duurder. Niet alle verzekeraars hebben deze stijgende kosten doorgevoerd, maar volgens de vergelijkingssite gaat dat dit jaar nog gebeuren. Vooral jongere bestuurders zijn de sigaar. Zij betaalden gemiddeld 884 euro per jaar in 2015. Nu is dat 1012 euro. Een stijging van 23 procent.

De stijging heeft volgens Independer te maken met een eerdere oproep van De Nederlandsche Bank. De DNB pleitte voor premieverhogingen om verliezen met betrekking tot autoverzekeringen van voorgaande jaren te compenseren.



44 reacties

Want jonge bestuurders hebben al zoveel geld over
@jasbelle: Want jonge bestuurders hebben al zoveel rijervaring over. Ik snap je punt hoor, het is ook heel erg veel geld. Maar jongeren zijn voor verzekeringen vaak de duurste klanten.
@viezefreddyw: Dat snap ik zeker (helemaal als ik naar sommige vrienden van mij kijk haha) maar ik vind het naaiend dat ze ons (de jonge bestuurders) dan wel weer het hardst laten stijgen. Ipv dat ze de duurste verzekeringen (die jongeren toch niet hebben) zo hard laten stijgen.
@jasbelle: Maar dat is dan toch logisch? Als een verzekeringsmaatschappij meer geld kwijt raakt aan personen onder de 25 jaar dan aan personen daarboven, is het toch logisch dat juist die groep zwaarder wordt belast?
@viezefreddyw: Ja oke, daar heb je een punt.
Vind het gewoon kut dat mn bier-gel… ahum…stufi hier aan op moet.
@jasbelle: Ach ja, er zijn ergere dingen in de wereld. Mooi toch, auto rijden? Ik heb er wel wat voor over.
@viezefreddyw: sterker nog, in de leeftijd 18-25 betalen mannen meer dan vrouwen…
@dutchdriftking:
En terecht, die maken geen brokken omdat ze zonodig stoer moesten doen.
@derotterdammert: maar wel omdat ze hun make-up zonodig bij moeten werken tijdens het rijden, onvolledig overzicht rondom het voertuig hebben (ze hebben vooral parkeerschades), etc.
@e1000bmw523i: Inderdaad, of dat ze een afslag moeten nemen but first, let me take a selfie! Je kent het wel..
@jasbelle: ja ik vind van wel, elke dag een blikje frisdrank en een frikandel broodje bij de AH. Jeweetttoch!
Dikke tip: eerst een paar jaar een goedkope (oude) motorfiets in je schuur zetten, daarmee een paar schadevrije jaren opbouwen voordat je je eerste auto koopt. Bijkomend voordeel is dat motorrijden ook gewoon leuk is. ;)
@trustmeiamanengineer: behalve met slecht weer
@jesse_rutjes: ja indd en dat is het nogal vaak in NL.
@trustmeiamanengineer: moet je wel eerst ook even je a rijbewijs halen. Kost ook geld. Maar snap je punt.
@mrrallycross:

Hoeft niet. Je kan een voertuig kopen en verzekeren ook zonder rijbewijs.
Alleen staat hij dan wel in de schuur voor jan met de korte achternaam.
@timberleek: Koop gewoon een frame met kenteken. Kan voor minder dan 100 euro. Dat geld heb je er later zo uit!
@redneckdarian:

Dan zou ik eerder een volledige motor kopen. Als je even goed rond kijkt kun je die voor niet veel meer vinden dan een kaal frame. En heb je nog kans op verkoopwaarde.

Als je van klussen houd zou je zelfs een interessante opknapper kunnen kopen en later doorverkopen. Of een interessante onderdelenfiets en die langzaam maar zeker leeg verkopen
@timberleek: Kan ook. Zou ik ook eerder doen. Mijn idee was onder het mom van hoeft je geen tijd, moeite of veel ruimte te kosten.
@trustmeiamanengineer: en dan dus maar niet autorijden? Dat kan toch niet…
@trustmeiamanengineer: bromfiets jaren overzetten naar auto 😃
@trustmeiamanengineer: kan bij Univé ook met je scooter!
Veel acties in het verleden lijden wel tot een prijsstijging als de bescheiden prijspolitiek voorbij is. Spijtig, heb het er echter wel voor over. Altijd wel een oplossing voor te vinden: ‘Als ze de uitkeringen nou wat hoger maakten, hoef je ook niet zoveel te doen’.
@granlusso: Haha, prachtig! ‘Een beetje steeln, een beetje zuipn..’
@granlusso: prijspolitiek=prijzenoorlog
Tja ze willen gewoon graag dat iedereen zich lekker in een trein gaat proppen
@mrrallycross: dat hebben ze leuk bedacht, als die af en toe ook eens zouden rijden…
@peugwow: Nou ik kan je vertellen die rijden nooit. Moest net de trein richting amsterdam hebben van 8:03 nou die rijdt dus mooi niet. Mag je lekker in een overvolle sprinter die er een kwartier langer over doet pff. Sorry voor deze totale of topic reactie, maar ik moest mijn frustratie kwijt en zag een mogelijkheid…
@pieterpoes: ik herken het helemaal, van Twente naar Delft is ook absoluut niet te doen. Dus maar lekker de auto van mijn moeder mee, kan in de helft van de tijd ook nog!
Hier staat een iets genuanceerdere en completere uitleg van het verhaal: http://nos.nl/l/2109390
Niet zo raar, auto’s zitten steeds ingewikkelder in elkaar en dan kost een klein tikje gelijk serieus geld.
Leuk hoor al die led/xenon units, om een voorbeeld te noemen, maar voor de prijs van 1 unit trok je 10 jaar geleden nog een hele auto strak.

Voor de jongeren die nu huilen, de jongere heeft altijd de hoofdprijs betaald. Auto rijden is nu eenmaal een luxe, geen grondrecht. Als je dat wilt dan moet je dat verdienen, belachelijk dat er mensen zijn die menen dat een stufi bedoeld is om auto te rijden.
@derotterdammert: ik snap je punt, maar de grootste kostenstijging komt niet door de blikschade (en dan reken ik hyper geavanceerde koplampen dan ook maar als blik) maar door letselschade en advocaatkosten.
Oke. Mijn premie is gewoon weer lekker gezakt!
“De grootste stijgingen zijn echter te zien bij de letselschades. Er zijn jaarlijks zo’n 65.000 gevallen van letselschade. Dat kost 1,2 miljard euro aan uitkeringen. “Zo’n 20 procent daarvan, dus 240 miljoen euro, zijn kosten voor advocaten”

Ik weet alweer genoeg.
@Klojum: Laten we ook de merkendealers niet vergeten. De zogenaamde kosten voor de onderdelen slaan vaak ook compleet nergens op.
Het is zelfs zo erg dat ze na vorig weekend de Renault van Max Verstappen niet meer willen verzekeren. Hij is nu in Monaco naarstig opzoek naar een verzekeringsmaatschappij voor z’n Renaultje, maar daar zijn ze ook niet meer zo happig…
Ja bijna alles wordt als maar duurder..
De prijsverschillen zijn ook gewoon ronduit schandalig! Mijn vriendin betaalt voor haar Saxo 1.1 €55 per maand beperkt casco.
Laatst had ik besloten er toch maar WA van te maken:€62. “Ja meneer, de premies zijn ietsjes duirder geworden sinds zij deze heeft afgesloten.” Dikke L*L, 3 bier, toen ze ‘m afsloot had ze 0 schadevrije jaren, nu 3…

Mijn Alfaks ook schandalig trouwens, beperkt casco voor €88 per maand met 4 jaar schadevrij…
Geldt niet voor mij. Vorig jaar is mijn oude verzekeraar overgenomen door één van de grote jongens. Dus maar even rondgeshopt en voor komend jaar een nieuwe WA afgesloten bij een klein lean en mean bedrijfje. 50% goedkoper! Maar wel meteen netjes de telefoon aannemen en advies geven.
Premie’s zijn hoog omdat het allemaal ieder voor zich is in dit land bij een hoop mensen.

Aan alle kanten proberen mensen onevenredig veel geld te trekken zodra ze de kans krijgen. Letselschade, schadeherstelbedrijven die overdreven offertes maken, zodra het geld van een verzekering komt dan heeft iedereen als doel om er zo rijk mogelijk uit te komen.

Wat meer eerlijkheid en bescheidenheid zou flink geld schelen.

Autofabrikanten en de mensen die het kopen werken ook niet mee. Al die sensoren in de voorbumper… sowieso meegespoten bumpers…
Dan mag ik niet klagen als ik zo de reacties lees.. €129,- all risk inclusief 3 jaar aanschafwaarde vergoed met m135i over 4 schadevrije jaren.
Ik ben niet verbaasd.
Met mijn ’80 Volvo heb ik helaas een fonkelnieuwe Audi aangetikt – maximaal 2 km/h. €2500 schade aan de Audi, €0 aan de Volvo.
Is dat omdat de neiuwe krasvrij moet zijn, en mijn oude barrel niet? Nee, het gaat gewoon om de manier van bouwen. De Audi eindigt op dun kunststof, lak en een hoop sensoren. De Volvo op een bumper van ongelakte alu met rubber, gemonteerd op schokdempers.
O ja. Duur vind ik verzekeren niet. Ook nadat ik een schade heb moeten melden, zit ik op of rond de €30,- per maand, beperkt casco plus inzittenden.
Bereken je premie allemaal eens bij de ANWB, met mijn pocket rocket en leeftijd onder de 30 jaar scheelde het mij 50 euro per maand op een all-risk. Vriend van mij met een RS3 en 29 jaartjes, zelfde verhaal.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).