• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Autoweetje: carbon is slecht voor het milieu? [updated]

Auteur: autoblogger, gepost 27 april 2011 om 15:03 – 77 Reacties

Carbon research


Carbon is koolstof. Carbon is licht… Hoe lichter de auto, hoe lager het verbruik. Maar wist je dat dit spul zeer milieu-onvriendelijk is?

Carbon-composieten worden vaak als de holy grail wat betreft automaterialen gezien. Maar dat is niet geheel terecht, er kleven namelijk nogal wat nadelen aan dit goedje. Het is niet alleen peperduur, maar ook de eigenschappen zijn niet altijd even gunstig. Het is stijf, maar als het breekt, breekt het plotseling en rigoreus. Het belangrijkste nadeel is echter de milieu-onvriendelijkheid, koolstofvezelcomposieten zijn namelijk niet of moeilijk recyclebaar. Denk daar even aan als een producent weer eens roept dat ze met behulp van carbon de boel nog lichter hebben gemaakt.

Tegenwoordig worden ook veel natuurlijke vezels gebruikt en/of onderzocht als vezelmateriaal voor massaproductie van (lichtgewicht) onderdelen. Zelfs bananen! Andere bijzondere wel/niet milieuvriendelijke materialen en/of aanvullingen zijn welkom…

UPDATE: Koolstofvezel versterkte polymeren (CFRP’s) hebben een bijna oneindige levensduur wanneer ze beschermd worden tegen de zon. Het ontmantelen van CFRP’s is wel mogelijk, maar het kan niet worden omgesmolten in de lucht zoals vele metalen. Wanneer de CFRP vrij is van vinyl (PVC of polyvinylchloride) en andere gehalogeneerde polymeren, dan kunnen de CFRP’s worden ontleed via thermische depolymerisatie in een zuurstofvrije omgeving. BMW zou hier reeds mee aan het experimenteren zijn.

Een ander nadeel is echter dat het materiaal directe gevolgen kan hebben voor de gezondheid en/of onze huid. Dit is echter vooral te verhelpen om beschermende maskers en kleding te dragen tijdens de productie, het goedje zou voor consumenten niet schadelijk zijn. Nu maar hopen dat dit geen asbest-story wordt.

Met dank aan JML voor de tip!

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga lichter
    Bentley Bentayga lichter dankzij carbon velg
  • TopCar Porsche 911 Turbo S
    Bruin carbon op Turbo S is lekkerder dan chocomelk
  • Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
    Dit kost het om je Porsche 992 Turbo S in carbon te dopen
  • Lamborghini probeert het tuners moeilijk te maken

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

autoweetje, carbon, Lichtgewicht, Techniek

Vorig bericht: « Zeldzame Aston Martin DB2/4 Cabrio gaat de verkoop in
Volgend bericht: Politie ontvangt ook gegevens van Vodafone-klanten »

Lees Interacties

Reacties

  1. carreragt58 zegt

    27 april 2011 om 15:06

    jammer carbon is wel een mooie kleur

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      27 april 2011 om 19:29

      @carreragt58: Carbon is geen kleur, carbon is een materiaal.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        27 april 2011 om 22:20

        @As_long_as_it_is_fast: En oranje is een soort fruit. Dus…

        Login om te reageren
  2. love4sportcars zegt

    27 april 2011 om 15:08

    terug naar alluminium

    Login om te reageren
  3. spykerboy zegt

    27 april 2011 om 15:09

    boeid mij dat nou? inplaats van zeiken over de prijs van dat spul gaan ze zeiken over de recyclebaarheid…

    Login om te reageren
  4. ferrari2011 zegt

    27 april 2011 om 15:12

    Like I care…

    Login om te reageren
    • CorteX zegt

      27 april 2011 om 15:41

      @ferrari2011: Ik vind dit soort posts wel boeiend. Behalve nieuws, is het toch ook interessant om af en toe iets te leren over materialen en andere zaken die met auto’s te maken hebben?

      Login om te reageren
      • ferrari2011 zegt

        27 april 2011 om 15:58

        @CorteX:
        Het is ook wel redelijk interessant, mr straks gaat iedereen vast weer zeuren over broeikaseffect (wat ik persoonlijk onzin vind;) ) en daar wordt ik zo moe van.

        Login om te reageren
    • norge zegt

      27 april 2011 om 18:10

      @ferrari2011:Dus het maakt je ook niks uit of je auto van asbest gemaakt wordt?

      Login om te reageren
      • robert-123 zegt

        28 april 2011 om 22:33

        @norge: Ja jij kan wel goed lezen.

        Login om te reageren
      • ferrari2011 zegt

        29 april 2011 om 20:39

        @norge:
        Zei ik dat?
        Ik zei alleen dat het broeikaseffect me niet boeit..
        Goeie lezer

        Login om te reageren
        • norge zegt

          30 april 2011 om 10:25

          @ferrari2011: Het enige wat je zij was” like i care ” dus daar maak ik uit op dat het je niks interesseert waart je auto van gemaakt wordt .
          Dus kan deze dan net zo goed asbest in zich hebben.
          Goed gelezen hé?

          Login om te reageren
  5. KD-Producties zegt

    27 april 2011 om 15:13

    maar mischien ook weer goed want des de lichter des de lager het verbruk :P .
    maar ja ik lig dr niet wakker van !

    Login om te reageren
    • MDA zegt

      27 april 2011 om 15:22

      @KD-Producties: Euh ja… dat staat dus al in de eerste zin van dit stukje. Niet verder gelezen dan de titel?

      Login om te reageren
  6. MDA zegt

    27 april 2011 om 15:24

    ‘Slecht voor het milieu’ want ‘niet recyclebaar’ is wel erg kort door de bocht. Om te bepalen of iets daadwerkelijk ‘slecht’ is voor het milieu, moet je het vergelijken met zijn alternatieven (Alu, staal, plastic) en een life cycle analyse doen (hoeveel vervuilt het winnen van de grondstoffen, de productie, de vervoer etc etc). Dan pas kun je zeggen of iets ‘slecht’ is.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      27 april 2011 om 15:26

      @MDA: goed punt, ik zal eens kijken wat ik kan doen…

      Login om te reageren
    • floryn zegt

      27 april 2011 om 15:29

      @MDA: Het smelten van aluminium kost ook erg veel energie ja. Prima punt.

      Al maakt het feit dat een product niet recyclebaar is in combinatie met kwetsbaarheid wel een hoop verschil.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        27 april 2011 om 19:32

        @floryn: Voor mij persoonlijk zou het niet gaan om het feit of het al dan niet recycleerbaar is. Zolang het herbruikbaar is, is er toch geen probleem? ’t Is niet dat we carbon plots gaan afzweren omdat het niet of moeilijk recycleerbaar is.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          27 april 2011 om 22:25

          @As_long_as_it_is_fast: Recycleerbaar = herbruikbaar. Maar dan meestal in een nieuwe vorm. Of wil jij een carbon bumper van een MY2015 VW op je nagelnieuwe MY2042 Gleagle?

          Login om te reageren
          • As_long_as_it_is_fast zegt

            27 april 2011 om 22:33

            @Esprit_de_Flandre: Ik bedoel met recycleerbaar, biologisch afbreekbaar. Begripsverwarring. Natuurlijk wil ik niet dezelfde bumper op een nieuwe wagen, maar als ze dat kunnen hervormen, geen probleem.

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              27 april 2011 om 22:41

              @As_long_as_it_is_fast: Das juist het probleem. Niet hervormbaar. Want niet smeltbaar. Keihard.

              Login om te reageren
    • monk zegt

      27 april 2011 om 16:01

      @MDA: wat een larie, dat is als jezelf een goede voetballer noemen, omdat je vrienden nog slechter zijn. Een slechte voetballer is gewoon een slechte voetballer, onafhankelijk of er nog slechtere zijn. zelfde geld voor milieuvriendelijkheid van carbon

      Login om te reageren
      • Ram-G-maN zegt

        27 april 2011 om 16:06

        @monk: Jouw analogie is larie. :P

        Login om te reageren
        • monk zegt

          27 april 2011 om 16:09

          @AutomotiveDesigner:
          hoezo? zeggen dat iets niet slecht is omdat andere dingen slechter zijn (lijkt me geen moeilijke analogy, maar dat ter zijde)

          Login om te reageren
          • Megakix zegt

            27 april 2011 om 16:24

            @monk: got your point ! Niet verdrietig zijn als je hoort dat 1 miljoen anderen óók kanker hebben….zegmaar…

            Login om te reageren
      • MDA zegt

        27 april 2011 om 16:26

        @monk: In termen van productie geldt deze redenering wel. Voor een voetbalanalogie moet je het maar zo zien: je hebt een vast team, 23 spelers, en je kunt kiezen om te wisselen. Roepen dat je spits slecht is, maar je reservespeler is nog slechter, heeft niet zo’n nut. Het is waar, maar je kunt het niet beter maken. Zelfde met carbon: Je kunt de motorkap van je auto van carbon of van Alu maken. Vraag is: welke is het minste slecht. Je kunt namelijk niet kiezen om je motorkap uit stro te maken, en ook niet kiezen om geen motorkap te maken… Dus ‘minst slecht’ is wel degelijk wat hier gekozen moet worden.

        Login om te reageren
        • monk zegt

          27 april 2011 om 18:28

          @MDA: ja hier ben ik het mee eens, altijd kiezen voor de minst schadelijke weg. Vind alleen dat als je zegt dat het niet slecht is omdat er ergere materialen zijn, dat een klein beetje scheef geredeneerd is, t’ blijft een best of both evils qua schadelijkheid

          Login om te reageren
  7. floryn zegt

    27 april 2011 om 15:27

    Het is in ieder geval zeer kwetsbaar spul. Ik heb een helm met Carbon en die is erg snel beschadigd. Ik vraag me af of een auto met carbon kuip zoals de Lamborghini’s niet ook erg snel beschadigd raken, maar dan onherstelbaar. Met aluminium is nog wel te werken, magnesium is ook al zo kwetsbaar. Elk voordeel heb z’n nadeel. Mooi blijft koolstofvezel wel.

    Login om te reageren
  8. Wat_een_gezeik zegt

    27 april 2011 om 15:27

    euh nou en……

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 april 2011 om 16:25

      @Wat_een_gezeik: had een reactie van jou verwacht in de trant van….’wat een gezeik’ ofzo !? ;-)

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        27 april 2011 om 19:36

        @Megakix: Hij staat toch weer scherp he, die Megakix. :D

        Login om te reageren
      • mout zegt

        27 april 2011 om 23:51

        @Megakix: Zeik die jongen niet zo af, joh

        Login om te reageren
  9. Merry zegt

    27 april 2011 om 15:42

    Als je het niet meer nodig hebt moet je het gewoon versnipperen in een vat douwen en het naast de vaten uranium bewaren.
    Ik zie het probleem niet.

    Login om te reageren
    • Bartholomeo zegt

      27 april 2011 om 19:58

      @Merry: mss met het carbon-afval carbon vaten maken om uranium in te bewaren?

      Login om te reageren
  10. Vanquish zegt

    27 april 2011 om 15:42

    Het is gewoon nog even wachten tot ze een manier hebben gevonden om het te recyclen. Dat is met alles zo.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      27 april 2011 om 15:47

      @Vanquish: niet met alles, bananen zijn van nature recyclebaar;)

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        27 april 2011 om 17:16

        @autoblogger: maar het eindproduct is dan weer niet perse inzetbaar in de autoindustrie (meer in de tuinbouw…)

        Login om te reageren
        • mout zegt

          27 april 2011 om 23:52

          @Simpson: Als je nou het artikel leest, dan staat daarin dat ze uit bananen vezels halen voor next dzjenereetsjon vezelige auto-onderdelen.

          Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        5 mei 2011 om 23:02

        @autoblogger: Dan hoefden ze daar niet lang naar te zoeken ;) :P

        Login om te reageren
  11. adrien zegt

    27 april 2011 om 15:48

    Wat raar…….

    Is het niet zo dat koolstof het meest voorkomende element op aarde en in het heelal is…..??
    Dus het milieu bestaat voor het grootste deel uit koolstof, maar toch is het slecht voor het milieu….??

    Is dat niet een beetje hetzelfde als zeggen dat water slecht is voor mensen??

    Login om te reageren
    • magister zegt

      27 april 2011 om 15:55

      @adrien: Hier ge je toch even de mist in hoor.

      Login om te reageren
      • adrien zegt

        27 april 2011 om 16:01

        @magister:

        Oh ja??

        Login om te reageren
        • Hupke zegt

          27 april 2011 om 16:22

          @adrien:

          Koolstof is verre van het meest voorkomende.
          Dat zal op aarde ijzer zijn want dat is de meest stabiele kern en in het heelal Helium en Waterstof.

          Login om te reageren
      • adrien zegt

        27 april 2011 om 16:20

        @magister:

        OK, misschien is het niet het meest voorkomende element… (maar de op 4 na meest voorkomende), maar er zijn geen bekende organische moleculen zonder een basis van koolstof.
        Kortom, alle tot op heden bekende levensvormen zijn gebaseerd op koolstof.

        Login om te reageren
    • benreynkens zegt

      27 april 2011 om 17:35

      @adrien: Het gaat niet om het Koolstof wat erin zit (anders zouden potloden ook verboden moeten worden) maar om de harsen die gebruikt worden om de koolstof matten te binden. Daarbij zijn die harsen thermoharders (eenmaal gestolt kunnen ze niet terug gesmolten worden naar het moedermateriaal wat je bij thermoplasten wel hebt zoals PolyCarbonaat, PolyEthyleen, PolyStyreen, etc). In die harsen, meestal 2-componenten om de uitharding door middel van een chemische reactie (ipv lucht zoals bv muurverf) te garanderen, zitten vaak ook nog verschillende additieven (bijvoorbeeld voor de UV bestendigheid, plooibaarheid, rekbaarheid, kleur, geur, etc) die ook nog eens slecht zijn. Carbon is een composiet wat uit verschillende materialen bestaat die misschien los van elkaar te recycleren zijn maar samen zeer moeilijk.

      Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        5 mei 2011 om 23:04

        @benreynkens: Misschien dat ze wel weer bacteriën vinden die raad weten met dat soort chemische shit.

        Login om te reageren
  12. The360box zegt

    27 april 2011 om 15:54

    Wordt dit spul dan niet gemaakt van Co2? Want dan is dit toch uitermate milie-goed?

    Login om te reageren
  13. robbie zegt

    27 april 2011 om 15:58

    Niet recyclebaar? Lees onderstaand artikel maar eens door:
    http://www.bmwgroup.com/e/0_0_www_bmwgroup_com/investor_relations/ir_services/_pdf/BMW_Group_Presentation_SGL-ACF_Pohlman_15-03-2011.pdf

    Volgens mij wordt elk snippertje gebruikt. En BMW kiest er ook nog eens voor om de i3 te leasen zodat de carrosserie daarna gerecycled kan worden om de kosten te drukken.

    Login om te reageren
    • xilver zegt

      27 april 2011 om 19:09

      @robbie: Gelukkig zijn er toch Duitse jongens die op alles wel een antwoord klaar hebben ;-), waarvoor dank.

      Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      27 april 2011 om 19:33

      @robbie: Onder bepaalde omstandigheden, that is…

      Login om te reageren
  14. Dev zegt

    27 april 2011 om 16:03

    Carbon is best recyclebaar hoor. Alleen de hars waarmee het gehard wordt, ja die krijg je niet meer terug.

    Login om te reageren
  15. laurensje zegt

    27 april 2011 om 16:04

    Kolen zijn ook carbon, het kan dus prima een centrale in. Recyclen is vaak onzin.

    Login om te reageren
  16. cedric010 zegt

    27 april 2011 om 16:06

    Zeker wel recyclebaar. Gerecycled carbon wordt gebruikt in remblokken en koppelingsplaten en vele andere materialen!

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      27 april 2011 om 16:27

      @cedric010: carbonpapier….

      Login om te reageren
  17. MAB zegt

    27 april 2011 om 16:09

    -edit: check, is aangepast-

    Login om te reageren
  18. Darahan zegt

    27 april 2011 om 16:16

    [Arniemode]Bullshit! All of it![/Arniemode]
    Ooit gehoord van chopped fibers?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      27 april 2011 om 17:07

      @Darahan: je hebt gelijk, dat is wel mogelijk!
      Ik zal wat nuance aanbrengen in het artikel.

      Login om te reageren
  19. midasracer zegt

    27 april 2011 om 16:28

    Terug naar de Trabant! Gewoon kranten inlamineren. Werkt toch ook prima?

    Login om te reageren
  20. ferrari zegt

    27 april 2011 om 16:31

    sinds wanneer is carbon niet recyclebaar??? is het zeer zeker wel. en repareerbaar is het ook!

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      1 mei 2011 om 23:18

      @ferrari: Leg uit alsjeblieft.

      Login om te reageren
  21. RickB zegt

    27 april 2011 om 16:32

    Dat waar pet flessen van gemaakt worden schijnt ook reten sterk te zijn!

    Login om te reageren
  22. TDI-goeroe zegt

    27 april 2011 om 16:34

    loop ik langs Schwedenkreuz door de weilanden, ligt er een carbon-motorkap van een BMW in het gras, hoe miljeu-onvriendelijk zeg!

    Login om te reageren
  23. rotarypowah zegt

    27 april 2011 om 16:40

    Hennep!

    Login om te reageren
  24. Citrofiel zegt

    27 april 2011 om 16:44

    We moeten gewoon allemaal dood, dat is het best voor het milieu.

    Login om te reageren
    • The360box zegt

      27 april 2011 om 16:49

      @Citrofiel: EIgenlijk wel, maar probeer dat maar aan die Chinezen en indiase te zeggen, zolang het aantal mensen blijft toenemen en we geen drastische maatregelen nemen versterken het broeikaseffect alleen maar, door dit terug te dringen door overal een 1 kinds-politiek te handhaven kunnen we dit terugdringen.

      Login om te reageren
      • As_long_as_it_is_fast zegt

        27 april 2011 om 19:36

        @The360box: Allemaal sterk overroepen denk ik. Op een gegeven moment zal er wel iets gebeuren waardoor plots een deel mensen verdwijnen of wat dan ook. We gaan geen kinderen blijven maken tot we niet meer kunnen bewegen, dat leidt tot niets. :)

        Login om te reageren
  25. neal zegt

    27 april 2011 om 16:46

    Carbon heeft 2 grote nadelen.

    1. Moet het bewerkt worden met epoxyhars wat per definitie kankerverwekkende stoffen bevat. De industrie probeert hier een mouw aan te passen door pregeimpregneerde carbonmatten in een koelkamer te bewaren. Wanneer ze verwarmd worden, worden ze soepel en in de mal wordt enkeld e verharder toegevoegd Zo krijg je een minimum aan lucht’vervuiling’ het heeft technisch ook voordelen om op deze manier te werken en een optimale verdeling van de verharder te bekomen en nog belangrijker dat aandeel hars in de constructie tot een miminum wordt beperkt (gewicht.

    2de nadeel is dat, wanneer carbon versplintert (als onbewerkte stof of als onderdeel) er zeer fijne ‘haartjes’ carbon in de lucht terecht komen. Aangezien carbon, koolstof is en daarom ook een supergeleider (electriciteit) en ook nog eens organisch is, wordt het opgenomen door de longen. Iemand die er dus (veel) mee in contact komt kan met de tijd hierdoor last ondervinden.

    Het lichaam wordt immers gestuurd door electrische pulsen en carbon deeltjes kunnen door de longen opgenomen worden en beginnen ‘rondzwerven’ in het lichaam, ‘kortsluiting’ veroorzaken en voor problemen zorgen.

    Login om te reageren
  26. Kuukske zegt

    27 april 2011 om 16:47

    Koolstof is een onderdeel van CO2. Stel dat ze wel afbreekbaar waren, zoals hout, zou er CO2 vrijkomen, dus dan is het pas slecht afbreekbaar…

    Login om te reageren
  27. Stopwearingpants zegt

    27 april 2011 om 18:22

    Koolstofvezel slecht? Denkt het niet

    Login om te reageren
  28. jdp1234 zegt

    27 april 2011 om 18:38

    I don’t give a shit

    Login om te reageren
  29. HDM zegt

    27 april 2011 om 18:43

    Wat de fak denkt men nou, dat alles gelijk pats boem ideaal en volledig goed is? Dat is het nooit, en dat heet vooruitgang. Waren dieren perfect vanaf het begin? Nee. De mens? Nee. De auto? Nee. Get friggin used to it, alles begint als slecht iets, en evolueert daarna pas. Je moet eerst het basisprincipe werkende krijgen voor je kan optimaliseren.

    Geef de wetenschap de tijd om hun gang te laten gaan, en ga niet voor iets ook maar wordt besproken om uit te vinden al gaan staan nuilen dat het slecht is voor het milieu, dat is alles namelijk wel.

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      27 april 2011 om 19:34

      @HDM: Net daarom, koop nooit de eerste iphone, de eerste versie van windows, de eerste zweefauto,… Kinderziektes heten die dingen. :)

      Login om te reageren
  30. xilver zegt

    27 april 2011 om 19:08

    Boeien…. Ze hadden dit beter niet gepubliceerd… nu zullen er wel weer boomknuffelaars opduiken die zeggen dat elke carbon-afgewerkte sportwagen moet verdwijnen…

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      1 mei 2011 om 23:16

      @xilver: Ja hier is hij dan. De man die liever een struisvogel was geweest.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        2 mei 2011 om 18:17

        @floryn: Struisvogels zijn de Dodge Challengers van de vogels… Een grote brulbak die veel eet, aerodynamisch niet klopt, niet goed kan draaien met veel uitstoot maar retesnel is.

        Login om te reageren
  31. Esprit_de_Flandre zegt

    27 april 2011 om 22:28

    “worden ontleed via thermische depolymerisatie in een zuurstofvrije omgeving.”

    Zucht… Dat wordt niets dus.

    Allemaal terug naar jute, kokosschelpen en varkenshaar…

    Login om te reageren
  32. Cantago zegt

    5 mei 2011 om 12:20

    Neee!!! Waarom moeten ze nu wéér iets voor de autofreaks verpesten? Straks gaan de milieuhippies weer helemaal los, nu over koolstofvezel! Het spul is licht en sterk en je betaald er een godsvermogen voor. Dus zolang het zo exclusief blijft moet er niet gezeurd worden over het milieu JAA!! En anders krijg je met mij te doen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North