• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Aventador wordt goedkoper door cilinderuitschakeling

Auteur: ricardo, gepost 28 september 2012 om 10:52 – 22 Reacties

Aventador wordt goedkoper door cilinderuitschakeling

Jep, het is officieel. Het topmodel uit Sant’Agata wordt een virtuele zespitter. Het cilinderuitschakelprogramma van VAG heeft zijn weg naar de Aventador gevonden en ze noemen het Cylinder Deactivation System (CDS).

Bij deellast en snelheden onder de 135 km/u wordt een complete cilinderbank uitgeschakeld om brandstof te besparen. En zo is je 700 pk sterke supercar heel even een mindere God met slechts een zes-in-lijn. Een drukje op het gaspedaal zorgt er vervolgens voor dat de overige zes pitten weer meedoen en alle 700 pk’s beschikbaar zijn. Of het systeem ook is uit te schakelen laat Lamborghini niet direct weten, maar we gaan er van uit dat deze fratsen in de Corsa-stand niet voorkomen.

Een tweede feature voor betere emissiecijfers is de toevoeging van een start/stop-systeem. Lamborghini maakt hierbij gebruik van condensatoren -hé, net als Mazda– om stroom op te slaan. Wanneer de V12 weer wordt aangesproken gaat opgeslagen energie uit de condensatoren naar de startmotor om binnen 180 milliseconden weer ‘aan’ te zijn, en het irritatieniveau tot een minimum te beperken.

Het verbruik van de Aventador zakt hiermee zeven procent, wat een score van 16 liter/100km theoretiseert. Niet dat Lambo-eigenaren doorgaans erg met verbruikscijfers begaan zijn, denken we, maar een bijkomend voordeel is de CO2-uistoot die van 398 naar 370 g/km zakt. Dat levert in Nederland toch al gauw een aanschafkorting van 6.776 euro op. Slok, borrel, CO2-belasting.

Houden de wijzigingen daar op? Neen, het belangrijkste meldt Lamborghini eigenlijk tussen neus en lippen door. Er komt namelijk een koolstofvezel pakketje beschikbaar, waarbij de bumpersplitter, luchtinlaten, de motorafdekplaat en verschillende interieurdelen van het lichtgewicht spul worden voorzien. Daarnaast krijgt iedere Aventador MY2013 aanpassingen aan de dempers en veren – laatstgenoemde worden een fractie stijver volgens de Audi-dochter.

Ook interessant!

  • Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
    Lamborghini is nog niet klaar met uitmelken Aventador
  • Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
    Haha, Lamborghini gaat Aventador nog verder uitmelken
  • Officieel ten einde: de Lamborghini Aventador
  • Dit kun je verwachten van de allerlaatste Aventador

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

aventador, cilinderuitschakeling, co2, Lamborghini, lp700-4

Vorig bericht: « F1 update: Hamilton naar Mercedes en live-uitzendingen naar Sport1
Volgend bericht: Peugeot RCZ facelift in je mik »

Lees Interacties

Reacties

  1. subaruian zegt

    28 september 2012 om 10:58

    Het is officieel.. de wereld gaat naar de klote.. dit is slechts een voorbode!

    Login om te reageren
  2. loloo zegt

    28 september 2012 om 11:08

    WHY? WHY would somebody do this to us? WHY?

    Login om te reageren
  3. urtarget1992 zegt

    28 september 2012 om 11:14

    Fijn en nu nog een dual clutch…

    Login om te reageren
    • autobart zegt

      28 september 2012 om 16:29

      @urtarget1992: Een DSG bak is nauwelijks sneller dan de ISR versnellingsbak van de Aventador. De DSG bak heeft als nadeel dat hij extra massa heeft en de ISR schakelt weliswaar iets langzamer maar de ISR bak geeft net dat tikkeltje meer beleving… (of whiplash)

      Login om te reageren
  4. lamborgfan zegt

    28 september 2012 om 11:15

    Wedden dat het zeer snel na aanschaf kapot gaat! Ghehe, italians for life! Ach ik vind het nog steeds een mooie supercar maar vind dat het geluid niet kan tippen aan de lp640/670..

    Login om te reageren
  5. MAB zegt

    28 september 2012 om 11:43

    Ik vind dit zo een vette auto, alleen vind ik het ook heel erg jammer dat ik hoor dat de single clutch transmissie zo slecht is?

    Login om te reageren
  6. kenner zegt

    28 september 2012 om 11:55

    en als volgende special edition een hybride ??

    Login om te reageren
  7. mikkeloentje zegt

    28 september 2012 om 12:11

    Ik wacht op de 2.0tdi

    Login om te reageren
    • 4991 zegt

      28 september 2012 om 12:32

      @mikkeloentje: ikke op de 1.6tfsi.

      Login om te reageren
      • fant zegt

        28 september 2012 om 12:35

        @4991: Lamborghini Aventador twinair.

        Login om te reageren
        • mercs zegt

          28 september 2012 om 15:25

          @fant: Ja, een Lambo met Fiatmotor, ik denk het ook. Dat is onwaarschijnlijker dan dat de aarde plat is….

          Login om te reageren
          • fant zegt

            28 september 2012 om 17:49

            @mercs: De aarde is toch plat? Kwam een hele vriendelijke man me laatst aan de deur vertellen! Hij had zelfs flyers waar het op stond, dus het moet wel waar zijn.

            Login om te reageren
  8. awiebo zegt

    28 september 2012 om 12:35

    hmm…zo lust ik hem nog niet, op z’n minst ook een start-stop systeem erop

    Login om te reageren
    • fant zegt

      28 september 2012 om 12:36

      @awiebo: Nou, dan kun je hem nu gaan bestellen, want er staat duidelijk in het artikel dat dat er ook op zit.

      Login om te reageren
  9. lambo4all zegt

    28 september 2012 om 12:40

    zolang in corsa het alle eco systemen uit staan vind ik het goed. toch gaat een startstop systeem wel erg ver vind ik.

    Login om te reageren
  10. pikes83 zegt

    28 september 2012 om 13:40

    Cilinder uitschakeling op een Lambo is voor mij persoonlijk een no go.maar goed als volkswagen hier in gelooft moeten ze dat lekker doen.

    Login om te reageren
  11. roadrage zegt

    28 september 2012 om 14:37

    @ pikes83: Amen!

    Login om te reageren
  12. featherlight zegt

    28 september 2012 om 14:42

    Ik ben gewoon fan van de Aventador. Eerlijk vindt ik ook dat cilinder uitschakeling niet echt thuis hoort op dit soort autos, “eco lamborghini”? WTF! Maar, goed, dan zet je hem gewoon altijd in Corsa en heb je ten alle tijden toch maar de volle 12 (+ missile launcher).

    Login om te reageren
  13. ikkee zegt

    28 september 2012 om 15:46

    Oke welke halvegare heeft dit nu weer bedacht?
    Serieus een V12 met cilinderuitschakeling? COME ON!!
    Als je zo’n miljonair bent en dit heilige apparaat koopt bomt je het toch geen F*CK over die 28 grammetjes CO2?
    Als we dit nou bij alle ‘normale’ auto’s doen hoeft dat echt niet meer bij deze bakken hoor Jesezz!!

    Login om te reageren
  14. alassad zegt

    28 september 2012 om 17:53

    Ik vind het juist wel een goed idee. Je hoeft niet altijd alle cilinders te gebruiken. Vind de besparing wel heel matig overigens…

    Login om te reageren
  15. porker zegt

    28 september 2012 om 20:27

    Snapt dan niemand het waarom?

    Omdat ieder merk wordt afgerekend op de totale CO2’s van de hele modellen serie. Een veeldrinkert laten minderen (met fluwelen voet en cilinder uitschakeling) levert Euro’s besparing op (#Brussel).

    Login om te reageren
  16. salberts93 zegt

    28 september 2012 om 21:44

    Aventador is altijd top! Top top top! dit word met een beetje extra ecotroep gewoon een wat bruikbaarder auto, misschien zie je er dan ooit nog eens eentje rijden als die onder normale omstandigheden normalere eigenschappen heeft. past wat mij betreft helemaal bij die ideale Lambo-blend van pure gekte en puur gemak als je ermee rijdt!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North