BMW baas Olivier Zipse weet het zeker, iedereen is dol op het design van de BMW XM.
BMW heeft er de laatste tijd een handje van om zich te bedienen van een nogal uitgesproken designtaal. Het lijkt wel bijna een sport van het merk om met zijn ontwerpstrategie discussie op te wekken. Zo ook het design van de nieuwe BMW XM, de eerste geëlektrificeerde auto van BMW M.
Laten we zeggen dat BMW heeft gekozen voor een nogal excentriek ontwerp. Dat ontwerp kon bij de introductie niet iedereen bekoren. Maar dat ziet de baas van BMW Olivier Zipse dus heel anders.
Iedereen houdt van de BMW XM
Tijdens de lancering van de nieuwe BMW 7 serie en i7 in de Verenigde Staten (met een al net zo schokkend design) weet Zipse tijdens een rondetafelgesprek te melden dat het design van de XM volgens hem iedereen kan bekoren. Hij ziet de discussie over het uiterlijk van de auto niet als controverse maar als resultaat van het moderne design van de auto.
Als je een modern, toekomstgericht ontwerp wilt hebben, krijg je automatisch controverse en dat willen we natuurlijk. Dat betekent niet dat mensen het niet zullen kopen en natuurlijk willen we een discussie starten over ‘wat doen ze hier?’ Dat zien we veel bij de XM. Er zijn hier veel discussies, maar bijna iedereen vindt het geweldig
Olivier gelooft heilig in zijn ‘moderne’ design
Controverse als doel
Hij gaat nog een stukje verder. Als er geen controverse is, dan is het te gemakkelijk. In het vroege ontwerp geen controverse betekent dat je het niet goed doet. De nieuwe controversiële designtaal van BMW is dus niet per ongeluk, maar juist expres. De exotischere modellen zoals de XM moeten kennelijk polariserend zijn. Vind je dat niks? Dan koop je maar een 3 of een 5 serie. Of zoiets.
Nou oordeel zelf. Ziet de 653 pk sterke BMW XM er wel of niet tof uit? Of maakt het niet uit als de auto 800 Nm koppel heeft. Of moet je wachten op de LABEL RED met 748 pk en 1.000 Nm koppel om de pijn te verzachten? Als je er in zit, zie je uiterlijk toch niet.
drdre1 zegt
“Dat zien we veel bij de XM. Er zijn hier veel discussies, maar bijna iedereen vindt het geweldig”, denk dat de definitie van ‘bijna iedereen’ een ruim begrip is bij BMW. Overigens las ik onlangs van een van de reageerders dat BMW het niets boeit hoe de auto er uit ziet, als hij maar verkoopt. 🤔
Edge zegt
Misschien dat ze bij BMW op kantoor luchtbevochtigers hebben die verdovende middelen vernevelen.
etronabt zegt
Hij bedoeld de Citroën XM denk ik.
mashell zegt
Bijna iedereen die een BMW XM bestelt vindt het design geweldig.
imakker zegt
hij (zij) is/zijn afschuwelijk
als het elektrisch rijden verplicht wordt stap ik na 7 BMW’s over naar Audi
Johanneke zegt
Net als de 7 serie zijn ze gewoon niet mooi. Niks meer niks minder.
harrie zegt
Zou de vrouw van Olivier een lekker ding zijn?
Of modern en toekomstgericht?
tortuga zegt
Het maakt hem niet uit hoe ze er uit ziet. Als ze er maar voor betalen…
1000bochten zegt
Polariserend betekent toch dat er mensen zijn die hem bloedmooi vinden en mensen die hem oerlelijk vinden? In die laatste categorie weet ik zeker dat er mensen zijn te vinden, maar ik vraag me af of er voldoende mensen in die eerste categorie zitten om daadwerkelijk over polariserend te kunnen spreken.
Dat gezegd hebbende, naar mijn idee staat die M voor Motorsport. Wat is het Motorsport element in dit loeizware gedrocht…?
aphelien zegt
Ben niet lyrisch over de XM maar vindt ‘m wel te pruimen. Oogt een stuk beter dan die uitgezakte drollen X6/4 en GLC/-E Coupé.
hotze zegt
Die zijn dan ook wel ultralelijk en vervangen de Prius en Multipla in het hogere segment. Daarmee vergeleken is de XM een schoonheid.
Het zijn vooral de nieren van de XM – wat een rare dingen zijn dat geworden.
heckblende zegt
Zie hier vooral mannetjes die gewoon niet snappen dat Europa niet meer de target market is en bmw geeft niets om jullie tere zieltjes.
Koop een E39 en ga lekker daarin huilen
1000bochten zegt
Eens dat Europa niet meer zo belangrijk is voor BMW. Zouden ze dit in China en India wel mooi vinden dan?
Overigens heb ik jaren een E39 gehad en als je daarin zit krijg je juist een glimlach op je gezicht.
okdoei zegt
Als je in de auto zit en deze dan een glimlach op je gezicht tovert dan maakt de buitenkant niet zoveel uit toch?
harrie zegt
Dat schikt, wij geven ook niks meer om BMW.
Succes met je nieuwe liefde Xi en zijn grote sprong voorwaarts, BMW.
Johanneke zegt
Wat een zwak argument. Ik ben ook niet de target market voor een Urus, Cybrtruck, of de klaagmuur. Mag ik het nog wel lelijke dingen vinden.
racerx zegt
Exact, maargoed, de wijze van formuleren geeft ook al aan dat betrokkene qua argumentatie niet bepaald serieus genomen hoeft te worden.
On topic, voor een SUV vind ik ‘m niet zo lelijk (niet dat dat positief is). Maar dat ze ze juist een SUV bouwen als eerste M car sinds de M1 vind ik echt kansloos. BMW heeft wat dat betreft maar weinig respect voor hun rijke erfgoed en wil blijkbaar gezien worden als een merk dat zware snelle SUV’s bouwt.
kroon zegt
Deze man heeft helemaal gelijk. De doelgroep vind ‘m waarschijnlijk mooi.
Mensen die de auto toch niet kunnen betalen of in een klein vol landje als Nederland wonen vinden ‘m niet mooi.
Hoe dan ook heb ik respect voor de durf van BMW. Terwijl merken als Audi en Mercedes steeds weer aankomen met alle modellen saai hetzelfde.
mijosu zegt
Het wordt tijd dat we BMW gewoon cancelen. Maar ja daar liggen ze in München niet wakker van, die paar reaguurders op Autoblog boeit ze niet. Ik zag vandaag nog een add van Honqi langskomen. Als dat de smaak van Xi en co is, dat moet je ook naar met zoiets komen. Misschien kan Beijing Motor Werke beter naar China verkassen.
Homer55 zegt
Dacht dat Mercedes er wat van kon maken maar BMW is helemaal de weg kwijt qua design.
wza1979 zegt
Ik heb ooit eens wat reacties gelezen over dat design : azie en vs was prima.
Maar in Europa en vooral Duitsland zelf lijkt echt te walgen van dit design.
Durf is ok maar je basis ( dld ) zo in de steek laten ?
v10m5 zegt
Ik heb hem live gezien en het is een indrukwekkende verschijning. Zwart en wit staan hem beter dan de groene kleur. Liever een XM dan een Urus oid.
PunicaOase zegt
Sorry, ik vind em best gaaf.
De iX, X2, X4, X6, X7 en 2-, 4- en 7-serie overigens helemaal niet.
De X1, X3, X5, 1-, 3-, 5- en 8-serie en Z4 weer wel, kortom ik vind dat BMW nog genoeg moois heeft..
lexis zegt
Jongens toch, dit is zelfs geen discussie waard . Bmw is zijn eigen put aan het graven in Europa. Maar goed het is extreem duur en er hangt een Eu premium badge op dus er zullen wel gegadigde (Aziaten) in de rij staan om dit vehicle te bestellen. Il lig al lang niet meer wakker van dit merk ondanks dat ik nu ook een BMW rij, maar die zal geen opvolger krijgen dat staat nu al vast. In hun huidige carnavaleske gedrochten wil ik echt niet gezien worden, niets minder dan wansmaak. Doe mij maar een Audi of Merc tenminste toch iet of wat stijl.
burgy73 zegt
Het gaat BMW erom dat de mensen die het daadwerkelijk kunnen betalen, deze auto mooi vinden en er gewoon mee willen opvallen. Een kleine kapitaalkrachtige groep. Het maakt niet zoveel uit wat de overige 90% van de mensen die deze auto nooit kunnen kopen ervan vinden.
Jagris zegt
Een aparte bubbel leeft dhr. Olivier Zipse dan in als hij denkt dat bijna iedereen de XM mooi vindt.
vbarchetta zegt
Degene die hem kan betalen koopt dit om op te vallen niets meer niets minder. Dit soort auto’s is een reflectie zodat iedereen kan zien dat je een nieuwe auto rijdt, geld en succes heb. Lelijk of niet boeiend, hij moet opvallen klaar. Als vormgeving zo belangrijk was geweest dan was een Urus ook niet zo’n belachelijk succes en hebben tuners als Mansory ook geen bestaansrecht….
lexis zegt
Sommige auto’s zijn ook zo lelijk of ttz hun design is niet van deze tijd dat ze maar interessant worden als youngtimer. Bv de z3 coupé vond ik ook een lelijk hok op moment van uitgave niemand snapte het ontwerp toen. Nu een collectors item.
flyerbunch zegt
Heb de auto enkele weken geleden in het echt mogen aanschouwen en valt in het echt iets beter mee. Let op. Vindt het nog steeds geen mooie auto, maar wat me vooral opviel was hoe groot de auto wel niet was. Hij stond in het zwart tentoongesteld, maar leek nog altijd een groot blok. Deed me denken aan Escalade proporties. De mensen die ik sprak en hem besteld of proefrit hadden gedaan waren voornamelijk ex-Porsche, Mercedes, Range Rover, Bentley SUV rijders, maar niemand vond hem uitgesproken mooi.