Baas. Man doet complete restauratie klassieke Spyker (1907)

Auteur: , 29 Reacties

In twaalf jaar tijd van een meer dan 100 jaar oude hoop roest een puntgave klassieker maken, deze Kiwi doet het eventjes.

Over de restaurateur zelf weten we niet zo veel, behalve dan dat hij kennelijk over een onuitputtelijke bron van kennis, geduld, en doorzettingsvermogen beschikt. In 2001 tikte de man een roestige badkuip, dat een Spyker-chassis van een model uit 1907 bleek te zijn, op de kop, en begon hier een complete klassieker omheen te restaureren.

Hoe dit chassis in Nieuw-Zeeland verzeild is geraakt is niet bekend, zelfs op het Spykerforum weten ze er weinig van, maar het ding schijnt ergens in een rivierbedding gedumpt te zijn, waar het lag te roesten.

De restaurateur houdt op Facebook de laatste jaren een blog bij van de voortgang, met als hoogtepunt het aanslingeren van de oude krachtbron (die in de tussentijd als aandrijving in een boot was gehangen), medio 2012, en als dieptepunt de aardbeving die Nieuw-Zeeland in 2011 trof. (via Bold Ride)

Momenteel is de auto zo goed als af. Het kost bloed, zweet, en tranen, maar zo ga je in 12 jaar tijd van dit..

Spyker-chassis

..naar dit… *staande ovatie geeft*

1907 Spyker is bijna af



29 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Geef deze man een medaille!
@valetparker: zeer onrespectvol voor de mensen die de vierdaagse wel uitlopen ..
@lincoln: De domste opmerking ooit op autoblog?
@dirkwkd: en ook een medaille voor jou ..

zou niet weten wat een mens er mee moet ..
maar het schijnt nogal belangrijk te zijn ..
@lincoln: Last van een zonnesteek?
@valetparker: Haha die man geeft helemaal niks om een medaille als hij nu goud in handen heeft. Op een veiling brengt die Spyker miljoenen op!
@VeniVidiVici: nou, nou, niet zo overdijven, heel misschien een ton, maar veel meer zal het niet zijn.
@stirling: Een ton… nou… het is maar net wat de gek er voor over heeft en op een veiling voor zo’n auto gaat de prijs hard omhoog hoor.
Ik heb hem in het echt gezien en met die man gesproken, het is een echte liefhebber
@slippie101: Dat moet wel ja. Heb je aanvullende info?
Je moet maar kans zien die originele motor weer terug te vinden!
O ja – en kans zien een complete auto te bouwen met weinig meer dan je blote handen.
En nu terug de rivier in…
Super!
Dat moet wel een goede vakman zijn geweest, of eentje die niets te kort komt, op de foto ziet het er in alle geval goed uit.
Vraag1: hoe vind je nu nog van die banden?


Echt in heb ongelofelijk veel respect voor die gasten!
Ik heb ook al veel ideeën gehad om een project te doen, maar ik loop altijd vast bij het zoeken van geschikte onderdelen. Of je moet ze via een of andere duistere chinese site laten overkomen…
Ik had al eens willen werken aan een “speelgoed” auto voor kinderen tot 10jr.
Beetje zoals de auto in de volgende link, maar dan met mini fm-mp3-radio, verlichting en vering.
http://www.autoblog.nl/baas-5-jarig-jochie-bouwt-eerste-ev-met-papa-video
Er is ondertussen al een Update van de McQueen:
http://www.youtube.com/watch?v=_D0XvruZ_k0
@vale46: Dat soort spul is prima zelf te maken hoor, als je een beetje je weg weet rond elektronica.

de aandrijving is nog het lastigste, de radio etc is simpel toe te voegen
@timberleek: Net andersom, een mini-mp3-fm radio kost 20 euro, en met een paar kleine boxen er aan werkt dat wel.
Het is eerder dingen zoals een elektronisch gaspedaal.
@vale46: Dat zeg ik ook.

De aandrijving is het lastigste (wel te doen overigens), daar hoort het gaspedaal bij.
De extra functies als radio en verlichting etc toevoegen is een eitje.
Schitterend! Ik zou me god niet weten waar ik zou moeten beginnen! Hulde!
Wat een eindbaas! Echt diep respect voor hem. Ik zou het hem echt niet nadoen. Heb 0 verstand van techniek.
via Indonesie natuurlijk ..

die kwibus zal na dit project vast wel een aardig woordje NL spreken aangezien alle documentatie in het NL is ..

ben altijd een soort van jaloers op mensen met engelen geduld ..
Ik denk dat het wel wat meer heeft gekost dan bloed zweet en tranen.
Waanzinnig knap, alleen met zo weinig originele onderdelen zou ik eerder denken aan een halve kitcar ipv een restauratie.
Met alle respect, maar dit is eerder een reconstructie dan een restauratie.
Hoezo Baas?
Het is iemand met een hobby, wanneer ik genoeg tijd en geld heb kan ik dit ook.
Hij is wel Baas voor mij wanneer hij dit doet in 12 dagen ipv jaren.
@stirling: Show me the money.
@stirling: zeggen is doen
Beste man is Rob Spyker (inderdaad, verre familie van), wonend in Christchurch, Nieuw Zeeland. Op zijn FB zie je een foto van hem bij een andere Spyker (eigenaar wonend in Nieuwerkerk – stond ook pas op Autoblog met een Spyker barn-find uit Frans Guinea). Zij hebben samen in 2005 ( en 4 andere equipes) de originele Peking to Paris route (met vergelijkbare 5 auto’s van toen) gereden. Rob wilde dat toen al doen met dit project….
En originele Spykers doen op een veiling aanzienlijk meer daan €100k…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).