
Maar hij is nog steeds lelijk als de nacht.
Dat Polen meer kunnen dan zuipen, muurtjes bouwen, en ze weer omtrekken, wist je, tenzij je in een wereld vol stereotypen leeft, al wel.
Handig met auto’s zijn ze alleszins, en deze Multipla-ombouw bewijst dat maar weer. De eigenaar ervan wist de aandrijflijn van een Coupé Fiat 20V turbo op de kop te tikken, en lepelde deze in zijn Multipla. Resultaat: 220 pk in je familiehok. Maar als je iets doet, doe het dan meteen goed. En dus werd er een Novitec-chip toegevoegd en een nieuw uitlaatsysteem gemonteerd. Hiermee staat de teller op een nette 260 pk, evenveel als de Fisker uit de vorige post.
Om het uiterlijk wat meer in lijn te brengen met het gemenere karakter werd er een zwart wrapje aangebracht, alsook dikke 18-inch velgen. Black on black. Het enige andere kleuraccentje is het naamplaatje en de oranje bies. De Multipla is al even uit productie, wat er nu het dichtste bij in de buurt komt is de Fiorino Qubo, en misschien krijgen we in Genève nog wel iets Multipla-achtigs voorgeschoteld.
Het ombouwblog van deze bewuste Multipla, met veel foto’s, vind je hier.
Hoe dat rijdt, en klinkt? Kijk zelf maar (via fiatblog):
raar.. de eerste keer dat ie rijdt hoor je de bov duidelijk blazen de andere keren niet. verder geniaal om andere bakken compleet zoek te rijden
@jelle1990: kan trouwens aan de wind liggen, erg fijn als je het filmpje kijkt met je in-ears
@jelle1990: deze auto auto blijft zelfs na deze opleuk-operatie als een negerin!! Eerst is dat wat raar, maar eenmaal je erin zit valt dat allemaal best mee… :-)
haha, geweldig! perfect om golfjes te pesten bij het stoplicht.
@wantthegreen: waarom nu weer golfjes? En met dit hok ben je alleen maar jezelf aan het pesten.
@EdGaR: omdat vaak jonge gastjes met hun golfjes (wat meestal als voorbeeld gebruikt word) je uit staan te dagen bij het stoplicht.
@dutchiehd: aha…
Ook al draagt een aap een gouden ring..
@balerabe:
Kan dit moeilijk een gouden ring noemen…
@balerabe: ge neemt mij de woorden uit de mond …
@balerabe: heb jij nou een lupo staan? Over aap en ringen gesproken?
Nou, het is in ieder geval beter dan wat de gemiddelde Multifaal koper, wiens vrouw de broek aan heeft in huis, voor thuis op de oprit heeft staan.
Why?
De motor mag dan een beetje compenseren, hij blijft nog steeds lelijk. Maarja wel leuk bij stoplicht voor sommige auto’s. Dan kun je zeggen: Ik heb verloren van een.. Multipla *dikke schaamte*
@michelyman: een Multipla schijnt heel goed te sturen, dus qua rijplezier dat dit zeker niet verkeerd zijn.
@robbie: Wel aardig ja. Nooit een auto gereden die zo weinig overhelde. Maar als je er pittig mee rijdt, vreet ie wel onderstel-delen. Draagarm krom, veerschotels vervangen, voorveren gebroken, nog een draagarm…
@robbie: Sinds zaterdag kan ik uit ervaring spreken, want heb pas een Multipla gekocht. En idd, het rijdt behoorlijk lekker voor een MPV. Het smijt- en gooiwerk van mijn oude bakje kan natuurlijk niet meer, maar met de Multipla gaat het ook wel vlotjes vooruit. Zelfs zonder 260pk…
@michelyman: euh nee ik denk dat je dit soort dingen juist voor jezelf moet houden (wil je nog een beetje respect bij je thuis krijgen)
Gelukkig hebben ze wel die mooie lelijke gebruikt ipv de karakterloze van na de facelift.
@rikkon: juist! Lelijk misschien, maar wel een auto met karakter. Een eigenzinnige auto, design is apart, maar dat maakt hem juist leuk.
Ik moet zeggen dat ie wel een stuk minder lelijk is dan een standaard Multipla. Die rode randjes om de wielen en de gril passen weer bij het interieur. Wie zegt dat hier niet over nagedacht is! :D
@masterstig: volgens mij is dat oranje.
@JaxDryke: Nu nog een x gekeken, het lijkt van dichtbij oranje, maar van verderaf (op het filmpje) ook wel een beetje rood. Laten we het dan op rood-oranje houden.
Vijfcilinder Multipla FTW!
Vet project, lelijke auto. en is dat geen 20V motor??
@E34M5Touring: Op Autojunk staat ie als 16V namelijk.
@E34M5Touring: Volgens mij is dat een foutje idd. Je kan duidelijk horen dat het een vijfcilinder is…
Heerlijk geluid btw. Zal de Marea die mijn ouders ooit hadden ook niet snel vergeten wat dat betreft!
@Jorrit:
http://www.autocentrum.pl/awc/dzienniki-pokladowe/fiat-multipla/a-zaczelo-sie-taaak-16694/
Ahem….Nee hoor. En ik heb ook helemaal niet aan de edit-knop gezeten :)
@E34M5Touring: dit is een 5 cilinder! En 5 cilinders x 4 kleppen per cilinders is nog steeds 20 kleppen. Oftewel 20V.
@robbie: Ja ik weet wel hoeveel kleppen hij MOET hebben maar op Autojunk stond boven het filmpje 16V. En aan Smoke z’n geweldige respons te zien was ik niet de enige.
@E34M5Touring: maar dit is een 20 klepper…. :) ;)
@Bisazza: Ja ja ja hahaha ;)
@robbie: 4 cilinders x 5 kleppen per cilinder is ook 20 kleppen, maar goed die fiatjes waren idd 5 cilinders
@jelle1990: Toyota :D
oh ik dwaal af :)
@Bart_V: haha klopt bedoelde die ze voor de fiatjes gebruikten
Hee een Poolse Ring-Taxi in de wind.
wel heerlijk geluid! :lol: maarja blijft een verdomd lelijk hok..
Zo’n lelijk hok moet je niet proberen op te leuken. Dat gaat je nooit lukken.
Zonde van die motor. Had gewoon in die coupe moeten blijven liggen…
@kliko:
Als je op de link had geklikt met de extra foto’s had je kunnen lezen dat de coupe waar deze motor uit is gehaald niet meer de weg opmocht, dus beter er mee gaan doen dat het laten verroesten
Waw vet maar lelijk
Wat een aquarium..
Al lepelen ze d’r een Ferarri V8 in…. Hoef’em nog steeds niet, wat een wan-artikel zo’n multiplaag.
(Spot)goedkope fiat’s zijn er in overvloed te koop in het voormalige Oostblok. Dus zo’n projectje is behalve aardig gek..zo gek nog niet.
@balerabe
ik vind dat wel grappig, iemand met een seat op zwarte after-sales velgen die over een aap met een ring begint.
het moet toch niet gekker worden! :lol:
juist omdat ie zo uber lelijk is,
is ie juist weer leuk…
een maxicosy mocht niet achterop de barchetta,
dus als ultieme tegenpool heb ik maar een multivlaai gekocht…
en ja, ik durf er voor uit te komen (in ieder geval minder grijs dan een vw, opel of prius)
Moet nog wel een sticker achterop plakken:
DARE TO BE DIFFERENT!!!
@minimarcos: Nee lekker anti doen, dat is pas gaaf..!
@minimarcos: Ik zou me doodschamen! Voor zowel de barchetta als de multipla :P
@fant: barchetta rijd denk ik best wel leuk, had alleen ook niet voor zo’n multipla gekozen, dan vind ik de audi A2 van me ouders leuker die je toch ook niet heel vaak ziet
@audi18: Snap niet waarom met een Barchetta zou kopen als je een MX-5 voor veel minder hebt. Dan heb je meer PK en vooral heel belangrijk: achterwielaandrijving. FWD roadster is onzin :p
@minimarcos: Hey collega. Hoe lang heb je hem al?
Vraagje: mijn binnenverlichting werkt niet als de voorste portieren worden geopend. De verlichting achteraan werkt wel als je de achterdeuren opent. Heb al alle standen van het lichtknopje geprobeerd maar helpt niet. Suggesties?
En verder: duurt het altijd zo lang om wat warme lucht uit die blazers te krijgen?
Nou ja, slechter dan het origineel kon toch niet meer… Geslaagd dus! :D
iedereen lekker afgeven of het uiterlijk van de multipla:S jullie snappen het doel van deze auto helemaal niet! deze auto is niet gemaakt om mooi te zijn, maar om praktisch te zijn. en ik denk dat menig stationcar hok, of grote sedan moeite heeft praktischer te zijn dan de multipla!
@ivofga: Praktisch hoeft geen reden te zijn om je auto lelijk te maken. Een Grand C4 Picasso is ook praktisch en een stuk fraaier, of een Ford S max bijv.
@ivofga: Maar wat voegt die ranzige vetrol toe aan de praktische waarde van deze auto?
@ivofga:
Ondanks dat ik geen VAG-fanaat ben, een Touran is gewoon DE oplossing voor een gezin. Een zee van ruimte, overal. Voorin, achterin, bagageruimte, opbergvakken noem het maar op. Omdat de wagen hoog is kun je ook nog’s wat vervoeren. En je hoeft de auto niet op te ruimen wanneer de kinderen groot zijn geworden, want er passen makkelijk 5 volwassenen in.
@jack_abarth:
Oh nu vergeet ik het er nog bij te zetten.
En hij ziet er goed uit qua looks. Moet wel zeggen dat ik het pre-facelift model ietsjes mooier vind vergeleken met het huidige model.
@jack_abarth: Mee eens! Zie mijn comment…
@Klassiekerrally:
Ik heb het over de Touran, jij over de Multipla.
Overigens ben ik het wel met je comment eens m.b.t. kuddegedrag.
Beter als het orgineel!
Jammer toch dat deze auto nooit in Forza motorsport 4 is gekomen, dan zou ik er ook een monster van maken die 300 kan, en natuurlijk een belachelijke spoiler erop omdat het kan. Maar als ik heel eerlijk ben vind ik de Nissan Juke even erg, en die Juke GT-R zal binnenkort wel in Forza verschijnen verwacht ik, dus dan ga ik daar maar mee kloten…
blijft 1 van de lelijkste creaties ooit. miljoenen opties dan deze piece of shit.
*kruipt weer onder z’n steen*
haha wel leuk om zulke lelijke dingen te tunen, valt toch niks te verpesten
hij is lelijk, maar niemand verwacht bij een stoplicht dat dit ding 260pk heeft, vooral leuk om mensen te pesten meer niet
Damn, deze is dik :lol:
Ik zou wel de ramen even blenderen… zien ze je iig niet in het hok zitten :p
Wat ben je mooi, wat ben je lief
Zo interessant en exclusief
Ik vind je geweldig
In een woord geweldig
En iedere keer dat ik weer naar je kijk
Dan voel ik mij de koning te rijk
Want jij bent in mijn ogen
Haast alles tegelijk
Ronnie Tober
Volgens mij wordt de Multipla een factor x lelijker gevonden dan hij wellicht is, omdat iedereen roept dat hij lelijk is. Niemand durft nog te vertellen dat ze ’t wel mee vinden vallen en dat de eerste serie gewoon mooier is dan de laffe facelift.
Nou, dan steek ik m’n kop maar boven het maaiveld uit: Ik heb niks met MPV’s, maar als ik moest kiezen tussen de Multipla of een Hyundai weet-ik-wat, Mazda MPV of wat er dan ook in dezelfde tijd gebouwd werd, dan werd het zeker weten de Multipla. Ja, inderdaad, ik vind het wel meevallen.
Hollen jullie maar weer fijn achter de meute aan en bestrooi mij maar met pek en veren. Ik kan ’t hebben ;) :P
@Klassiekerrally: exactly!! Iedereen maar roepen “wat is ie lelijk”…. Dus laten we het ook maar roepen…. precies de reden waarom er op iedere straathoek een vw staat, allemaal meelopers….
De Multipla had wel lef, en ondertussen is het in mijn ogen een cultauto, je kunt er met 6 volwassenen en bagage mee uit de voeten, en dat bij een wagengewicht van nog geen 1350kg, dat concept was zijn tijd ver vooruit!!
Nu rijden er Souls, Jukes en Ssangyongs, die zijn vele malen lelijker….
Een kwestie van vies snel?
Dit is gewoon de perfecte auto, handig , snel, apart en tenminste echte design .
Nee doe maar niet. Origineel is hij veel mooier
Wat is het voordeel ten opzichte van te motor in een coupe te laten liggen? :/
@nilze21: de
De Multipla is een klassieker in wording. Het concept is goed, wegens de binnenruimte. Het is serieus een concurrent van de Volvo-containers. De prijzen liggen nu ook laag, maar goede exemplaren zijn schaars en worden alleen maar schaarser, omdat er veel weggedaan worden of naar het oosten gaan. Vooral het eerste model met de karakteristieke koplampen is bijzonder. Bovendien stuurt het niet eens zo slecht, omdat de Multipla op de basis van een kleinere Fiat staat, met de wielen op de hoeken voor maximale ruimte in het interieur. En nu is mijn betoog voor deze auto ten einde. Zo goed is ie nou ook weer niet. De motoren zijn een beetje laf en het interieur gemaakt van lelijk plastic dat na 200.000 km los komt.
@nilze21,
omdat de Coupe waar deze in lag, met geen mogelijkheid meer door de APK kwam. Ik vind het een gewaagd projectje. Een spraakmakend uiterlijk met het lekkerste blok van Fiat :D
hij had ook de achterlichten nog van een folietje kunnen voorzien
Wel een hele coole sleeper zo! En klinkt lekker, een beetje als een Subie-boxer eigenlijk, zo knorrend.
Er voor zorgen dat een Multipla sneller aan het zicht is onttrokken is een nobel iets. Hulde aan deze beunpolen! :)
@Jesper: Ik zag vooral weinig tractie, maar het is wel de minst lelijke Multipla die ik ooit gezien heb ;)
Heel erg vet!
Waarom zou je dit in hemelsnaam willen, zonde van je tijd, geld en energie.
Maargoed, iedere gek z’n gebrek he :P
Ik wil een multipla een echt multipla!!
Er is dus tog iets moois te doen met de lelijkste auto ter wereld!, weten jullie iets ergers als een multipla?
@dutchscream:
misschien deze?
dit is echt een gedrocht,
beetje à la “luke, I am your Father..”
Soms is iets zo fout, dat het bijna goed wordt. Ik zeg: “bijna”.