• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Banen weg bij Volkswagen door grote reorganisatie

Auteur: nicolasr, gepost 28 november 2023 om 19:39 – 19 Reacties

capaciteit accu VW ID3

Die reorganisatie en het schrappen van de banen moet miljarden opleveren

Het is niet altijd leuk om werknemer te zijn bij een groot bedrijf. Je weet dat het enige doel van zo’n firma is om zo veel mogelijk winst te maken en als je slechts een pion bent in het hele spel, is de kans zeer groot dat je ooit opgeofferd wordt.

En dat lijkt nu het geval te zijn bij Volkswagen. Daar gaan mogelijk vele banen verloren om het rendement te verhogen. Automotive-online schrijft erover, maar ook zij weten nog niet om hoeveel banen het gaat. Maar aangezien de hele reorganisatie 10 miljard moet opleveren, zullen het er niet weinig zijn.

Banen weg bij Volkswagen

Het doel van de reorganistie is om goedkoper elektrische auto’s te kunnen maken. Volkswagen zet in op een rendement op de verkoop van 6,5 procent in 2026, een verdubbeling vergeleken met het huidige rendement.

Volkswagen heeft het lastig met de verminderde verkoop van ev’s. Eerder werden er al flink wat banen geschrapt in de fabrieken waar die stofzuigers onder meer de ID.3, 4, 5 en 7 worden gemaakt. Volkswagen is niet meer concurrerend, omdat de elektrische modellen simpelweg te duur zijn.

Overigens is het schrappen van de banen niet de enige manier waarop Volkswagen efficiënter te werk wil gaan. Zo gaat het merk zich vooral richten op volumemodellen. Types als de Arteon, waar er maar weinig van worden verkocht, gaan eruit. Er blijft slecht een klein aantal kernmodellen over die goedkoper te bouwen zijn.

Daarbij moeten de zustermodellen van onder meer Skoda, Seat en Cupra meer op 1 lijn komen te liggen met de vergelijkbare Volkswagens. Ook dat zal veel flink veel schelen in de kosten, zodat de klant uiteindelijk goedkoper zo’n elektrische Volkswagen kan kopen.

Kortom. het wordt er niet leuker op daar in Wolfsburg. Maar wel goedkoper.

Met dank aan Michael voor de tip!

Ook interessant!

  • Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
    Volkswagen moet eigenaar tweedehands sjoemeldiesel dokken
  • Volkswagen ID.7 Tourer
    Volkswagen ID.7 Tourer is heerlijk herfstig
  • Opgefriste Volkswagen ID3 ook weer onder de 40k?
  • Tiguan R zwaar belast
    Meer bekende namen van Volkswagen blijven

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, Volkswagen

Vorig bericht: « Lezersvraag: Wat zou jij nog willen veranderen aan jouw auto?
Volgend bericht: George Russell pleit voor een bijzonder verbod in de Formule 1 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Rudy zegt

    28 november 2023 om 20:18

    Nog meer cost cutting in de auto’s waardoor het een nog grotere plastic bende zal worden?

    Login om te reageren
  2. ericc zegt

    28 november 2023 om 20:31

    Was te verwachten. Dit heb ik meermaals hier op AB gemeld. In gans Europa verdwijnen 600 000 arbeidsplaatsen door komst van de EV. Dit cijfer komt van de EU zelf niet uit mijn duim gezogen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 november 2023 om 23:47

      Maar we moeten niet doen alsof dat erg is, als er mensen uit de productie vrijkomen kunnen die omgeschoold worden om in de zorg, bouw of horeca te werken.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        29 november 2023 om 09:39

        Dat wilde ik ook net gaan schrijven.

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      29 november 2023 om 11:04

      @ericc: Ik zeg niet dat dit onzin is, maar als ik hier naar op zoek ga kom ik enkel wat onderzoeken tegen van bedrijven /organisaties die in de automotive markt zitten. Die hebben het zelf over 300-500.000 banen die verloren gaan. Ben dus gewoon op zoek naar een bron.

      Login om te reageren
    • coupedriver zegt

      29 november 2023 om 11:53

      Allemaal door communist Timmermans.

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      29 november 2023 om 17:58

      Hoeveel banen denk je dat de automatisering in de rotterdamse have. Heeft gekost? Zo gaat dat nou eenmaal.
      Klote natuurlijk als dit je baan kost.

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    28 november 2023 om 20:37

    Seat, Skoda en Cupra nog meer op één lijn met VW? Moet de Cupra ID3-dinges dan zelfs zijn eigen badge inleveren of zo?

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      29 november 2023 om 11:48

      De Cupra Born is idd.een kloon van de ID3.
      Toekomstige broedermodellen worden hopelijk meer onderscheidend.
      Het is niet alleen techniek waar VW met de ID-modellen achterloopt. Ze zien er niet mooi genoeg uit en de naamgevong is niet sexy. Dus VW, doe wat aan die ID-namen, aan die rare “bril”-koplampen en de vorm in z’n geheel.
      En VW komt er eindelijk achter dat ze niet in elk segment mee moeten doen. Toppunt was natuurlijk de VW Pheaton, die het topsegment moest aanvallen. In dat segment wil je echt geen VW rijden. Ook de nachtapothekers schakelen over van VW naar Mercedes als ze promotie maken in de suikerpoeder-handel.

      Login om te reageren
  4. potenza zegt

    28 november 2023 om 20:57

    Of dit of China neemt het over.

    Login om te reageren
  5. alfa147ti zegt

    28 november 2023 om 21:04

    En niet alleen bij Volkswagen , wat dacht je van toeleveranciers, we gaan met ze alle ook in Nederland een heleboel geld betalen voor die prachtige ev’s.

    Login om te reageren
  6. JelmerS zegt

    29 november 2023 om 09:09

    Zo gek zijn ze dus niet bij BMW en Stellantis om EV’s uit te brengen in auto’s die je ook met ICE kan kopen. Je zit niet direct zonder werk als een bepaald deel van de markt niet lekker gaat.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 november 2023 om 07:43

      Maar VW is groter. Die brengen een Golf naast de ID.3, een Tiguan naast de ID.4 en een ID.7 naast een Passat. Die hoeven helemaal geen compromis modellen te maken.

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    29 november 2023 om 09:24

    Is dit erg? In vrijwel alle sectoren komen we technische mensen te kort. Als deze bij VW vandaan komen en ergens anders aan de slag kunnen dan worden we er allemaal beter van toch? Overigens horen we dit soort berichten steeds vaker. 2024 gaat economisch gezien toch wel een wat minder jaar worden gok ik zo.

    Login om te reageren
  8. MarcoM zegt

    29 november 2023 om 09:43

    Was te verwachten. Ook de kwaliteit heeft een behoorlijke deuk opgelopen helaas in de tijd van hoog olieverbruik bij sommige motoren waardoor klanten naar andere merken gingen. De opmars van Koreanen en Chinezen is niet te stoppen, sterker nog, Hyundai zit al in Tsjechie bijvoorbeeld en Tesla in de buurt van Berlijn. Tip aan VW wat ze waarschijnlijk toch niet lezen; ga terug naar de tekentafel, veeg de hele ID reeks (behalve Buzz) van tafel en begin opnieuw.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      29 november 2023 om 11:53

      Helemaal mee eens. Alleen de Buzz is om aan te gluren. Zelfs Waylon heeft er één voor de deur staan zag ‘k gister. En andere naamgeving graag. Wat is er mis met alleen “Buzz” als modelnaam? Maak je onderscheidend t.o.v. de concurrentie en men zal weer op VW’s overgaan. Ok, Audi of Cupra voor mij dan.

      Login om te reageren
      • MarcoM zegt

        29 november 2023 om 12:20

        @hotze: en dan de prijs van de Buzz een stuk omlaag in de categorie rond de 40k en dan wordt het een knaller tussen de nieuwe EX30, Kona, Niro, Tesla en Zeeekur, Byd etc.

        Login om te reageren
  9. driver79 zegt

    29 november 2023 om 11:48

    @nicolasr: waarom noem je elektrische auto’s stofzuigers? Dat is een achterhaald “grapje” uit 2012.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      29 november 2023 om 20:15

      Maar nog steeds leuk 😂

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North