• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen: “we zijn terug”

Auteur: Author, gepost 14 maart 2017 om 12:01 – 27 Reacties


Na een dipje (eufemisme van het jaar) gaat het weer crescendo met de partyboys in Wolfsburg.

Dieselgate liet en laat flinke sporen na in de financiële huishouding bij VAG, maar het bedrijf heeft Q4 2016 goed afgesloten. Zo goed zelfs, dat er over het hele fiscale jaar 2016 maar liefst 10,3 miljoen auto’s aan de man werden gebracht, wat resulteerde in een omzet van 217,3 miljard euro. Daarvan was 7,1 miljard euro winst. De zwarte cijfers, VAG boekte in 2015 nog een verlies, zijn vooral toe te schrijven aan China. Daar groeide de vraag met 12,2 procent en werden 4 miljoen auto’s verkocht. Werknemers ontvingen eerder dan ook een bonus van bijna 3.000 euro de neus.

Voor komend jaar zijn de voorspellingen gunstig. Men verwacht dat de omzet komend jaar met ongeveer vier procent stijgt. Volgens CEO Matthias Müller is zijn toko weer helemaal back in the game. Dieselgate vraagt nog wel de nodige aandacht en het grapje kostte tot dusver al bijna 23 miljard dollar, maar het hele issue kost inmiddels minder tijd en mankracht dan vorig jaar.

Naast de verkoop van gewone auto’s zet VW dik in op “nieuwe vormen van mobiliteit”. Bij ondergetekende veroorzaakt dergelijke marketingpraat de nodige jeuk, maar het gaat vooral over autonome en elektrische auto’s. Lees meer daarover HIER en DAAR.

UPDATE: Meer sappig VAG-nieuws! Diverse Europese eigenaren van sjoemeldiesels zijn het niet eens met de manier waarop Volkswagen de boel afhandelt. Zij zouden dan ook bereid zijn om een rechtszaak aan te spannen, maar die ziet Müller met vertrouwen tegemoet.

Ook blijkt nu dat Müller in tegenstelling tot eerdere berichtgeving wél bereid is om met Fiat Chrysler te praten over een eventuele fusie én zit Volkswagen erover te denken om in navolging van andere merken eerlijke verbruikscijfers te zullen publiceren.

Foto: VW Arteon

Ook interessant!

  • Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
    Nederlandse prijs Volkswagen Taigo is niet verkeerd
  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen Tiguan Allspace is officieel terug

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

geld, Matthias-Muller, Volkswagen, volkswagen-dieselgate

Vorig bericht: « GM gaat na Opel meer merken in de etalage zetten
Volgend bericht: Bang voor onderhoud? Koop GEEN Mercedes hypercar »

Lees Interacties

Reacties

  1. BmwMPower zegt

    14 maart 2017 om 12:05

    Indrukwekkend, kan er niet meer van zeggen.
    Even 23 miljard dokken (and counting..) en niet failliet gaan. Jullie hebben teveel betaald voor je Polo!

    Login om te reageren
    • KEV9 zegt

      14 maart 2017 om 12:55

      @BmwMPower: ja laten wij het eens gaan hebben over overpriced cars met een propellor als logo

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        14 maart 2017 om 13:53

        @soulmaster: Spyker? ;-)

        Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        14 maart 2017 om 15:20

        @soulmaster: er zit geen propeller in de logo van het merk waar jij op doelt….

        Login om te reageren
        • KEV9 zegt

          14 maart 2017 om 15:42

          @rufctr01: klopt… https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/600×315/a2/47/64/a24764b522657912ea9dbf8ddda226ab.jpg

          niet.

          Login om te reageren
          • BmwMPower zegt

            14 maart 2017 om 16:15

            @soulmaster: Van oorsprong Bayerische Motore Werke, fabrikant van vliegtuigmotoren. Het blauwe gedeelte had betrekking op de lucht, het witte gedeelte op land. Meen ik.

            Login om te reageren
            • suheyl zegt

              14 maart 2017 om 17:35

              @BmwMPower: niet helemaal, wit blauw is de Beierse vlag

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                14 maart 2017 om 17:49

                @suheyl: toch wel een beetje. Dat wit in de vlag van Beieren moet het land voorstellen en het blauw de lucht. Maar eigenlijk is het natuurlijk gewoon een tafelkleedmotief waar nog een Mass bier en een Bretzel op moet.

        • suheyl zegt

          14 maart 2017 om 17:34

          @rufctr01: http://www.ncad.nl/images/BMW%20Propeller.jpg

          Login om te reageren
  2. varry zegt

    14 maart 2017 om 12:06

    Zo zie je maar dat voor veel mensen het geen hol uitmaakt hoeveel/wat hun wagen uitstoot of hoe etisch ‘hun’ merk is..

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      14 maart 2017 om 12:21

      @varry: ? Dus de kopers hebben het gedaan, okay.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        14 maart 2017 om 12:34

        @thomasthomas: Dat zegt ie niet. Hij geeft aan dat de koper het weinig interesseert en gewoon VAG blijft kopen. En dat is gewoon waar. Want als je na zo’n enorm gezeik nog steeds 7,1MILJARD winst schrijft kun je 1 conclusie trekken, de koper geeft geen fuck om dat schandaal.

        Login om te reageren
    • jorden zegt

      14 maart 2017 om 12:26

      @varry: diesel-gate is voor de consument altijd al een ver van hun bedshow geweest. Een polo met valse lage uitstoot cijfers, had minder CO2 tax en de consument betaalt de CO2 tax… Het waren de overheden die moord en brand schreeuwden, want die voelden zich nu eens een keertje in hun kruis getast.

      Login om te reageren
  3. dijan zegt

    14 maart 2017 om 12:10

    Altijd weer dat commentaar ,maar ze doen het erg goed!

    Login om te reageren
  4. str8six zegt

    14 maart 2017 om 12:19

    Terug van niet weg geweest?

    Login om te reageren
  5. cossiekiller zegt

    14 maart 2017 om 12:20

    Ze mogen nog veel meer verdienen van mij, maar ik moet er niet van hebben, dit bedrijf.

    Login om te reageren
  6. dare2think zegt

    14 maart 2017 om 12:22

    7,1 miljard delen door 10,3 miljoen levert 689 euro winst per auto. Dat is natuurlijk ná aftrek van alle (dealer)kosten etc. Het geeft wel een beeld van het verschil tussen materiaalkosten en prijs.

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      14 maart 2017 om 20:30

      @dare2think: nee, want daar is de dieselgate aftrek al vanaf, ga maar uit van een zooitje meer marge.

      Login om te reageren
      • silenro zegt

        14 maart 2017 om 21:19

        @bitd: de winst, voor afschrijvingen (dus de dieselgate en dergelijke), was € 14,6 miljard. Dat is wel € 1417 winst per auto. Als we eens grof zeggen dat de gemiddelde VW €28000 kostte, zit er een winstmarge op van 5%. Spectaculair hoor….

        Login om te reageren
        • bitd zegt

          14 maart 2017 om 21:34

          @silenro: gemiddelde prijs ligt iets lager, omzet/auto’s= ca 20k Eur. Marge 7,1% volgens jaarcijfers, redelijk goed, niet spectaculair.

          Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    14 maart 2017 om 13:05

    Zoiets heb ik Trumph ook wel eens horen zeggen…..

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      14 maart 2017 om 20:32

      @dutchdriftking: Triumph of Trump?

      Login om te reageren
  8. chrisvis zegt

    14 maart 2017 om 13:07

    Hoorde Nederlandse vrienden na de commotie in Rotterdam zeggen: wij gaan niet meer naar Turkije, in belgie deden we net hetzelfde met Renault toen ze in de jaren 90 de fabriek sloten en wat bleek? Renault had het jaar na de sluiting de beste verkoopcijfers ooit in belgie.
    Om een lang verhaal kort te maken: de Europese consument is ongelooflijk kortzichtig ongeacht welke boevenpraktijken!

    Login om te reageren
  9. mrrallycross zegt

    14 maart 2017 om 13:46

    Knap van ze

    Login om te reageren
  10. schaap zegt

    14 maart 2017 om 14:06

    Voor de meeste kopers maakt het niets uit of ze nu wel of niet gesjoemeld hebben.
    Heb het zelf al aan verschillende mensen gevraagd die op zoek zijn/waren naar een nieuwe auto.
    Niemand heeft me verteld dat hij daarom geen VW meer kocht/zou kopen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 maart 2017 om 17:56

      @schaap: eigenlijk is dat ook wel logisch. Want wat is dat gesjoemel nou eigenlijk geweest? Een onzichtbaar gas waarvan niemand echt wat merkt en wat elke auto in de praktijk veel meer uitstoot dan de norm. En VW is betrapt dat ze daarmee in een land ver weg tijdens testen mee gesjoemeld hebben. Eigenlijk voor de autokoper niet relevant.

      Login om te reageren
  11. speedie zegt

    14 maart 2017 om 23:23

    Het vertouwen in VW en dochters is ongeschonden gebleven met Muller de juiste man op de juiste plaats. Alleen zonde van al dat geld dat naar USA wordt versluist, geld dat zoveel beter kon gebruikt worden om hier te investeren en werkgelegenheid te scheppen. Nota: In mei vorig jaar zijn er in Spanje 5 miljoen banden opgebrand wat naar mijn mening veel ernstiger is dan heel het zogenaamd dieselschandaal. Niemand kraait er nog over.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North