Officieel: motor Mercedes hypercar is downsize-torretje

Auteur: , 30 Reacties

We hebben ook nog wat meer nieuwtjes over de hypercar.

hypercar

Een aantal dagen geleden slingerde Mercedes al een plaatje van de bevallige achterzijde van haar nieuwe hypercar de wereld in. Mercedes heeft de afgelopen jaren natuurlijk een belachelijk succes gemaakt van hun F1-avontuur en dat wil het merk natuurlijk zoveel mogelijk benadrukken. De inmiddels als ‘Project ONE’ (gemiste kans op daar geen Duits Projekt ONE van te maken) aangeduide auto is dan ook Mercedes’ poging is om ‘een F1-auto voor de openbare weg’ te maken.

Nu hebben we zoiets al vaker gehoord, bijvoorbeeld met de Ferrari F50 en de Capibaro Caparo T1. En natuurlijk staat ons ook nog de Aston Martin RB001 te wachten die het te zijner tijd wellicht op zal nemen tegen de Merc in ettelijke vergelijkingen en tests. Maar hoe indrukekkend deze auto’s ook gaan worden, realistisch gezien kan de F1-ervaring natuurlijk nooit overgebracht worden naar een straatauto die over drempels heen moet kunnen rijden en dergelijke.

Misschien moet je dat idee dus gewoon loslaten en enorm verheugd zijn op het feit dat ons referentiekader voor wat een snelle straatauto is vermoedelijk weer helemaal op de schop moet voor de Mercedes en de Aston. Het huidige hypercar-trio mag waarschijnlijk blij zijn als het na de introductie van de twee nog beschouwd wordt als een supercar-trio.

Inmiddels weten we in ieder geval wel zeker dat Mercedes de 1.6-liter grote geblazen V6 uit de W07 als basis gaat nemen voor de motor van de opper-Merc. Samen met de nodige elektropower moet de auto goed zijn voor ruim 1.000 pk. Tot zover klinkt het als een echte F1-auto, maar vervolgens komen de verschillen al tevoorschijn. In tegenstelling tot de F1-bolide die de aandrijving alleen op de juiste wielen heeft, beschikt de Project ONE over een ‘puur elektrische en wiel-selectieve vooras’. Met andere woorden, elektropower gaat er voor zorgen dat ook de voorwielen aangedreven kunnen worden.

Tenslotte wordt de auto, die officieel het 50-jarig bestaan van AMG moet vieren en daarom voorheen intern als ‘R50′ te boek stond, waarschijnlijk gemaakt in een oplage van 200 tot 300 stuks. De vraagprijs wordt geschat op zo’n 2,4 miljoen Euro. Daarvoor krijg je dan wel wat AMG zelf beschrijft als volgt:

“Probably the most fascinating two seater that will ever hit the road.”

Als het goed is kunnen we de auto voor het eerst zien op de IAA in Frankfurt in september van dit jaar.

UPDATE 11-09-2017: de hyerpcar is vandaag officieel onthuld, alle info lees je HIER!



30 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Dus welke info was nieuw?
@str8six: de naam, de bevestiging (voorheen sterk gerucht) dat de 1,6 turbo de krachtbron wordt, het aandrijfconcept van de vooras en de prijs is lager dan tot op heden verwacht (eerder 3,5 milli). En dit plaatje van het silhouette van de achterkant is badass.
@jaapiyo: dank u!
Vanwege het geweldige geluid en beleving ban de huidige F1 motoren kwam AMG op het idee deze in een hypercar te zetten. Nu niet meer zeggen dat Duitsers geen humor hebben!
@rijnounsdoor: Daarom heet het ook Projekt Ohne.
Ik verlang zo naar de onthulling.
Hier word ik toch wel heel zenuwachtig van
We zullen zien. Ik heb er zin in!
Kan niet wachten op zowel de RB en deze über-AMG. Laat maar komen die technologische hoogstandjes.
Zet dit blok maar gewoon in een clk gtr . En klaar. Laat het alsjeblieft een mooie auto worden en niet la Ferrari achtig ding. Maar ook geen amg gt lijnen. Gewoon weer lekker bruut en stoer.
200 of 300 stuks? Bij een prijs van 2.4 miljoen Euro…Voor belastingen? Dat wordt een probleem met al die aanbieders.. Koenigsegg, Pagani, RedBull, Bugatti… Die aantallen lijken me een moeilijk verhaal worden en trouwens. Als dit een afgeleide is van de F1 motor dan denk ik dat 100 stuks wel ongeveer het maximum is.
@w0o0dy: Denk je niet dat dit een ‘nieuwe klasse’ gaat worden? Als dit echt een soort F1 auto voor de straat wordt is er niet echt iets gelijkwaardigs, buiten die AM-RB dan. En die zijn beide gedaan door grote namen in de F1 en daarbuiten. Niet zoals Caparo of Ferrari met de F50 deed. Maar echt nog extremere auto’s, wellicht dat een Chiron oid sneller is op top etc. Maar de all round performance van de Merc en AM RB zal toch nog wel hoger liggen denk ik.
@e34m5touring: ongetwijfeld, maar ga je voor het ene ultieme speeltje (als je miljardair bent) of voor die andere… Rijden doe je toch niet veel met zo’n ding en voor comfort op lange afstanden pak je toch een van de andere wagens…
Dit spul blijft allemaal “voor de heb” of “leuk beetje posen”…
@w0o0dy: Ik ben overigens met je eens dat 300 wel fors is hoor. Maar aan de andere kant, als je de cijfers van beide mag geloven is dit wel weer een step up van wat er nu verkrijgbaar is. En ook omdat het geen klein projectje is van een schuurknutselaar maar echt grote jongenswerk.
@w0o0dy: ook even nagaan dat die motor in een F1 bak al moeilijk duur is, nu moet ie ook nog lang meegaan ook
Leuk maar doe mij dan toch maar die heerlijke V12 van de LaFerrari
@allesmetturbo: Alleen op basis van de V12?

Lang geleden maakten Europeanen Amerikanen belachelijk om hun “bigger is better” mentaliteit. Blijkt de obese, Trump stemmende, ‘muricaaaanse medemens gewoon lichtjaren op ons voor te liggen. Ouch…
@silverarrow: als de 1,6 net zo bruut klinkt als de V12 hoor je mij niet klagen, maar op basis van het te verwachten geluid dan ja, liever de V12!
Bigger is zeker niet altijd better, maar ik moet de americanen nageven dat een lompe V8 toch wel erg fijn klinkt.
@allesmetturbo: toen ik klein was had mijn vader een Chevy ’57 Bel Air Sportscoupe, dus dat zal vast meespelen in het feit dat ik een V8 meestal wel kan waarderen :p
@allesmetturbo: Paradoxaal genoeg is je naam dan weer allesmetturbo.
@silverarrow: klopt:p AB account aangemaakt toen ik nog een A3 1.8T had, vandaar
@silverarrow: JA. een hypercar met een 1.6 is hetzelfde als een vrouw zonder ronde vormen.
Best bijzonder Mercedes is tot enkele jaren terug altijd het merk geweest dat juist de grootste motoren had. Maar goed ik word stiekem toch wel nieuwsgierig.

Ook ben ik benieuwd hoeveel ze uit die 1.6 gaan halen. 500Pk en dan 500pk Hybride als een soort LMP1?
Ah, gelukkig is ‘ie ‘groen’. Zou een hoop plantjes plezier doen, die 300 stuks.
Ben benieuwd hoe ze het blok bestand gaan maken tegen het steeds aan en uit gaan en het rijden van lage toeren
Met alle autobloggers samenleggen en eentje kopen dan over x aantal jaren verkopen voor 10mil+?
‘een F1-auto voor de openbare weg’

Wat moet ik me daarbij voorstellen? De 3G in een bocht? De 100/200 in 2 seconden?
Ik hoop niet dat het een supercar wordt die moderne F1-scheetjes laat i.p.v. de AMG V8 mokerslagen van weleer.
Laat maar komen dat snufje!
Ben benieuwd naar de dubbeltest tusssen de RB en de Merc..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).