• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Banzai! Takuma Sato wint Indy 500

Auteur: willeme, gepost 28 mei 2017 om 22:44 – 23 Reacties

Takuma Sato


De blije Japanner is nu nog blijer!

Eindelijk een grote prijs voor De Grote Belofte uit het land van de rijzende zon. De ex-F1 coureur (2002 – 2008) heeft op 28 mei met de Indy 500 eindelijk weer een grote prijs in ontvangst mogen nemen. Het is de tweede keer dat Sato een race wint in een IndyCar, de laatste keer was in 2013 op Long Beach. De laatste race die hij daarvoor won was tijdens de Masters of Formula 3 in Zandvoort in 2001…

Takuma Sato startte vanaf de vierde startpositie, een plaatsje voor teamgenoot Fernando Alonso. Op een of andere manier is er een kwelgeest bezig om Honda-motoren te saboteren bij de Spanjaard, want dit kan geen toeval meer zijn. 21 ronden voor het einde (van de 200 rondes) begaf de Honda motor het. Alweer. Het was sowieso een veelbewogen race, met name dankzij de angstaanjagende crash van Scott Dixon en Jay Howard (die beide er ongeschonden vanaf kwamen). De race werd vervolgens stil gelegd.

Alonso deed het overigens heel behoorlijk. Hij reed constant in de top 10 en schroomde niet de ervaren Indy-coureurs in te halen. Een podiumplaats leek dus binnen handbereik, maar zoals zo vaak met de Spaanse Monobrauw: het mocht niet zo zijn met een ploffende motor tot gevolg. Een andere teamgenoot van Alonso, Ryan-Hunter Reay viel ook al uit met een kapotte Honda-krachtbron. Kleine opsteker voor Honda: Sato had ook een Honda-motor. De volledige uitslag ziet er als volgt uit:

1. Takuma Sato
2. Helio Castroneves
3. Ed Jones
4. Max Chilton
5. Tony Kanaan
6. Juan Pablo Montoya
7. Alexander Rossi
8. Marco Andretti
9. Gabby Chaves
10. Carlos Munoz
11. Ed Carpenter
12. Graham Rahal
13. Mikhail Aleshin
14. Simon Pagenaud
15. Sebastian Saavedra
16. JR Hildebrand
17. Pippa Mann
18. Spencer Pigot
19. Josef Newgarden
20. James Davison – DNF
21. Oriol Servia – DNF
22. James Hinchcliffe – DNF
23. Will Power – DNF
24. Fernando Alonso – DNF
25. Charlie Kimball – DNF
26. Zach Veach – DNF
27. Ryan Hunter-Reay – DNF
28. Sage Karam – DNF
29. Buddy Lazier – DNF
30. Conor Daly – DNF
31. Jack Harvey – DNF
32. Scott Dixon – DNF
33. Jay Howard – DNF

Ook interessant!

  • Indy 500 2021: tijden en wat je moet weten
  • Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
    Video: Nascar Daytona 500 eindigt met spectaculaire crash
  • Uitslag IndyCar: Indianapolis 500 2021
  • Alonso beter dan Verstappen en Hamilton, aldus Alonso

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

alexander-rossi, Fernando Alonso, Honda, indy-500, mario-andretti, Racing, Takuma Sato

Vorig bericht: « “Max accepteert keuze Red Bull”, aldus Horner
Volgend bericht: Sinds 2008 was er niet zoveel werk in de autobranche als nu »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    28 mei 2017 om 22:48

    Mooie prestatie van Sato, maar manmanman wat een pech heeft Alonso zeg. Je zou haast denken dat de Honda-motoren een schijthekel aan hem hebben.

    Login om te reageren
    • goodolddays zegt

      28 mei 2017 om 23:27

      @toyotafortuner: weet niet zeker of Alonso de kopgroep had kunnen inhalen, waarschijnlijk niet maar inderdaad een heel nette drive van de spanjaard. Erg knap.

      Login om te reageren
      • Nemus zegt

        29 mei 2017 om 00:48

        @goodolddays: Alonso reed voor Sato op het moment dat zijn motor ploft. Of er net achter.
        Alonso lag op dat moment (rekening houdend met pitstops) virtueel minstens derde.

        Ook niet vergeten dat Alonso de hoogste gemiddelde snelheid haalde over al zijn rondes heen. Dit is niet zomaar een knappe prestatie, maar weergaloos!

        Login om te reageren
  2. por100 zegt

    28 mei 2017 om 22:49

    Lijkt mij dat Honda wat meer risico heeft genomen. Meerdere Honda’s halen de streep niet maar er wordt er ook eentje de winnaar. … kleinere marges genomen misschien?

    Login om te reageren
  3. reistje zegt

    28 mei 2017 om 22:54

    Ik snapte de hype dat Alonso mee deed niet zo goed maar hij heeft erg goed gereden! Wel erg zuur dat ook hier zijn Honda motor het moet begeven…

    Maar goed ik gun het de Takuma zeker, hij hem nog te goed van 2012 zullen we maar zeggen.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      28 mei 2017 om 22:54

      @reistje: hij had hem*

      Login om te reageren
  4. Robert zegt

    28 mei 2017 om 23:00

    Karma is geen bitch. Het is een Honda.

    Login om te reageren
  5. fastforward zegt

    28 mei 2017 om 23:19

    Mooi voor Sato. De Masters op Zandvoort heb ik destijds live meegemaakt.

    Login om te reageren
  6. porker zegt

    28 mei 2017 om 23:32

    -Klopt: is inmiddels gefixt: thanks!-

    Dat van die monobrow begint nu echt vervelend te worden mensen. On topic: mooi voor de sato!

    Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    28 mei 2017 om 23:36

    Indy 500 is toch een vreemde combinatie van extreme spanning en ultieme saaiheid.

    Login om te reageren
  8. vonklausenburg zegt

    28 mei 2017 om 23:36

    Zonde van Alonso, en zonde voor Chilton. Net in de laatste ronde de leiding kwijt raken. Chilton had ik de overwinning ook gegund.

    Login om te reageren
    • gebakkenei zegt

      29 mei 2017 om 00:45

      @vonklausenburg: Laaatste ronde ? Heb je gekeken ?

      Login om te reageren
  9. donvincenzo zegt

    29 mei 2017 om 01:06

    Sato maakte een Salto van vreugde en at vervolgens een bord Saté.

    Login om te reageren
  10. Edge zegt

    29 mei 2017 om 01:35

    Ik vond het een heerlijke race, die in tegenstelling tot de GP in Monaco wel genoeg inhaalacties en spannende momenten kende.

    Hulde voor Dallara en de mannen die het Indycar reglement opstellen. Die crash van Scott Dixon was absurd en het mag een wonder heten dat hij zonder noemenswaardige verwondingen uit de auto is kunnen stappen. Als dit in een auto van een jaar of 25 geleden was gebeurd had er nu een overlijdensbericht online gestaan.

    Ik heb ook respect voor Max Chilton gekregen. Toen hij in de F1 reed heb ik de nodige kritiek op hem gehad, maar hier op Indianapolis heeft hij toch laten zien prima te kunnen racen. Hij zat er telkens goed bij en liet ook zien prima verdedigend te kunnen rijden. Je zou het bijna niet verwachten van iemand die in zijn F1 tijd vrijwel alleen maar opzij moest.

    Sato is ook een fijne winnaar. Ik zou bijna willen zeggen dat het typisch Japans is. Een beetje kamikaze hier en daar, maar altijd met 100% commitment en geeft pas op als de vlag gevallen is. Deze overwinning gun ik hem van harte.

    En Alonso… Tja…. Wat moet je daar nou van zeggen? Ik zou die gozer bijna een knuffel willen geven. Hij heeft de hele maand geen stap verkeerd gezet. Hij was zo goed bezig en reed alsof ‘ie al jaren op ovals racete. Zat er ook telkens goed bij qua positie op de baan en dan plof, Honda weg. Je zou haast zeggen dat hij de zus van een of andere Honda topman heeft gedumpt, want je kunt het moedwillig nog niet voor elkaar krijgen om zo’n coureur zoveel motorpech mee te geven.

    Login om te reageren
    • Nerekop zegt

      29 mei 2017 om 08:31

      @Edge: hier valt niets meer aan toe te voegen. Heel de race heb ik geboeid zitten kijken. Helemaal +1 met je analyse.

      Login om te reageren
  11. rob5nismo zegt

    29 mei 2017 om 06:52

    Ik heb de race vanaf ronde 50 een beetje gevolgd net na de mega crash dit was echt jammer voor alonso.
    Maar het gaat rossi goed af in amerika beter als in de f1

    Login om te reageren
  12. Jochen zegt

    29 mei 2017 om 07:50

    Je zou bijna gaan denken dat het aan Alonso zelf ligt dat de motor het begeeft

    Login om te reageren
    • utregcity zegt

      29 mei 2017 om 11:12

      @jochen: Precies ook mijn gedachte…

      Login om te reageren
  13. sracert zegt

    29 mei 2017 om 08:57

    Mooie race en lekker geluid!. Tijdens fe F1 weer eens in slaap gevallen…..

    Login om te reageren
  14. terazino zegt

    29 mei 2017 om 09:04

    Lol, een paar 100 rondjes linksaf is spannender dan de F1. Ik heb er van genoten in ieder geval en leuke winnaar. Zonde voor Alonso, die deed het geweldig.

    Login om te reageren
  15. berlinetta zegt

    29 mei 2017 om 09:55

    Honda maakt momenteel niet de allerbeste reclame voor zichzelf.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      29 mei 2017 om 10:15

      @berlinetta: haha, dat omschrijf je erg netjes :-)

      Login om te reageren
  16. jack_abarth zegt

    29 mei 2017 om 10:15

    Ik wist niet dat Montoya nog steeds actief was in de racerij, hij houdt het in elk geval goed vol!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North