
De blije Japanner is nu nog blijer!
Eindelijk een grote prijs voor De Grote Belofte uit het land van de rijzende zon. De ex-F1 coureur (2002 – 2008) heeft op 28 mei met de Indy 500 eindelijk weer een grote prijs in ontvangst mogen nemen. Het is de tweede keer dat Sato een race wint in een IndyCar, de laatste keer was in 2013 op Long Beach. De laatste race die hij daarvoor won was tijdens de Masters of Formula 3 in Zandvoort in 2001…
Takuma Sato startte vanaf de vierde startpositie, een plaatsje voor teamgenoot Fernando Alonso. Op een of andere manier is er een kwelgeest bezig om Honda-motoren te saboteren bij de Spanjaard, want dit kan geen toeval meer zijn. 21 ronden voor het einde (van de 200 rondes) begaf de Honda motor het. Alweer. Het was sowieso een veelbewogen race, met name dankzij de angstaanjagende crash van Scott Dixon en Jay Howard (die beide er ongeschonden vanaf kwamen). De race werd vervolgens stil gelegd.
Alonso deed het overigens heel behoorlijk. Hij reed constant in de top 10 en schroomde niet de ervaren Indy-coureurs in te halen. Een podiumplaats leek dus binnen handbereik, maar zoals zo vaak met de Spaanse Monobrauw: het mocht niet zo zijn met een ploffende motor tot gevolg. Een andere teamgenoot van Alonso, Ryan-Hunter Reay viel ook al uit met een kapotte Honda-krachtbron. Kleine opsteker voor Honda: Sato had ook een Honda-motor. De volledige uitslag ziet er als volgt uit:
1. Takuma Sato
2. Helio Castroneves
3. Ed Jones
4. Max Chilton
5. Tony Kanaan
6. Juan Pablo Montoya
7. Alexander Rossi
8. Marco Andretti
9. Gabby Chaves
10. Carlos Munoz
11. Ed Carpenter
12. Graham Rahal
13. Mikhail Aleshin
14. Simon Pagenaud
15. Sebastian Saavedra
16. JR Hildebrand
17. Pippa Mann
18. Spencer Pigot
19. Josef Newgarden
20. James Davison – DNF
21. Oriol Servia – DNF
22. James Hinchcliffe – DNF
23. Will Power – DNF
24. Fernando Alonso – DNF
25. Charlie Kimball – DNF
26. Zach Veach – DNF
27. Ryan Hunter-Reay – DNF
28. Sage Karam – DNF
29. Buddy Lazier – DNF
30. Conor Daly – DNF
31. Jack Harvey – DNF
32. Scott Dixon – DNF
33. Jay Howard – DNF
Mooie prestatie van Sato, maar manmanman wat een pech heeft Alonso zeg. Je zou haast denken dat de Honda-motoren een schijthekel aan hem hebben.
@toyotafortuner: weet niet zeker of Alonso de kopgroep had kunnen inhalen, waarschijnlijk niet maar inderdaad een heel nette drive van de spanjaard. Erg knap.
@goodolddays: Alonso reed voor Sato op het moment dat zijn motor ploft. Of er net achter.
Alonso lag op dat moment (rekening houdend met pitstops) virtueel minstens derde.
Ook niet vergeten dat Alonso de hoogste gemiddelde snelheid haalde over al zijn rondes heen. Dit is niet zomaar een knappe prestatie, maar weergaloos!
Lijkt mij dat Honda wat meer risico heeft genomen. Meerdere Honda’s halen de streep niet maar er wordt er ook eentje de winnaar. … kleinere marges genomen misschien?
Ik snapte de hype dat Alonso mee deed niet zo goed maar hij heeft erg goed gereden! Wel erg zuur dat ook hier zijn Honda motor het moet begeven…
Maar goed ik gun het de Takuma zeker, hij hem nog te goed van 2012 zullen we maar zeggen.
@reistje: hij had hem*
Karma is geen bitch. Het is een Honda.
Mooi voor Sato. De Masters op Zandvoort heb ik destijds live meegemaakt.
-Klopt: is inmiddels gefixt: thanks!-
Dat van die monobrow begint nu echt vervelend te worden mensen. On topic: mooi voor de sato!
Indy 500 is toch een vreemde combinatie van extreme spanning en ultieme saaiheid.
Zonde van Alonso, en zonde voor Chilton. Net in de laatste ronde de leiding kwijt raken. Chilton had ik de overwinning ook gegund.
@vonklausenburg: Laaatste ronde ? Heb je gekeken ?
Sato maakte een Salto van vreugde en at vervolgens een bord Saté.
Ik vond het een heerlijke race, die in tegenstelling tot de GP in Monaco wel genoeg inhaalacties en spannende momenten kende.
Hulde voor Dallara en de mannen die het Indycar reglement opstellen. Die crash van Scott Dixon was absurd en het mag een wonder heten dat hij zonder noemenswaardige verwondingen uit de auto is kunnen stappen. Als dit in een auto van een jaar of 25 geleden was gebeurd had er nu een overlijdensbericht online gestaan.
Ik heb ook respect voor Max Chilton gekregen. Toen hij in de F1 reed heb ik de nodige kritiek op hem gehad, maar hier op Indianapolis heeft hij toch laten zien prima te kunnen racen. Hij zat er telkens goed bij en liet ook zien prima verdedigend te kunnen rijden. Je zou het bijna niet verwachten van iemand die in zijn F1 tijd vrijwel alleen maar opzij moest.
Sato is ook een fijne winnaar. Ik zou bijna willen zeggen dat het typisch Japans is. Een beetje kamikaze hier en daar, maar altijd met 100% commitment en geeft pas op als de vlag gevallen is. Deze overwinning gun ik hem van harte.
En Alonso… Tja…. Wat moet je daar nou van zeggen? Ik zou die gozer bijna een knuffel willen geven. Hij heeft de hele maand geen stap verkeerd gezet. Hij was zo goed bezig en reed alsof ‘ie al jaren op ovals racete. Zat er ook telkens goed bij qua positie op de baan en dan plof, Honda weg. Je zou haast zeggen dat hij de zus van een of andere Honda topman heeft gedumpt, want je kunt het moedwillig nog niet voor elkaar krijgen om zo’n coureur zoveel motorpech mee te geven.
@Edge: hier valt niets meer aan toe te voegen. Heel de race heb ik geboeid zitten kijken. Helemaal +1 met je analyse.
Ik heb de race vanaf ronde 50 een beetje gevolgd net na de mega crash dit was echt jammer voor alonso.
Maar het gaat rossi goed af in amerika beter als in de f1
Je zou bijna gaan denken dat het aan Alonso zelf ligt dat de motor het begeeft
@jochen: Precies ook mijn gedachte…
Mooie race en lekker geluid!. Tijdens fe F1 weer eens in slaap gevallen…..
Lol, een paar 100 rondjes linksaf is spannender dan de F1. Ik heb er van genoten in ieder geval en leuke winnaar. Zonde voor Alonso, die deed het geweldig.
Honda maakt momenteel niet de allerbeste reclame voor zichzelf.
@berlinetta: haha, dat omschrijf je erg netjes :-)
Ik wist niet dat Montoya nog steeds actief was in de racerij, hij houdt het in elk geval goed vol!