• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bayer K67: de eerste auto van plastic

Auteur: Dizono, gepost 12 december 2014 om 13:12 – 24 Reacties

Afbeelding Bayer K67: de eerste auto van plasticAfbeelding Bayer K67: de eerste auto van plasticAfbeelding Bayer K67: de eerste auto van plasticAfbeelding Bayer K67: de eerste auto van plastic

Bayer K67
’s Werelds eerste auto van plastic is niet gemaakt door een autofabrikant, maar door chemiebedrijf Bayer. Voordat je uit je stoel springt en roept “maar de Trabant en de eerste Corvettes dan?”, deze Bayer K67 heeft meer dan alleen een een kunststof carrosserie.

Het is niet de door Hans Gugelot ontworpen plastic carrosserie die dit studiemodel uit -verrassend- 1967 interessant maakt, de échte innovatie zit onderhuids. Ook het volledige chassis van deze Bayer K67 is namelijk gemaakt van met glasvezel verstevigd kunststof. Hiermee is de K67 in feite een vroege voorvader van hedendaagse sportwagens als de Ferrari LaFerrari en Alfa 4C met een chassis van koolstofvezel.

BMW was verantwoordelijk voor de techniek en deed ook het testwerk met de plastic achterwielaandrijver. Een ouderwets (Duitstalig) bedrijfsfilmpje met de nodige shots van het testwerk vind je op plasticjunk.

Ook interessant!

  • Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
    Ja hoor, daar is ie: de vliegende auto
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!
  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
  • Deze EV was wél een goede investering
  • Officieel: Tesla draait niet meer om duurzaamheid
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Techniek

Vorig bericht: « Heet: de nieuwe Audi Q7 is gelekt [updated]
Volgend bericht: Benzine is nu per km goedkoper dan elektrisch rijden! »

Lees Interacties

Reacties

  1. 406_v6 zegt

    12 december 2014 om 13:18

    Bestaat deze auto nog?? Geinig ding, maar als ik zie hoe een glasvezel versterkte kunststof boot van half jaren 70 (altijd droog binnen overwinterd) er aan toe is, zal deze waarschijnlijk niet veel beter zijn….

    Login om te reageren
    • sydney zegt

      12 december 2014 om 15:01

      @406_v6: Een auto ligt niet een half seizoen in het water.Als het goed is.

      Login om te reageren
  2. Corrado16v zegt

    12 december 2014 om 13:18

    Dan ben ik toch wel erg benieuwd naar het gewicht van deze plastic-mobiel.

    Login om te reageren
  3. rnej zegt

    12 december 2014 om 13:22

    plastic en vezelversterkt kunststof zijn toch wel echt 2 verschillende dingen.

    zeg dan: auto van kunststof.

    los daarvan: interessant!

    Login om te reageren
  4. norge zegt

    12 december 2014 om 13:25

    Wat ik dus zeg carbon is gewoon versterkt plastic.

    Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    12 december 2014 om 13:28

    Lees op de website van Bayer dat het vooral zou gaan om onderzoek naar de toepassing van Polyurethaan schuim… PUR.

    Login om te reageren
  6. rd1991 zegt

    12 december 2014 om 13:30

    @406_V6,

    Als het goed is wel. In de AutoWeek Classics stond een reportage pas geleden. Als het goed is, staat deze auto in een schuurtje op het terrein van Bayer.

    Login om te reageren
  7. BmwMPower zegt

    12 december 2014 om 13:34

    Had wel wat meer informatie verwacht…

    Login om te reageren
    • Mielie zegt

      12 december 2014 om 13:43

      @BmwMPower: Yep, ik ook. Zo vroeg ik me af wie de ontwerper was. Doet me denken aan de Saab Sonett (II en III)

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        12 december 2014 om 13:48

        @Mielie: Hans Gugelot dus, waarvan overigens wordt getwijfeld of hij wellicht ook de Porsche 914 zou hebben ontworpen.

        Login om te reageren
        • Mielie zegt

          12 december 2014 om 16:49

          @dizono: Thanks! Die kende ik nog niet. Nooit geweten dat het Braun scheerapparaat van Dieter Rams een ontwikkeling was van een bestaand design. Door Hans Gugelot dus.

          Login om te reageren
  8. JanC zegt

    12 december 2014 om 13:40

    Waren er niet wat dwergauto’s met plastic chassis en carrosserie in de jaren ’50? Ik meen de Brütsch Spatz.

    Login om te reageren
  9. sulobb zegt

    12 december 2014 om 15:52

    Crashtest!

    Login om te reageren
  10. mercedesfan zegt

    12 december 2014 om 16:08

    Een grote auto van Playmobil!

    Login om te reageren
  11. supersim200 zegt

    12 december 2014 om 17:25

    Die was laatst bij Fast and Loud

    Login om te reageren
  12. Eric-pablo zegt

    12 december 2014 om 19:06

    Vernuftigt allemaal voor toen en zelfs voor nu nog. Stond ook van de bewerkte animaties te kijken.. how did they do that??

    Login om te reageren
  13. undifined1 zegt

    12 december 2014 om 19:49

    De trabant was eerder dacht ik

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      12 december 2014 om 22:03

      @undifined1: “Voordat je uit je stoel springt en roept “maar de Trabant en de eerste Corvettes dan?”, deze Bayer K67 heeft meer dan alleen een een kunststof carrosserie.”

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        13 december 2014 om 19:39

        @SimonMc:
        Dan spring ik wel even uit mijn stoel met de eerste auto met zelfdragende polyestercarrosserie..
        Het was te verwachten, Lotus was ze 10 jaar voor.
        De type14 beter bekend als Elite was dus eerder..

        En omdat ze zo mooi zijn,nog een cutaway plaatje van Yoshikawa.

        Login om te reageren
    • Jorrit zegt

      12 december 2014 om 22:37

      @undifined1: Anders LEES je eerst het artikel even…

      Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    12 december 2014 om 22:19

    Leuk, maar een chassis dat lang niet stijf genoeg zal zijn, of anders een stuk te zwaar.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      14 december 2014 om 19:52

      @Hupke:
      Dat hoeft helemaal niet, neem bijvoorbeeld de Midas Gold, ook een zelfdragende polyester auto. Bij de crashtest bleef zelfs de voorruit zonder barsten in de sponning en die weegt amper 700KG. We hadden een reaguurder die zo’n ding had/heeft..
      Eh, waar is @midas eigenlijk gebleven..

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        14 december 2014 om 20:36

        @tupperware:

        Ja @Midasracer heb ik al een heel tijdje nietmeer gezien.
        Nu een midas en een GTM hebben allebij een gfrp body.
        En die zullen extreem goed reageren bij crashtesten want GFRP neemt impacten zelfs nog een stuk beter op dan CFRP.

        Maar het is helemaal niet stijf. Alles behalve.

        Er is een verschil tussen stijfheid, en sterkte.

        Login om te reageren
  15. timon1 zegt

    13 december 2014 om 19:23

    Eh…..en de volvo p1900 dan????

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North