Benzine is nu per km goedkoper dan elektrisch rijden!

Auteur: , 48 Reacties

Nee, er staan geen fouten in bovenstaande titel. Vanwege de immer dalende olie- en brandstofprijzen, zou het best eens kunnen dat je met een auto die op benzine rijdt goedkoper uit bent dat met een EV.

Tanken maar!

Volgens deze analyse op Groen7 bedragen de kosten per kilometer bij een Nissan Leaf ongeveer 13 cent. Voor een benzineauto die 1 op 15 rijdt en met een literprijs van € 1,60, liggen diezelfde kosten per kilometer op slechts 11 cent! Een zeer opmerkelijk en opvallend verschil.

Hierbij moet natuurlijk wel worden meegerekend dat elektriciteits- of benzinekosten slechts een deel van het totale kostenplaatje vertegenwoordigen, en dat elektrische auto’s vaak duurder in aanschaf zijn. Aan de andere kant kunnen deze groene rakkers in sommige gevallen ook thuis worden opgeladen, wat de kosten alsnog aanzienlijk kan drukken.

De dalende benzineprijzen zouden er volgens markexpert Ferdinand Dudenhöffer dan ook toe kunnen leiden dat de vraag in kleinere (en dus zuinigere) auto’s afneemt, omdat het voor consumenten steeds goedkoper wordt om de tank vol te gooien. Ondertussen geven wij de V8 uit de XFR-S Sportbrake nog wat te drinken, rijtest volgt maandag!

Image credit: Mia-babe in Brussel.



48 reacties

Wou enkel de naam weten van de dame op de foto..
@gmraw: Dat is Mevrouw O. Nbereikbaar
@fijnkonijn: ik dacht dat ze G.Kope-Sloery heette…

OT: wel korte termijn gedacht als je alleen op basis hiervan een minder zuinige auto gaat aanschaffen….het loopt ook zo weer op die prijs.
@fijnkonijn: Alles is bereikbaar.
@gop1: Daar kan ik met m’n pet niet bij.
Crap heb ik net een paar maanden gelee een Model S gekocht…
En die mooie mevrouw zat er niet eens bij :-(
@fijnkonijn: Mensen die zo’n auto kunnen kopen, liggen van dit artikel niet wakker…
@BmwMPower: read my sarcasm…
Ik hoop dat iedereen begrijpt dat dit niet lang meer duurt he. De NL overheid loopt bakken vol met geld mis dus daar “gaan ze echt wel wat aan doen”.

Nu een zuipschuit kopen is tamelijk kortzichtig…
@fijnkonijn: Ach en de kop van het artikel is ook redelijk suggestief.
“benzine rijden (als je zo dom bent om te laden bij fastned) goedkoper dan elektrisch rijden!1!!!”
Letterlijk geen enkele EV-rijder laadt op aan 0,835€ per kWh.

Thuis laad je in België op aan (all in) ongeveer 0,22€ per kWh. En met een Tesla kan je aan de Superchargers volledig gratis volgooien. Doe daar nog wat prettige fiscale voordelen bij en het plaatje is duidelijk in het voordeel van de EV.
@djim: je vergeet even de aanschaf kosten van een EV. Die ligt in doorsnee wel een tikkie hoger dan een normale auto.

Voor mij gaat dat niet helemaal op. Ik had eerst een Audi A8. Die was in de aanschaf wat duurder als de Tesla, heeft echter zeer hoge onderhoudskosten.
De Tesla heeft buiten banden praktisch geen onderhoudskosten. Het “tanken” kost ook geen drol dus voor mij is de Model S wel degelijk goedkoper onder aan de streep.
Maar goed, ik ben niet helemaal representatief voor de gemiddelde autobezitter.
@fijnkonijn: ik heb sinds augustus ook een Model S P85 onder mijn kont. Is voor mij over 5 jaar gespreid ongeveer dezelfde kost als een BMW 520d.
@fijnkonijn:
True, in het artikel wordt niet aangehaald dat een elektrische auto goedkoper is in onderhoud. En daar kan je toch enorm op terugverdienen !
@fijnkonijn: Zo’n ding kost incl alle subsidies als ZZPer rond de 33k?
Appels en peren, subsidie all over the place.
@lekkaah: wat kost 33k? Zeker geen Model S.
Ennnnn daar komt de Nederlandse overheid met nieuwe, hogere accijnzen om de hoek!
Ai dat gaan de geitenwollensokken rijders niet zo tof vinden! Als leaserijder merk ik hier trouwens niks van, leuk voor de baas….
Hey, waarom worden wij niet bij het aanklikken van de leeslink, geleid naar Groen7, daar hoort dit toch thuis? Dat is geen consequent gedrag van Autoblog, want tegenwoordig, wordt je doorgelinkt naar AutoLease, of AutoJunk en hiermee niet, dat is apart!

OT: Zo zie je maar weer, dat het hele electrisch rijden overbodig is, behalve als ondersteunend hulpmiddel is er geen enkele toegevoegde waarde aan het electrisch gebeuren verbonden. Lang leven de petrolhead.
@Orichy: LOL, we blijven je verrassen!
@autoblogger: Gelukkig wel!
@Orichy: ja hoor, slaap lekker verder.

Heb je wel eens in een Model S gereden? Als Auto-enthousiasteling wordt je helemaal gelukkig van die ervaring. Het rijd goddelijk: Bloedsnel, smooth as butter, stuurt als een scheermes, is mega praktisch en je komt ver.
Je blijft je verzetten freundchen maar “resistance is futile”. Mijn ronkende, state of the art V8 was in één klap ouderwets na de testrit. Ik was, als rasechte autofreak, meteen verkocht: where do i sign?!
@fijnkonijn: Volgens mij heb ik geen vergelijking getrokken tussen beide rijeigenschappen en daar gaat dit stuk ook niet over. En daarover was dus mijn reactie niet geschreven, geen dingen in je verhaal erbij halen die niet besproken worden.

Voor mij geldt, dat het op technisch gebied en qua kosten, aanschaf en onderhoud, er niet genoeg toevoegde elementen zijn, die heel erg voor de particulier in het voordeel zijn. Ja, voor de rijkere en de zakelijke rijders zal het best voordeliger zijn, maar daar heb ik al particulier niet zoveel aan. Wel die electrisch turbo’s, of andere systemen die je helpen zuiniger te rijden.
Maar als men alle subsidies van de electrisch auto’s haalt, wat in de toekomst zeker gaat gebeuren, blijft van hele voordeel niets over en dan heb je totaal niets aan volledige electrische auto’s.
@fijnkonijn: Dat is de opvallende overeenkomst in de mening van *alle* Teslarijders: Niemand die nog terug wil naar een verbrandingsmotor….
@Dino2400: haha ja dat klopt. Ik maak veel kilometers en gebruik de Superchargers dus veel. Iedere andere Tesla rijder die ik daar tref voor een praatje heeft een grijns van oor tot oor. Ze noemen het de “Tesla grin”. Men wil voor geen goud “terug” inderdaad.

De Tesla Model S is voor mij “Autorijden 2.0”. Het aanschaf-concept, het bedienings-concept, het onderhouds-concept, hoe het rijd, alles. Ik vind het echt helemaal geweldig !!
Mijn vrouw wil unbedingt een Model III kopen zodra hij uitkomt (de MS vind ze te groot/intimiderend).
@Dino2400:

Totdat de subsidie wegvalt…..
Lekker kortzichtig: benzine 20 cent goedkoper? Onzuinige wagen kopen!
@TimoBac: Achja, voor veel mensen is nadenken over langer dan morgen érg moeilijk.

Ik rijd gewoon lekker verder in mijn Model S! Ik wil uit principe gewoon niet meer tanken.
Worden hier nu de totale kosten per km van een EV vergeleken met de brandstof kosten van een benzine?!

Een Renault Zoe verbruikt ongeveer 0,1 kWh per kilometer. Kosten per kilometer zijn 2,5 cent als je thuis oplaadt.
@RutgerK: Is 150Wh/km (0.15kWh) niet iets realistischer? Een Model S zit in de zomer op 200Wh/km en in de winter op zo’n 230Wh/km.
@widodh: Incl. laadverlies is zelfs 180 Wh/km realistischer, maar wellicht heb ik een te zware rechtervoet. ;-)
@RutgerK: Het handige van artikeltjes op internet is dat er zogenaamde hyperlinkjes in zitten, waarmee je door kunt klikken naar een ander artikel waar meer informatie te vinden is. Zou je ook eens moeten proberen, voordat je hier onnodige comments plaatst.

Het antwoord is dus: nee, hier worden de energiekosten van een EV en de brandstofkosten van een benzine-auto met elkaar vergeleken. Iets wat je trouwens uit de rest van dit artikel ook had kunnen opmaken, maar goed.
Zou met liefde een model S willen hebben, maar ik red het niet met de afstand. Vaak wel maar met een BeNeLux regio en regelmatig Eindhoven – Groningen (ook voor afspraken van 90 minuten) moet je toch nog een verbrandingsmotor hebben. En ach, ik wil ook niet zoveel uitgeven om een auto te kopen. Dan liever een xde hands diesel. 530(x)d Touring is ook leuk :P
@dunhozzie: Je vergeet de supercharger bij Zwolle. Een vriend van me woont in Son-en-Breugel en zijn vriendin woont in Roden onder Groningen. Gaat prima met zijn S85. Hij laad in Zwolle snel zijn batterij vol en hup daar gaat ie weer.

Ik zou je toch willen aanraden het te overwegen. Als hij het kan, kan jij het toch ook?
De meeste eigenaren van een EV laden aanzienlijk goedkoper, de snellaadtarieven zijn achterlijk hoog en dus is fastned ook niet levensvatbaar, na het toekomstige faillissement van deze door de overheid gesubsidieerde club zal er een andere en goedkopere organisatie ontstaan.
De aanschaf van een EV is voor zakelijk gebruik niet duurder omdat er voor 164% ( 100% normaal + 36% MIA + 28% KIA) mocht worden afgeschreven bij aanschaf in 2013 en nu nog voor 136% vanwege het wegvallen van de KIA.
accijnsverhogingen in 3…2…1……
Mooi hoe dat werkt toch: in 2009/2010 vonden we dit al aan de prijs voor onze brandstof maar inmiddels is de geprikkelde accijns stok al zover aan de achterkant naar binnen geduwd dat we enthousiast worden als ie een stukje terug gaat…

Accijnsverhoging is al gepland voor 2015
@okmer: Dat is misschien nog wel het meest bizarre. De brandstofprijzen staan op het niveau van vier jaar terug, maar we betalen wel ruim vijf cent accijns + 2 procent BTW + nog 21 procent BTW over die vijf cent accijns extra vergeleken met vier jaar terug.
Hoe komen ze aan 13ct per km voor een EV?

Ik heb een Ampera, rij nu gemiddeld 50km op 10kWh. Met een energieprijs van circa 23ct/kwh (thuis) zit ik op 4,6ct per km aan elektriciteitskosten.

Op kantoor is de stroom gratis voor mij en thuis zit ik door zonnepanelen op werkelijke kosten van nog geen 10ct/kWh gemiddeld. In praktijk rij ik dus voor nog een 2ct per km aan energie kosten.

Tel daarbij op geen wegenbelasting, geen bijtelling en veel lagere onderhoudskosten. Door de subsidie regelingen heeft de Ampera mij ook netto minder gekost nieuw dan een Astra zou hebben gekost.

Dus zolang de brandstofprijs niet onder de €1 per liter komt, wordt benzine rijden bij lange na niet voordeliger dan EV
@SanderB: Heeft een Ampera/Volt werkelijk lagere onderhoudskosten? Dat geloof ik niet. Het ding heeft nog steeds een verbrandingsmotor die z’n beurtjes nodig heeft. Dat geld voor elke Hybrid, ongeacht de vorm. Het zijn hele complexe systemen. Puur electrisch daarentegen is zo simpel, simpeler wordt het niet.

Een Tesla of een I3 (zonder ER) is echt een ander verhaal. Daar zitten al die dingen die onderhoud zo duur maken, helemaal niet in. Het is domweg niet aanwezig in de auto.
De Model S heeft buiten banden praktisch geen kosten want remmen doe je zelden met de klassieke remmen dus dat slijt bijna niet/gaat gigantisch lang mee. Er zit plat gezegd bijna niks in, in een Model S. Het is een “plank met vier wielen”. Geen tandriemen, olie, was auch immer. It just isn’t there. Google maar eens op “Model S rolling chassis” in Google Images.
Onderhoudskosten maar even weggelaten. Die zijn voor een EV. Vele malen lager
Jullie zullen me wel weer een achterlijke idioot vinden, maar waarom geloof ik er nou toch geen ene pepernoot van dat de daling van de brandstofprijzen zuiver een economisch verhaal van vraag en aanbod is.

Dat er naar mijn idee steeds meer vraag is naar ruwe olie op de wereld, door de ontwikkelingen in o.a. China en India en dat de VS ‘ineens’ zichzelf weer kunnen bedruipen als het om olie consumptie gaat.

Plotsklaps pleurt de hele olie prijs in elkaar en liggen OPEC leden rollend over straat omdat de één voor de ander weigert om minder te gaan produceren om de prijzen weer omhoog te jagen.

Ik ben namelijk nog steeds niet vergeten dat de benzine prijzen ooit stegen in de zomer omdat “de Amerikanen op vakantie gingen en meer brandstof nodig hadden ” Iedereen slikte dat toen als zoete koek, maar ik dacht alleen : “Ze gaan toch ieder jaar op vakantie, waarom gebeurt het nu ineens?”

Me weet zeker dat de redenen die men ons geeft befaamde dood doeners zijn, me houd zelf ernstig rekening met de mogelijkheid dat men Poetin het donders lastig wil maken en dat men die gozert in Venezuela, die vervelia van een Maduro het leven ook moeilijk wil maken. Deze boys varen duidelijk een eigen koers tegenover het Westen (Amerika) en worden gezien als twee lastpakken.
En zoals een Joods baas me ooit vertelde : “Pak ze waar het pijn doet, pak ze in hun portemonnee”- Dit toen iemand mij zakelijk had belazerd en het werkt, echt waar !

O ja, veertig jaar geleden voorspelde men al dat de olie drie jaar geleden op zou zijn….
@desjonnies: 1 woord. Petro-dollar.

Verder ben ik het roerend met je eens. Het verhaal stinkt aan alle kanten. Helaas wil de grote massa het niet zien (of kunnen het niet).
@desjonnies: De grootste winnaar die ik 1-2-3 zie is Saudi Arabie.

Zij kunnen met deze prijs nog net hun eigen kosten (als staat, niet die voor productie want olie loopt daar praktisch gratisch uit de grond) dragen. En met de lage prijs als gevolg van hun overproductie wordt productie te duur in VS. Daar gaan projecten failliet, productie naar beneden. VS weer afhankelijk van Saudi’s.

Dat en passant Rusland en Venezuela en Iran er ook last van hebben, ach komt alleen maar goed uit, want straks nog groter monopolie voor de Saudi’s.
Als het nog langer laag blijft komt er volgend jaar vast weer een accijnsverhoging. Ze ruiken echt wel hun kans de harkers in Den Haag,
Electra word in NL ook vrij ruig belast dus echt krom is die som niet…

Met een nog lagere literprijs en een beter verbruik word het verschil nog krommer…

Afgelopen weekend in Baarle de yaris hybrid helemaal volgegooit á 1,31 de liter… zelfs met dit weer haal ik op m’n gemak de 1:20 nog.

Heb een tijd terug eens gekeken wat het nou kost als je geen laadpaal aan huis of voor de deur kunt hebben ( en daar zijn plenty voorbeelden van ) en publiek gaat snelladen…
Ik schrok gewoon van de kilometerkosten op die manier…

Een model S kun je dan iig nog superchargen voor nop maar dan zullen er flink wat meer tesla laadpunten moeten komen wil dat nog aantrekkelijk worden…
Per KWH is elektriciteit duurder als benzine/diesel. Bij elektrische auto’s is het nog steeds lastig inschatten hoeveel de onderhoudskosten op de langere termijn zijn. Uiteindelijk zullen de totale kosten niet veel schelen denk ik.
1 liter benzine is ongeveer 10 kWH. Daar rijdt een knappe auto 20km mee. Een EV 50 km. Efficiency you know. Het gaat erom wat je er uithaalt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).