• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bekende naam moderniseert de E-Type: heiligschennis of niet?

Auteur: machielvdd, gepost 13 mei 2025 om 18:09 – 13 Reacties

De ontwerper van deze E-Type restomod is niet de eerste de beste.

De Jaguar E-Type wordt heel vaak genoemd als het gaat over de mooiste auto aller tijden. Dat blijft subjectief, maar de E-Type is zonder twijfel een fraai en geliefd model. Daarom is het een gewaagde zet om hier een restomod van te maken.

Toch krijgen we nu een gemoderniseerde Jaguar E-Type te zien. De ontwerper achter dit project is geen onbekende naam. Dit is namelijk een project van niemand minder dan Ian Callum. Hij tekende onder meer de Aston Martin DB9 en de F-Type, en heeft zijn potlood op 70-jarige leeftijd nog niet in de wilgen gehangen.

Via zijn bedrijf Callum Design komt Ian nu dus met zijn visie op de legendarische Jaguar E-Type. De plaatjes zijn nog renders, maar het is de bedoeling dat deze auto ook daadwerkelijk gebouwd wordt. Klanten die er eentje willen hebben kunnen zich melden.

De carrosserie is grotendeels intact gelaten, maar toch heeft de E-Type een hele andere look gekregen. Dat komt vooral door de velgen. De auto is voorzien van moderne velgen die A) veel groter zijn en B) veel verder naar buiten staan. Tegelijkertijd ligt de auto dichter bij het asfalt. Om dat allemaal mogelijk te maken zijn de wielkasten een stuk groter gemaakt.

Het design van de E-Type is verder een stuk cleaner gemaakt door het achterwege laten van de verchroomde bumperdelen. Uiteraard is een restomod niet compleet zonder moderne LED-koplampen. Maar al met al zijn de aanpassingen redelijk subtiel.

Het interieur behoudt ook grotendeels zijn klassieke look. Je hebt nog steeds een ouderwetse houten driespaaks stuur in je knuisten. Op het dashboard prijkt echter wel een modern infotainmentsysteem met navigatie. De informatie wordt getoond op vier ronde schermpjes, zodat het niet al te veel uit de toon valt bij de rest van het interieur.

Wat er eventueel onderhuids nog wordt aangepast is nog niet bekend in dit stadium. Hoeveel er gebouwd worden ook niet. Gelukkig is de E-Type in relatief grote aantallen geproduceerd, dus met de heiligschennis valt het allemaal wel mee.

Ook interessant!

  • Zoekplaatje: Jaguar F-Type bij het huis
    Zoekplaatje: Jaguar F-Type bij het huis
  • Jaguar F-Type Project 7: subtiel aangescherpte hommage aan de D-type
  • Dit is de Jaguar Type 00 in het echt
    Dit is de Jaguar Type 00 in het echt
  • We laten een traan voor de allerlaatste Jaguar F-Type

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

e-type, ian-callum, Jaguar

Vorig bericht: « Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
Volgend bericht: Autoblog-lezer gebruikt Land Rover waar ‘ie voor bedoeld is »

Lees Interacties

Reacties

  1. fisto zegt

    13 mei 2025 om 19:19

    Dat vlakke stukje plaatwerk onder de zijruit, maar boven de bolling in het portier vind ik het lelijkste detail van een originele E-type. Laat daar nu net niks aan gedaan zijn bij deze restomod. Sterker nog, het wordt nu sterk geaccentueerd doordat het afsteekt bij de zwarte A-stijl en het rode leer van de kap. Ronduit lelijk.

    Login om te reageren
    • Mike zegt

      13 mei 2025 om 20:07

      Dat was me nooit zo opgevallen maar nu ik het ook heb gezien blijft het me ook irriteren, bedankt 😡

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2025 om 20:26

      Één van de gaafste details van de E-type, de mooie wielen en die in de wielkasten staan waardoor de wagen nog wulpser lijkt is wel weggehaald. Callum kan veel beter.

      Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      13 mei 2025 om 21:39

      Dat verticale stuk tussen deur en motorkap onder de voorruit mag ook niet onbenoemd blijven wat mij betreft

      Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      14 mei 2025 om 14:47

      Dat vlakke stukje plaatwerk zat bij het origineel vaak een chroom of zwart lijstje op. Bij deze restomod, zeker in zo’n lichte kleur valt het nu inderdaad op een negatieve manier extra op…

      Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    13 mei 2025 om 19:55

    Als het heiligschennis is, is het wel toffe heiligschennis

    Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    13 mei 2025 om 19:57

    Prachtig ik kan dit soort projecten wel waarderen. Ziet er uit als een hele dure auto als je hem naast een ferrari 250 zet.

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    13 mei 2025 om 20:22

    Als je de buitenspiegels weglaat ziet het er al snel strak uit.

    Login om te reageren
    • erik911 zegt

      14 mei 2025 om 06:40

      Inderdaad, en ‘render’ de hele voorruit er ook maar af… past voor geen meter; mooier bij dit ‘ontwerp’ lijkt het, om twee kleine ovale voorraampjes te plaatsen?

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    13 mei 2025 om 20:28

    Op basis van een originele is het een beetje zonde, dit maken op basis van een XK is heel tof.

    Login om te reageren
  6. beetec zegt

    13 mei 2025 om 21:07

    Ik vind het wel geslaagd maar zo zou je veel oudere auto’s strak kunnen trekken met grotere wielen die minder naar binnen staan.

    Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    13 mei 2025 om 21:32

    Nee, ik vind het niet geslaagd. Hier worden te moderne en misschien zelfs trendy (in ieder geval zeker niet tijdloze) elementen aan een klassiek ontwerp toegevoegd. Op de een of ander manier kriig ik er een beetje Amerikaanse vibes bij, waar allerlei customizers en restomodders ook vakkundig een klassieke auto van zijn charme konden en kunnen ontdoen met te grote wielen en andere opzichtige spiegeltjes en kraaltjes. Iets als een Eagle E-type spreekt me dan veel meer aan, die blijft veel meer trouw aan het origineel en is een stuk subtieler.

    Login om te reageren
  8. joos straetmans zegt

    14 mei 2025 om 12:40

    Ian Callum kan fraaie auto’s ontwerpen, maar dit is een ernstige miskleun. De combinatie oud en nieuw werkt hier niet, de restomod staat te laag op zijn te grote wielen in die idioot uitgebouwde wielkasten. De details die de originele E-type zo uniek maakten ontbreken hier, waardoor een generiek en uitwisselbaar soort automobiel is ontstaan.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North