Belgen de bak in na hardrijfestijn in Frankrijk

Auteur: , 50 Reacties

De bestuurder had lak aan de politie.

Belg de bak in na hardrijfestijn in Frankrijk

Binnenkort naar Zuid-Frankrijk en lekker het gas opentrekken op de Franse snelwegen? Niet doen! Naast het feit dat er sneaky flitspalen langs de Franse snelwegen staan controleert de politie ook. Een Belgische bestuurder nam het niet zo nauw met alle regels en mag nu met zijn pa de bak in.

Hij werd afgelopen zondag gesnapt in het Franse departement Côte-d’Or (niet de chocola), een gebied ten noorden van Lyon en ten oosten van Bourges. De bestuurder werd geflitst met een snelheid van 163 km/u. Geen wereldschokkende snelheid, maar het levert toch een fikse boete op. De politie naderde vervolgens de Belg en de bestuurder kreeg een stopteken.

De automobilist negeerde het stopteken en ging er vandoor. Er volgde een achtervolging van meer dan 100 kilometer. De snelheden liepen op tot 230 km/u. Uiteindelijk kon de man worden aangehouden.

Geen uitgebreid papierwerk of een maandenlang proces. De Franse autoriteiten hadden hun oordeel gisteren al klaar. De man moet een jaar de gevangenis in. Zijn vader, die op dat moment naast hem zat, mag zeven maanden brommen. Daarnaast zaten de moeder en de nicht van de bestuurder in de auto. De rechter heeft de twee echter geen straf opgelegd. (via 5minutes.lu)

Foto via @roquez op Autojunk



50 reacties

Dan ben ik toch benieuwd wat ze te verbergen hadden als ze er ineens vandoor gaan na zo’n waarschijnlijk lage boete gekregen te zullen hebben
@gulli: als ik het mij goed herriner, ik reed iets van 170 op teller, geflitst met 163 oid en na correctie nog minder, boete was 90 euro dus er moet toch wel echt iets anders aan de hand zijn geweest.
@Gulli: bang voor criminelen die zich voordeden als politie.. en zoals geadviseerd niet stoppen en doorrijden.. alleen vergeten de politie te bellen misschien?
Wauw een jaar de bak in.. kunnen ze hier nog wat van leren.
@230kompr: Volgens mij is gevangenisstraf een onnodig dure maatregel waar de positieve gevolgen vaak minimaal zijn. Een enorme boete, plus een rijverbod van enkele jaren (ook in de rest van de EU) zal hem een stuk meer leren verwacht ik.
En terecht. Zouden ze hier ook eens moeten doen. Niet vanwege de snelheidsovertreding maar vanwege het negeren van een stopteken en met zulke hoge snelheden er vandoor te gaan.
-edit: nutteloze bijdrage-
@deuxmillecinqcentetcinq:

Obsessie? Familie rijdt met hoge snelheid richting het zuiden, probeert aan de politie te ontsnappen. Dan is het toch mogelijk dat ze richting noord Afrika proberen te komen via Marseille of een andere plek? Schijnbaar heb jij een obsessie dat je allemaal dingen er bij haalt die niet relevant zijn.
Ze hebben er wel een onvergetelijke vakantie van weten te maken, even wat anders dan vroeg in de ochtend handdoeken op ligstoelen gooien of 2 weken liggen suffen op een camping
Iemand ervaring met peages die als trajectcontroles gebruikt worden?
Stel je rijdt cruise control 150 gemiddeld tussen het nemen van ticket en betalen, wordt dat doorgegeven?
Ik dacht dat er soms politiemensen in een peage aanwezig zijn, en dat deze gewaarschuwd konden worden voor een automobilist met te hoge gemiddelde snelheid.
@woudloper: Ik rijd heel veel door Frankrijk, maar ik weet niet of er al ergens trajectcontroles zijn. Het voorbeeld dat jij aanhaalt is mij niet bekend. Waar jij echter op doelt, heeft volgens mij te maken met niet permanente controles, zoals de flitspalen. Er zijn vaker controles met neutrale auto’s of via ’n tijdelijke plaatsing van radarapparatuur. Dat kan langs ’n weg of vanaf ’n viaduct. De gegevens worden dan doorgegeven naar de eerstvolgende péage. Daar krijg je dan de rekening voor te hard rijden gepresenteerd.
@woudloper: Er zijn inmiddels wel trajectcontroles in Frankrijk, maar nog niet heel veel.
Of ze de tol ook gebruiken daarvoor weet ik niet, maar voordat jij ruim over de 130km/h gemiddeld hebt over een stuk tol moet je al echt heel flink doorrijden, geen files, pauzes, ophoud door vrachtwagen, file voor de tolpoort, etc. hebben. Dus daar zou ik me geen zorgen over maken.
@woudloper: ik reed regelmatig naar normandie op tolwegen en sommigen waren zeer kort en ik weet zeker dat ik daar over de 130km/h gemiddeld heb gereden en nog nooit een boete gehad. Het is ook vrij lastig om dat allemaal in orde te krijgen denk ik aangezien iedere regio weer zijn eigen tol beheerder heeft.
@woudloper:
Nee maar ik heb gezien dat ze op rustiger péages (niet de A1 Lille – Parijs) met een laserpistool je snelheid meten bij het naderen van de tolhokjes. Dan staan ze opgesteld in een gesloten tolpoortje.
@woudloper: Zeker geen controle via de Peage, ik rijd er maandelijks, jarenlang. Wel steeds meer flitspalen en is vakantietijd zeer veel radar. Maar s’nachts doe ik nog weleens gemiddeld 170 op een traject, geen probleem.
Oja tip; rijdt in ieder geval 15 te hard als je toch harder wilt. 1 t’m 20km te hard is dezelfde prijs, namelijk 45 euro.
@woudloper: Ik heb ook al gepersonaliseerde waarschuwingen gezien op tolwegen, bijvoorbeeld “AB-123-CD, trop vite”. En dan kwam de auto met nummerplaat AB-123-CD mij voorbij gevlogen.
Passagier 7 maanden de bak in? Wij kan dat uitleggen?
@rijnounsdoor: dit is uiteraard niet het hele verhaal. Gewoon een slecht stukje journalistiek.
@rijnounsdoor: Vader die zijn zoon niet stopt tijdens een achtervolging of zelf ingrijpt. Kan ik me wel in vinden..
@pieterpoes: IK LAG TE TUKKEN! ;-)
@pieterpoes: ben ik ook voor 55% aansprakelijk als de bestuurder van de auto waar ik ook in zit door rood gaat? Er zullen ongetwijfeld redenen zijn die niet in dit artikel staan waarom hij 7 maanden kreeg, maar medeplichtigheid in een auto is maar een vreemd concept.
@rijnounsdoor: middenvinger naar de police, daarbij een paar beledigingen…
En als je bang bent dat je aangehouden wordt door criminelen die zich voordeon als agenten, die op de Franse wegen rondrijden, dan was ik naar de dichtsbijzijnde gendarmerie gereden.
Terechte straf voor het doorrijden na een stopteken.

Gebruik al jaren Coyote in Frankrijk. Nog nooit een boete gehad, waarschuwt ook voor politieauto’s en mobiele radarcontroles.
@r525: Vind het vreemd dat jij nog niet bent tegengehouden dan, coyote is verboden in Frankrijk en daar controleren ze hard op!
@cockbustabob: bij mijn weten zijn alleen systemen die de exacte locatie doorgeven verboden? Coyote geeft alleen een gevarenzone van 4km aan waar de flitser dan op 1km staat (ofzo). Of zijn die regels alweer vernieuwd?
was er geen fake politie in frankrijk?
@menno: Is dat een variant op fake taxi ofwa?
@2505: bij mijn weten zijn alleen systemen die de exacte locatie aangeven verboden? Coyote geeft een gevarenzone van 4km aan waar de flitser elke keer op 1km staat (ofzo). Zo omzeild het als het goed is die regels, of zijn die alweer vernieuwd?
Terecht als je er vandoor gaat, maar de vader 7 maanden de bak in?
De bestuurder oke, maar waarom de passagier (de pa) ook de bak in?
Ik kom er erg vaak. Afgelopen donderdag én zondag nog naar Marseille geweest. Wat ik al lange tijd heb moeten vaststellen, is dat die vaste flitspalen werkelijk nergens meer voor dienen. Iedereen kan op z’n al TomTom zien waar ze staan en elke te-hard-rijder remt dus op tijd af om daarna weer door te jakkeren. Maar voor andere vormen van controle heeft de Franse politie (óók) te weinig capaciteit. Helaas! Want er wordt wat afgejakkerd! Ook op die 2 ritten weer moeten vaststellen, dat ik bij 130 op de cruise, nog word ingehaald door auto’s met ’n sleurhut erachter! Ik vind dat ronduit onbeschoft. Maar die mening zal wel niet door iedereen gewaardeerd worden.
@9000cse:
Er zijn enorm veel mensen die een hekel aan hun vrouw dan wel aan hun kinderen hebben denk ik dan altijd maar.
Zoals een Nederlandse Toyota met sleurhut die pontificaal het bord negeerde om met 90 km/u weer naar beneden te gaan en dat de hele combinatie over de weg versnipperd ligt en de Toyo er ondersteboven voor met een beduusd kijkend gezinnetje; tsja wij ‘ollanders kunnen ook alles !

Het meest fascinerend vind ik het tenenkrommend gedrag, men rijdt overal alsof ze in hun thuisland zijn, zonder zich dan ook te verdiepen in de mores in het buitenland, ik geniet vooral van de pleur hem er maar voor naar links duwers, in Duitsland of Frankrijk is dat not done, totdat je de Nür Links (NL) brigade op je pad treft.
@desjonnies: Voornamelijk in het buitenland wordt het pijnlijk duidelijk dat de gemiddelde Nederlander totaal niet kan rijden. Ergens om te lachen maar nog vaker om te huilen.
@viezefreddyw: wat een onzin. Vooral als je veel in België, Frankrijk, of Italië rijdt, dan druipt de nonchalance er vanaf. Dan rijden we in Nederland toch echt wel een heel stukje beter… Overigens vind ik de Duitse chauffeur de meest prettige om tegen te komen.
@camber24: Eens met jou. In Duitsland en Frankrijk heb je net zo goed (misschien wel meer) de onoplettende mensen die ‘m er zo voor pleuren. En zeker weten wordt daar nóg meer links gereden.
Lekker hard boeken in Frankrijk😁 Pakkans is klein. Niet wegrijden voor politie domoor. Ook geen flitspalen in je Tom Tom doen daarzo, domoor! Mag niet daar.
Ik reserveer altijd 200 euro als ik door ( met de nadruk op door) Frankrijk rijd. Hoef je voor de rest nergens op te letten en ben het snelst door dat ballenland heen…
@monsieurleloure: was getekend

-Monsieurleloure
@monsieurleloure: Ik reserveer sowieso elk jaar 1k voor bekeuringen in het algemeen, meestal kom ik daar niet eens aan. Wat ik overhoud gaan we van uit eten.
@alcantara: ik heb nog nooit een bekeuring gehad en ik rij 15000 km pj. Scheelt je zo 1000€ pj, beetje op de snelheid letten.
@monsieurleloure: ik reserveer een uurtje extra. Rijdt gewoon niet sneller dan de maximum snelheid en kom ontspannen en veilig dat mooie prettige land door.
haalt zo’n Range 230 dan?
de straf zal opgelegd zijn vanwege de achtervolging (er zijn volgens het originele artikel ook twee gendarmes gewond geraakt) en niet zozeer vanwege de oorspronkelijke snelheidsoverschrijding.
overigens: ‘ervandoor’!
@ehnl: uiteraard geen gevangenisstraf vanwege de oorspronkelijke overteding, lijkt me eerlijk gezegd nogal duidelijk…
@futse: dat lijkt mij ook vrij duidelijk, maar in de titel staat toch echt ‘Belgen de bak in na hardrijfestijn’ …
dus lever je kritiek op de auteur, niet op de boodschapper!
@ehnl: jij bent de auteur van een heel slechte reactie, dus toch kritiek op jou!
Denk maar zo.. Beter in Frankrijk in de bak, dan in België..
Justitie wordt steeds meer buitenspel gezet bij verkeersovertredingen. Gevaarlijke trend. Verzet is mogelijk maar niemand die de procedures begrijpt en al meteen de dreiging voor hogere boetes.
Die hadden natuurlijk met een snelle RS van doen. Daar kun je beter geen ruzie mee maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).