Deze flitspaal levert per uur meer op dan het uurloon van een paar Nederlanders met een modaal salaris bij elkaar.
Als je nog niet weet wat je later wil worden: overweeg het beroep van flitspaal. Het zijn lange dagen, je staat in weer en wind, maar dat alles betaalt zich uit in een meer dan prima salaris. De dataredactie van KRO-NCRV wist aan de hand van gegevens van het Centraal Justitieel Incassobureau te achterhalen waar de meest actieve flitspaal van ons land staat.
Het antwoord: Hilversum. De flitspaal aan het Oostereind in de Nederlandse mediastad levert per uur gemiddeld 710 euro per uur op. Blijkbaar letten automobilisten op allerlei dingen behalve hun snelheid, want dit bedrag vertaalt zich in zo’n 12 boetes per uur. In totaal gaat het om 102.966 boetes met een waarde van 6.237.365 euro.
Twee andere flitspalen die veel geld binnenharken staan in Waddinxveen (Henegouwerweg, bijna 45.000 boetes) en Delft (Prinses Beatrixlaan, bijna 42.000 boetes). Naast je simpelweg aan de snelheid houden zijn er ook voldoende hulpmiddelingen om een dure prent te voorkomen. Apps als Flitsmeister geven keurig enkele honderden meters van tevoren een melding via je smartphone. Je kijkt direct naar je snelheid en kunt zonodig op tijd gas loslaten.
Dat veel automobilisten hier geen gebruik van maken of domweg niet opletten blijkt wel uit cijfers. In ons land staan 632 flitspalen en in 2016 haalden de palen gezamenlijk bijna 274 miljoen euro op. Overigens flitst een paal niet alleen op snelheid. Ook het negeren van een rood verkeerslicht kan je duur komen te staan.
trustmeiamanengineer zegt
Absurd ding in Hilversum! Uitrollend vanaf de snelweg over een kruispunt waar alleen 4 keer per uur een bus kruist en in geen velden of wegen fietsers en voetgangers te bekennen zijn…. Daar heb ik mijn eerste boete gepakt met ongv 60km/h, een dure grap. Zelfs mijn oom, die er zijn levensdoel van maakt om zo zuinig en langzaam mogelijk te rijden is daar op de bon gegaan.
Ondertussen zijn op een aantal gevaarlijke kruisingen waar wél veel door rood wordt gereden en er veel fietsers, kinderen en voetgangers zijn de camera’s verdwenen….
pomoek zegt
@trustmeiamanengineer: Vooral dat laatste is fnuikend voor je rechtvaardigheidsgevoel. Ook mijn schoonvader die boven de 100 km/h ontploft krijgt zo af en toe een prent.
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: gewoon vanaf het verkeersbord 50 km/h je aan de snelheid houden en er is niets aan de hand.
Dank aan alle verkeersovertreders die de staatskas spekken, scheelt mij meer belasting betalen :-)
trustmeiamanengineer zegt
@erik2907: Inderdaad, dat doe ik nu dus ook. Eerst bij ’t 70 bord vol op de rem, en bij 50 bord weer. En dan constant op de teller kijkend het kruispunt over(kruipen). Maar dit verhoogt de veiligheid dus niet. Een paar km/h te hard, maar wél goed rondkijkend is in mijn beleving een stuk veiliger dan spastisch op je snelheid moeten letten terwijl je de kruising overgaat. Er zou maar een kind oversteken…..
Erik zegt
@trustmeiamanengineer: ik hoef niet op de teller te kijken, cruisecontrol! Werkt prima, zeker met mijn cruisecontrol, kan de snelheid vast zetten of blokkeren op een maximum. Nooit problemen om mijn ogen op het verkeer te houden.
desjonnies zegt
@erik2907:
Ik krijg hele enge gevoelens bij mensen zoals u.
Soort van overmensen in het Duits vertaald.
Of bevel is bevel vertaald in het Duits.
Prettige dag verder.
Erik zegt
@desjonnies: het is nog altijd vertaald vanuit het Duits.
fmgarcia zegt
@trustmeiamanengineer: Bedoel je die vanaf a27 richting het ziekenhuis?
trustmeiamanengineer zegt
@fmgarcia: Jazeker. Er staat inmiddels wel een extra klein blauw bordje bij dat ze de snelheid 24/7 controleren….
fmgarcia zegt
@trustmeiamanengineer: Ben er al een tijd niet meer geweest, maar het is ook nog eens in een bocht. Heel Hilversum Loosdrecht en omgeving is een groot flitskastenparadijs. Ik woonde 10 jaar geleden daar en best wat boetes gehad. Vooral op de Loosdrechtsedijken met mijn scooter.. echt fijn dat er 2 van de 6 werken. Toch was je af en toe de sjaak.
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Ja mooi vriend, maar je bent dan al “uitrollend van de snelweg” al wel een kruispunt over gegaan (blijkbaar ook al te hard) voordat je bij het kruispunt van de flitspaal uitkomt.
Dit flitspaal had ook al bij het eerste kruispunt kunnen staan.
Bijna iedereen rijdt daar altijd nog te hard, komend van de A27.
Maar goed, zoals de wegen daar zijn opgezet is het makkelijk om daar wat te hard te rijden.
trustmeiamanengineer zegt
@fanboy: Ja, dat is precies het probleem. Het gaat “vanzelf”. Zeker als je net van de snelweg komt is je snelheidsbeleving nog anders. Uiteraard zijn er ook debielen die daar met ruim honderd doorknallen, en dan ben je niet goed. Maar als je groen krijgt vanaf de snelweg moet je dus actief remmen, en constant op je teller kijken, terwijl het licht op groen staat. In plaats van economisch en milieuvriendelijk een beetje te kunnen uitrollen.
fanboy zegt
@trustmeiamanengineer: Ja maar ja, je kan ook gewoon eerder je gas los laten?
Als je van A27 Noord kant komt heb je al een aardige bocht gehad, dan heb je zeker nog gas bij gegeven wil je helemaal bij die flitspaal geflitst worden.
En wat ik zeg, je bent dan al uitrollend met een gangetje of 70 dat andere kruispunt overgestoken, wat je in de praktijk ook wel veel ziet gebeuren.
Mijn inziens zou je daar wel al klaar moeten zijn met uitrollen e.d., alleen is alles daar ruim opgezet waardoor je makkelijk nog even 55 a 60 aan het rijden bent.
Ze zouden hem gewoon goed zichtbaar moeten maken. Dan dient hij z’n doel beter.
gregorius zegt
@fanboy: op zich is het doel bereikt toch? Gemeente wil dat mensen daar niet te hard rijden en iedereen die daar vaker komt, zal daar nu niet meer te hard rijden!
potver7 zegt
@trustmeiamanengineer: Uitrollend vanaf de snelweg zit je met gemak onder de 50 km/u op het punt waar deze flitskast staat, en heb je al een kruising met verkeerslichten achter de rug. Dat kan dus geen argument zijn.
Tuono zegt
Je zou toch bijna denken dat de max. snelheid in deze gevallen niet matcht met de situatie.
potver7 zegt
@tuono: Je zou denken dat sommige mensen op dit punt moeite hebben met stoppen voor een rood verkeerslicht…
gash zegt
Dit krijg je met die lage belastingtarieven in Nederland. De overheid moet toch ergens zijn geld vandaan halen.
pinut187 zegt
Flitspaal? Eerder een geldmachine dus.
Dat zijn geen misselijke bedragen die ze hier mee binnehalen.
mrrallycross zegt
Echt een hele dikke nazipaal die in Hilversum. Als je het niet weet mis je hem geheid. Ook weet je zeker dat je te hard rijd want het is daar gewoon een racebaan
2505 zegt
@mrrallycross: zelfs na 7x heen en weer rijden met streetview mis ik hem
2505 zegt
@mrrallycross: ah, staat op de meeste flitsersites als zijnde gelegen op de oosterengweg, vond het al een vreemde plek voor een flitser. Als je gewoon je omgeving een beetje in de gaten houdt, zoals wel gebruikelijk is als je auto rijdt, is de flitser zo zichtbaar als zebra’s in een kudde paarden. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat flitsers zuigen
leefvrij zegt
Die in Delft is ook hufterig geplaatst. Voor een stoplicht, maar te ver weg om roodlicht controle te kunnen doen. Maar weer te dicht op het bord 50. Daarvoor is het 70. Iedereen gaat op de rem. Je kan niet rustig laten uitrollen naar het stoplicht.
poes zegt
@leefvrij: die in Delft is inderdaad zéér verraderlijk. Precies om de reden zoals jij het omschrijft. Je focust ligt op dat moment ook al op het kruispunt, waardoor je de paal veel eerder over het hoofd ziet.
poes zegt
En toch vind ik al die mensen die massaal gepakt worden door dit soort flitspalen behoorlijk wereldvreemd. Een app zoals Flitsmeister (of een navi-app met flitspalen) is tegenwoordig behoorlijk gemeengoed. Het kost je ook (bijna) niets. Iedereen heeft de hardware al in z’n zak zitten. Gebruik het dan ook!
oemplus zegt
@poes: Het moet voor de ‘normale’ bestuurder niet nodig zijn om een app te hebben om boetes te voorkomen. Iedereen weet dat deze flitspalen erg onlogisch geplaatst zijn. De verkeersaso’s moeten aangepakt worden, de mensen die een paar km te hard rijden niet.
mashell zegt
@poes: Grappig. Iedereen loopt te klagen dat mensen zo masaal met hun mobiel bezig zijn tijdens het autorijden en het dat zo gevaarlijk is maar dan ben je wel wereldvreemd als je geen Flitsmeister gebruikt.
Ik gebruik geen flitsmeister of andere app tijdens het autorijden. De telefoon zit in een vakje in de deur. Ik kijk gewoon uit het raam in plaats van op een schermpje. Tikkie ouderwets maar wel heel effectief.
falcon zegt
@mashell: Zeg dan niks.. Flitsmeister is een app die gewoon zegt wanneer je een flitspaal nadert en zegt ook nog eens de maximale snelheid die toegestaan is.
Dus elke ochtend zet ik op mijn iPhone, via bluetooth aan de radio, muziekje op en Flitsmeister. Als ik een flitser of flitspaal nadert onderbreekt Flitsmeister even de muziek en meld dit.
Dit alles terwijl ik ook net zo goed naar buiten kijk, maar wel naar die blonde schone die naast mij rijdt en fotomodel word door de Mr. Flitspaal. Ik heb de foto al opgevraagd ;-)
mashell zegt
@falcon: waarom voel je je zo aangevallen? Omdat iemand jouw favoriete app flitsmeister maar onhandig vindt? Ik vind het een overbodige app, voor mij geldt: mensen die zulke apps gebruiken letten blijkbaar per definitie al niet goed op en zitten ook nog eens in de auto met hun mobiel te spelen. Dat jij je daarmee aangevallen voelt kan ik begrijpen, maar in mijn eerdere reactie koos ik bewust niet voor die woorden om niet op de lange tenen van de flitsmeister fans te gaan staan.
poes zegt
@mashell:
???
Geen idee welk punt je wilt maken. Je relaas slaat in iig niet op mijn opmerking, neem ik aan?
Flitsmeister staat aan en geeft een melding wanneer dat nodig is. Je hoeft zelf niets in de gaten te houden, dat doet de app voor jou. Enkel de app activeren voordat je begint met rijden en meer hoef je niet te doen.
mashell zegt
@poes: enkel de app activeren… Dat vergeten mensen dus, dat doen ze op de snelweg nog even. Dan zie zien ze dat ze 5 gemiste whatsapps hebben en 6 facebook updates, die bekijken ze ook nog even en hup je hebt een kettingbotsing te pakken. Mobieltjes in de auto, het zijn gewoon kleine prutschermpjes, allemaal net niet oplossingen, gewoon niet doen.
fapfap zegt
@poes:
Misschien moeten mensen tijdens het rijden juist minder aandacht aan hun smartphone en facebook besteden en meer zelf op de omgeving letten om niet in de flitspaal te rijden. Zoals jij het beschrijft zijn mensen veel te afhankelijk van zo’n ding. Ik merk het ook in mijn omgeving, niemand kan fatsoenlijk meer een kaart lezen omdat iedereen aan navigatie is gewend.
poes zegt
@fapfap:
Wat heeft Facebook hier mee te maken? Of weet je echt niet hoe Flitsmeister in elkaar zit?
Juist d.m.v. het gebruik van Flitmeister kun je veiliger rijden. Je hoef je namelijk niet meer druk te maken om geniepige flitsers, die meestal op plekken staan waar het juist niet gevaarlijk is. Je hebt daardoor meer capaciteit over om je te focussen op het zelf inschatten van de gevaarzetting. Dat lijkt mij een stuk relevanter.
Maar goed, be my guest en gebruik de beschikbare app’s vooral niet. Geheid dat je een keer tegen een onbekende flitsers op een totaal nietszeggend punt aan loopt. Ik houd die centen liever in de knip.
fapfap zegt
@poes: Facebook heeft ermee te maken dat veel rijders tijdens het rijden moeten facebooken, of whatsappen, of videos maken van omstandigheden op de weg.. Ik kan een hele waslijst opnoemen van dingen die mensen met hun phone doen tijdens het rijden, facebooken was daar maar een voorbeeld van.
Ik vermoed, dat jouw definitie van “veilig rijden” vooral inhoudt dat je geen boetes door flitsen meer ontvangt, want precies zo breng je het op mij over. Want als iedereen zich aan de snelheid zou houden, dan heb je geen flitsmeister nodig, en dan wordt het er ook zonder flitsmeister niet gevaarlijker op. Waarom zou het dan aan veiligheid bijdragen?
Flitsmeister heb je alleen dan nodig als je sneller wilt rijden dan is toegestaan, en om dan te zeggen dat het er bij hogere snelheden veiliger op wordt is een beetje een omgekeerde redenatie.
Dutchdriftking zegt
Tja gewoon opletten.
sracert zegt
Fantastiche aanhef v/h artikel!
sracert zegt
Dieptemeter: Whaha, machtig mooi.
brabusfan zegt
Ja en dan zijn wij Donald
mars1985 zegt
Waar ik me het meeste aan stoor bij de verkeers boetes zijn de administratie kosten. Die staan werkelijk waar totaal niet tot de verhouding. 9 euro erbij op een boete van 20,-. Dat klopt procentueel gewoon niet. Als ze nou gewoon 5% van het boete bedrag aanhouden dan zou dat een stuk eerlijker zijn. Maarja aangezien 80% van de boetes binnen de 0 en 10 km te hard vallen is dat niet interessant waarschijnlijk.
desjonnies zegt
@mars1985:
Het heffen van administratiekosten is een teken dat je je zaakjes niet op orde hebt, het is verregaand onbeschoft om je “klanten” voor jouw kosten op te laten draaien.
Je hoort als overheid en ondernemer je kosten onder controle te hebben.
Ik zie VW al € 300 administratiekosten berekenen op iedere nieuwe auto .
karhengst zegt
@desjonnies: Waren deze kosten niet reeds illegaal verklaard door een rechter, een jaar of twee geleden?
Net zoals de flitsboetes zelf is het weer een verkapte belasting om de kas te spekken, en benadrukt het des te meer dat het Nederlandse boeteapparaat niks met verkeersveiligheid te doen heeft.
super zegt
@desjonnies:
denk je nou echt dat vw dealer zijn administratie in z’n vrije tijd doet? linksom of rechtsom betaal je er voor, dat dat niet uitgesplitst op de rekening staat doet daar niets aan af.
mashell zegt
@super: jij dacht toch niet dat administratiekosten waren om de kosten van het doen van de administratie te dekken? Dat is gewoon een algemene prijsopdrijvende term die gebruikt wordt om je geld uit de zak te kloppen. In het geval van boetes om snel de boete bedragen te kunnen verhogen zonder storm van maatschappelijk protest.
mashell zegt
@mars1985: de kosten om een boete van €20 uit te schrijven of een van €200 zijn gelijk dus dat de administratie kosten gelijk zijn is logisch.
Wat wel volkomen onlogisch is, is dat de administratiekosten niet uit de boeteopbrengsten gedekt worden. Die kosten komen voort uit het opleggen van de boete en de wijze waarop de boeteoplegger er voor kiest dat te doen. De kosten komen dus logscherwijs op het bordje van de boete oplegger. Die daar in de vorm van de boete opbrengsten, die eigenlijk geen ander doel dienen voldoende, middelen heeft om die te kunnen bekostigen. Als iemand de administratiekosten helemaal gaat uitprocederen geef ik ze een grote kans erop dat de hogere rechters die kosten als illegaal zullen beschouwen.
mars1985 zegt
@mashell: ik denk ook dat je volkomen gelijk hebt, alleen de regering komt dan op de proppen met een zogenaamde reparatie wet om dat gat in het wetboek dicht te gooien zeg maar. Dus hoe je went of keert deze vorm van belasting heffen zullen we ten alle tijden moeten betalen. Hoe krom het ook is.
5cilinder zegt
We zijn toch ook wel overdreven beschaafd geworden. In de VS zijn ze er maar mee gestopt elke keer als ze er één plaatste duurde het geen week of iemand had er zijn shotgun op losgelate n. Ga binnekort ook maar is kijken bij de tuftuf club als die nog bestaat.