Lease maar: BMW X5 of Tesla Model X

Auteur: , 85 Reacties
BMW X5 - Tesla Model X

Enorm ruim, enorm snel en enorm duur. Maar welke te kiezen?

De hype rond de Tesla Model 3 is enorm. Iedereen en hun moeder wil er eentje hebben, zo lijkt het. We zouden bijna vergeten dat Tesla op dit moment al twee modellen in de showroom heeft staan. De Model S is inmiddels een vertrouwd beeld op de betere taxistandplaats. De Model X is wat verser. Het is een totaal andere benadering dan dat wij tot nu toe gewend zijn als het gaat om een grote, sterke en snelle vierwielaandrijver met plaats voor zeven personen.

De eerste X5 was een enorme trendsetter. Op dit moment zitten wel alweer op de derde generatie. Een populaire uitvoering in de lease is de X5 xDrive40e, een Plug-In hybride. Maar de fijnste motoren voor de X5 zijn toch wel de dikke zescilinder diesels. In deze editie van Lease Maar kijken we naar de subtoppers in de range.

Auto:
BMW X5 xDrive40d
Tesla Model X 90D
Catalogusprijs:€ 106.398€ 126.550
Fiscale prijs:€ 105.183€ 126.990
Leasetarief:€ 2.150€ 2.000
Vermogen:313 pk bij 4.400 tpm418 pk bij 0 tpm
Koppel:630 Nm bij 1.500 tpm660 Nm bij 1.400 tpm
Topsnelheid:236 km/u250 km/u
0-100 km/u:5,9 sec.5,0 sec.
Verbruik:6,0 l/100km Zie tekst
CO2 uitstoot:157 gram/kmGeen!

Bij beide auto’s zijn we uitgegaan van een looptijd van 48 maanden een jaarkilometrage van 40.000 km. De prijzen een gemiddelde van grote leasemaatschappijen. De prijs kan afwijken bij andere kilometrages, looptijden of opties. De leaseprijzen zijn exclusief BTW. Aanschafprijs incl. BTW en BPM.

Wat ons opvalt
De Tesla is aanmerkelijk duurder in aanschaf. Dat is deels te verklaren door de rijkere uitrusting van de Tesla. Het is namelijk een flink verschil: parkeersensoren rondom, automatische schokdemperregeling, navigatiesysteem, 20″lichtmetalen velgen (de BMW heeft 18″), comfortsleutel, lane assist en verkeersborden herkenning. Dit is allemaal leverbaar op de X5, maar daar wordt deze wel weer duurder van. Heeft de X5 dan helemaal niets om mee te pareren? Jawel! De X5 heeft een heuse middenarmsteun achterin. Die heeft de Model X weer niet.

De Model X en X5 zijn beide premium auto’s met eventueel plaats voor zeven inzittenden. Bovendien zijn ze qua prijs gelijkwaardig. Een groot verschil is natuurlijk de aandrijving. De BMW X5 heeft een 3-liter biturbo zescilinder dieselmotor. De Tesla een dubbele elektrische motor. Dit resulteert ook in het feit dat je voor de BMW 22% moet bijtellen en voor de Model X nog maar 4% (tot € 50.000, daarboven ook 22 %). Maar, ondanks de enorme verschillen zijn er ook veel overeenkomsten op het gebied van prijs, afmetingen en prestaties.

Exterieur
De BMW X5 gaat alweer een paar jaartjes mee, alhoewel je dat er niet direct aan afziet. Het is vooral een heel erg grote en dikke BMW. De neus is bijzonder groot en laten er geen twijfel over bestaan dat deze auto uit München komt. Uiteraard is er een Hoffmeister-knik en heeft de X5 L-vormige achterlichten. Deze zijn behoorlijk groot, waardoor de auto smaller oogt dan ‘ie is. Vergis je echter niet: dit is een enorme auto.

BMW X5 xDrive40d

Dat geldt ook voor de Tesla Model X. De meningen over de Model X lopen nogal uiteen. Sommigen vinden hem erg lelijk, anderen vinden hem afgrijselijk. Persoonlijk begin ik de auto wel te waarderen. Zeker in een goede kleur en met 22″ velgen is het een bijzondere auto. De Model X wordt als SUV alternatief in de markt gezet, maar eigenlijk is het meer een grote MPV met extra bodemvrijheid. Zie het als de grote broer van de Renault Espace.

Tesla Model X 100D

Interieur
Wie ooit in een recente BMW heeft gezeten zal zich direct thuisvoelen in de X5. Alles is precies zoals je het verwacht. De meeste functies worden bediend met een separate knop of via het iDrive systeem. De ergonomie is uitstekend voor elkaar. Materiaalgebruik en afwerking zijn ook van een erg hoog niveau. Kortom, een typische BMW. Ook typisch BMW is de keuze in bekledingen, kleuren en afwerkingen. Je kan de auto helemaal naar wens samenstellen. Dat kan in sommige gevallen (Individual) vrij prijzig zijn, maar dan is jouw X5 helemaal zoals jij hem wil.

BMW X5 xDrive40d

Bij de Tesla Model X is het totaal anders. Alleen voor mensen die een Model S rijden komt het bekend voor. Uiteraard is het grote scherm de dominerende factor. Het is even wennen en dan kom je erachter dat het verre van ideaal is. Het werkt nog niet optimaal. Het gaat voornamelijk om de bediening van het scherm, want het formaat is wel gaaf. Als je een weekje in een Tesla hebt gereden vraag je je af waarom alle andere auto’s zo’n klein schermpje hebben. Helaas kun je aan het interieur zien dat Tesla nog niet zo lang auto’s produceert. Het ziet er wat rudimentair uit. Bij de Tesla Model X is er in principe voldoende keuze om hem naar wens samen te stellen, maar zo uitgebreid als bij BMW is het niet.

Rijden
De eerste BMW X5 was eigenlijk de eerste SUV zoals wij hem tegenwoordig kennen. In het terrein kun je er niet al te veel mee, maar op geasfalteerde wegen is het een uitstekend rijdende auto. Uiteraard is de X5 voornamelijk comfortabel, maar de auto betrekt je meer bij het rijden dan een Audi Q7 of Volvo XC90. De motor is een beul. De prestaties zijn meer dan uitstekend en het verbruik is alleszins redelijk. Dit zijn ideale auto’s om lange afstanden mee af te leggen. Overigens kan het nóg sneller met de X5M 50d, maar volgens de kenner (@Wouter dus) zijn de 30d of 40d (met standaard xDrive) de betere keuze. De rijtest van de opperdiesel kun je hier bekijken.

BMW X5 xDrive40d

De Tesla rijdt natuurlijk compleet anders, als je al zelf rijdt. Groot voordeel is de stilte aan boord. Ook hier meer dan uitstekende prestaties. De Model X 100D is gewoon sneller dan de X5 40d. Met name vanuit stilstand is de acceleratie indrukwekkend. Het kan nog sneller als je gaat voor de (peperdure) P100d. Qua sturen merk je dat de Model X erg zwaar is. Het zwaartepunt ligt heel laag, maar bij het nemen van een bocht voel je de massa. Daar moeten we wel een kanttekening bij plaatsen, want die prestaties vergen enorm veel van de accu. Nu is er een groot Europees netwerk aan superchargers waarmee je in een halfuurtje voldoende elektriciteit aan boord hebt. De bevindingen van @CasperH kun je zien in deze video.

Tesla Model X 100D

Conclusie
Twee totaal verschillende benaderingen voor een grote en luxe familieauto. De X5 laat eigenlijk nergens steken vallen. De Model X heeft een paar waanzinnig gave features (Falcon Doors, gigantische voorruit, prestaties), maar ook een paar serieuze minpunten (afwerking, ergonomie, verbruik). Eigenlijk is de keuze heel erg makkelijk. Ga je veel kilometers maken, dan is eigenlijk de X5 de beste optie. Rijd je voornamelijk kleine afstanden, is de Model X zeker de moeite waard.



85 reacties

Doe de Tesla maar, ik heb geen zin om naast zo’n maandelijks bedrag ook nog even torenhoge bijtelling te lappen.
@jack_abarth: Hoe zit dat nou ook alweer met dat bijtelling gedoe? Was het niet zo dat een elektrische auto met een cataloguswaarde van boven de €50.000 ook ‘gewoon’ 25% bijtelling heeft? Dan lijkt de Model X mij toch een aardig dure grap.
@viezefreddyw: die grens van 50k gaat pas in vanaf 1-1-2019
@escort77: Oh, dan pas joh? Nee, dan is dit een redelijk oneerlijk vergelijk prijstechnisch gezien.
@escort77: echt niet. Per 01-01-2017
@bartsmit: onzin:
Voor volledig elektrische auto’s gaat het bijtellingspercentage van 4% vanaf 2019 gelden tot maximaal 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het dan geldende algemene bijtellingspercentage van 22%.

https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/bijtelling

@viezefreddyw: Als een auto een aanschaf waarde heeft van boven de 50k wordt alles boven die 50k belast tegen 22%. Alles daaronder volgens mij tegen 4%.
@jack_abarth: Doe maar geen enkele, moet niet weten van jeeps heb liever sportief. En ik wil een motor horen als ik rijd, moet al genoeg stofzuigen thuis dus zeker geen zin in een tesla.
@jack_abarth: als je al zo’n auto mag rijden heb je ook het bijbehorende salaris.
Geen van beide.
te groot, lomp en te opzichtig.
koop wel een normale station wagen
@kimhung: de nieuwe Volvo bijvoorbeeld. Prachtige station.
@750i: Inderdaad.
een bmw 5 serie touring of een mercedes estate kan ik ook wel waarderen
De Tesla zit op 4% bijtelling, oftewel 5000 euro, oftewel 200 euro netto in de maand.
De BMW zit op 22% bijtelling, oftewel 23000 euro, oftewel 1000 euro netto per maand.

Daardoor kan je beide auto’s toch moeilijk vergelijken.
@escort77: boven de 50K 22% bijtelling.
@bartsmit: Niet. Lees je eerst goed in voordat je onzin roept.
Ik heb geen behoefte aan een hoge instap dus graag een BMW 530d Touring
Nooit gedacht dat ik het ooit zou zeggen maar: Doe de X5 mij want die is een stuk mooier zowel van binnen als van buiten.
Maar eigenlijk geen van beide, het ziet er niet uit, het rijd voor geen meter en je hebt nauwelijks voordelen tegenover een terreinwagen of een stationwagon.
@robert110: een SUV heeft natuurlijk een enorm voordeel tov een tereinwagen. Het rijdt wel comfortabel op de snelweg. Dat schijnen nog best veel mensen best vaak te doen, op de snelweg rijden.
Allebei de auto’s vind ik eigenlijk om te huilen. Niet zozeer qua prestaties, maar meer vanwege het segment en het design van de auto’s.

Ik vind de X5 gruwelijk lelijk. De eerste X5 was een schot in de roos, de huidige X5 is echt over de top qua design. Het interieur is wel goed afgewerkt met prima materialen, maar het is nu wel onwijs gedateerd. Vijf jaar terug kon het nog, nu duidelijk verouderd.

De Model X is een opgehoogde Model S. De Model S vind ik nog wel een mooie auto om naar te kijken, zeker in de juiste specificatie. Maar de Model X is volledig uit proportie. Het ziet er echt uit als een gigantisch zwaar en lomp ding. De Falcon-doors zijn leuk, maar meer een gimmick om het ding sexy te maken.

Normaal gesproken kies ik altijd 1 van de 2 auto’s uit, maar nu kan ik het gewoon niet. Ik vind ze beide te lelijk en de hoge instap is pas over een jaar of 40 van belang voor mij. Dus ik kies een leuke Mercedes E350D Estate als ik dan toch ruimte moet hebben.
X5 voor de volle 100%
Hoe lelijk ik een X5 ook vind, de Model X is in mijn ogen echt afschuwelijk. Als het een vrouw was zou ik d’r nog niet doen met een gevonden lul. Dat, en ik zit niet te wachten op een EV.
@racerx:
Ivm met bovenstaande reactie, te koop aangeboden: Gevonden lul. Lengte variabel, vaste prijs €25,-.
@simonferrari: Hahaha! Het woord ‘met’ kun je overigens weglaten.
@racerx: stop hem nog liever in de blender
Thx voor de review. Ik moet helaas wel concluderen dat jullie duidelijk de Model X niet heel erg lang hebben gehad. Dan was de conclusie ten aanzien van KM’s rijden wel wat anders geweest. Juist als je veel KM’s rijdt is de Model X de beste keuze. Autopilot functioneert al erg goed en wordt de komende jaren flink beter, wat juist op de snelweg er voor zorgt dat je zonder enige vermoeidheid veel km’s kan afleggen.

Daarbij, er zijn veel mensen die enorm veel km’s afleggen, maar waarbij het aantal zeer lange trips (lees boven de 400 km) per jaar beperkt blijft. Die mensen kunnen zonder te hoeven tanken veel km’s afleggen. Je kan namelijk iedere ochtend weg met 400 km range in de batterijen (even uitgaande van de 100d, in het artikel wordt 100 en 90 genoemd). Stel dat je dagelijks 300 km voor je werk aflegt, en doet dat 230 keer per jaar (250 werkdagen minus een aantal vakantiedagen) kan je zonder te tanken of bijladen al 69.000 km rijden. De BMW heeft een fabrieksopgave van 6 liter op 100. In de praktijk kom je niet onder de 10 liter (lees de reviews van vele eigenaren). dat betekend dat je om dit te halen 7.000 liter moet tanken. Met een 85 liter tank, waarin je gemiddeld 80 liter gooit, moet je per jaar al bijna 90 x tanken. Tanken duurt in de praktijk bijna 15 minuten (afrit nemen, tanken, wachten in de rij bij de pin, oprit nemen etc). Oftewel, je staat al snel over een jaar meer dan 21 uur te tanken als je serieus km’s maakt, terwijl je bij de Model X dan nog niet 1 x hebt hoeven superchargen. Als je 21 uur tanken vergelijkt met superchargen, kan je in die tijd (uitgaande van een laadbeurt die 30 minuten in beslag neemt, waarvan je 25 minuten aan het laden bent) 200 km per laadbeurt laden, oftewel 4200 km extra laden voor de lange trips die je wel doet, zonder dat je je meer tijd kost dan de BMW.

Als men langer rijdt in een Tesla, merk je pas wat de werkelijke voordelen zijn. En veel km’s rijden neemt juist minder tijd in beslag bij een Tesla!
@pramm: Ah daar hebben we een verkoper of iemand uit de Tesla-fanclub! Welkom!
@henk123456: Hij heeft wel een punt. Bij mij verderop staat een Model S altijd aan de lader. Die begint gewoon iedere dag met 400 a 500km rijbereik. Dan hoef je nooit je tijd te verdoen met tanken, behalve dan het snelladen op vakantie.
@fanboy: Yep. Maar een auto kies je toch op andere facetten dan hoe vaak je moet tanken
@henk123456: Dat zou je zeggen, maar er zijn toch altijd wel erg veel mensen bezig met dat “oh zo weinige” rijbereik van elektrische auto’s. Wat voor 95% van de Nederlanders totaal geen probleem is, zelfs niet op vakantie. met snelladen.
@henk123456: waarop kiest t merendeel in Nederland hun auto dan wel? Wat mij betreft is 99 procent van de auto’s in Nederland zonder al te veel emotie gekozen, gezien de bizarre downsize trend die de afgelopen jaren is doorgevoerd.
Maar volgens het vergelijk hierboven is dat een van de doorslaggevende redenen om voor de X5 te kiezen.
@fanboy: Iedere dag die stekker in je klauwen hebben, begint op den duur ook wel te vervelen.
@berlinetta: jij hebt nog een Nokia 3310?
@berlinetta: Dan doe je het toch niet iedere dag? Met 400 a 500km rijbereik zou voor veel mensen al wekelijks voldoen.

Hoe dan ook, eventjes stekkeren bij de voordeur, zelfs al doe je dat iedere dag, kost nog steeds minder tijd dan 1 keer per week tanken.
@henk123456: dank voor je uiterst vriendelijke welkom (kom hier overigens al jaren). Ik ben zeker een auto liefhebber en een voorstander van elektrisch rijden.
@pramm: goed verhaal, lekker kort, doen we niks mee.
@pramm jij bent ook zo iemand die met 90 door vrachtwagens wordt ingehaald op de autobahn? Anders ga je 200km/lading (a 25min) namelijk nooit redden. Dus komt er nog veel meer tijd bij de reistijd op, terwijl dat juist het knelpunt is vaak bij zakenreizen. En wat het besturen van de auto betreft: als je niet in staat bent om zelf te rijden, lever dan alstublieft het pasje in. Ik kan zelf in een spiegel kijken of ik kan inhalen, zelf van baan wisselen.
Pas als het volledig autonoom is dan zou het wat anders worden, dan kun je de meeting voorbereiden in de auto met de laptop op schoot. Maar zover is het nog lang niet.
@peug206: ow… Ben jij er dan zoeen die vind dat ie zo goed kan rijden dat je de andere rijhulpsystemen uitschakelde, met 180 over de snelweg gaat en jezelf probeert om een boom te vouwen?

Nee, ik rij op snelwegen ca 10km/u harder dan toegestaan, vind ik prima.

Over het snelladen van een Tesla. Deze begint met ca 120 kw, de eerste 15 minuten zit je gemiddeld op 100 kW, oftewel in 15 minuten laadt je 25 kW bij. De daarop volgende 10 minuten zit je gemiddeld op 80 kW, dus komt er nog ca 12 kW bij maakt 37 je. Dus na 25 minuten heb je 200 km range er bij.
Ben benieuwd hoe jij tot jouw conclusie komt.
@pramm: ik zelf rijd gewoon 140 op de snelwegen in Nederland. Heb niet de behoeft om harder te rijden aangezien ik meestal gewoon rond de drukke tijden op de weg moet. Daarnaast: er staan geen bomen op de snelweg :-)
Maar hoe realistisch zijn de ranges die jij noemt met 160 km/h op de Duitse autobahn in plaats van filerijden in Nederland? Want als je 40.000km in Nederland rijd dan ben je al bijna in België of woon je in Flevoland en werk je in Brabant. Zolang dat in de buurt komt van de 200km in 25 minuten (wat jij noemt) zou je dus om het uur en kwartier een rustpauze moeten nemen. Is nog te doen. Is het echter minder dan 200 dan wordt het natuurlijk snel minder. En mijn ervaring met accu’s is dat als ze zwaarder belast worden dan zijn ze sneller leeg. En dan is de keuze toch snel gemaakt voor de diesel.
@pramm: Een echte kilometervreter gaat voor de S ipv de X. In de praktijk ligt daar het verbruik gewoon een stuk lager van, enkel mis je de mogelijkheid om die 6de, 7de en/of aanhanger mee te nemen.
@pramm: hoewel ik jouw rekenmodel kan waarderen, vind ik het niet helemaal sluitend. Je schrapt de tijd die je ELKE DAG bezig bent met stekkers pluggen kabel uitrollen, hopen op een vrije laadplek als je geen eigen paal/oprit hebt, EV unpluggen etc etc. En verder ben ik eigenlijk nog nooit een kwartier bezig geweest met tanken behalve aan de route soleil… zelfs niet als ik die gigantische op en afritten mee reken…. ;)
@brave: je hebt gelijk, ik heb de 10 seconden voor t inpluggen en 10 seconden voor t uitpluggen niet mee gerekend dus dat is inderdaad 20, worst case 30 seconden per dag, oftewel 120 minuten per jaar. Ik ben er in dit vergelijk van uit gegaan dat de persoon die de keuze maakt tussen een X5 of een model x een eigen oprit heeft.
@pramm: Kan alleen maar beamen dat de X zich goed leent tot lange afstanden. Zojuist naar Kroatië¨gereden en terug. Om de 350 geladen en gerust… telkens aan een prima punt (hotel…). Geen benzinegeur, geen aanschuiven, even naar het toilet en een koffie. Zoveel meer relax. Waar niemand het over heeft in deze test zijn de gezondsheidsaspecten. Vele malen meer mensen sterven van longproblemen door fijn stof van diesels dan van verkeersongelukken. Mogen we deze sociale kost voor de maatschappij er bijtellen? En ja ik reed in het verleden “duits en diesel” maar wil voorlopig niet meer terug, zeker nu al dit bedrog uitkwam. Ik betaalde immers voor iets dat niet geleverd werd qua milieuperformantie. Het debat op autoblog mag dus best iets ruimer :).
Ik vind dit weer ’n heel moeilijke keuze. Niet vanwege m’n gevoel, maar vanwege de kilometers die ik maak. De tijd, die ik onderweg nodig zou hebben om de Tesla goed op te laden, speelt daarbij (nu nog) de hoofdrol. Zodra de actieradius groot genoeg is, zou ik direct kiezen voor de Model X. Maar ook vanwege de techniek. Ik sta beslist open voor ’t elektrisch rijden. En ik heb het gevoel, dat de diesel niet alleen op z’n retour is, maar ook over ’n aantal jaren zal verdwijnen. Nu al heb ik op m’n huidige diesel ’n aantal vignetten nodig om m’n bestemmingen te kunnen bereiken en ik ben ervan overtuigd, dat dit steeds erger gaat worden.
@9000cse: Hoeveel KM rij je gemiddeld per jaar en per dag?
@pramm: Gemiddeld per jaar zo’n 120.000 km. Met ’n Modeo combi. Dat kan echter per maand fluctueren. In juni waren het er 13.500 en afgelopen maand “slechts” 8.500. Maar ’t zijn altijd lange ritten, zoals naar bijv. Stockholm, Warschau, Boedapest, Milaan of Marseille. En op de heenreis moet ik rekening houden met een overeengekomen aflevertijd.
@9000cse: Dan moet je er toch niet aan denken om elektrisch te gaan rijden als je zulke grote afstanden moet afleggen? Dan is diesel gewoon het lekkerst.
@viezefreddyw: Yep.

Maar hij is de uitzondering die de regel bevestigt. Want de gemiddelde autorit van een Nederlander is slechts 32km lang.
@fanboy: sterker nog, gemiddeld rijdt een auto in Nederland op een hele dag 32 km.
@9000cse: pfff, mag je niet vliegen en ter plekke huren? Scheelt je dagen reistijd!
@flutterby: Ik las het en dacht precies hetzelfde. Ik denk dat je ook nog goedkoper uit bent. Gemiddeld bijna 500km per dag…moest er niet aan denken
@flutterby: hij heeft het over een caddy, oftewel zullen er veel spullen mee moeten en dat is het vliegtuig niet echt makkelijk. Overigens.. zoveel in een busje moeten rijden, brrrr
@blo3to3t: Volgens mij een Mondeo. En anders is er altijd FedEx.
Heeft een x5 van meer dan een ton standaard stoffe bekleding?
@nopetrolnofun: Tesla ook. Half stof half kunstleer.
BMW want BMW
@str8six: Iemand, geef meneer hier een BMW 2 Active Tourer !
Geen van beide, doe mij maar de GLE voorheen de ML van Mercedes-Benz
@moewat: dat was niet de keuze.
@rolov: Ja maar je moewat.
Ergonomie is bij de Tesla wel beter over tijd. Want verbetert door software updates. X5 verandert niet na aanschaf. En verbruik is natuurlijk lager bij de X, actieradius alleen niet. Maar als je de X5 thuis zou kunnen tanken zou je daar ook geen issue over maken.

Qua snelheid, ruimte, deuren, updates, gratis Superchargen en aandrijving wint de X het sowieso. Helemaal na het kostenplaatje. AB, jullie vergeten nog het gebrek aan wegenbelasting en MIA voordeel en geen BPM. Financiel Lease is ook nog eens super laag qua rente bij Tesla.
@stfu: wegenbelasting en Mia zijn irrelevant bij de operational lease bedragen die hier zijn genoemd. Ga je de auto financial lease doen, dan is de model x nog veel goedkoper dan de bmw
@pramm: klopt maar daarom koopt men (waaronder ik) een Tesla via Financial Lease. Wat ik aan bijtelling betaal kan ik geen prive auto van rijden en de kosten die ik heb zijn vrijwel nihil. En je maandbedrag is vergelijkbaar met dat van een X3.
@stfu: klopt helemaw
90D wordt niet eens meer geleverd…
De tesla voor mij, de meeste ritjes die ik doe zijn niet meer dan 250km dus zou met ee tesla prima uit de voeten kunnen. Mrb ook een stuk gunstiger. Maar voor het weekend en fun zou ik zeker een dikke benzine auto willen, dat geluid en de rijbeleving is niet te evenaren met zo’n elektro tank.
De wintersporter in mij zegt de BMW, de portemonnee zegt de Tesla, maar in de praktijk zou ik toch liever een stationwagen nemen. Een mooie V90 Estate, of zo’n E-klasse.
De tesla ontwikkelt zelfs al vermogen bij 0 t.p.m., sterk!
@captain: Kan uiteraard niet, wss koppel vermogen verwisseld?
Ik zat laatst met een serieuze ondertoon te grappen met een redelijk verse Model X-eigenaar; “Ik leg nooit meer m’n tas, colbert of iets anders op de achterbank als ik het ook ergens anders nog kwijt kan. Sta je bij een supermarkt of zo, ga je gigantisch af met je belachelijke deuren”. Ik (en ik ben vast niet alleen) vind die ‘falcon doors’ echt gigantisch tacky
Dit vergelijk is wel erg snel in elkaar geflanst. Er zijn zoveel meer componenten om deze auto’s te vergelijken.
Een Tesla Model X wordt amper Full Operational lease aangeschaft, omdat het onderhoud afgekocht kan worden, er geen MRB is en het verbruik vele malen lager dan een brandstof auto is. Waarom zou je dan risico afkopen?
Daarnaast heeft de Model X geen BPM, waardoor in dit vergelijk de BTW op een Model X 22K is vergeleken met 12K op de X5 4.0d. Financial Lease is dus vele malen interessanter (1.300 bij Model X). Tel daarbij de MIA regeling, geen MRB en 4% bijtelling op en je merkt dat de fiscale prijs totaal niet interessant is.
Daarnaast heeft een Model X 100D (90 wordt niet meer geleverd) een realistische actieradius van 400 km. Hoezo korte ritjes?

Een elektrische auto dien je volledig te vergelijken en niet via de conventionele methodes. Een beetje met de tijd meegaan Autoblog.
Is er van de X5 geen nieuw model in aantocht op basis van het X7 platform? Dacht ‘em einde van het jaar werd voorgesteld.
Tesla X is eenvoudigweg spuuglelijk, en de bouwkwalteit is Oost Europees.
@spidermann: let op zeg. Tesla is Amerikaans en heeft Amerikaanse bouwkwaliteit. De oost europese bouwkwaliteit van Skoda, Dacia of Audi (de TT wordt in Hongarije gebouwd) halen ze daar bij lange na niet.
Geen van beide. Want SUV; hoog en lompe bakken. Liever een mooie station.
Met zo’n groot prijsverschil per maand ben je of autofiel of gestoord als je voor de X5 gaat. Voor mij dus de tesla in deze vergelijk.
Ik zou ze allebei niet willen. Deze generatie X5 ben ik niet echt weg van en het is belachelijk om zoveel geld ervoor te betalen. De Model X vind ik echt heel lelijk. Dat wil ik niet op mijn oprit hebben.
Doe mij de Tesla maar, geen idee of het wat is, maar ik wil absoluut geen BMW.
Strikt op grond van uiterlijkheden : de X5. Ik vind de Model X simpelweg niet om aaaaaaaan te gluren.
zonder nadenken de X5.
de tesla model niX vind ik een gedrocht van een auto en de afwerking van mijn C5 is ongeveer op hetzelfde nivo. (toch van de teslas die ik bekeken heb)…..
”Sommigen vinden hem erg lelijk, anderen vinden hem afgrijselijk.”
Moest wel weer lachen om deze opmerking.
De X5 omdat die heerlijk rijdt en lekker comfortabel is, vooral voor de eerste X5 e53 facelift heb ik een grote zwak. Dus de keuze is snel gemaakt.
BMW X5 natuurlijk geen twijfel over mogelijk!
De heerlijke 6 cilinder van BMW natuurlijk ook al is die al aardig verouderd. Lelijk hok die Tesla. Het gaat tegenwoordig niet meer over emotie maar over bijtelling. Dan ben je geen autofreak meer mits je prive nog iets leuks hebt
In deze prijsrange zal ik uberhaupt niet een SUV kopen. Als ik dan toch zou moeten kiezen in dit segment,
zou ik gaan voor de XC90.
@willeme die bijtellingsregels kloppen niet geloof ik? Pas vanaf 1-1-19.
Heb je het over de 90D (niet meer te bestellen) of 100D? Je noemt ze beide.

Middensteun console voor de achterrij is wél optioneel bij tesla (middelste rij kan ook).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).