Belgen gaan voortaan ook regelmatig ’s nachts flitsen

Auteur: , 31 Reacties

Normaalgesproken is de nacht hét dagdeel waarop je met een relatief gerust hart het gas iets verder in kunt trappen. Mobiele controles vind je tussen pakweg 22:00 en 07:00 uur doorgaans niet. In België is dit binnenkort niet zo vanzelfsprekend meer.

Amai, madammeke, ging da nie een pak te hard?

Aangezien ‘s nachts eenderde van alle ongevallen gebeurt waarbij iemand gewond raakt door overdreven snelheid is het volgens de Belgenlogica dan ook verantwoord/nodig eenderde van de flitscontroles in dat tijdvak uit te voeren. Op zich valt daar geen speld tusen te krijgen.

Vanaf eind 2014 moet het zo ver zijn, houd dus ook ’s nachts uw Coyote (nee, niet zo’n Coyote..) ingeschakeld. Moeten we dit in Nederland ook invoeren in de zeer rustige nachtelijke uurtjes? (via de Standaard)

Foto: HBVL



31 reacties

Jahoor doe maar. Tis een eigen keus om snel te rijden. Dus ook om de boete te betalen.
Ben al een keer snachts geflitst om half 3. Kwam terug van een verjaardag en was de Bob. Was een weg binnen de bebouwde kom zonder fietspaden, kruisingen, vop’s etc. Boete gekregen voor 8 km te hard. Weet zeker dat daar geen vaste paal staat want rijd daar regelmatig.
Misschien moeten ze gaan klagen bij de anwb, een donkere auto vlak langs de weg zonder verlichting lijkt me namelijk een stuk gevaarlijker dan geen wegverlichting.
“Vanaf eind 2014 moet het zo ver zijn.” => Is eind 2018 in Belgische termen.
@pjp911: Klinkt een beetje als “Valve time”. https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time
@pjp911: d’r zit zelfs een verkiezing tussen. toeval? don’t think so.
@heidekonijn: (lekker doorbetaalde nachtshift voor oom agent die een dutje mag doen in de flitsauto – die zal wel weten op wie te stemmen)
Is trouwens een aankondiging van de federale politie, bijgevolg dat in het teken van de geldklopperij dit gewoon gaat gebeuren om 2u30 op een verlaten autosnelweg, waarbij de “pakkans” zoveel groter is. Maar in de drukke “gevaarlijke” stadskernen met fietsers (met of zonder licht) en voetgangers (al dan niet dronken op dat uur) gebeurt er niets.
NEE!



Ze moeten sowieso ophouden om op de snelweg te flitsen. Dat is alleen maar geldklopperij en heeft niks met verkeersveiligheid te maken. 90% van de bekeuringen op de snelweg is tot 10 km/h te hard. Geen enkel onderzoek heeft ooit kunnen aantonen dat die paar km te hard op de snelweg extra gevaar oplevert.
@clioracing: Sterker nog, iedereen (ook de politie) weet dat snelwegen veel veiliger zijn dan het onderliggende wegennet. Tweebaanswegen zijn véééél gevaarlijker, daar gebeuren meer ongevallen en vallen meer slachtoffers.
@potver7: Bovendien: Blijkbaar is de statistiek dus NIET dat 1/3 van de ongevallen ’s nachts gebeurd, maar dat 1/3 ’s nachts EN in het weekend gebeurt. Dus is die periode de veiligste helft van de week, en gebeurt 2/3 van het onheil tijdens weekdagen, overdag, waarbij grotere kans is dat medeweggebruikers betrokken worden.
Ja!, sterker nog, k wil een systeem waarop je moet inloggen met je bankpas die aan een gps tracker hangt die permanent registreert waar je bent. En als je ook maar 1 seconde 1km/h te hard rijdt, dan wordt de boete direct van je rekening geschreven.
Want te hard rijden is een eigen keuze.
@faalhaas:

Schreeuw maar niet te hard. ;)
Ben je wel helemaal goed in je pan…@faalhaas:
Op zich prima om te zien dat het nu echt lijkt te gaan om veiligheid en niet om centen. Alleen is de vraag of puur snelheid de oorzaak is van veel ongevallen op de snelweg in de nacht. Denk dat het vaak ook in slaap dommelende automobilisten zijn die eenzijdige ongevallen hebben, maargoed, ik ben de Belgische SWOV niet :P
@Sorcerer: Weet je dat heel zeker?

Waar vallen de meeste slachtoffers (óók ’s nachts!)? Op B-wegen
Waar gaat de politie flitsen? Op snelwegen (want federale politie)

Kortom, dit heeft wel degelijk met geld te maken.
of course.
Sneed pills
Peed snills
Speed Kills he he.

Uiteraard flauwekul van de bovenste plank, indien de mogelijkheid zich voordoet juist altijd ’s nachts er even lekker op leunen
Ik heb het over niet zulke excessieve snelheden maar een 140/150 draaien – als het kan- en bij de grote agglomeraties als Gent en Antwerpen netjes terug naar zo’n 110.

Volgens mij hebben de anti-reaguurders weinig bij nacht en ontij op de weg gezeten om terug naar huis te gaan.

Zoals zeevarenden weten, het kleinste schaamhaartje (indien aanwezig) trekt harder dan de dikste sleeptros !
auto’s worden veiliger, wegen zijn snachts leeg en belgie gaat daarom snachts die mensen eens goed naaien…je zou eerder denken dat een land tussen 0u en 7u 150kmu als limiet zou goedkeuren…
@Jantje_555: daar hoopte ik ook op. E40, E19, E429,… Zijn allemaal banen waar je ’s nachts gerust gas kan doorgeven.
Vorig jaar zelf meegemaakt dat ze in Nederland om 2:00 uur stonden te flitsen op een 100km/u dubbelbaans weg. Mij toevallig niet geflitst, want ik ben zo’n saaie l*l die ook dan zijn cruisecontrol op de maximum snelheid ingesteld heeft staan…
Deze Belg heeft men de voorbije 13 jaar toch al vaak genoeg ’s nachts geflitst, dus ik snap niet echt wat het nieuws nu is… Ik vermoed ook dat het in de praktijk nog wel beetje zal meevallen. Jaren geleden kondigde men ook met veel tamtam aan dat men ook vanop bruggen ging staan flitsen, maar in 99% blijven ze gewoon op hun vertrouwde plekjes naast de weg staan.

Nu bon… Zo lang ik m’n Coyote kan/mag blijven gebruiken zit ik er eigenlijk maar heel weinig mee!
@Rohrl-fan: je cayote is afhankelijk van eerdere meldingen, met weinig verkeer is de kans dat iemand de flitser, sorry vallende ster, heeft aangemeld ook lager waardoor je toch nog nat gaat
@sketcher: Goed verhaal. Alleen heb ik sinds de Coyote nog nul boetes gehad. Dus werkt het prima. Al de rest…
@heidekonijn: klopt, same here, coyote heeft me al heel vaak geholpen, dit samen met de RSS feed in aggregator van de politiecontrole facebook groep
@sketcher: Klopt, maar ook ik heb sinds ik m’n Coyote gebruik geen enkele boete meer gehad (en ik heb hem toch alweer enkele jaren…)

Trouwens… Ik verbaas me er zelf over hoeveel verkenners ik ’s nachts vaak nog voor me heb.
En wie raakt er gewond?

Juist ja, vooral de idioten die een boom, muurtje, oid. raken.

Ik zou het net niet willen dat ze ’s nachts gaan zitten flitsen op bekende/berucht wegen.
Want dan gaan de idioten zich verspreiden. Je weet nu gewoon waar je ’s nachts niet moet komen met je auto/fiets. Houden zo.
Zoals ik wat eerder ook las, met mijn Coyote geen probleem laat ze maar doen die sukkels.
Zo ben ik een jaartje geleden ’s avonds geflitst geweest tegen 164 km/h gecorrigeerd, op een totaal lege autoweg, voor zover ik kon zien voor mij geen auto, voor zover achter mij geen auto, ook geen verkeer achter mij, maw, ik bracht NIEMAND in gevaar, buiten mezelf misschien in mijn perfect onderhouden auto waarvan ik de bandenspanning regelmatig nakijk.

Gevolg, 2 weken rijbewijs kwijt , in totaal + 500 euro kwijt, boete en slachtofferfonds

TRIEST en bijzonder LAF van de ordediensten…

Voor ik nu telkens vertrek bekijk ik altijd de ‘politiecontrole’ facebookgroep of er nergens flitscontroles zijn…
ps, ik bedoelde aan de overkant ook geen verkeer…
@hammerman: ik ook, op maximum snelheid van mijn auto. :-9
Tja je bestuurt zelf het gaspedaal..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).