• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Belgen gaan voortaan ook regelmatig ’s nachts flitsen

Auteur: sir_smokalot, gepost 21 december 2013 om 15:26 – 31 Reacties

Amai, madammeke, ging da nie een pak te hard?


Normaalgesproken is de nacht hét dagdeel waarop je met een relatief gerust hart het gas iets verder in kunt trappen. Mobiele controles vind je tussen pakweg 22:00 en 07:00 uur doorgaans niet. In België is dit binnenkort niet zo vanzelfsprekend meer.

Aangezien ‘s nachts eenderde van alle ongevallen gebeurt waarbij iemand gewond raakt door overdreven snelheid is het volgens de Belgenlogica dan ook verantwoord/nodig eenderde van de flitscontroles in dat tijdvak uit te voeren. Op zich valt daar geen speld tusen te krijgen.

Vanaf eind 2014 moet het zo ver zijn, houd dus ook ’s nachts uw Coyote (nee, niet zo’n Coyote..) ingeschakeld. Moeten we dit in Nederland ook invoeren in de zeer rustige nachtelijke uurtjes? (via de Standaard)

Foto: HBVL

Ook interessant!

  • snelheidscontroles frankrijk
    Particuliere snelheidscontroles in Frankrijk worden uitgebreid
  • Flitspalen voor Herriemakers
    Flitspalen voor herriemakers in Rotterdam
  • apotheose flitsmarathon
    Hier heb je de grootste kans om geflitst te worden
  • Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag
    Deze verkeersboetes gaan omhoog en deze omlaag

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, flitsen, Verkeer

Vorig bericht: « BMW kleedt M3 en M4 aan met Individual-goodies
Volgend bericht: Video: waterprints zijn pure, onversneden zwarte magie »

Lees Interacties

Reacties

  1. nickelb zegt

    21 december 2013 om 15:32

    Jahoor doe maar. Tis een eigen keus om snel te rijden. Dus ook om de boete te betalen.

    Login om te reageren
  2. leandro zegt

    21 december 2013 om 15:35

    Ben al een keer snachts geflitst om half 3. Kwam terug van een verjaardag en was de Bob. Was een weg binnen de bebouwde kom zonder fietspaden, kruisingen, vop’s etc. Boete gekregen voor 8 km te hard. Weet zeker dat daar geen vaste paal staat want rijd daar regelmatig.

    Login om te reageren
  3. lambo4all zegt

    21 december 2013 om 16:04

    Misschien moeten ze gaan klagen bij de anwb, een donkere auto vlak langs de weg zonder verlichting lijkt me namelijk een stuk gevaarlijker dan geen wegverlichting.

    Login om te reageren
  4. pjp911 zegt

    21 december 2013 om 16:06

    “Vanaf eind 2014 moet het zo ver zijn.” => Is eind 2018 in Belgische termen.

    Login om te reageren
    • jw1904 zegt

      21 december 2013 om 17:15

      @pjp911: Klinkt een beetje als “Valve time”. https://developer.valvesoftware.com/wiki/Valve_Time

      Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      22 december 2013 om 01:16

      @pjp911: d’r zit zelfs een verkiezing tussen. toeval? don’t think so.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        22 december 2013 om 01:30

        @heidekonijn: (lekker doorbetaalde nachtshift voor oom agent die een dutje mag doen in de flitsauto – die zal wel weten op wie te stemmen)

        Login om te reageren
  5. birger zegt

    21 december 2013 om 16:07

    Is trouwens een aankondiging van de federale politie, bijgevolg dat in het teken van de geldklopperij dit gewoon gaat gebeuren om 2u30 op een verlaten autosnelweg, waarbij de “pakkans” zoveel groter is. Maar in de drukke “gevaarlijke” stadskernen met fietsers (met of zonder licht) en voetgangers (al dan niet dronken op dat uur) gebeurt er niets.

    Login om te reageren
  6. clioracing zegt

    21 december 2013 om 16:18

    NEE!

    Ze moeten sowieso ophouden om op de snelweg te flitsen. Dat is alleen maar geldklopperij en heeft niks met verkeersveiligheid te maken. 90% van de bekeuringen op de snelweg is tot 10 km/h te hard. Geen enkel onderzoek heeft ooit kunnen aantonen dat die paar km te hard op de snelweg extra gevaar oplevert.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 december 2013 om 18:27

      @clioracing: Sterker nog, iedereen (ook de politie) weet dat snelwegen veel veiliger zijn dan het onderliggende wegennet. Tweebaanswegen zijn véééél gevaarlijker, daar gebeuren meer ongevallen en vallen meer slachtoffers.

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        22 december 2013 om 01:29

        @potver7: Bovendien: Blijkbaar is de statistiek dus NIET dat 1/3 van de ongevallen ’s nachts gebeurd, maar dat 1/3 ’s nachts EN in het weekend gebeurt. Dus is die periode de veiligste helft van de week, en gebeurt 2/3 van het onheil tijdens weekdagen, overdag, waarbij grotere kans is dat medeweggebruikers betrokken worden.

        Login om te reageren
  7. faalhaas zegt

    21 december 2013 om 16:42

    Ja!, sterker nog, k wil een systeem waarop je moet inloggen met je bankpas die aan een gps tracker hangt die permanent registreert waar je bent. En als je ook maar 1 seconde 1km/h te hard rijdt, dan wordt de boete direct van je rekening geschreven.
    Want te hard rijden is een eigen keuze.

    Login om te reageren
    • jw1904 zegt

      21 december 2013 om 17:17

      @faalhaas:

      Schreeuw maar niet te hard. ;)

      Login om te reageren
    • addiction4cars zegt

      21 december 2013 om 17:48

      Ben je wel helemaal goed in je pan…@faalhaas:

      Login om te reageren
  8. Sorcerer zegt

    21 december 2013 om 17:06

    Op zich prima om te zien dat het nu echt lijkt te gaan om veiligheid en niet om centen. Alleen is de vraag of puur snelheid de oorzaak is van veel ongevallen op de snelweg in de nacht. Denk dat het vaak ook in slaap dommelende automobilisten zijn die eenzijdige ongevallen hebben, maargoed, ik ben de Belgische SWOV niet :P

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      21 december 2013 om 18:30

      @Sorcerer: Weet je dat heel zeker?

      Waar vallen de meeste slachtoffers (óók ’s nachts!)? Op B-wegen
      Waar gaat de politie flitsen? Op snelwegen (want federale politie)

      Kortom, dit heeft wel degelijk met geld te maken.

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    21 december 2013 om 17:46

    of course.
    Sneed pills
    Peed snills
    Speed Kills he he.

    Uiteraard flauwekul van de bovenste plank, indien de mogelijkheid zich voordoet juist altijd ’s nachts er even lekker op leunen
    Ik heb het over niet zulke excessieve snelheden maar een 140/150 draaien – als het kan- en bij de grote agglomeraties als Gent en Antwerpen netjes terug naar zo’n 110.

    Volgens mij hebben de anti-reaguurders weinig bij nacht en ontij op de weg gezeten om terug naar huis te gaan.

    Zoals zeevarenden weten, het kleinste schaamhaartje (indien aanwezig) trekt harder dan de dikste sleeptros !

    Login om te reageren
  10. Jantje_555 zegt

    21 december 2013 om 18:16

    auto’s worden veiliger, wegen zijn snachts leeg en belgie gaat daarom snachts die mensen eens goed naaien…je zou eerder denken dat een land tussen 0u en 7u 150kmu als limiet zou goedkeuren…

    Login om te reageren
    • alpacatje zegt

      21 december 2013 om 21:34

      @Jantje_555: daar hoopte ik ook op. E40, E19, E429,… Zijn allemaal banen waar je ’s nachts gerust gas kan doorgeven.

      Login om te reageren
  11. hammerman zegt

    21 december 2013 om 18:16

    Vorig jaar zelf meegemaakt dat ze in Nederland om 2:00 uur stonden te flitsen op een 100km/u dubbelbaans weg. Mij toevallig niet geflitst, want ik ben zo’n saaie l*l die ook dan zijn cruisecontrol op de maximum snelheid ingesteld heeft staan…

    Login om te reageren
  12. Rohrl-fan zegt

    21 december 2013 om 19:29

    Deze Belg heeft men de voorbije 13 jaar toch al vaak genoeg ’s nachts geflitst, dus ik snap niet echt wat het nieuws nu is… Ik vermoed ook dat het in de praktijk nog wel beetje zal meevallen. Jaren geleden kondigde men ook met veel tamtam aan dat men ook vanop bruggen ging staan flitsen, maar in 99% blijven ze gewoon op hun vertrouwde plekjes naast de weg staan.

    Nu bon… Zo lang ik m’n Coyote kan/mag blijven gebruiken zit ik er eigenlijk maar heel weinig mee!

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      22 december 2013 om 00:49

      @Rohrl-fan: je cayote is afhankelijk van eerdere meldingen, met weinig verkeer is de kans dat iemand de flitser, sorry vallende ster, heeft aangemeld ook lager waardoor je toch nog nat gaat

      Login om te reageren
      • heidekonijn zegt

        22 december 2013 om 01:20

        @sketcher: Goed verhaal. Alleen heb ik sinds de Coyote nog nul boetes gehad. Dus werkt het prima. Al de rest…

        Login om te reageren
        • Jantje_555 zegt

          22 december 2013 om 17:55

          @heidekonijn: klopt, same here, coyote heeft me al heel vaak geholpen, dit samen met de RSS feed in aggregator van de politiecontrole facebook groep

          Login om te reageren
      • Rohrl-fan zegt

        23 december 2013 om 03:22

        @sketcher: Klopt, maar ook ik heb sinds ik m’n Coyote gebruik geen enkele boete meer gehad (en ik heb hem toch alweer enkele jaren…)

        Trouwens… Ik verbaas me er zelf over hoeveel verkenners ik ’s nachts vaak nog voor me heb.

        Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    21 december 2013 om 19:50

    En wie raakt er gewond?

    Juist ja, vooral de idioten die een boom, muurtje, oid. raken.

    Ik zou het net niet willen dat ze ’s nachts gaan zitten flitsen op bekende/berucht wegen.
    Want dan gaan de idioten zich verspreiden. Je weet nu gewoon waar je ’s nachts niet moet komen met je auto/fiets. Houden zo.

    Login om te reageren
  14. Imom zegt

    21 december 2013 om 22:07

    Zoals ik wat eerder ook las, met mijn Coyote geen probleem laat ze maar doen die sukkels.

    Login om te reageren
  15. Volvo_440_turbo zegt

    22 december 2013 om 18:52

    Zo ben ik een jaartje geleden ’s avonds geflitst geweest tegen 164 km/h gecorrigeerd, op een totaal lege autoweg, voor zover ik kon zien voor mij geen auto, voor zover achter mij geen auto, ook geen verkeer achter mij, maw, ik bracht NIEMAND in gevaar, buiten mezelf misschien in mijn perfect onderhouden auto waarvan ik de bandenspanning regelmatig nakijk.

    Gevolg, 2 weken rijbewijs kwijt , in totaal + 500 euro kwijt, boete en slachtofferfonds

    TRIEST en bijzonder LAF van de ordediensten…

    Voor ik nu telkens vertrek bekijk ik altijd de ‘politiecontrole’ facebookgroep of er nergens flitscontroles zijn…

    Login om te reageren
  16. Volvo_440_turbo zegt

    22 december 2013 om 18:53

    ps, ik bedoelde aan de overkant ook geen verkeer…

    Login om te reageren
  17. roadrage zegt

    22 december 2013 om 21:07

    @hammerman: ik ook, op maximum snelheid van mijn auto. :-9

    Login om te reageren
  18. bmwe46csl zegt

    26 december 2013 om 09:33

    Tja je bestuurt zelf het gaspedaal..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North