• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

België maakt reddingsstrook verplicht bij file

Auteur: machielvdd, gepost 12 juni 2020 om 09:02 – 36 Reacties

Een snelweg in België, waar straks een reddingsstrook verplicht is

Als het goed is kunnen hulpdiensten zich straks bij onze zuiderburen een stuk vlotter door een file werken.

Met spoed naar de plaats des onheils te snellen kan nog best een uitdaging zijn voor hulpdiensten, zeker als er file staat. Bij onze zuiderburen komt er nu nieuwe regelgeving met betrekking tot dit punt. België heeft ervoor gekozen om het Duitse systeem toe te passen: de reddingsstrook.

Deze methode is even simpel als doeltreffend, in ieder geval in theorie. Het betekent namelijk in dat er simpelweg een Rettungsgasse wordt vrijgelaten in het midden. Automobilisten moeten al bij voorbaat naar links en rechts uitwijken, niet pas als er sirenes klinken. Dit wordt naast Duitsland ook al in Hongarije en Luxemburg toegepast.

In België vond men zo’n reddingsstrook ook wel een puik plan. Daarom is er gisteren een wetsvoorstel goedgekeurd door de Kamer. Sp.a-kamerlid Joris Vandenbroucke, de indiener van het wetsvoorstel, was niet tevreden met de huidige tactiek van pas uitwijken als de hulpdiensten opdoemen. “Dat zorgt voor veel gewriemel van voertuigen in alle richtingen en hindert onze hulpdiensten vaak meer dan dat we ze helpen.”

Hoewel het plan op papier vrij eenvoudig is, zal het nog wel wat voeten in de aarde hebben om dit in de praktijk te brengen. Ten eerste moet iedereen ervan op de hoogte zijn, inclusief de niet-Belgen, en ten tweede moet er ook nog gedragsverandering plaatsvinden.

In Nederland is de vluchtstrook nog altijd de aangewezen plaats voor de hulpdiensten. Dit is niet zonder nadelen. De vluchtstrook kan geblokkeerd zijn en wordt onderbroken door op- en afritten. Moeten we daarom in Nederland ook een reddingsstrook invoeren? Of gaat dat niet werken? We kunnen in ieder geval eerst eens kijken hoe de Belgen het er vanaf brengen.

Foto: Een M6 Gran Coupé op de altijd gezellig Ring van Antwerpen, gespot door @thomcarspotter

Ook interessant!

  • Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
    Villa in België is walhalla voor autoliefhebbers
  • Video: Meneer doet dutje tijdens file. Met kussen.
  • Fatsoenlijk snelladen in België door uitbreiding Fastned
  • Hier stond je in 2021 het vaakst in de file

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, files, Verkeer

Vorig bericht: « Hacker geeft je Tesla nu voor een prikkie een boost
Volgend bericht: Te koop in Nederland: Spyker C8, plus fiets én vliegtuistoelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. gregorius zegt

    12 juni 2020 om 09:20

    Ik doe het zelf sws ook altijd….
    Ook gedeeltelijk om er voor te zorgen dat er geen motormuis zijn stuur tegen mijn spiegel torpedeert.

    Login om te reageren
    • db86 zegt

      12 juni 2020 om 09:39

      Thanks!
      – een motormuis

      Login om te reageren
    • mcshine zegt

      12 juni 2020 om 09:45

      @gregorius: juist die motormuis mag er nu geen gebruik meer van maken, tenminste in België en Duitsland dus.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 juni 2020 om 10:12

      @gregorius: als bij file een reddingsstrook verplicht is dan is het ook logisch om het tussen de rijstroken door rijden van motorfietsen niet langer toe te staan. Of vanwege dat privilege een hoge motorrijtuigenbelasting op te leggen aan motorfietsen.

      Login om te reageren
      • sntial zegt

        12 juni 2020 om 13:12

        @mashell: ik dacht hetzelfde tot de dag dat ik elke motor als één wagen minder op de baan zag. Dus minder file. Dus rij maar door. Zolang ze met hun been danku zeggen blijf ik ze doorlaten :)

        Login om te reageren
      • mcshine zegt

        22 juni 2020 om 08:35

        @mashell: ja joh, want met een motor wil je echt de laatste zijn in de file….. denk toch eens na over de eventuele gevolgen, en iets minder vanuit pure afgunst..

        Login om te reageren
  2. shibby zegt

    12 juni 2020 om 09:27

    Goeie zaak, lijkt me in Nederland ook wel erg handig. Ik doe het zelf ook, maar ja in je eentje heeft het weinig effect…

    Login om te reageren
    • joost1234 zegt

      12 juni 2020 om 09:53

      @shibby: wat ik niet snap, is dat dit toch een enorm afname van de weg capiciteit veroorzaakt? Nog erger tijdens file? Het doel heiligt niet alle middelen, en imo is dit een veel te zwaar middel

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        12 juni 2020 om 10:35

        Ik denk dat je het inderdaad niet goed snapt. Stel, je hebt een snelweg met twee rijstroken. Dan gaan de mensen op de rechter rijstrook uiterst rechts staan. De mensen op de linker rijstrook gaan uiterst links staan. Zo creëer je in het midden voldoende vrije ruimte om de hulpdiensten door te laten.

        Login om te reageren
        • joost1234 zegt

          12 juni 2020 om 20:46

          @donvincenzo: dit werkt dat toch alleen op een snelweg met 2 rijstroken?

          Login om te reageren
          • donvincenzo zegt

            12 juni 2020 om 23:47

            Ja, of meer dan twee natuurlijk. Denk niet dat er veel snelwegen zijn met slechts één rijstrook.

            Login om te reageren
      • wutru27 zegt

        12 juni 2020 om 11:05

        @joost1234: zoals Donvicenzo uitlegt neemt de capaciteit niet direct af. Daarnaast, als de reddingsvoertuigen iemand zijn leven komen redden sta ik graag een half uur langer in de file. Wat dat betreft vind ik dat dit doel wel een heleboel zware middelen mag opeisen.

        Login om te reageren
  3. gitaarknul zegt

    12 juni 2020 om 09:32

    Ik heb in oostenrijk (helaas) zelf ervaren hoe fijn het is als hulpdiensten alle ruimte krijgen op een snelweg zonder vluchtstrook.
    Kan alleen maar voorstander zijn

    Login om te reageren
  4. ericc zegt

    12 juni 2020 om 09:42

    Die laatste zin. Hoe de Belgen het er vanaf brengen???? Als de Walen (zuidelijk België) er hetzelfde over denken valt het mee!

    Login om te reageren
  5. mcshine zegt

    12 juni 2020 om 09:46

    Met de motor mag je dus nu ook gewoon in de file aanschuiven, tenminste als het dezelfde regels zijn als in Duitsland. Wat dat betreft slecht plan.

    Login om te reageren
    • emping zegt

      12 juni 2020 om 11:52

      @mcshine: nee alleen als er sirenes klinken.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    12 juni 2020 om 09:56

    Van mij zullen de hulpdiensten geen last hebben, want ik ga gewoon nooit met de file…

    Dat vind ik wel zoiets armoedigs, net een luxe vorm van het openbaar vervoer: je bent op een plek waar je niet vertrekt en een uur later ben je nog niet op de plek waar je naartoe moest.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      12 juni 2020 om 11:58

      @moveyourmind: jij staat dus nooit in een file? Geen idee of je het weet, maar een FILE kan altijd zomaar ontstaan, en dan sta jij er wel in als je net op dat moment op die plaats bent.

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        12 juni 2020 om 12:51

        Eerlijk gezegd bijna nooit…

        En als ik die ene keer eens in een file sta zorg ik dat ik helemaal vooraan sta, dan heb je het beste uitzicht…

        Hoewel er vaak helemaal niks te zien valt, behalve een lege weg waar je gewoon door kan rijden…

        Waarom er dan op dat moment een file staat met honderden auto’s achter me kan ik me dan altijd over verbazen. Maar ja, als iedereen stilstaat doe ik dat ook maar.

        Login om te reageren
        • peugpower1000cc zegt

          12 juni 2020 om 13:45

          @moveyourmind: haha

          Login om te reageren
        • Gulli zegt

          13 juni 2020 om 13:45

          ‘Zo’n file, ik snap niet wat men er leuk aan vindt. Maar mensen staan ervoor in de ríj!’
          — Finkers

          Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    12 juni 2020 om 10:01

    Toch raar dat men in NL Sims zo voortrekkersrol wilt opnemen en nu afwacht.. men had al enkele voorbeelden. Dit is enkele dagen geleden ook al officieel in Polen ingevoerd, dus meerdere landen zijn ermee bezig.

    Login om te reageren
  8. janmetdelangeachternaam zegt

    12 juni 2020 om 10:19

    Vraagje, watts dat trouwens circus tent achtig gebouw dat je ziet op de foto. Iedere keer als ik er voorbij rijd wordt ik toch nieuwsgierig

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      12 juni 2020 om 10:29

      @janmetdelangeachternaam: sportpaleis Antwerpen. Zijn vaak sportevenementen en optredens van bekende artiesten. Soort evenementengebouw.

      Login om te reageren
  9. arjan916 zegt

    12 juni 2020 om 10:19

    Hahaha in Wallonië moet je zover uitwijken voor de gaten in het wegdek dat hulpdiensten ongetwijfeld een keer met pech komen te staan wanneer ze in rechte lijn tussen het verkeer door rijden.

    Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    12 juni 2020 om 10:21

    Er is natuurlijk lang niet altijd ruimte voor, maar een extra vluchtstrook aan de linkerkant blijft ook een erg handige optie.

    Login om te reageren
  11. ghost zegt

    12 juni 2020 om 10:28

    In Nederland weet ik al wat er gaat gebeuren als dit wordt ingevoerd. De aso’s zijn hun kans schoon..helemaal prima idee, absoluut voorstander maar wel graag als sanctie dat wanneer aso’s dit misbruiken, zij direct invordering rijbewijs + EMG + boete krijgen.

    Login om te reageren
  12. vonklausenburg zegt

    12 juni 2020 om 10:32

    Doe ik al automatisch. Ik wil niet dat door mijn onoplettendheid een ambu net twee seconden te laat is of een agent net te laat een rijstrook kan afsluiten vanwege een ongeluk.

    Login om te reageren
  13. vacano zegt

    12 juni 2020 om 10:51

    Wallonië doet officieel niet mee omdat Nederland dat ook niet doet!
    Het zou de aansluiting van Wallonië met Nederland in de weg kunnen staan.

    Login om te reageren
    • koeberg zegt

      12 juni 2020 om 11:26

      de aansluiting van Wallonië met Nederland ???

      Login om te reageren
      • retetikker zegt

        12 juni 2020 om 11:43

        Dat heb je goed gelezen!

        Login om te reageren
  14. hollow zegt

    12 juni 2020 om 13:06

    Als ik zie hoe ze hier ritsen…. komt heulemaal goed

    Login om te reageren
  15. boriske zegt

    12 juni 2020 om 14:48

    Hoop dat dit niet te veel lekke banden veroorzaakt want aan de uiterste kanten van de snelweg ligt er nogal wat rommel.

    De auto’s (of onze gsm) zouden beter uitgerust worden met een waarschuwing dat een ziekenwagen op komst is. Dacht dat er reeds zo’n systeem bestaat (standaard op de nieuwe golf).

    Login om te reageren
  16. cossiekiller zegt

    12 juni 2020 om 15:26

    Ja, als je zo Thunderdome vol3 op stand 10 aanstaan hebt op je megacoole blauw verlichte Pioneer radio… Dan hoor de je ambulance niet.
    Stom hé

    Login om te reageren
  17. kevertje zegt

    12 juni 2020 om 17:05

    Gelukkig dat de Belgische overheden haast dagelijks dit soort van briljante ingevingen hebben – zie alleen nog maar hoeveel ministers zich bezighouden met mondmaskers. Ook het woord bij de daad voeren en zelf tonen hoe het zeker niet moet. Daar zijn we anno 2020 100% bekwaam in – met 6 regeringen alle chaos te lijf gaan door nog meer verwarring te zaaien.

    Login om te reageren
  18. frank2b zegt

    12 juni 2020 om 19:55

    Niks mis met een goeie vluchtstrook. Een goede vluchtstrook:
    – heeft nog een berm en is dus nooit geblokkeerd, en
    – loopt door bij een afslag. En bij die afslag kunnen de voertuigen wel even aan de kant als er iets met zwaailichten langs wil.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North