Belgische Politie aan de elektrische BMW i3

Auteur: , 40 Reacties

Geen Tesla of Twizy, maar een BMW i3!

BMW i3 voor Belgische Politie

De Belgische Politie in Aalter en Knesselare heeft vijf elektrisch aangedreven BMW i3’s (rijtest) aangeschaft. Aalter en Knesselare volgen daarmee het goede voorbeeld van andere wereldsteden zoals Milaan, Londen en Los Angeles. In buurland Luxemburg gunnen ze zichzelf meer op elektrogebied, maar het is beter dan een i-Miev.

BMW Politi3

De kosten van deze elektroparels: €42.000 euro per stuk. Maar dat wil de politie natuurlijk terugverdienen met de onderhoudskosten en de lage verbruikskosten. Een standaard BMW i3 kost in België ruim €31.000 euro en dus wordt er nog eens 11.000 euro stukgesmeten op lampjes, stickers, een communicatiesetje en een extra EHBO-setje aan boord. Overigens zijn we oprecht benieuwd naar de gevolgen voor de elektrische range met al dat extra gewicht aan boord. Bovendien zullen de extra computers aan boord ook wel wat stroom trekken. Er zijn inmiddels twee voertuigen geleverd, maar dat worden er begin volgend jaar totaal vijf. Daarmee is één derde van het wagenpark van Aalter en Knesselare straks elektrisch aangedreven.

Denk overigens niet dat je nu ongestraft de regio door kan knallen daar in het westen van België, want er blijven interventievoertuigen op normale brandstof in de vloot van de Politie. Er loopt ook een aanvraag voor een hybride voertuig overigens. Deze i3 noemen wij voortaan Politi3.

Dank aan Camiel voor de tip.



40 reacties

Ik snap ze wel. In de stad ben je vrijwel iedereen de baas en op de snelweg laat je de dieselbroeders de zaak overnemen. En qua onderhoudskosten en verbruik lach je je ballen uit je broek. In 4200 kilometer heb ik nu 3 liter benzine op de Range Extender verbruikt en pas in december 2019 staat er een onderhoudje gepland. Oh ja, dankzij de belastingbetaler (bedankt he?) kun je voor 50 euro per maand onbeperkt laden.

Zouden ze hier ook moeten doen ipv die oliezuipende VAG-troep.

Joe!
@nicolasr: helaas is het nog altijd geen alternatief wanneer de rit langer dan zo’n 60km duurt. Ik heb 3 dagen een i3 tot mijn beschikking gehad, dus geen toetsenbord-naprater. Fijn dat jij er zo blij mee bent, maar dit concept is totaal onbruikbaar als écht alternatief voor een auto.
@coffeecup: Ik heb de i3 niet gereden, maar ben wel zeer benieuwd naar hoe je die conclusie hebt gevormd. Op de website van BMW spreekt men van een bereik van 130 tot 160km voor de volledig elektrische variant, en 240-300km voor de variant met range extender. Zelfs als je rekening houdt met het feit dat de waarden op papier altijd een stuk gunstiger zijn dan die in de praktijk, moet 60km toch wel te doen zijn? Of doel je niet op het bereik van de i3, maar op zaken als ergonomie en comfort?
@coffeecup: Jij krijgt maar 60km uit een auto met een opgegeven range van 160km? Hoe rij jij?
@fanboy: @Edge: ik woon 70km van mijn werk. Na 60km snelweg ging de REX meedraaien, ook al was de accu nog niet leeg. Daadwerkelijk geschatte actieradius is zo’n 100km, maar al eerder gaat de REX als een resonerend aggregaat meedraaien. Een half uurtje boodschappen doen levert 3km actieradius op, waardoor dit soort laadpalen bij supermarkten meer symboolpolitiek dan écht bruikbaar zijn. Bij FastNed klopt het kwartiertje vol ook niet. Bij alle pogingen zat de accu na 25 minuten voor 80% vol. Tijdens een retourtje Arnhem-Rotterdam ben ik op de heenweg bij FastNed Arnhem (20min) gestopt. Vlak voor Rotterdam de tweede keer (10min geladen) en op de terugweg nogmaals bij dezelfde FastNed vlak voor Rotterdam (25min). En nog reed ik de laatste kilometers met de REX aan. Het retourtje heeft me al met al ongeveer een verdubbeling van reistijd gekost, dankzij de i3. Rijd ik dan 140 op de snelweg? Nee, ongeveer 100 (90-110).
@fanboy @Edge: dus al met al is niet het elektrisch rijden an sich het probleem, dat zijn vooral de laadtijden. Hopelijk lost zich dat in de toekomst op met hyperefficiënte zonnecellen icm grafeen accu’s waardoor laden überhaupt niet meer hoeft.
@coffeecup: Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik lees ook nog elders dat het verbruik middels Range extender ook nog vrij hoog ligt, ik snap dan niet waarom hij vroeg aan gaat. En waaorm hij uberhaupt zo onzuinig is, zou juist zuinig moeten zijn.
Het klinkt niet echt als een groot voordeel ten opzichte van een Prius plug-in.

Er komen wel accu’s aan die zeer snel te laden zijn (in enkele minuten vol!), maar dat zal pas 2021 / 2022 in de showroom staan.
Nu moet je het vooral hebben van een grote accu. Niet alleen vanwege range, maar ook sneller te kunnen laden (Tesla kan straks of nu al geloof ik met 150KW laden, maar dan moet je dus de grootste accu hebben om zo snel te kunnen laden)
@fanboy: er zit een 9 liter tank in en die zorgde voor een ruime 100km accu capaciteit. Niet echt efficiënt idd.
@coffeecup: @coffeecup: Ik moet zeggen dat ik het vooraf ook vreesde, maar dat het niet helemaal klopt wat jij schetst. Ik haal met mijn 22KWh-accu ongeveer 100/115 kilometer op de snelweg. Afhankelijk van de temperatuur en of je de verwarming aan hebt staan. Dat scheelt namelijk zo 20 kilometer actieradius. En de snelheid natuurlijk, want iedere kilometer meer dan 100 per uur omhoog zorgt echt voor een flinke afname van de actieradius.

Als ik afwisselend stad/snelweg rijd, kom ik op ruim 130 kilometer op 1 acculading. Is voor mij eigenlijk wel voldoende.

Als je dagelijks lange afstanden op de snelweg rijdt, dan zou ik zeer zeker op zoek gaan naar een andere auto, daar is de i3 inderdaad absoluut niet geschikt voor. Maar voor mij voldoet ie voor de rest perfect. En gratis parkeren in Utrecht, waar ik woon. En gratis is goed! ;-)
@coffeecup: goed om te weten, altijd interessant om dit te lezen van iemand die praktijkervaring heeft. 70km van je werk wonen is overigens best een flinke afstand, gemiddeld is dat nog geen 30km. Voor de gemiddelde Nl-er zou je dus met een I3, eventueel met de mogelijkheid om deze op het werk op te laden, prima kunnen forenzen. Of deze auto voldoet als politiewagen is natuurlijk zo niet te zeggen.
@pomoek: op werk kan ik laden. En ik werk 3 dagen vanuit huis. Gezien de cijfers dacht ik dat de i3 een alternatief zou kunnen zijn. Maar nee.
@coffeecup: Ik moet zeggen dat ik het vooraf ook vreesde, maar dat het niet helemaal klopt wat jij schetst. Ik haal met mijn 22KWh-accu ongeveer 100/115 kilometer op de snelweg. Afhankelijk van de temperatuur en of je de verwarming aan hebt staan. Dat scheelt namelijk zo 20 kilometer actieradius. En de snelheid natuurlijk, want iedere kilometer meer dan 100 per uur omhoog zorgt echt voor een flinke afname van de actieradius.

Als ik afwisselend stad/snelweg rijd, kom ik op ruim 130 kilometer op 1 acculading. Is voor mij eigenlijk wel voldoende.

Als je dagelijks lange afstanden op de snelweg rijdt, dan zou ik zeer zeker op zoek gaan naar een andere auto, daar is de i3 inderdaad absoluut niet geschikt voor. Maar voor mij voldoet ie voor de rest perfect. En gratis parkeren in Utrecht, waar ik woon. En gratis is goed! ;-)
@nicolasr: precies dat ;) . Maar ik rij wel voornamelijk snelweg. Mijn vrouw niet, maar voor die kilometers is de aanschafprijs dan weer niet te rechtvaardigen. Ik zit de tijd wel uit tot stroom tanken achterhaald en ouderwets is. Het rijden was super. Het laden een ramp.
@coffeecup: Bullshit , dan moet je al echt onzuinig rijden.
Ik heb overlaatst de 94Ah Rex mee gekregen , ik haalde met de batterij vanaf 75% 180km.
Daarna op de range extender gebold.
Ik was vanaf toen overtuigd en ik heb vorige week een i3S met range extender besteld.
@Alexke: vraagje: wat was de reden dat je dit bent gaan rijden?
@bitd: als je eenmaal in een i3 hebt gereden en dan terug in een 330d F31 stapt , dan merk je dat je terug naar de oertijd bent gegaan.

mijn redenen :
Futuristisch : ideaal voor reclame voor mijn zaak, een i3 is minder opschepperig dan een Range Rover Velar.
Comfort : de stilte , het feit dat hij in de ochtend altijd lekker warm is, je kan direct 100% gas geven.
Ruimte: interieur ruimte vs exterieur is echt wel in orde, meer als genoeg voor mij.
Fiscaal : 100% aftrekbaar , het laden is ook 100% aftrekbaar en geen wegenbelasting en inschrijvingsbelasting (België)
Sportiviteit: laag zwaartepunt , carbon constructie waaronder ook het dak zoals een m3/m4 zorgen dat hij verbazend goed stuurt. De i3S zal dit nog verbeteren.
Ook laat je alles achter bij elk stoplicht. De hernemingen 30-80 km/h zijn ook indrukwekkend.
Kosten: weinig onderhoud en relatief lage prijs per km. Een i3 met een zuinige chaufeur haalt ongeveer 2.2euro per 100km , met een zware voet is het eerder 3 euro per 100km.

Als ik mijn som maak :
F31 330D
Aanschaf 67000 euro
BIV: 1000 euro
taxen: 900 euro per jaar
verzekering : 1800 per jaar
Verbruik : 25000km x 10 euro per 100km = 2500 euro per jaar
VAA: ik dacht rond de 500 euro per maand.

i3s full option wel… : 59000 euro
BIV : 0 euro
rijtaks :0 euro
VAA : 55 euro per maand.
25000km x 3 euro per 100km = 750 euro per jaar
@alexke: Heren, heren, coffeecup heeft waarschijnlijk de 22kWh versie gereden (voor afgelopen zomer).
22kWh: 130-160km en de 33kWh : 300km (waarom niet naar rato: software truukjes)

Het is natuurlijk een lachertje:
Lage onderhoudskosten: Ja wel €33k investeren in een iets wat een C-segmenter van €20k ook kan.
Lage brandstofkosten: Elektra is ook niet gratis en die accu moet na 5-10 jaar ook vervangen!
Laadongemakken: Je moet flink kunnen bijladen als die auto’s 24/7 moeten kunnen rijden. Komen er na een dienst 10 autootjes bij de kazerne en er zou een paar uurtjes laadtijd over zijn dan moet er dus wel met 165kW, dat is een 400 Ampère 3 fasen 400V aansluiting, die zijn bepaald niet gratis in aanleg en vaste lasten!

Ik ben helemaal niet tegen EV, ik zou best zo’n i3 kunnen gebruiken als het echt zou moeten (rij zelden meer dan 100km per dag), maar de politie met zulke gadgets voorzien is pure symboolpolitiek. Juist de politie zou toch in alle tijden mobiel moeten blijven, na 4 minuten tanken ben je weer paraat voor een noodoproep, met 2 uur laden kan je dat wel vergeten.
@defl8: De accu hoeft na 5 of 10 jaar niet vervangen te worden. Zo wat iedere fabrikant geeft al 8 jaar garantie op de accu’s als standaard.

Daarbij kost elektra maar iets van 6 of 7 cent per kWh, bedrijfsmatig gezien. Dus met 1,4 cent per kilometer is dat zeker wel bijna gratis te noemen.
Mede daardoor (en de lagere onderhoudskosten en reparaties) kan de meerprijs denk ik prima uit. De vraag is wel hoe lang er mee gereden wordt voordat hij wordt ingeruild.

Het laden hangt af van het gebruik. Als dit verspreid is over de dag, is het laden ook verspreid.
Allemaal tegelijk laden op de snelste manier vereist inderdaad een pittige aansluiting.
@fanboy: Ja garantie, met welke voorwaarden? Of is dat “tja we moeten die angst toch op een bepaalde manier wegnemen”-garantie. Het lijkt me toch lullig dat je accu 20% minder en alleen maar slechter wordt en BMW zegt “garantie vanaf 65%”
@defl8: Waar baseer je dat allemaal op?

Er is helemaal geen reden om over de jaren heen -20% te verwachten, en de huidige policies liggen geloof ik op 8 jaarn en behoud van 90 of 95% capaciteit.
Nissan heeft al eens bij de eerste Leafs uit 2011 accu’s vervangen omdat deze 10% minder deden na 2 jaar (gevolg van productie/ontwerpfout)
@coffeecup: vreemde conclusie. Uit eigen ervaring heb ik met een big smile een hele dag in de i3REX gereden. Vanaf Maarssen naar Arnhem via Arnhem terug naar Amsterdam. Allemaal op de snelweg en weer terug naar Maarssen.
Af en toe lekker heerlijke vol in de acceleratie gedaan en er was nog range over.
@azuli: ik lees net dat ik schijnbaar in de 22kwh versie heb gereden. Zelfs stapvoets was je die afstand niet gelukt met de 22-i3.
@coffeecup: dat verklaart een hoop;)
@nicolasr: 0-100 in 7,3s iedereen de baas noem je dat lmao
@focusrs1: Je hebt duidelijk nog nooit in een i3 gereden. Op de snelweg rijdt een gemiddelde M4 (die je overigens erg vaak tegenkomt inderdaad) wel vrij rap bij je weg, maar in de stad haal je die 100 vaker niet dan wel. Dan komt het kenmerkende karakter van een elektromotor beter van pas. Misschien zou je eens een proefritje moeten aanvragen, dan begrijp je waar het over gaat!

Ik ben echt niet mijn autokeuze aan het verdedigen, maar het is gewoon een snel apparaat als het om optrekken en tussensprintjes gaat. Is gewoon een feit!
@nicolasr: nee dank je ik rij met mijn RS3 (388pk) dagelijks 200+ en dat haalt dat ding nooit
@focusrs1: Nou, dan heb jij mazzel en ontkom je gemakkelijk aan de Belgische politie. Prima!
@focusrs1: En jouw RS3 is weer langzamer dan een Tesla, lekker belangrijk, het is appels met peren vergelijken wat je aan het doen bent.
@fanboy: bs een tesla loopt geen 280kph
@focusrs1: De volgende wel, maar geef jezelf een schouderklopje.
Je gaat wel iedere stoplicht sprintje verliezen.

Echter je mist mijn punt, je bent niet slim bezig als je een i3 met een RS3 vergelijkt.

Daarbij komt dat waar je 200+ kan rijden, deze i3 geen dienst zal doen. Deze zal in de stad werken.
@nicolasr: VAG heeft ook elektrisch hoor. E-Up, E-golf noem maar op. En aardige range moet ik zeggen
Volgens ben je al het voordeel kwijt als je een keer goed sxhade rijdt met een I3. Volgens mij zit er veel Carbon Fiber in verwerkt.
@simonbv: volgens mij verzeker je een nieuwe auto “volledig casco” en maakt je dat dus niet uit.
@mashell: Zijn het soort auto en het aantal schades dan niet van invloed op de verzekeringspremie bij zakelijk gebruik?
@simonbv: Maar dan komt de vraag: hoe vaak wordt er schade gereden binnen deze afdeling van de Belgische politie? Als daar de afgelopen jaren maar heel minimaal schade is gereden, zou je die i3’s wel erbij kunnen hebben. Moet je elke maand een auto naar de schadehersteller sturen, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Bovendien kun je ook wel enigszins inschatten in hoeverre zo’n i3 gebruikt gaat worden voor ‘risicoritten’. Als je als agent na een inbraak een rapport moet gaan opmaken, is de kans op schade natuurlijk kleiner dan wanneer je met hoge snelheid door de binnenstad zoemt tijdens een achtervolging etc.
Oeh, ja dat schrik wel af inderdaad.
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee. Waarom dit niet proberen? De investering is iets meer dan 2 ton. Een goedkope praktijktest zeg maar. Mocht het allemaal niet blijken te werken dan heeft de politie naar doorverkoop er misschien een tonnetje op ingeleverd. Dat heeft de consultant die dit allemaal heeft geregeld al gekost.
Omdat mijn reactie nog moet worden goedgekeurd (?), hier nog even een praktijkantwoord op @coffeecup.

@coffeecup: Ik moet zeggen dat ik het vooraf ook vreesde, maar dat het niet helemaal klopt wat jij schetst. Ik haal met mijn 22KWh-accu ongeveer 100/115 kilometer op de snelweg. Afhankelijk van de temperatuur en of je de verwarming aan hebt staan. Dat scheelt namelijk zo 20 kilometer actieradius. En de snelheid natuurlijk, want iedere kilometer meer dan 100 per uur omhoog zorgt echt voor een flinke afname van de actieradius.

Als ik afwisselend stad/snelweg rijd, kom ik op ruim 130 kilometer op 1 acculading. Is voor mij eigenlijk wel voldoende.

Als je dagelijks lange afstanden op de snelweg rijdt, dan zou ik zeer zeker op zoek gaan naar een andere auto, daar is de i3 inderdaad absoluut niet geschikt voor. Maar voor mij voldoet ie voor de rest perfect. En gratis parkeren in Utrecht, waar ik woon. En gratis is goed! ;-)
Haha, en nu zijn alledrie dezelfde reacties goedgekeurd! ;-)
@nicolasr: hahaha CHAOS!!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).