Dit zijn ze: de vijf goedkoopste auto’s met 300+ pk

Auteur: , 92 Reacties

U wilt een auto met meer dan 300 pk, nieuw, maar zo goedkoop mogelijk? Dit zijn de opties!

Goedkoopste auto's met 300 pk

We hebben ze maar even op een rijtje gezet: de vijf goedkoopste auto’s met meer dan 300 pk. Puur uit persoonlijke interesse om jullie van dienst te zijn natuurlijk. Wat kun je in Nederland kopen met 300+ pk? En wat moet dat dan kosten? Met een opmerkelijk goedkope nummer 1, als we hem tegen de rest van het lijstje afzetten overigens. Maar laten we de spanning opbouwen, we beginnen een aardig eindje boven de €50.000 euro en maken het dan steeds goedkoper.

5. Volkswagen Golf R – €54.349 euro
De auto voor het volk, maar dan in optimale spec. Op uw oprit vanaf €54.349 euro’s en daarmee druk hij slechts met een paar honderd euro de Ford Focus RS uit deze top 5. Een auto met globaal hetzelfde concept: hot hatch, aandrijving op vier wielen en één van onze favoriete auto’s als het gaat om bruikbare prestaties. De Golf R is een mooie in deze lijst, maar er zijn anderen die nog minder kosten, waaronder het “minder premium broertje”, maar daarover later meer. (gallery hier)

Volkswagen Golf R

4. Volvo S60 T6 AWD – €53.995 euro
Ooit was dit de goedkoopste auto met 300 pk, maar dat is inmiddels verleden tijd. We zouden de S60 T6 AWD een vreemde eend in de bijt kunnen noemen, simpel vanwege het feit dat het de enige non-hot hatch in de lijst is. Maar allesbehalve een saaie auto natuurlijk: 306 pk, 400 Nm en 0-100 in 5,9 seconden is respectabel voor de zwaarste auto uit deze reeks. (gallery hier)

Volvo S60 T6

3. Honda Civic Type R – €53.980 euro
Dit is de auto met de krachtigste viercilinder van het stel: 320 pk en 400 Nm kunt u krijgen. Bovendien geen Duitse begrenzer op het blok, dus u mag doorblaffen tot 272 kilometer per uur. Zoals men in Japan zou zeggen: “Hopla”. Dat zei de ontwerper overigens ook toen hij zijn eerste grove schets had gemaakt. En dat ontwerp heeft gewoon de serieproductie gehaald. Dit is misschien wel het meest uitgesproken scheurijzer uit de rij. En bovendien: bloed- en bloedsnel. (gallery hier)

Honda Civic Type R

2. BMW M140i – €53.679 euro
Let op! Wel de driedeurs aanvinken, anders is hij duurder dan alles wat hiervoor in de lijst stond. Overigens op papier misschien wel de meest verleidelijke propositie uit de lijst: achterwielaandrijving en een 3.0 zescilinder namelijk. Ook verkrijgbaar met handbak maar dan een slordige €6500 duurder dus helaas: u zult het met de automaat moeten stellen. Desondanks waarschijnlijk Wouters weapon of choice uit deze lijst. (gallery hier)

BMW M140i

1. Seat Leon Cupra – €41.550 euro
Laat ik meteen met de deur in huis vallen: dit is bizar goedkoop. De enige in dit lijstje met een prijs onder de €50.000 euro en dan ook nog eens zo laag in de veertigers: bizar. Overigens heeft u ook nog eens keuze uit drie carrosserievarianten: de genoemde laagste prijs is die van de driedeurs SC (rijtest Cupra 290), maar de vijfdeurs Cupra (rijtest) mag mee voor €41.900 euro en de ST (rijtest Cupra 280) voor €42.900 euro. Pak je die laatste en hang je er een DSG + vierwielaandrijving onder dan ben je alsnog de goedkoopste uit deze rij: €49.900 euro. Daarmee wel mijn dubbele kinderwagen-vervoerende favoriet uit de lijst. En binnenkort met nóg meer pk’s. (gallery hier)

Seat Leon SC Cupra 300



92 reacties

Ik zou de Civic Type-R kiezen. Omdat ik t Honda zo graag gun. En een Japanse Hot-hatch toch wel een haast uitgestorven ras is. Op 2 een rode of blauwe Leon Cupra. T klinkt als een prima bang for buck wagen, met goede looks. Zeker die blauwe bij gerelateerd @ Autojunk (zelf gespot)
@toyotafortuner: De gunfactor weegt wmb niet op tegen de permanente oogbalschade die deze auto oplevert agv onbeschrijflijke lelijkheid. Vanuit medische redenen zou hij dan ook verboden moeten worden.
@markie123: Ik wist wel dat er zo’n reactie zou komen. Ik kan wel tegen zijn looks. Ik houd van Japans anders
@toyotafortuner: als het om vrouwen gaat ik ook! Kijk altijd mijn ogen uit als ik ergens sushi ga eten
@toyotafortuner: Ik vind de nieuwe civic type r ook een prachtige auto!
@markie123:
Hulde aan de Japanners
Na veertig jaar lang Amerikaanse sleeën onder de verkleinstand van het kopieër apparaat te hebben gelegd om de grootste wereldwijde producent van de meest zaaddodende modellen te zijn, hebben ze ein-de-lijk een designtaal gevonden

En de beste definitie van design komt van Patrick Le Quement, geestelijk vader van veel succesvolle en niet succesvolle auto’ s qua design :
“Je mag mijn ontwerpen niet mooi vinden, je mag ze zelfs verafschuwen, het meest verschrikkelijke wat een ontwerper kan overkomen is dat mensen geen mening hebben over zijn ontwerp “
@toyotafortuner: Je moet niet blind op z’n afkomst af gaan. Omdat het de enige Japanner is, wil het niet zeggen dat dit dan de beste keuze is. Of je iets mooi of niet vindt is smaak en ondanks dat ik ook wel de magie van een Type R kan waarderen, zijn de Civic’s R tegenwoordig steeds meer niveau sportschool-/snackbarhouder geworden.
Als Belg heb ik toch medelijden als ik die prijzen zie.
Als voorbeeld is die M140i hier gewoon 10 tot ~ 17k goedkoper.
@fuxhound: Het geld dat je bespaart, heb je uiteindelijk toch nodig voor nieuwe schokdempers.
@berlinetta:

Hahaha geweldig dit😀 maar idd te gek voor woorden dat het zoveel scheelt hoor. Het is gewoon een boevenzooi hier in dit land
@fuxhound: Eens dat de autoprijzen hier idioot hoog liggen, Maar als ik vanuit Zuid-Limburg bij Maastricht de grens over ga om te urbexen omgeving Charlerois of door Luik rijd dan denk ik… Vervallen, onoverzichtelijke wegen met scheuren en gaten, grauwe, betonnen steden, ongereguleerde bouw van de raarste huizen naast elkaar die als geheel nergens op lijken en veel leegstaande, vervallen panden (vandaar dat ik er graag ga urbexen). Van die extra belastinginkomsten wordt in NL een hoop moois gedaan, ook al is dat niet direct alleen terugbetaald aan de automobilist. Elk nadeel heeft z’n voordeel.
@markie123: als Belg merk je dat eigenlijk niet meer.

Totdat je eens in Nederland komt. Dan kan ik wel lachen met de auto van de typische Nederlander, maar van de staat van de wegen en de ruimtelijke ordening word ik wel heel erg jaloers.

En vooral moedeloos als ik terug de grens oversteek naar België.
@fuxhound: wacht maar tot onze fantastische regering nog bezigheidstaksen uitvindt:-)
Ik ga voor de M140i omdat ik ooit met de M135i heb mogen knallen, heeeerlijke auto!
@unknown32: Een m135i of m235i staat hier ook hoog op de wishlist nu een 6 cilinder met rwd nog kan.
@fuxhound: Daar komt voor een M140i wel €850 BIV bij, maar inderdaad, auto’s zijn in België meestal goedkoper.
@crashingduke: Meestal…. Voor mijn Daimler Six betaal ik in Nederland rond de €1000 per jaar wegenbelasting. In België zou dat €2810,73 per jaar zijn….
Bij de Golf staat een afbeelding van een Golf R-line, geen Golf R (op de kleine afbeeldingen na).

Overigens, wat is de Civic een lelijk ding zeg! Jammer dat het niet meer de charme’s heeft met de VTEC’s van vroeger.. Mijn keuze gaat toch voor een vol uitgevoerde Cupra.
@roberto: ik vind het ook enorm zonde dat de civic er zo lelijk uitziet tegenwoordig. De Cupra in een goede kleur is zoveel mooier, daar zou ik voor gaan
@roberto: Ik zie een rode Golf R direct uit de VW configurator.
Weet niet of ze de afbeelding al aangepast hebben n.a.v. jouw comment.

Netto is de golf net geen 4000 Euro duurder.
Qua BPM is het verschil groter. 11.000 Eur. vs 19.000 Eur. Dan liever zonder haldex.
@torsen: excuus, volgens mij heb je gelijk.. Het lijkt wel gelijk een karige auto.
Ik zou de BMW kiezen. Lijkt me de lekkerste allrounder. De rest kan me ook niet zo bekoren. De S60 is te oud, de Leon heeft een grafkamer als interieur, de Civic vind ik afschuwelijk lelijk en de Golf ziet er gewoon uit als een Golf.
@berlinetta: De golf R is toch echt de betere allrounder hoor. Natuurlijk is er ook nog iets als eigen smaak maar als je comfort, ruimte, rijgedrag en motor als gemene deler neemt dan is de R toch echt beter. Ik herinner mij nog de test van Chris Harris met de R en de M240i en daar zei Harris dat de bmw maar 1 voordeel had en dat was RWD. Zelfs sturen en de ophanging van de R was beter. Ik zou ook graag met een 140i rijden maar dan zou het puur om de motor gaan. Ik vind de R in de juiste trim ook nog veel mooier als een m140i. Gr
@leeno: Ik had het ook niet over de betere allrounder, maar over de lekkerste ;) die Golf vind ik niks aan. Dan zou ik liever een GTI Clubsport nemen. Die vind ik dan wel weer geweldig. En vergeet ook niet dat de BMW geen echte M is. Ik vind het ook niet gek dat die R iets meer hardcore is.
Ik zou zeker met 300+ pk s voor 4wd gaan,dus de vw of de Leon. Mijn eerste keuze zou een Audi S3 zijn .
@dijan: Sinds wanneer heeft de Leon awd?
@atrak: De ST heeft dat.
Ik zal wel weer zeuren, maar iedereen ziet dat deze lijst (voor NL), voornamelijk beinvloed is door de gestoorde BPM.
Je zou eigenlijk onderaan een tabelletje moeten plaatsen met de 5 leden met de prijs, de btw en de BPM. Dan zie je pas echt het verschil. En misschien dan ook nog een paar leden die, qua kale prijs, in de lijst thuishoren, maar door de BPM er buiten vallen.

Uiteindelijk zullen er in NL weinig van deze auto’s ook daadwerkelijk nieuw gekocht worden, voor deze prijs (afgezien van de Cupra misschien). Iedereen zal meer opties aanvinken en de meeste zullen via een lease constructie zijn.
Als je over 3 jaar kijkt naar hoeveel van deze modellen die er op de NLse wegen rondrijden, zal je waarscihjnlijk zien dat een aanzienlijk gedeelte daarvan een eerder leven in het buitenland heeft gehad.
Even doorsparen voor een Focus RS?
Ik begin zowat uit mn ogen te kotsen van die honda, nondejuu wat een gedrocht!!
@aquila2003: uit mijn ogen te kotsen :”)
Hmm, een Golf R of een S60/V60 met 306pk. Dat is niet zo’n moeilijke keuze als je het mij vraagt.
@jack_abarth: Nee ,klopt ik zou ook de Golf kiezen ,de Volvo is een bejaarde auto.
Overigens klopt de Volvo S60 niet.
Dit ding zit in de uitzwaai-fase. Sinds April heeft Volvo hier al een ‘Polar’ Editie met een zooi extra opties voor 52k in NL. Staat ie toch mooi op nummer 2.
@gregorius: prijs komt uit de prijslijst op hun eigen website, maar je lijkt gelijk te hebben. Hij staat al niet meer in de configurator ook :(
Ik ben benieuwd hoeveel het mag kosten als de auto’s in dit lijstje alles er op en aan hebben. BMW en Volkswagen kennende zijn de M140i en de R opeens niet zo “goedkoop” meer.
@troefdoeter: R komt dan op 78k
@troefdoeter: de golf r en cupra zijn al vrij compleet. Reken een duizend of 2 voor luxere navi en wat klein grut. Volgens mij zul je bij de BMW toch nog een high exe pakket moeten nemen wat zomaar 5k kan zijn.
En nu 400+ pk

Infiniti q50 3.0t. Dat is echt een koopje
En dit zijn allemaal standaard trims. In dat geval moet je nog vey veel bijbestellen om bijvoorbeeld de bmw en de golf tot een fatsoenlijk auto te maken
Ik mis de Ford Focus RS

http://www.ford.nl/Personenautos/Focus-RS

@ronald: dan heb je het artikel niet gelezen
”Op uw oprit vanaf €54.349 euro’s en daarmee druk hij slechts met een paar honderd euro de Ford Focus RS uit deze top 5”

want hij benoemt het wel
@CasperH ”De auto voor het volk, maar dan in optimale spec. Op uw oprit vanaf €54.349 euro’s en daarmee druk hij slechts met een paar honderd euro de Ford Focus RS uit deze top 5”

http://configurator.volkswagen.nl/samenvatting?code=LJEXD
de prijs kan ik iedergeval vinden.

als ik op de site van ford bekijk, dan zie ik een consumenten (advies) prijs van 53.210.
wat voor opties zijn er dan bij gekomen die Volkswagen wel standaard heeft.

http://www.ford.nl/ConfigureVehicle/Focus-RS/RS

ford RS €53.210/350PK=€152,03 Per PK
VW golf R €54.349/310PK=€175,32 per PK

desondanks zou ik toch door sparen voor de RS
@kimhung: Ik ook knul.
@kimhung: ik ook! Van de site van Ford zijn volgens mij honderd prijzen te halen :/ Hier staat weer 53.066 met 1500 inruilpremie:
http://www.ford.nl/Personenautos/Focus-RS
@casperh: aaah ik zie het. Volgens mij zitten ze daar een beetje te slapen
Ik zou misschien ook voor de CiviC gaan.
@crashingduke: niet voor de GolF of SeaT?
@2wheeler: 😁
Uit dit lijstje krijg je met de S60 duidelijk het meeste waar voor je geld. De anderen zijn op de Seat na gewoon een 5k te duur.
Leuk lijstje!
Ondanks dat een golf R toch “gewoon” een Golf is wil ik die, en dan een variant graag.
@dirkv: het kan ook juist omdat het “gewoon” een golf is interessant zijn als je ondernemer bent.
Alfa Giulia Veloce. Officieel “slechts” 280 PK, maar officieus, is meerdere malen bevestigd: 310 PK. Kost “slechts” zo’n € 52.000, maar dan rijd je wel de mooiste auto, als ik zo dat bovenstaande lijstje zie.
@ttr6: Nog mooier is dat de 200pk versie van net 40 mille hetzelfde blok heeft, maar dan softwarematig geknepen. Bij Squadra Tuning zetten ze voor 599 de Veloce-mapping terug. Heb je vanaf 41 mille gewoon een nieuwe auto met zo’n 320 pk voor de deur staan.
@dizono: Kies de Giulia Super! Wel een paar leuke opties op de Giulia kiezen hoor.
Voor €1950 zit je op niveau van de Veloce.
Voor €3800,- ga je full options. Momenteel 2 pakketen in de aanbieding.
Daarna 18″ velgen en Performance Pack Automaat*, met Alfa Active Suspension
schakel-flippers op het stuurwiel en sper-differentieel voor slechts €2595.
Prijs Giulia Super is inclusief afleveringskosten: 43.030 maar dat kun je tegenwoordig onmiddellijk weg onderhandelen.
Heb je voor totaal circa €50.000,- een heel knappe Alfa met 310 pk en 460 Nm RWD en bijna elke optie.
Ik zou het wel weten.
@t16: Ja, ik heb ook even zitten spelen met de configurator. Binnen de 50 mille (nipt) toch wel wat leuke opties mogelijk inderdaad. Mooie wielen, fraai lederen interieur, Performance Pack met sperdif en grotere remschijven, nog een leuk audiosysteem en een neerklapbare achterbank en Meneer Dizono is helemaal in zijn nopjes.
@dizono: Deze gezien? PACK SUPER VELOCE VOOR €1.495
Voor de sportieve rijder in hart en nieren hebben we deze maand een heel bijzonder aanbod. Van 1 oktober t/m 31 december 2017 kost het Pack Super Veloce slechts € 1.495. Een tijdelijk voordeel dus van € 2.500. Dit exclusieve pakket bestaat uit o.a. verwarmbare sportstoelen ‘Veloce’ met lederen bekleding, zesvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen, 25W Bi-xenon koplampen, aluminium sportpedalen en lichtmetalen remklauwen. Dit aanbod is alleen van toepassing op het Super uitrustingsniveau. Voor meer details klik hier voor de prijslijst of maak een afspraak met de Alfa Romeo dealer bij u in de buurt.
@Dizono: Als je zo gaat rijden waardoor de sperdif en die grotere remschijven daadwerkelijk nodig zijn wil ik niet in je buurt rijden. Altijd dat gedoe over dat soort extra’s die in de praktijk op de gewonnen openbare weg helemaal niet gebruikt worden.
@dizono: Ok , OK. |Ik ben gewoon gezwicht voor het apparaat wat in de showroom stond en heb mij die moeite van de configurator bespaart. Dus een echte Veloce….maar als je verstandig bent…dan doe je wat jij beschrijft. Ik ben alleen NOOIT verstandig als ik een auto koop :)
@ttr6: tja als je zo begint, de VW/SEAT zitten met goede benzine ook vaak 20-30pk hoger op de rollenbank hoor. En de Alfa heeft het nodig, want het echte gewicht met wat leuke opties erop zit ook 100-150kg hoger dan opgegeven… stukken meer dan de andere hier (behalve de s60). Maar kan perfect begrijpen dat je het een mooie en begerenswaardige auto vindt. Maar die paar extra pk is geen goede reden vind ik…
BMW aub! Achterwielaandrijving en een lekkere 6 cilinder. De Seat komt op een tweede plaats omdat dat rationeel gezien de betere keuze is. Maarja, rationeel he..
Ik vind juist de Honda een vet ding! Kan ik wel waarderen zo.
De Civic is de baas, of op z’n goed Japans, bosu! En of ie lelijk is, tja wat is lelijk en wat is mooi? Ik vind hem wel wat hebben, geen 12-VAG’s op een MQB-dozijn in ieder geval. Smaken verschillen, gelukkig.
De snelste op Nürnburgring en goedkoopste is de Golf GTI Clubsport S (306 PK, prijs ong €38.000).
Gemaakt om te racen (fenomenale wegligging en grip) en verslaat met gemak alle hierboven in het. lijstje.
@speedie: de vanaf prijs (in NL) was 50.390 euro…
@Autoblog, geen verwijt maar louter een vraag: waarom geen Belgische prijzen vermelden?
– te weinig Belgische lezers?
– jullie gunnen het de Belgen niet
– willen volledig ‘Hollandse’ artikels
– luiheid
-…

Zou denk ik goed zijn voor het aantal reacties (misnoegde Nederlanders, “ik betaal liever BPM dan op slechte wegdekken te moeten rijden”…) en bovendien wat meer betrokkenheid bij de Belgen opleveren.
@granturismos: omdat het autoblog.nl is en niet autoblog.be en ook omdat we dan jaloers worden maar dat terzijde
@nefertem: ok, begrepen :-)
In mijn reactie veronderstel ik echter – gemakshalve – dat een niet-onbelangrijk deel van de lezers Belgen zijn én dat de BV Autoblog dit niet erg vindt (cfr. advertorials van Belgische banken).
@nefertem: Als je Autoblog.be in typt kom je ook op deze site uit ;)
@granturismos: geen van allen. Op zich best een idee om een Belgische versie van dit artikel te maken, maar dat is voor ons even wat extra uitzoekwerk;) We zijn ons bewust van dat er veel Belgische lezers zijn, maar met prijzen is het vaak lastig. Ook bij nieuwe modellen zijn de Belgische prijzen soms eerder/later en we richten ons daarom vooral op de NL markt.
@autoblogger: misschien begrijp ik je verkeerd maar ik bedoel zeker niet een apart Belgisch artikel.
Een afsluitende opsomming van de Belgische prijzen (zonder een nieuw onderzoek te doen) is ruim voldoende voor ons, nederige Belgen. Zoveel tijd kan het niet in beslag nemen (even naar VW.be gaan ipv VW.nl).
Een lekker volle Cupra met vierwielaandrijving en DSG graag, voor het prijsverschil tov de golf vind ik de minder shiny knopjes opeens mooi worden in de Seat
@allesmetturbo: wel even doortunen naar + 400 pk en dan wellicht nog keramische remijzers (excuses voor de contradictio in terminis) of een fraai onderstel met lift…
Mis de beste hatchback die momenteel verkrijgbaar is de Focus RS.
Ze vergeten de Saab TurboX, 18k!
En wanneer komt er nou een rijtest video van de nieuwe Type R? Rijtest video’s van premium bakken kennen we inmiddels wel hier op Autoblog…
Je vergeet de Saab TurboX, 18k!
@saabman: Jij vergeet de tekst te lezen, staat ergens NIEUW.
“Daarmee wel mijn dubbele kinderwagen-vervoerende favoriet uit de lijst.”
4wd in NL? Ok.

Voor mij liever manueel, lichtere en meer natuurlijk aanvoelende FWD+VAQ. En met pre FL mét handrem prima fun in de sneeuw :)
De BPM in Nederland is echt de waanzin. Maar met deze prijzen absoluut de BMW, AWD is overbodig in Nederland. Hier in Zwitserland koop ik voor 57.900 frank, precies 50.000 euro momenteel, de Kia Stinger GT met 3.3 liter en AWD. Geen Hot Hatch, maar geweldige auto. Ben echt benieuwd hoe die rijdt. Met mijn budget wacht ik tot de Volvo V60 polestar hier gebruikt onder de 25.000 euro duikt. Helaas is nu al zichtbaar dat de latere viercilinder sneller afschrijft.
Tesla Model 3, oké niet echt leverbaar.. En dan heb je het niet eens over total cost of ownership. Dan rij je voor hetzelfde geld misschien wel een S.
@flutterby: Als jij mag kiezen tussen twee bloedmooie vrouwen, kies je dan ook voor een kerel?
@berlinetta: als ik die twee vrouwen per uur moet betalen kies ik liever voor een lieve vrouw.
Voor dat geld of minder koop je een Maserati Coupe of Gransport. Heb je nog 100pk extra en schrijf je minder af.
@alfablog: Nieuw??
@dijan: ter illustratie dat het heel veel kost om nieuw te rijden.
Wat een geld….
300pk, en iedereen schrikt wakker. “Wow, dat wil ik ook” hoor je ze denken. En natuurlijk heb je met dat vermogen heel veel plezier.
Maar een diesel met veel minder PK geeft ook veel plezier, sterker nog: veel meer rijplezier. In alle rust bij 80km p/u met een diesel accelereren voelt heerlijk aan. Want wil je die 300 pk benutten dan moet je heel veel toeren maken en dat is voor mij geen pretje.
Of met een caravan aan de trekhaak een 5% helling op de snelweg met 100 km p/u met 2000 touren omhoog kunnen rijden. Dat is pas relaxt. Ook dat is kicken. Daar heb ik geen 300 PK benzinemonster voor nodig.
Maar goed, zet je petje maar achterstevoren op en voel je de bink met je 300 pk.
@ruud1954: doe mij maar elektrisch, zelfde als een topdiesel, maar dan in stilte. Dat is pas relaxen.
@flutterby: Eens. Zeker als ze over een paar jaar een grotere actieradius zullen hebben en vooral overal en snel kunnen bijladen.
Diesels… ik hoop dat ze snel worden afgeschaft. Stinken, veel onderhoud nodig en geen lol met rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).