• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveau

Auteur: Dizono, gepost 21 september 2016 om 08:15 – 60 Reacties

Afbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveauAfbeelding Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveau

Bentely Bentayga Diesel
Een logische brandstof voor een auto als de Bentayga, maar een Bentley met zelfontbrander blijft gek. Dit is de eerste Bentley met een diesel!

We zijn de afgelopen tijd al behoorlijk opgewarmd voorgegloeid voor de komst van de Bentayga Diesel. Prototypes met vreemde uitlaten hadden onze aandacht en precies die uitlaten zijn ook op het productiemodel vrijwel het enige wat de Diesel van de W12 onderscheidt. Om ook aan de voorzijde een herkenningspunt te hebben, is het gaas in de grille en bumper uitgevoerd in roetkleur zwart.

Onder de kap dezelfde diesel die ook de Audi SQ7 aan fabelachtige prestaties helpt. Een 4.0 V8 met twee turbo’s en een elektrische supercharger, goed voor 435 pk en 900 Nm koppel. Daarmee zit de Bentayga Diesel precies even snel op de honderd als Audi’s monster: 4.8 seconden. Om het een en ander in perspectief te plaatsen, daarmee ben je ongeveer net zo snel weg bij het stoplicht als met een Ferrari F355. Daar waar Audi de topsnelheid van de SQ7 afregelt op 250 km/u, mag de Bentayga door naar 270 km/u. Waarom? Omdat het daarmee de snelste diesel-SUV ooit is.

Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in de UK kost de Bentayga Diesel 135.800 pond, 30.000 pond minder dan de Bentayga met W12. Aan de andere kant is de Bentley nog altijd bijna twee keer zo duur als de SQ7. Zodra we weten wat Dijsselbloem wenst te ontvangen van de Bentayga Diesel-koper, hoor je dat van ons. Overigens heeft Bentley in al haar wijsheid besloten niet naar Parijs te komen met een eigen stand, dus daar gaan we deze Bentley niet tegenkomen.

Ook interessant!

  • Dit is de duurste diesel van Marktplaats
  • Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
    Bentley Bentayga Hybrid rijtest video
  • Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
    Bentley Bentayga in brand gestoken in Zaandam
  • bentayga-s-
    Bentley Bentayga S is hier en dit voegt het toe

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

bentayga, Bentley, blauw, Diesel

Vorig bericht: « MINI John Cooper Works Clubman gaat MAXImaal
Volgend bericht: Deze Hyundai XG 3.0 V6 is klaar voor de Junkyard Race »

Lees Interacties

Reacties

  1. poursuivant zegt

    21 september 2016 om 08:19

    Een verchroomde grille zal dan wel een (kostbare) optie zijn. Die ik direct zou aanvinken, want dat hoor wat mij betreft bij Bentley, diesel of niet.

    Login om te reageren
    • amg65 zegt

      21 september 2016 om 13:17

      @poursuivant: die zwarte grill ziet er niet uit!

      Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    21 september 2016 om 08:22

    Ach jah, diesel is tractorbrandstof en dan is het niet verwonderlijk dat het Alfamannetje der P.C. Hoofttractoren ook op dat boerengoedje gaat tokkelen.

    Login om te reageren
  3. lekkerlinksrijden zegt

    21 september 2016 om 08:23

    Dat is een prettig motortje, alleen het model is vreselijk. Verhoudingen en lijnen kloppen niet

    Login om te reageren
    • fatihsolak zegt

      21 september 2016 om 11:06

      @lekkerlinksrijden: de koets valt op zich mee, de koplampen en de achterlichten breken het naar mijn mening af!

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      21 september 2016 om 14:54

      @lekkerlinksrijden: ik vind ook dat de uitgeklopte wielkasten te hoog doorlopen. Kijk maar naar de handgrepen van de achterste portieren die zijn daar deel van, dat vind ik te hoog waardoor de verhoudingen weg zijn

      Login om te reageren
  4. tofas zegt

    21 september 2016 om 08:26

    Ok. Ook Bentley is officieel vertroebeld. Durf te wedden dat de diesel motor op meerdere modellen komt.

    Login om te reageren
  5. mb10 zegt

    21 september 2016 om 08:26

    Ik begin deze auto steeds meer te waarderen

    Login om te reageren
  6. arii zegt

    21 september 2016 om 08:26

    Gaat een q7 v12 tdi zonder begrezer niet harder?

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      21 september 2016 om 08:44

      @arii: Ja dat vroeg ik mij ook af. Heeft Autoblog daar zelfs niet 285 km/u o.i.d. mee gereden?

      Login om te reageren
    • ukbob zegt

      21 september 2016 om 08:54

      @arii: volgens mij nooit officieel geleverd met de optie om de begrenzer te verruimen of helemaal te verwijderen.

      Login om te reageren
    • ko4n zegt

      21 september 2016 om 09:10

      @arii: denk t wel maar dat is nooit af fabriek geleverd dus telt niet mee

      Login om te reageren
  7. JagID3Merc zegt

    21 september 2016 om 08:26

    Geweldige auto. Heb laatst de W12 mogen besturen, deze diesel lijkt me minstens zo fijn.

    Login om te reageren
  8. mazdarx zegt

    21 september 2016 om 08:29

    De MAN Bentayga dus, vreselijk. Niets met autoliefhebberij te maken, NEXT!

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      21 september 2016 om 08:47

      @mazdarx: Eensch.

      Als het dan toch een SUV moet zijn: X5 ///M. Ben je nog “goedkoper” uit ook.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 september 2016 om 10:29

        @straatzakelijk: De X5M is wel indrukwekkend en ik ben ook wel BMW-fan, maar als het om SUV’s gaat is er wat mij betreft maar eentje –> De Range Rover. Sportief gaat het toch nooit worden in zo’n auto dus dan maar een ultieme luxemobiel.

        Login om te reageren
        • davidw zegt

          21 september 2016 om 11:09

          @berlinetta: van alle SUV’s heeft de Range dan ook de beste sportprestaties. Alleen jammer dat die motoren zo onbeteouwbaar als wat zijn

          Login om te reageren
          • 't Peugje zegt

            21 september 2016 om 11:40

            @davidw: Hoe bedoel je precies qua sportprestaties? Dat doen die Duitsers toch beter?
            Nooit geweten dat die blokken onbetrouwbaar zijn! Hoor graag waarom, uit interesse!

            Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            21 september 2016 om 12:17

            @davidw: Ik ben ook wel benieuwd wat je bedoelt met sportprestaties, want op sportief gebied loopt RR juist achter de concurrentie aan. Dat komt ook deels doordat RR zijn auto’s geschikt maakt voor het terrein, dat gaat nou eenmaal ten koste van het rijgedrag op de weg. Dat neemt echter niet weg dat RR behoorlijke snelle en brute SUV’s bouwt.

            Login om te reageren
  9. mercedesclk350 zegt

    21 september 2016 om 08:30

    Prototypes met een sluitnaad op het dak hadden ook jullie aandacht ;)

    Login om te reageren
  10. sjaakjwt zegt

    21 september 2016 om 08:32

    Ik denk dat de afkeer tegen diesel gebaseerd is op historisch sentiment. Behalve het geluid (wat in de turbo-wereld toch al steeds minder uitmaakt) is er weinig op aan te merken.
    Want kom op hé, 900nm en 435 pk! Ik denk dat als je daarmee flinks gas geeft je de aarde de andere kant op kan laten draaien.

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      21 september 2016 om 08:36

      @sjaakjwt: M’n Scania heeft nog meer koppel.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        21 september 2016 om 08:52

        @karaya: de caterpillar hier aan boord nog meer. Maar die ligt ook niet in deze auto.

        Login om te reageren
    • super zegt

      21 september 2016 om 09:22

      @sjaakjwt:
      diesel motoren zijn iha zwaarder, daarom vind je ze niet in sportwagens (badge belevings mobielen uitgezonderd uiteraard)

      Login om te reageren
      • sjaakjwt zegt

        21 september 2016 om 09:53

        @super:
        Als ik bij BMW kijk 3-serie, zijn de gewichten van de benzine- en dieselwagens gelijk.
        http://www.bmw.nl/nl/modellen/3-serie/sedan/showroom/technische-gegevens.html Bijvoorbeeld de 320i en 320d.
        Voor het betere woon en werkverkeer zou ik de 320d kiezen.

        Voor een echte sportwagen inclusief de hoogtoerige beleving, geniet benzine mijn voorkeur.

        Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 september 2016 om 10:29

        @super: Er zijn wel meer redenen waarom je diesels niet in sportwagens vindt. Geluid, gasrespons, toerenbereik bijvoorbeeld.

        Login om te reageren
        • JagID3Merc zegt

          21 september 2016 om 12:20

          @berlinetta: Audi heeft toch op LeMans gereden met de V10 of V12 TDI?

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            21 september 2016 om 13:22

            @citroen4life: Dat heeft weer andere redenen. Le Mans is een endurance-race. Daarbij speelt verbruik ook een rol.

            Login om te reageren
        • granlusso zegt

          21 september 2016 om 12:44

          @berlinetta: Alle facetten van een diesel passen prima in een auto als deze. Veel geluid hoeft ie niet te maken, en weinig toeren en veel koppel is comfortabel. Dat hebben de benzinemotoren van Bentley ook, maar dan hoef je een diesel niet uit te sluiten.

          Login om te reageren
          • berlinetta zegt

            21 september 2016 om 13:21

            @granlusso: Ik heb het over diesel in een sportwagen. Als je mijn andere reacties op dit artikel leest, zie je dat ik een diesel prima vind voor deze Bentayga.

            Login om te reageren
            • granlusso zegt

              21 september 2016 om 17:14

              @berlinetta: Ik lees ook verkeerd, dacht dat jouw reactie op een ander bericht was namelijk ;)
              Sorry

              Login om te reageren
              • berlinetta zegt

                21 september 2016 om 21:22

                @granlusso: No worries ;)

  11. viezefreddyw zegt

    21 september 2016 om 08:35

    Dit gaat natuurlijk gewoon een bak geld kosten in ons koude belasting-kikkerlandje. Het blijft inderdaad toch een gek idee, een diesel in een Bentley. Maar we konden allemaal op een blaadje meegeven dat het er van zou komen. Er is nou eenmaal markt voor en als er markt voor is moet je het als automerk zijnde gewoon doen. Het verkoopt.

    Login om te reageren
  12. audibentley zegt

    21 september 2016 om 08:35

    Je moet wat he, om veel geld te verdienen

    Login om te reageren
    • tofas zegt

      21 september 2016 om 10:55

      @audibentley: wauw dit artikel moet wel afvoer voor je zijn geweest. Audi engine in een Bentley en dan zo een reactie , jammer hoor..

      Login om te reageren
      • tofas zegt

        21 september 2016 om 11:13

        @tofas: fapvoer*

        Login om te reageren
  13. karaya zegt

    21 september 2016 om 08:36

    Dé auto voor de omhooggevallen boerenlul.

    Login om te reageren
  14. lekbak zegt

    21 september 2016 om 08:41

    Diesel of benzine, beide keren vind ik het een lelijk ding.

    Login om te reageren
  15. josvanrey zegt

    21 september 2016 om 08:58

    Kan niet wachten op de Continental GTC Speed TDI!

    Login om te reageren
  16. ko4n zegt

    21 september 2016 om 09:12

    Dit ding is natuurlijk heerlijk om te chippen en W12 rijders te pesten

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 september 2016 om 10:18

      @ko4n: Volgens mij kun je chippen tot je een ons weegt. Die W12 zal toch sneller zijn. En mocht deze diesel al in de buurt komen, dan kan de W12 ook gechipt worden.

      Login om te reageren
      • karaya zegt

        21 september 2016 om 15:32

        @berlinetta:

        Er zijn mensen die werkelijk denken dat je uit een diesel meer vermogen kan halen dan uit een benzinemotor van gelijke inhoud.

        Login om te reageren
  17. mrrallycross zegt

    21 september 2016 om 09:39

    Even snel als een f355. Doe mij dan toch maar de f355 ipv deze over het paard getilde volkswagen

    Login om te reageren
  18. moldauferrari zegt

    21 september 2016 om 10:09

    Maar de vraag is natuurlijk hebben de sound engineers hebben laten klinken als een diesel of klinkt hij van buiten(binnen zal het wel goed zitten) toch niet als een tractor?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 september 2016 om 10:23

      @moldauferrari: Ik denk dat het wel meevalt met het geluid. Van binnen zul je vrijwel niks horen. Dat is allemaal goed geisoleerd. Van buiten kan het opzich wel redelijk klinken. De diesel uit de SQ5 klinkt ook best goed. Ik heb deze nog niet gehoord, maar denk dat het prima klinkt.

      Login om te reageren
  19. turboboy zegt

    21 september 2016 om 10:15

    Beetje de uitlaten van de vorige generatie S65 AMG
    Diesel hoort eigenlijk niet bij Bentley maar dat vindt ik van heel dit model dus dat punt zijn we toch al voorbij.

    Login om te reageren
  20. 4apaev zegt

    21 september 2016 om 10:16

    Die motor zit ook in de nieuwe panamera, toch?

    Login om te reageren
  21. berlinetta zegt

    21 september 2016 om 10:20

    Begrijpelijk dat ze er een diesel inlepelen. Dat gaat hier in Europa gewoon goed verkopen. Het past misschien niet bij een Bentley, maar dat is dan ook het enige probleem. Deze motor zal zijn werk verder fantastisch doen.

    Ik vind het alleen jammer dat de de motor uit de SQ7 letterlijk overnemen. Een beetje meer rangorde had ik toch nog wel leuk gevonden. 450 pk en 950 Nm bijvoorbeeld. Baas boven baas.

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      21 september 2016 om 10:57

      @berlinetta: Ik weet niet zo goed wat ik ver van vinden. Een diesel past niet echt bij het imago, en het brengt hem wat mij betreft ook wat dichter bij de Q7.

      Tegelijkertijd ben ik altijd een groot voorstanders van diesels in dit soort grote lompe wagens.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        21 september 2016 om 12:22

        @reistje: Ja, wat is imago? Ik denk dat je je daar als koper niks van moet aantrekken. Verder biedt deze diesel ook het voordeel dat je minder vaak staat te tanken. Dat is ook luxe.

        Login om te reageren
  22. granlusso zegt

    21 september 2016 om 10:49

    Ga je me nu vertellen dat een Bentayga in Groot-Brittannië 160.000 pond kost!

    Login om te reageren
  23. trustmeiamanengineer zegt

    21 september 2016 om 10:57

    Beetje jammer dat ze niet de motor uit de Panamera hebben genomen, die heeft nog een tikkeltje meer kracht. Nu is het eigenlijk écht gewoon een hele dure Q7.

    Login om te reageren
  24. mout zegt

    21 september 2016 om 11:29

    Zo’n ding gaat vooral langs de Bespoke afdeling om er laadruimtes in te maken voor contanten of poedervormige handelswaar.

    Login om te reageren
  25. maxw126 zegt

    21 september 2016 om 11:37

    Ik zou echt wel wat zien in een conti GT diesel (wel de v12 of v10 diesel van VAG) wat een ultieme reisauto zou dat zijn. Liever dat dan een S-klasse coupe!

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      21 september 2016 om 12:21

      @maxw126: Die V10 en V12 zijn ondertussen al prehistorisch. Deze V8 diesel is in alle opzichten beter en moderner.

      Login om te reageren
  26. jeroenwz zegt

    21 september 2016 om 11:50

    Het is en blijft een gedrocht.

    Login om te reageren
  27. Joost zegt

    21 september 2016 om 12:27

    Actieradius zal met diesel wel beter zijn dan met vergelijkbare benzinemotor. Als je een hekel hebt aan tanken, is dat ook meteen enige argument om deze te kiezen.

    Als je deze auto al zou willen hebben dan. Wat ik me niet voor kan stellen.

    Login om te reageren
  28. timtag zegt

    21 september 2016 om 12:41

    How 2 rape a brand

    Login om te reageren
  29. tvr1974 zegt

    21 september 2016 om 12:56

    Ik blijf t gewoon geen mooie auto vinden… Die ronde (natuurlijk typisch voor Bentley) koplampen staan gewoon niet op een SUV (kijk naar RangeRover of bijv SQ7 die laten zien dat t wel mooi kan..) en die rare brede achterheup.. ook dat is geen gezicht.. (wederom kijk naar bijv de SVR van RangeRover of SQ7). Het ziet er gewoon niet uit… Lijkt net een Koreaans of Japans ontwerp.. Van binnen prachtig maar die buitenkant.. brrrr.
    Specs zijn natuurlijk top maar als je dan toch moet kiezen denk ik SVR of SQ7 alhoewel beide de helft kosten misschien niet vergelijkbaar maar toch…. Het oog wil ook wat.

    Login om te reageren
  30. rensso zegt

    22 september 2016 om 08:11

    Blijft vd buitenkant een lelijk hok

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North