Bentley Bentayga Diesel: oliestoken op niveau

Auteur: , 60 Reacties

Een logische brandstof voor een auto als de Bentayga, maar een Bentley met zelfontbrander blijft gek. Dit is de eerste Bentley met een diesel!

We zijn de afgelopen tijd al behoorlijk opgewarmd voorgegloeid voor de komst van de Bentayga Diesel. Prototypes met vreemde uitlaten hadden onze aandacht en precies die uitlaten zijn ook op het productiemodel vrijwel het enige wat de Diesel van de W12 onderscheidt. Om ook aan de voorzijde een herkenningspunt te hebben, is het gaas in de grille en bumper uitgevoerd in roetkleur zwart.

Onder de kap dezelfde diesel die ook de Audi SQ7 aan fabelachtige prestaties helpt. Een 4.0 V8 met twee turbo’s en een elektrische supercharger, goed voor 435 pk en 900 Nm koppel. Daarmee zit de Bentayga Diesel precies even snel op de honderd als Audi’s monster: 4.8 seconden. Om het een en ander in perspectief te plaatsen, daarmee ben je ongeveer net zo snel weg bij het stoplicht als met een Ferrari F355. Daar waar Audi de topsnelheid van de SQ7 afregelt op 250 km/u, mag de Bentayga door naar 270 km/u. Waarom? Omdat het daarmee de snelste diesel-SUV ooit is.

Een Nederlandse prijs is nog niet bekend, maar in de UK kost de Bentayga Diesel 135.800 pond, 30.000 pond minder dan de Bentayga met W12. Aan de andere kant is de Bentley nog altijd bijna twee keer zo duur als de SQ7. Zodra we weten wat Dijsselbloem wenst te ontvangen van de Bentayga Diesel-koper, hoor je dat van ons. Overigens heeft Bentley in al haar wijsheid besloten niet naar Parijs te komen met een eigen stand, dus daar gaan we deze Bentley niet tegenkomen.



60 reacties

Een verchroomde grille zal dan wel een (kostbare) optie zijn. Die ik direct zou aanvinken, want dat hoor wat mij betreft bij Bentley, diesel of niet.
@poursuivant: die zwarte grill ziet er niet uit!
Ach jah, diesel is tractorbrandstof en dan is het niet verwonderlijk dat het Alfamannetje der P.C. Hoofttractoren ook op dat boerengoedje gaat tokkelen.
Dat is een prettig motortje, alleen het model is vreselijk. Verhoudingen en lijnen kloppen niet
@lekkerlinksrijden: de koets valt op zich mee, de koplampen en de achterlichten breken het naar mijn mening af!
@lekkerlinksrijden: ik vind ook dat de uitgeklopte wielkasten te hoog doorlopen. Kijk maar naar de handgrepen van de achterste portieren die zijn daar deel van, dat vind ik te hoog waardoor de verhoudingen weg zijn
Ok. Ook Bentley is officieel vertroebeld. Durf te wedden dat de diesel motor op meerdere modellen komt.
Ik begin deze auto steeds meer te waarderen
Gaat een q7 v12 tdi zonder begrezer niet harder?
@arii: Ja dat vroeg ik mij ook af. Heeft Autoblog daar zelfs niet 285 km/u o.i.d. mee gereden?
@arii: volgens mij nooit officieel geleverd met de optie om de begrenzer te verruimen of helemaal te verwijderen.
@arii: denk t wel maar dat is nooit af fabriek geleverd dus telt niet mee
Geweldige auto. Heb laatst de W12 mogen besturen, deze diesel lijkt me minstens zo fijn.
De MAN Bentayga dus, vreselijk. Niets met autoliefhebberij te maken, NEXT!
@mazdarx: Eensch.

Als het dan toch een SUV moet zijn: X5 ///M. Ben je nog “goedkoper” uit ook.
@straatzakelijk: De X5M is wel indrukwekkend en ik ben ook wel BMW-fan, maar als het om SUV’s gaat is er wat mij betreft maar eentje –> De Range Rover. Sportief gaat het toch nooit worden in zo’n auto dus dan maar een ultieme luxemobiel.
@berlinetta: van alle SUV’s heeft de Range dan ook de beste sportprestaties. Alleen jammer dat die motoren zo onbeteouwbaar als wat zijn
@davidw: Hoe bedoel je precies qua sportprestaties? Dat doen die Duitsers toch beter?
Nooit geweten dat die blokken onbetrouwbaar zijn! Hoor graag waarom, uit interesse!
@davidw: Ik ben ook wel benieuwd wat je bedoelt met sportprestaties, want op sportief gebied loopt RR juist achter de concurrentie aan. Dat komt ook deels doordat RR zijn auto’s geschikt maakt voor het terrein, dat gaat nou eenmaal ten koste van het rijgedrag op de weg. Dat neemt echter niet weg dat RR behoorlijke snelle en brute SUV’s bouwt.
Prototypes met een sluitnaad op het dak hadden ook jullie aandacht ;)
Ik denk dat de afkeer tegen diesel gebaseerd is op historisch sentiment. Behalve het geluid (wat in de turbo-wereld toch al steeds minder uitmaakt) is er weinig op aan te merken.
Want kom op hé, 900nm en 435 pk! Ik denk dat als je daarmee flinks gas geeft je de aarde de andere kant op kan laten draaien.
@sjaakjwt: M’n Scania heeft nog meer koppel.
@karaya: de caterpillar hier aan boord nog meer. Maar die ligt ook niet in deze auto.
@sjaakjwt:
diesel motoren zijn iha zwaarder, daarom vind je ze niet in sportwagens (badge belevings mobielen uitgezonderd uiteraard)
@super:
Als ik bij BMW kijk 3-serie, zijn de gewichten van de benzine- en dieselwagens gelijk.
http://www.bmw.nl/nl/modellen/3-serie/sedan/showroom/technische-gegevens.html Bijvoorbeeld de 320i en 320d.
Voor het betere woon en werkverkeer zou ik de 320d kiezen.

Voor een echte sportwagen inclusief de hoogtoerige beleving, geniet benzine mijn voorkeur.
@super: Er zijn wel meer redenen waarom je diesels niet in sportwagens vindt. Geluid, gasrespons, toerenbereik bijvoorbeeld.
@berlinetta: Audi heeft toch op LeMans gereden met de V10 of V12 TDI?
@citroen4life: Dat heeft weer andere redenen. Le Mans is een endurance-race. Daarbij speelt verbruik ook een rol.
@berlinetta: Alle facetten van een diesel passen prima in een auto als deze. Veel geluid hoeft ie niet te maken, en weinig toeren en veel koppel is comfortabel. Dat hebben de benzinemotoren van Bentley ook, maar dan hoef je een diesel niet uit te sluiten.
@granlusso: Ik heb het over diesel in een sportwagen. Als je mijn andere reacties op dit artikel leest, zie je dat ik een diesel prima vind voor deze Bentayga.
@berlinetta: Ik lees ook verkeerd, dacht dat jouw reactie op een ander bericht was namelijk ;)
Sorry
@granlusso: No worries ;)
Dit gaat natuurlijk gewoon een bak geld kosten in ons koude belasting-kikkerlandje. Het blijft inderdaad toch een gek idee, een diesel in een Bentley. Maar we konden allemaal op een blaadje meegeven dat het er van zou komen. Er is nou eenmaal markt voor en als er markt voor is moet je het als automerk zijnde gewoon doen. Het verkoopt.
Je moet wat he, om veel geld te verdienen
@audibentley: wauw dit artikel moet wel afvoer voor je zijn geweest. Audi engine in een Bentley en dan zo een reactie , jammer hoor..
@tofas: fapvoer*
Dé auto voor de omhooggevallen boerenlul.
Diesel of benzine, beide keren vind ik het een lelijk ding.
Kan niet wachten op de Continental GTC Speed TDI!
Dit ding is natuurlijk heerlijk om te chippen en W12 rijders te pesten
@ko4n: Volgens mij kun je chippen tot je een ons weegt. Die W12 zal toch sneller zijn. En mocht deze diesel al in de buurt komen, dan kan de W12 ook gechipt worden.
@berlinetta:

Er zijn mensen die werkelijk denken dat je uit een diesel meer vermogen kan halen dan uit een benzinemotor van gelijke inhoud.
Even snel als een f355. Doe mij dan toch maar de f355 ipv deze over het paard getilde volkswagen
Maar de vraag is natuurlijk hebben de sound engineers hebben laten klinken als een diesel of klinkt hij van buiten(binnen zal het wel goed zitten) toch niet als een tractor?
@moldauferrari: Ik denk dat het wel meevalt met het geluid. Van binnen zul je vrijwel niks horen. Dat is allemaal goed geisoleerd. Van buiten kan het opzich wel redelijk klinken. De diesel uit de SQ5 klinkt ook best goed. Ik heb deze nog niet gehoord, maar denk dat het prima klinkt.
Beetje de uitlaten van de vorige generatie S65 AMG
Diesel hoort eigenlijk niet bij Bentley maar dat vindt ik van heel dit model dus dat punt zijn we toch al voorbij.
Die motor zit ook in de nieuwe panamera, toch?
Begrijpelijk dat ze er een diesel inlepelen. Dat gaat hier in Europa gewoon goed verkopen. Het past misschien niet bij een Bentley, maar dat is dan ook het enige probleem. Deze motor zal zijn werk verder fantastisch doen.

Ik vind het alleen jammer dat de de motor uit de SQ7 letterlijk overnemen. Een beetje meer rangorde had ik toch nog wel leuk gevonden. 450 pk en 950 Nm bijvoorbeeld. Baas boven baas.
@berlinetta: Ik weet niet zo goed wat ik ver van vinden. Een diesel past niet echt bij het imago, en het brengt hem wat mij betreft ook wat dichter bij de Q7.

Tegelijkertijd ben ik altijd een groot voorstanders van diesels in dit soort grote lompe wagens.
@reistje: Ja, wat is imago? Ik denk dat je je daar als koper niks van moet aantrekken. Verder biedt deze diesel ook het voordeel dat je minder vaak staat te tanken. Dat is ook luxe.
Ga je me nu vertellen dat een Bentayga in Groot-Brittannië 160.000 pond kost!
Beetje jammer dat ze niet de motor uit de Panamera hebben genomen, die heeft nog een tikkeltje meer kracht. Nu is het eigenlijk écht gewoon een hele dure Q7.
Zo’n ding gaat vooral langs de Bespoke afdeling om er laadruimtes in te maken voor contanten of poedervormige handelswaar.
Ik zou echt wel wat zien in een conti GT diesel (wel de v12 of v10 diesel van VAG) wat een ultieme reisauto zou dat zijn. Liever dat dan een S-klasse coupe!
@maxw126: Die V10 en V12 zijn ondertussen al prehistorisch. Deze V8 diesel is in alle opzichten beter en moderner.
Het is en blijft een gedrocht.
Actieradius zal met diesel wel beter zijn dan met vergelijkbare benzinemotor. Als je een hekel hebt aan tanken, is dat ook meteen enige argument om deze te kiezen.

Als je deze auto al zou willen hebben dan. Wat ik me niet voor kan stellen.
How 2 rape a brand
Ik blijf t gewoon geen mooie auto vinden… Die ronde (natuurlijk typisch voor Bentley) koplampen staan gewoon niet op een SUV (kijk naar RangeRover of bijv SQ7 die laten zien dat t wel mooi kan..) en die rare brede achterheup.. ook dat is geen gezicht.. (wederom kijk naar bijv de SVR van RangeRover of SQ7). Het ziet er gewoon niet uit… Lijkt net een Koreaans of Japans ontwerp.. Van binnen prachtig maar die buitenkant.. brrrr.
Specs zijn natuurlijk top maar als je dan toch moet kiezen denk ik SVR of SQ7 alhoewel beide de helft kosten misschien niet vergelijkbaar maar toch…. Het oog wil ook wat.
Blijft vd buitenkant een lelijk hok

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).