Maar had de Bentley Bentayga EWB er niet heel veel eerder al moeten zijn?
Ladies and gentlemen: eindelijk is ‘ie onder ons! We hebben het over de Bentley Bentayga EWB. Het is namelijk best vreemd dat dit model nu pas komt. De meest directe concurrent voor de Bentayga is toch wel de Range Rover. Dit model wordt aangeboden met zowel een korte als lange wielbasis.
Aangezien de Bentayga gevoelsmatig (en prijstechnisch) nét iets boven de Range Rover staat, zou je kunnen aannemen dat er een lange Bentayga is. Eentje voor hen die wel de ruimte van een limousine willen, maar dan ook hoog willen zitten.
18 extra centimeters
De Bentley Bentayga EWB heeft een extra langere wielbasis, zoals de toevoeging EWB (Extended Wheel Base) suggereert. Het aantal extra toegenomen centimeters is 18, waarmee het totaal op 3,175 meter uitkomt. Die extra ruimte komt geheel ten goede een de achterpassagiers. De totale lengte is 5,322 meter.
Er zijn diverse configuratie-mogelijkheden. Standaard is er gewoon een achterbank. Het is echter ook mogelijk om ‘m als vierzitter te bestellen, met twee losse achterstoelen. Ook een bijzondere 4 + 1 opstelling is mogelijk. Een extra coole optie die je wel moet bestellen is de Airline Seat Specification.
Motor Bentley Bentayga EWB
Dan de techniek van de lange Bentayga. Aanvankelijk is alleen een 4.0 V8 leverbaar. Deze is goed voor 550 pk bij 6.000 toeren. De koppelkromme is een tafelberg: 770 Nm vanaf 1.950 toeren tot 4.500 toeren.
Als laatste het uiterlijk. Dat is wat ons betreft erg geslaagd te noemen. De extra lengte zorgt dat de nogal forse neus nu iets meer in proportie is. Dat heeft Bentley erg netjes gedaan. Sterker nog, we vragen ons af wie nog de korte versie gaat kopen. Als je een Bentayga wil, wil je een grote luxe SUV.
Deze lange Bentayga is groter en luxer dan de gewone. Naast de al genoemde Range Rover zal de Bentley Bentayga EWB concurreren met de Mercedes-Maybach GLS en Rolls-Royce Cullinan in het segment van ultra-luxe SUV’s.
De Bentley Bentayga EWB staat in het laatste kwartaal van dit jaar bij de Bentley-dealer. Prijzen worden ter zijner tijd bekend gemaakt. Je kunt ‘m alvast wel samenstellen in de Bentley-configurator. Er zijn volgens Bentley 28 miljard unieke combinaties mogelijk, dus begin maar alvast met oefenen.
Meer lezen? Dit zijn de duurste 10 toplimousines in Nederland!
bnny zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
pyrat zegt
Ik vind de proporties juist een stuk minder geworden, die vouw over het achterwiel is nu in verhouding te kort waardoor het wat raar oogt imo.
ghini zegt
Wat houdt die 4 1 spec in? En die Airline Seat Spec?
ghini zegt
@ghini: @willeme jij teased het in het artikel..
rikus zegt
Allemachtig, dat werd tijd ook. Want fatsoenlijk yoga kun je in de normale niet doen. Irriteerde me er al jaren aan.
nicolasr zegt
De neus lijkt nu wat te kort als je hem van opzij ziet. Heeft de gewone geen last van.
Ergo; hij is er niet mooier op geworden. Zal dus wel weer een verkooptoppertje worden…
zesinlijn zegt
Nu 8s het helemáál gewoon een enorme stationcar…
jaapiyo zegt
De gewone heeft voor NL een wat handzamer formaat voor parkeergarages en de lokale appie. Het is de kortste manier om in een Bentley interieur te zitten met vier deuren. Denk dat mensen die zich laten rijden eerder een flying spur of roller kopen. Dus denk dat de SWB in Europa de verkooptoppert blijft.