Bentley komt met een non plus ultra-versie van de Continental, de snelste auto die het merk ooit bouwde.
Met zijn potente V8 is de Conti GT allesbehalve een stakker, maar wie meer power wil, kan bij Bentley terecht voor een gigantische keur aan rappere versies. Van de V8 S, via de W12, via de Speed tot aan de GT3-R. Kennelijk ging die laatste nog niet hard genoeg en komt Bentley nu met een nog rapper exemplaar: de Continental GT Supersports.
Onder de kap uiteraard niet de achtpitter, maar de 6.0 W12 met verbeterd in- en uitlaattraject, grotere turbo’s en een hogere turbodruk De twaalfcilinder is goed voor een whopping 710 pk, liefst 80 meer dan de vorige Supersports uit 2009. Voor een auto van 2280 kilo is de het sprintje naar honderd in 3,5 seconden bizar snel en ook de topsnelheid van 336 km/u is in dat licht bezien hoogst indrukwekkend. Laten we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat de Britten ook afdoende remmen monteren op deze Conti.
Op plaatjes van de Continental GT Supersports Convertible moeten we nog even wachten, wel weten we dat deze het sprintje in 3,9 seconden afraffelt en doorstoomt tot 330 km/u. Of dat ook lukt met de kap open vermeldt Bentley niet in haar persbericht.
Wat als Bentley nou eens gaat werken aan het gewicht?
@ghost: ik had dezelfde gedachte!
@ghost:
Een S-klasse coupé weegt hetzelfde. Inherent aan de mix van luxe, comfort en supercar prestaties.
Werken aan het gewicht betekent concessies doen aan één of meerdere van deze ingrediënten.
@Original_Arnoud: dit model stamt al uit 2002/3. Dus bijna 15(!) jaar oud. Volgens mij zijn er in die 15 jaar voldoende technieken en materialen bijgekomen die een nieuw model (veel) lichter zouden kunnen maken en die het comfort niet negatief hoeven te beïnvloeden. Oa aluminium enz. Kijk naar RangeRover. Auto is bijna 500(!)kg lichter geworden.. zelfde bij Aston Martin ook honderden kilo’s lichter. Werk aan de winkel dus bij Bentley.
@tvr1974: dat zou je denken. Het is niet dat de techniek niet bekend is bij Bentley. Kijk maar naar de Audi A8, op dis aluminium basis kun je ook een Conti bouwen.
Het grote voordeel is dat Bentley niet hoeft. Een Bentley hoort juist een capabele bankkluis te zijn. Houdt de klandizie van. Het schijnt dat de komende GT wel ietsjes gaat afvallen, maar verwacht er geen wonderen van. Bentley’s blijven The Fastest Trucks On The Road ;).
@willeme: maar waarom maken ze dan een supersport-versie van zo’n auto? Nichevulling, of gewoon omdat het kan?
@jobberns: Zoals de Willem al zo mooi verwoordt, Bentley kiest voor luxe boven gewichtsbesparing. Als je een auto dan sneller wil maken ga je dus eerder quotes van Clarkson gebruiken dan van Chapman. En waarom ze een dergelijke auto sneller willen maken? Dat is simpelweg bedrijfsvoering. Als je het kan en leuk vindt, de klant wil het en derhalve maak je er winst mee, ben je haast gek als je het niet doet.
@tvr1974:
Dat de Range Rover zoveel lichter is geworden heeft bovenal te maken met het feit dat ze van het ladderchassis zijn afgestapt.
Daarnaast stamt de huidige Continental GT uit 2011 en niet uit 2003.
Een Bentley moet je zien als een rijdende kluis. Of een mobiel kasteel. Dat geldt ook voor de GT. Dan is gewicht niet zo belangrijk.
@tvr1974: Je hebt toch echt ernstig mis. Dit model heeft niks meer gemeen dan een algemene coupelijn ten opzichte van de eerste generatie Continental GT geleverd van 2003 t/m 2008. Daarna kwam er een nieuw onderstel en is de auto inmiddels al een paar keer grondig ververst en gewijzigd. Er is niks meer gelijk aan die van 2003.
Daarnaast is dit de lichtste GT ooit, dus ze zijn weldegelijk bezig geweest met het gewicht. Echter kom je op het punt dat je naast gewichtsbesparing niet wilt bezuinigen op luxe en je toch een flink gewicht houdt. Iets waar ook de concurrenten niet onderuit kunnen (wat al genoemd was).
@stefje: Het 2011 model was slechts een doorontwikkeling van het 2002/2003 model, het werd daarom ook “2nd generation” genoemd. Feitelijk het zelfde chassis maar alles wat “getweakt”
Het model (1st generation waar jij over praat is overigens geleverd tm 2011 en niet 2008 wat jij schrijft. Zie ook http://www.topgear.com/car-news/british/brief-history-bentley-continental-gt
@tvr1974: volgens mij heb je 15 jaar onder een steen gelegen.. deze is op de W12 na niets te maken met de vorige..
Nu zijn ze toch echt te ver gegaan. Dit lijkt wel heel veel op aftermarket tuning.
@adyton: Ikr! Die spoiler…
@adyton: moet eerlijk zeggen dat ik de tegenstelling van spoiler op een (extreem) luxe auto eigenlijk wel grappig vind. Dat betekent niet dat ik het heel erg mooi vind. Maar lelijk vind ik het ook zeker niet.
Leuke specs, maar het nut van deze auto ontgaat me nogal. Koop dan een echte supercar en een luxe GT voor erbij. Heb je het beste van beide werelden. Dit is vlees noch vis.
Bovendien vind ik het stijlvolle nu helemaal eraf (voor zover de conti nog stijlvol was).
@berlinetta:
Dit is een auto die je pakt wanneer je het vliegtuig naar Val Thorens gemist hebt maar toch op dezelfde tijd aan wilt komen als de andere leden van de rotary club.
@Original_Arnoud: Ik had de foto’s nog niet bekeken en dacht ten onrechte dat het een uitgeklede straatracer was, maar ik zie dat hij gewoon erg luxe is. Dat maakt hem wel zeker aantrekkelijker.
@original_arnoud: Naar Geneve dan want dichterbij Val Thorens ga je met het vliegtuig niet komen ;)
Ben geen fan van het uiterlijk. Maar het oogt wel nog modern.
Je wordt met deze auto wel grootgrossierder in airmiles bij het tanken.
Erg toffe bumperkit. Gewoon dikke bak met uitstraling.
De Continental GT is inmiddels wel helemaal uitgemolken, maar wat een knallende uitvoering is dit dan!!
@granlusso: Qua prestaties dan, de looks (lees: spoiler) ben ik niet zo’n fan van…
Het spoilersetje vind ik op het randje voor zo’n auto… de prestaties zijn wel giga
Dik hoor, maar mooi? De spoiler voegt behoorlijk wat anti-chique toe. En op het laatste plaatje heeft de achterkant A7 trekjes, niet herkenbaar in het echt.
Dit is de poor man’s Bugatti. Het gaat ontiegelijk hard maar is zeer luxe en comfortabel. Ook heeft het een vraagprijs waar je je dood van schrikt en weegt het meer dan de merwedebrug. Oftewel, niet mijn ding.
Mooi toch hoe een ooit gedistingeerd merk als Bentley gesjonnieficeerd wordt door über sjonnie merk VW.
“Maar was het niet voor VAG geweest dan had Bentley niet meer bestaan!”. Ja hoor, bedankt VAG! Zei ik sarcastisch…
Normaal vind ik dat naakte carbon helemaal niets in het interieur maar dit met die breedte weave ziet er wel strak uit
Zet maar voor de deur!
Het Engelse woordje spoiler doet z’n naam wel eer aan, met name aan de achterkant.
Ziet er opzich wel vet uit, jammer van de spoiler
Sjonge sjongen, hoe lang maken ze die voetballerskar nu al niet? Next please.
Niemand anders die op deze manier gelijkenis ziet met een 2-deurs RS7? Denk even de achterlichten en het logo van die eerste foto weg….
@db86: Ik vind de lijnen en vormen van de wielkasten zelfs wat overeen komen met de Nissan GTR.
Als ze nou een GTR kochten en daar de body overheen zetten, was die hele W12 niet nodig geweest haha.
Ik vond de vorige supersport al een heerlijke verschijning maar deze…. poe he wat een blubber dik ding
Mooie Duitse auto onbereikbaar voor velen
Deze motor en het normale W12 uiterlijk graag.
Weer een heerlijk voorbeeld van hoe een spoiler een complete auto kan verkrachten. Zonde!
Een Bentley met een spoiler ziet er gewoon raar uit.
Doe mij maar een Flying Spur!
De spoiler is het niet voor mij, maar die surinaamse heupen staan erg mooi. Mooi, letterlijk ‘dik’ model. Redelijk tijdloos ook.
Ik ben fan! Ja Bentley’s wegen veel maar who cares. Luxe en snelheid, de rest is irrelevant voor een Bentley.