Jazeker, ook auto’s met een aanschafwaarde van meer dan € 200.000 ontkomen niet aan het recall-monster.
Er wordt de laatste dagen teruggeroepen alsof het een lieve liust is. 6,5 miljoen Toyota’s wereldwijd (constructiefout in de elektrische bediening van de ramen), een nog onbekend aantal Mazda’s (brandgevaar), en nu ook enkele exclusieve auto’s.
Bentley
Bentley roept maar liefst 27.640 modellen terug die zijn geproduceerd tussen februari 2011 en juli 2014, wat overeenkomt met bijna de gehele productie van deze periode. Alleen de Mulsanne ontsnapt.
Het euvel zit hem in een vastgeschroefde verbinding van een accukabel die los kan raken bij het voorste schutbord. Geen rampzalig defect, maar losse accukabels heb je toch liever niet in je luxesloep.
Maserati
Maserati roept in Noord-Amerika bijna 1.000 van zijn range-toppende Quattroportse GTS V8 terug (US-prijs: $141.500), eveneens voor een probleem met accukabels. Bij modellen die in de laatste 3 maanden van 2013 zijn gemaakt is de isoleerkap van de pluskabel voor de alternator en startmotor mogelijk slecht aangebracht, wat kortsluiting kan veroorzaken.
Maserati Nederland is ‘as we speak‘ aan het checken hoeveel QP’s er in Nederland betroffen zijn.
gtwillem zegt
Wordt dus gewoon even bij de dealer gefikst, bij voorkeur tijdens een beurtje.
Persoonlijk verbaasd het mij niet heel erg dat ook bij dure auto’s voorkomt. Dit soort auto’s zijn behoorlijk complex en er worden er relatief weinig van gebouwd.
csx3000 zegt
@gtwillem: Je lijkt wel een autoverkoper.
Voor de hoofdprijs mag je toch verwachten dat er niets kapot gaat.
gtwillem zegt
@csx3000: er zijn maar weinig auto’s die in kleine aantallen gebouwd worden waar niets mis mee is. Is gewoon zo, helaas. En de dure auto’s die dan weer wel storingsvrij zijn (LS, NSX) werden minder goed verkocht…
Als betrouwbaarheid je ding is: ga naar de Honda dealer.
csx3000 zegt
@gtwillem: 27.640 stuks dat vind ik best wel veel.
Maar ja dat is jouw opinie, ik vind het belachelijk dat een dure auto ook snel kapot gaat.
Dat geneuzel over kleine aantallen vind ik geen excuus.
Ik koop meestal iets wat duurder is voor de kwaliteit.
JanJansen zegt
@csx3000: als je alleen naar prijs/kwaliteit kijkt kan je beter een Ford Fiësta kopen. Bij dit soort auto’s zijn er wel andere criteria die belangrijker zijn.
csx3000 zegt
@JanJansen: oneens
lincoln zegt
@csx3000:
LOL .. Ga je nu een handtasje beschuldigen voor het handtasje zijn ??
lambo4all zegt
@csx3000: dat kan je allemaal wel vinden, maar erg doordacht en rationeel is het niet. Dure auto’s worden inderdaad in kleinere oplages gebouwd, dus komen kleine probleempjes minder snel naarboven. Verder zijn dure auto’s juíst degene met complexe nieuwe techniek, waar dan is veel gevallen ook nog is veel van gevraagd wordt in de vorm van snelheid. Je hebt duidelijk ook moeite met de betekenis van het woord “stuk”. Veruit de meeste recalls (en al helemaal deze van maserati
lambo4all zegt
@lambo4all: zijn voor problemen die misschien zich ooit voor kunnen doen. Dat is iets anders dan iets verkopen dat al stuk is.
lincoln zegt
@csx3000:
OK .. Accukabels zijn idd niet echt heel complex ..
Maar de Bentley en maserati dealers zien nu eenmaal hun klanten na 3 jaar graag weer even terug in de showroom ..
csx3000 zegt
Ach misschien worden ze terug gehaald met een smoesje.
Kunnen ze gelijk de smoemel software aanpassen.
Tonnie zegt
In Nederland zullen die QP’s op 1 hand te tellen zijn.
Tonnie zegt
@Thijsj: van de huidige vind ik dat niet zo erg, maar het vorige model is echt prachtig.
lincoln zegt
Kortsluiting zal het “gevaar” niet zijn ..
Eerder slechte aarding in die veelste plastic hokken ..
Dutchdriftking zegt
Ach ja, kan de beste overkomen.
clarkson zegt
@dutchdriftking: precies. Het is juist netjes van ze. Zoiets kleins hadden ze niet eens naar buiten hoeven brengen vind ik.
maseratizzzzzzzz zegt
Roep de maserati maar weer terug en haal de turbo’s eraf en maak hem net zo mooi als het 2009 model
mattr zegt
Een alternator heet in simpel Nederlands een dynamo
stephanotis zegt
@mattr: Dynamo is Engels (en Frans) voor gelijkstroomgenerator, alternator Engels voor wisselstroomgenerator.
alfaitak zegt
Die VAG fabrikanten sjoemelen ook maar wat aan he.
dirkiii zegt
Moet ik binnenkort dus 2 keer naar de dealer pff.
tofas zegt
@dirkiii: hoezo moet je 2 sleutelhangers hebben dan
jorden zegt
Vroegah hoorde dit soort dingen bij de aandacht puntjes van een auto wahaha