Deze Lamborghini Countach is een rare occasion

Auteur: , 63 Reacties

Het is onderhuids geen Fiero of iets dergelijks, daar doel ik niet op.

Waarop dan wel? Op het uiterlijk natuurlijk. Maar nu eerst een moppie achtergrondinfo, voor aanvullingen kunt u ongetwijfeld bij één of meer trouwe doch niet nader te noemen reaguurder(s) terecht.

Countach spreken we niet uit als Kauwntag, maar als Koentatsj. Wat dat betekent? Wel, in een bepaald Italiaans dialect betekent het zoveel als ‘godsakke nog aan toe wat een beest’. Dat was zo’n beetje de reactie van de personen die oog in oog stonden met het eerste studiemodel.

Koentatsj!

Verder had deze opvolger van de Miura geen dwars geplaatste middenmotor achter de cockpit liggen, maar werd de krachtbron in lengterichting geplaatst. De Countach werd van 1974 tot en met 1990 gebouwd, waarna de Diablo het stokje overnam. De laatste incarnatie was de hier uitgelichte 25th Anniversary Countach, waarvan 658 stuks zijn gebouwd.

Nog afgezien van die vreselijke US-bumpers is het gewoon een beetje jammer dat er van de prachtige vormen van de originele Countach weinig is overgebleven. De witte lak geeft dan wel weer het Jordan Belfort-gevoel (Wolf of Wall Street) en da’s ook wat waard. Voor een kleine 400.000 USD is deze rappe jongen met 455 pk en ruim 12.000 km op de teller van jou.

Wel een Countach 25th Anniversary, maar liever een EU-spec? Ga lekker shoppen in eigen land. Hier bijvoorbeeld. Of daar.



63 reacties

Deja vu
Pssst @gtwillem: Ze bedoelen jou!*
@henkhupelschoten: Ben niet echt een Lamborghini man, helaas…

Paar dingen die ik nog wel weet:

1. Het was altijd het doel om de Countach bizar hoge topsnelheid te geven. De vijfbak kent enorm lange overbrengingen. Echter, het doel van 200mph werd helaas nooit gehaald, die eer ging naar de Diablo.
2. De Anniversary is de meest comfortabele Countach. Vering en demping zijn een stukje zachter. Ook de koppeling zou je met een been kunnen bedienen (daarvoor onmogelijk ;-)).
3. Die spoiler… Komt van de film Cannonball Run. De regisseur vond hem mooier mét grote vleugel. Countach klanten wilde ook zo’n spoiler, en naarmate de vraag steeg, is Lamborghini ze gewoon gaan leveren. Echter: het voegt niets toe. Integendeel, het verstoord de balans op hoge snelheden.
4. Het was in eerste instantie het plan om de V12 van de Countach Anniversary te voorzien van twee turbo’s. Echter, betrouwbaarheid, koeling en ontwikkelingskosten waren te grote uitdagingen.
5. Sterker nog: eigenlijk zou de Anniversary er nooit zijn gekomen: het was de bedoeling dat de Diablo al klaar zou zijn, dit duurde nog even. Zoals ze bij TopGear zeiden: Lamborghini neemt hun tijd met hun ‘flagship battlecruisers’.
6. De banden zijn een crime om aan te komen. Niet echt een maatje die je haalt bij de lokale bandenboor: 345 breed en 15″ diameter. Daarom bouwt Pirelli speciaal voor de eigenaren eens in de zoveel tijd wat banden, doen ze ook voor LM002 eigenaren. Setje rubber blijft wel prijzig.
7. De Anniversary was gebouwd met met name de Amerikaanse markt in gedachte: de stoelen zijn een stuk breder dan de gewone. Volgens mij hadden ze ook elektrische stoelbediening, elektrische ramen en zelfs airconditioning.
8. Ondanks dat de Anniversary een uitzwaaimodel was, was het wel de meest populaire Countach ooit gebouwd.
9. De bodykit is door niemand minder ontworpen dan: Horacia Pagani…
10. Diezelfde Pagani hielp ook mij aan de opvolger van de Diablo. Echter werd zijn creatie als ‘te extreem’ geschouwd en ging Lamborghini voor een doorontwikkeling van de Diablo. Pagani ging op eigen voet verder, op aanraden van goede vriend Juan Manuel Fangio werd er gekozen voor Mercedes-Benz motoren voor de Pagani Fangio. Toen Fangio overleed, en Horacio geen dramatisch statement wilde plaatsen, werd de naam veranderd in Zonda (wind het Andes gebergte). Later kwam dus wel de Zonda F (met de F van..)
11. Deze comment was bedoeld voor de Countach, en toch zit ik weer over Pagani’s te l*llen…
@gtwillem: Jij weet echt helemaal niks he ;)
@henkhupelschoten: Mooi hey die internet weetjes ;)
@bofkont: je leert nog eens iets! helemaal mooi!
@bofkont: ondanks dat ik de AB App misbruik als Regilio Tuur zijn vrouwen, ben ik nog redelijk old school. De weetjes heb ik meestal vanuit het katern ‘Birth of an Icon’ van Evo Magazine. Staat prachtig gedetailleerd hoe een bijzondere auto tot stand kwam.

Harry Metcalfe (oprichter van het magazine) heeft zelf een Countach en in zijn vele artikelen kwamen de leuke feiten naar boven. De online aanrader: Harry’s Garage.
@gtwillem: Harry ’s garage kijk ik geregeld op YouTube 👍
Mijn weetjes haal ik voornamelijk van het internet.
via iPhone app
@bofkont: nadeel van internet: iedereen knalt er zo maar klakkeloos dingen neer. Er staat heel veel onzin, of slechts deels gefundeerde stellingen. Op zich niet erg, maar voor ‘harde’ feiten grijp ik liever naar de boeken, naslagwerken en magazines die ik thuis heb liggen.

Tijdschriften als ‘Sport Auto’, ‘Auto, Motor und Sport’, ‘Car Magazine’, ‘Motor Trend’, ‘Evo Magazine’ en ‘AutoBild’ zijn over het algemeen bijzonder goed geïnformeerd.

Met AutoVisie ben ik afgehaakt:ze schrijven daar tegenwoordig alsof het een soort (goedkope) pseudo-erotische novelle is in plaats van een tijdschrift. Programma doet ook pijn aan mijn ogen.
@gtwillem: Absoluut eens, die magazines die je aanhaalt zijn stuk voor stuk kwalitatief erg hoogststaand, ze hebben een bepaalde reputatie , dus er is wel grondig research gedaan.

Alles van het internet neem ik absoluut ook niet voor waarheid aan, wil het wel vanuit meerdere bronnen bevestigd zien als ik echt iets zeker wil weten.
Maar het blijft een prachtig medium.
@gtwillem: Autovisie is nog gewoon het oude Autovisie hoor. Ze hebben nog altijd die vreemde fascinatie met het uitschakelen van het ESP. Nu weer dat het bij een BMW 2 active gran tourer niet helemaal uit kan.
@gtwillem: Waar of niet waar? De US-spec “engine with Bosch fuel injection” (advertentie) had i.t.t. de EU-spec motor met Weber carburateurs geen 455 maar slechts 420 Amerikaanse SAE-paarden (dus ‘we’ worden hier opgelicht ;) )
@stephanotis: goeie! Ik weet het exacte getal eigenlijk niet. Ik weet wel dat in de overgang van carburateurs naar injectie er wat drops zijn geweest in vermogen van een paar procent. Maar als je 455pk hebt, dan is een paar procent zo 25 paardjes. Zou het eens moeten opzoeken!
@gtwillem: heerlijk om te lezen en weer wat geleerd!
@gtwillem: vermakelijk stuk willem.
@gtwillem: De banden zijn toch altijd Michelin, vanwege de afwijkende velgmaat van de zgn. TRX-velgen die speciaal voor de Countach ook door Bibendum en de zijnen zijn geproduceerd?
@pallas: de velgen zijn van OZ, meende ik. De banden waren dach ik P7’s. Zou het even moeten opzoeken.
@gtwillem: Laat maar, ik haal een aantal dingen door elkaar… had nooit het Orakel in twijfel mogen trekken.
@gtwillem: paar dingen die ik nog wel weet….
@gtwillem: een ander feitje wat veel mensen niet weten is dat de cabine van de Countach al vrij snel iets verhoogd is, waardoor de voorruit in een iets andere hoek staat tot de neus. Het valt niet direct op maar is IMO een van de redenen dat de LP400 zo slank oogt.

Ik heb er *kuch* onlangs overigens zelf een stukje over geschreven http://www.autogespot.nl/twee-lamborghini-countaches-op-bedevaart-naar-reims *kuch* als ik dat hier mag melden.
@jaapiyo: goed stuk, kerel! Leuk om te lezen. Ik wist wel dat ze de ruit iets stijlen moesten zetten zodat er ook daadwerkelijk mensen in konden. Maar ik dacht altijd dat dat ten opzichte van het prototype was (inderdaad gebaseerd op de Alfa Romeo Carabo ;-)).
@gtwillem:

De twee twin turbo prototypes heetten LP Turbo S en leverden 750 pk en 876 nm.
Als deze in productie waren gegaan waren ze de Diabli voor geweest. De topsnelheid was 333 km/u.
0-100 nam 3.7 seconden in beslaf, ondanks het extra gewicht van de benodigde titanium ballen.
@gtwillem: kun jij asjeblieft hier een artikel over schrijven?
via iPhone app
@larsyboy1997: waarover?
http://www.carcave.be/portfolio/lamborghini-countach-5000-quattrovalvole

Liever deze
@chabar: helemaal mee eens! is zoveel mooier dan zo’n (US spec) ding met veels te veel plakplastic. In de basis een hele gave auto dus!
Wat blijft het toch een plaatje! Maar mijn voorkeur gaat uit naar een rode 5000 met taartschep. Of een van de allereerste zonder opsmuk. Uit die twee kan ik nog niet kiezen.
Mocht de link niet openen dan even op fb van car cave kijken
Verschrikkelijk zeg ..
10 minuten werkt om die “bumpers” eraf te halen ..

Buiten dat het een nogal heel ingewikkelde klus moet zijn voor volk die dit verschrikkelijk vinden ..
Bij Copley Motor Cars weten ze wel altijd beslag te leggen op pareltjes. Laatst kwamen ook al een Ferrari 575M en 360 CS met allebei nog geen 100km op de teller voorbij hier op Autoblog. En als ik nu even door hun aanbod kijk zie ik bijvoorbeeld ook een Ferrari 166 Inter Vignale Coupé en een BMW Isetta cabriolet staan.
Die amerikanen met hun idiote bumpers. Hij is nogsteeds prachtig hoor. Maar zonder die huge bumperkit is hij gewoon veel mooier. Ik ben nogsteeds verlieft op deze auto. Het is volgens mij de laatste auto waar ze echt los zijn gegaan op het design. Zonder naar andere te kijken. Of naar de wens van de klant te luisteren. Je heb natuurlijk wel wat speciale uitvoeringen gehad en studie modellen die lekker over the top zijn. Maar nooit als productiemodel.
@clarkson:

Complete onzin ..
Deze auto is 100% ontworpen om geld te genereren ..
@lincoln: Maar jij kende Ferruccio Lamborghini dan ook persoonlijk, jij was vroeger zijn mattie.
Via de bron weet je alles beter,
@csx3000:

LOL .. 16 jaar in productie en er gaat bij jou geen lampje branden ..
@lincoln: Jij moet toch veel LOL in je leven hebben,,,,, ik wordt bijna jaloers.
@csx3000: ik ben alleszins niet jaloers op iemand die zelfs de eerste persoon van de onvoltooid tegenwoordige tijd van “worden” niet foutloos kan neerpennen. En ik zal het ook nooit worden.
@poeperman: Ah je hapt op de DT, gelukkig.
@lincoln: wat vind je van deze kitcar by the way? Ik vind hem wel wat hebben
@csx3000: @lincoln heeft gelijk: de Countach Anniversary was er feitelijk gezien alleen nog om de Countach nog eenmaal onder de aandacht te brengen en te zorgen voor extra geld in het laatje, om de Diablo eindelijk af te maken ;-).
@gtwillem: Moeizaam gedoe.

Clarkson reageert niet op deze Countach Anniversary, hij heeft het over de Countach in het algemeen.

En ik geloof dat Lincoln dat ook bedoelt.

Maar mensen uit Leiden zijn altijd moeilijk te begrijpen.
@lincoln: Natuurlijk maak je een product om geld te verdienen. Ik bedoel meer dat ze geen enkele moeite hebben gedaan om hem praktisch te maken. En alleen puur op design hebben gelet.
@clarkson: die roosters als luchtinlaten die alleen op de 25th ann. te vinden waren was een directe copy van de toen net uitgekomen testarossa. Dramatisch slechte (lees identiteitscrisis) facelift wat mij betreft. Maar nog niet half zo treurig als de identiteitscrisis waar ze heden ten dage in zitten.
US-spec sucks!!! Maar blijft toch een beest van een auto. Rijd niet lekker ziet er niet subliem uit maar toch een icoon, die je bij elke rit probeert te vermoorden :)

Zal nooit vergeten eerste keer dat ik deze op de boulevard in Scheveningen zag met de bestuurder op de dorpel en deur open.
Maar zo

http://www.rmsothebys.com/mo15/monterey/lots/1976-lamborghini-countach-lp-400-periscopio/1073509

blijft ie het mooist…..
@alfaman: Helemaal mee eens
@alfaman: neh, een lamborghini heeft altijd even tijd nodig. De leukste versies komen altijd als laatst, met zoveel mogelijk tupperware erop. Tenminste dat vind ik.
@alfaman: je was mij voor, wat een schoonheid!
@alfaman: over de kleur kun je discussiëren (overspuiten kan altijd nog), verder is dit toch echt de mooiste. Neem alleen die velgen al…..
Zijn er zelfs 2 te koop in Nederland;
http://www.louwmanexclusive.com/nl/cars/lamborghini-countach-25th-anniversary-10-000km-full-history/ en http://www.carlink.nl/stocklist/all/lamborghini/
Fraai spul..en nog steeds indrukwekkend, ook 25 tot 40 jaar na dato!
@Ard: De prijs ook! :D
Zo lelijk deze uitvoering, die achterlichten echt zonde,

Harry heeft de mooiste: https://www.youtube.com/watch?v=qZuZBZyV6Eg
@autoblog Countach betekend het einde aanraken voor je er bent
Het onaantastbare aanraken kan in deze auto
Italiaanse collega is zo lief geweest het eea uit te leggen
Het laat zich niet een op een vertalen
Zoals een lamborghini hoort te zijn: met een hoop spoilers en luchthappers en andere ‘snelmaakplastic’. Die us spec bumpers zullen vast niet het grootste probleem zijn. Mijn spaarboekje meer.
“Wel een Countach 25th Anniversary, maar liever een EU-spec? Er staat er één te koop in Nederland, zoekt u zelf even.”

*Kuch* Louwman *kuch*

Mag je niet meer linken naar Autoscout, @mauritsh? ;)
@e1000bmw523i: dat was best opvallend hè. Het was ook het eerste wat in mij op kwam.
Stuur even PM, de baas leest mee ;)
Nee hoor, correcte linkjes staan er nu bij. Thanks!
Als je niet weet dat dit een echte Lambo is zal je dit zien als een kitcar, een slecht exemplaar. Omdat ie echt is is ie mooi ?!
@FieRo: 100% eens.
Haarfohn erop en het plastic valt er af…Blijft het mooie over.
mijn inziens de lelijkste versie uit de countach reeks, te hoog halfords plastci rotzooi gehalte. Weet nog dat ik als kind bij een garage in Wassenaar kwam CC Classics NV (bestaat nu niet meer) en er een Nederlandse eigenaar twee Lamborghini’s in onderhoud had, een prachtige kanariegele Miura (droomauto) en een metallic blauwe Countach LP500, de oer countachzonder tierelantijntjes, zo puur in zijn design, prachtige auto’s waren dat…
@maarten020: excuus, het was een lp400 periscope, exact dezelfde als de lambo in onderstaande link http://www.rmsothebys.com/mo15/monterey/lots/1976-lamborghini-countach-lp-400-periscopio/1073509
Het is misschien een wonder dat het me überhaupt opviel met deze ultieme Tony Montana-Countach als middelpunt, maar wat voor auto is degene rechtsboven op foto 3?
@SJ: lijkt mij een classic ferrari uit de 60er jaren (250 serie?) met special koetswerk (vignale?)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).