• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bentley ontwikkelt W12 door

Auteur: sir_smokalot, gepost 16 februari 2012 om 16:58 – 30 Reacties

Bentleys 6.0 liter W12


Lang leve de rest van de wereld. Als de wereld niet groter was dan Europa, dan geloof ik stellig dat de twaalfcilinder ten dode opgeschreven zou zijn. In met name Aziatische markten kan je het je als luxemerk echter niet permitteren om geen V12/W12 te leveren, en mede daarom kiest Bentley (en dus de VW-groep) er voor de W12 door te ontwikkelen.

Bovenstaande zal niet als een grote verrassing komen: van de aanstaande Bentley-SUV was al bekend dat er sowieso een variant met 12 cilinders onder de kap zou komen. De vraag was echter in wat voor vorm.

Ik weet niet genoeg van de architectuur van Bentley onder de motorkap, maar het zou best wel eens kunnen dat dit dusdanig is georganiseerd dat het het makkelijkst is om er een motor met ‘slechts’ 4 cilinders achter elkaar te herbergen (bij Audi’s Q7 past zoals we weten sowieso een V12, en in de VW Touareg kon je ook een V10 kwijt). De huidige modellen hebben of een V8, of een W12, wat in het laatste geval een mooie manier is om het motorblok redelijk compact te houden.

Tegenover Whatcar heeft Bentleys technisch directeur Ralf Frech nu een nieuwe generatie W12’s aangekondigd. Deze zouden met de nodige verbeteringen ‘standaard’ de 600 pk kunnen halen. Dat lijkt me ook, want de GT Speed heeft er al 610.

Daarnaast zou een 8-bak de huidige automatische 6-bak moeten vervangen, en wordt er zelfs een hybride-Bentley overwogen. Dit zou in ieder geval betrekking hebben op de Mulsanne en de aankomende SUV.

Ook interessant!

  • Reguliere Bentley modellen niet meer met W12
  • De Bentley Continental GT Speed is terug
  • Dit is de eerste Bentley Bacalar W12 voor een klant
  • Volgende Bentley Mulliner
    Volgende Bentley Mulliner wordt laatste met W12

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, w12

Vorig bericht: « Grootste BMW showroom staat in Abu Dhabi
Volgend bericht: Teast Peugeot hier een stukje 208 GTI? »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    16 februari 2012 om 17:00

    hail bentley!

    Login om te reageren
  2. MAB zegt

    16 februari 2012 om 17:01

    als ik ooit zoveel geld bij elkaar heb he.. wordt mijn eerste auto een dikke bentley!

    Login om te reageren
  3. HZW zegt

    16 februari 2012 om 17:03

    Nog steeds jammer dat er geen W12 in de korte A8 te krijgen is.

    Login om te reageren
    • priusredbenzine zegt

      16 februari 2012 om 17:04

      @HZW: een verlengde is ook geen straf?

      Login om te reageren
    • bertvandessel zegt

      16 februari 2012 om 17:07

      @HZW: Je bedoelt zeker de minder lange a8

      Login om te reageren
      • love4sportcars zegt

        16 februari 2012 om 17:09

        @bertvandessel: haha 1

        Login om te reageren
    • The360box zegt

      16 februari 2012 om 21:17

      @HZW: A4?

      Login om te reageren
  4. spylegion zegt

    16 februari 2012 om 17:08

    VW WUP!

    Login om te reageren
  5. TSI-tje zegt

    16 februari 2012 om 17:09

    Ach ik mag het met 4 pitjes minder doen, maar geniet nog elke dag van iedere meter gereden met mijn W8-je… :P
    Goede bezig, niks down-sizen!! Gewoon een dikke 12 doorontwikkelen.

    Login om te reageren
    • Silverarrow zegt

      16 februari 2012 om 17:27

      @TSI-tje: Je TSI “W8” bedoel je?

      Login om te reageren
      • TSI-tje zegt

        16 februari 2012 om 22:33

        @Silverarrow: Nee, Ik rij dagelijks met mijn 1.8TSI “lease-bakkie” maar probeer ook iedere dag mijn ‘hobby’ 2001 Passat 3BG Sedan 4.0 W8 4Motion even uit te laten… altijd, gegarandeerd goed voor een dikke glimlach.

        Login om te reageren
        • Silverarrow zegt

          17 februari 2012 om 08:44

          @TSI-tje: Dat zijn de betere wagens, 275 pk in een auto die er uit ziet als een gewone passat (afgezien van de uitlaten). Nice!

          Login om te reageren
          • TSI-tje zegt

            17 februari 2012 om 09:47

            @Silverarrow: Bedankt. En zoals ik al stelde in het commentaar bij 360box. Het zijn géén racemotoren, maar het is wel genieten als je op het gas gaat. Een auto die eruit ziet als ’13 in een dozijn’ maar klinkt zoals een 8 cilinder ‘hoort’ te klinken. Ik vind dat wel charme hebben.

            Login om te reageren
  6. Silverarrow zegt

    16 februari 2012 om 17:25

    De Touareg is ook met W12 geleverd, dus de Bentley SUV zal, met het oog op kostenbesparing, waarschijnlijk met hetzelfde blok geleverd worden als de Continental GT.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      16 februari 2012 om 20:11

      @Silverarrow: Inderdaad er was al een Touareq W12. Dus dat gaat wel passen. Toch mooi dat niet alles kleiner hoeft.

      Login om te reageren
  7. laurensl zegt

    16 februari 2012 om 17:33

    Nu dacht ik dat Bentley een deur gemaakt heeft in de vorm van een W12. :/

    Lezen is een kunst zeker.

    Login om te reageren
    • wobwobgaserop zegt

      16 februari 2012 om 19:52

      @laurensl: haha yep, zwaar Star Trek! Helemaal in thema dus :)

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      16 februari 2012 om 21:44

      @laurensl: Zou een coole garagepoort zijn…

      Login om te reageren
  8. ytrewq zegt

    16 februari 2012 om 17:36

    Bentley gaat hun amerikaanse motor verder pimpen…

    Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    16 februari 2012 om 19:54

    Zal wel weer 3 vw golf GTI blokjes aan elkaar gelast.

    Login om te reageren
  10. ytrewq zegt

    16 februari 2012 om 20:41

    @ytrewq
    nee de 6,75l v8 was Amerikaans, dit zijn 2 vr6’jes

    Login om te reageren
  11. BRT zegt

    16 februari 2012 om 20:49

    Als ze nou 2 van die 3.0 tfsi motoren naast elkaar leggen :) Dan is die hele doorontwikkeling niet meer nodig :p En dan gooien ze gewoon zo’n cilinderuitschakelingsprogramma erbij op om het nog een beetje zuinig in de cijfers te houden.

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    16 februari 2012 om 21:19

    Ben niet zo’n fan van een W motor, je moet er retedikke turbo’s op zetten om er een beetje vermogen uit te trekken, zal wel te maken hebben met de krukas. Het is dat die Bentleys toevallig niet lelijk zijn.

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      16 februari 2012 om 22:43

      @The360box: De 500 pk die Audi uit de atmosferische haalt momenteel vind ik toch niet onaardig. En de Bentley heeft sowieso een biturbo-versie.

      Login om te reageren
  13. TSI-tje zegt

    16 februari 2012 om 22:41

    @Box: Hoe bedoel je? Aan het vermogen niets te kort. Het zijn geen race-motoren, dat is zeker. Maar het zijn wel de blokken met de meest compacte inbouwmaten op de markt. En dat komt weer ten goede aan de binnenruimte. Niet onbelangrijk voor luxe limo’s en coupé’s zoals deze Bentleys. 450Pk uit de W12 van de Audi A8 (zonder turbo’s) is weinig in jouw beleving ? Verklaar je nader…

    Login om te reageren
  14. janklaassen zegt

    16 februari 2012 om 22:46

    Haha waar praten we over man? V12’s in Audi’s, V10’en in VW’s (destijds), W12 blijft de volgende 10 jaar nog wel bestaan.. Geweldig :)

    Login om te reageren
  15. espanjool zegt

    16 februari 2012 om 23:33

    Ik was laatst nog bij Bentley op (werk)bezoek en toen werd me verteld dat ze bezig zijn om een 6 Cilinder in de Continental modellen te stoppen!! Dit juist voor de Chinese markt! Dit strookt niet helemaal met “In met name Aziatische markten kan je het je als luxemerk echter niet permitteren om geen V12/W12 te leveren”.
    Ze gaven als reden op dat juist in China een heel streng CO2-beleid gevoerd wordt.

    Login om te reageren
  16. espanjool zegt

    16 februari 2012 om 23:34

    Oh ja, ze vertelden me ook nog dat ze dit in Europa niet aan de grote klok gingen hangen… (’t zou je maar gebeuren dat ze op AB gingen Bentley-bashen haha

    Login om te reageren
    • Tommy2 zegt

      17 februari 2012 om 00:24

      @espanjool:

      Login om te reageren
  17. Tonnie zegt

    17 februari 2012 om 18:16

    Netjes, dikke motor, benzine verbranden, milieuvervuilen tot de max :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North