• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Benzine fittie! Steek die E10 maar in je…

Auteur: Alwood, gepost 8 april 2011 om 20:10 – 83 Reacties

Alleen maar Premium in de G55

De benzine raakt op, we moeten zuiniger zijn en vooral: aanlengen. Tegenwoordig zit er gewoon biobrandstof (ethanol) door je Euro 95 en daar is lang niet iedereen blij mee. Autoracend Duitsland heeft er nog iets meer dan gemiddeld problemen mee, wat op zijn beurt olieboer Aral weer op de knietjes heeft gedwongen. Rij je wat ouder, of wat langer door met de auto dan kan je deze zomer wel veilig Euro 95 tanken bij de blauwe stations.

Een en ander komt voort uit een (politieke) behoefte het verbruik van fossiele brandstoffen terug te schroeven. In E10 zit daarom 10% zelf gebrouwen ethanol (alcohol). Voor dit jaar dienen olieboeren voor 6,25% bij te mengen. Standaard zit in een litertje ongelood al 5% ethanol.

Nu komt er vanuit de ‘autokliek’ nog al wat protest tegen het mengsel E10. Sommige oudere auto’s (vooral pre-1995) kunnen zelfs niet tegen E10. Mogelijke problemen zijn het wegvreten van keerringen en rubbers in de brandstofpomp en het beschadigen van (rubberen) brandstofleidingen. Zet dat even door dan sta je gewoon stil met je roestige oude brik. In Frankrijk al wat langer, daar is vrijwel alleen E10 te krijgen, in Duitsland leek dit vanaf dit jaar ook het geval. Niet dus, de nodige protesten en andere negatieve aandacht hebben ertoe geleidt dat de Duitsers ook weer ‘ouderwetse’ euro 95 kunnen tanken. Naar het zuiden, veilig en snel, via Duitsland kom je er wel.

Helemaal terecht schijnt de kritiek niet te zijn. Veel auto’s kunnen de biobrandstof wel handelen. Toch zijn autofabrikanten, consumenten en ondergetekende moeilijk enthousiast te krijgen voor E10. Voordelen zijn er alleen op papier voor het milieu, (lange termijn) nadelen voor jou niet-lease auto hangen dreigend als een donderwolkje boven de E10 tankstations. (bron: autozeitung.de)

Ook interessant!

  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
    Noorwegen haat benzine- en dieselauto nu echt
  • Record: een liter benzine was nog nooit zo duur
  • handeltje goedkope benzine
    Politie waardeert handeltje in goedkope benzine niet

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, biobrandstof, e10, milieu, Techniek

Vorig bericht: « Zeldzaamheid: Porsche 993 GT2
Volgend bericht: Italianen krijgen wel sappige designer-Volvo C30 »

Lees Interacties

Reacties

  1. zdev zegt

    8 april 2011 om 20:16

    Het zijn niet alleen oude brikjes. Ook voor moderne Maserati’s wordt geadviseerd nooit E10 te tanken.

    Login om te reageren
    • Alwood zegt

      8 april 2011 om 20:29

      @zdev: puur uit interesse: zijn moderne Maserati’s wel blij met 95? Of wordt daar ook weer een hoger octaan aangeraden?

      Login om te reageren
      • zdev zegt

        11 april 2011 om 21:53

        @Alwood: gewone 95 werd mij geadviseerd!

        Login om te reageren
  2. bmwm20b20 zegt

    8 april 2011 om 20:17

    Heel leuk allemaal maar de olie raakt gewoon op. De keus is: wat doen we met wat we nog hebben?

    Login om te reageren
    • Stef_4 zegt

      8 april 2011 om 20:22

      @bmwm20b20:

      Ondertussen even die hybrides uitontwikkelen, en als we zo ver zijn stappen we over op de elektrische auto’s

      het is nu eenmaal niet anders

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        8 april 2011 om 20:31

        @Stef_4: Het niet alleen de aardolie die op raakt maar ook gas en wat doen we daar mee? Overgaan op schone energie is de enigste keus die we hebben op den duur. Tegen de tijd dat alles op is gaan de elektro auto´s harder als we nu kunnen voorstellen :)

        Login om te reageren
    • bassie zegt

      8 april 2011 om 21:11

      @bmwm20b20: de olie raakt op, haha, wie trapt daar nog in, zoek de nationale reserves van de alleen de V.S. eens op, genoeg voor 1000 jaar!
      Oke, het gaat dan wel $200 per vat kosten, maar er is genoeg!

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        9 april 2011 om 14:20

        @bassie:
        Flauwekul, het is hooguit voor een maand of wat. Weet je hoeveel olie nodig is voor de komende 100 jaar? Waar sla je dat überhaupt op? Dus als je ons wil overtuigen, zoek dan de getallen maar.

        Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 13:02

        @bassie: Jongen jij bent nog aan het slapen! Weet jij eigenlijk wel waar Amerika voor staat XD

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        13 april 2011 om 21:15

        @bassie: 200 USD? Dat halen we dit decennium nog. Met gemak.

        Idd, de olie zal nooit opraken. Altijd zal er nog wel ergens een paar miljoen vaten te vinden zijn, maar het zal dan wel één miljoen per vat kosten. En dus blijft het daar mooi zitten. Voor nog duizend jaar. En meer.

        De werkelijke vraag is: hoeveel betaalbare olie is er nog? Het is die olie die interessant is, en die ferm aan het slinken is. Waardoor elektrisch interessant wordt…

        Login om te reageren
  3. bpc zegt

    8 april 2011 om 20:37

    het probleem ligt niet bij de brandstof maar bij de fabrikanten als ze standaard de juiste rubbers gebruiken kan de auto tegen bijde ,oke de oudere auto’s zullen moeten worden aangepast , maar verbied gewone 95 tussen dit en 5 à 10 jaar
    of rijden we liever allen met dit sportief geluidje
    http://www.youtube.com/watch?v=7pabsgabzQU

    Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      8 april 2011 om 20:43

      @bpc: Dat gaat toch echt gebeuren of je dat nou wil of niet ;). Tot die tijd zoveel mogelijk genieten van de verbrandingsmotor.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        8 april 2011 om 21:01

        @bmwm20b20: keep on dreaming mate , men spreekt al jaren van de electrische auto (zelf in de jaren 70? was er al spraken van )
        nu met die fameuze kernramp in fukoshima (of hoe je het ook schrijven mag ) willen we met zn alle van de kernenergie af (wat ook staat te gebreuren ) maar ongeveer 40% van onze electriciteit komt voor van kernenergie.
        als al deze bronnen van energie verdwijnen gaat de electriciteit fors duurder worden en gaat het maatschappelijk minder aanvaard worden om zomaar elec. te vergooien.
        een soort electriciteitscrisis dus op dat moment gaan ze het hele idee van ev’s ook laten varen
        komt ng bij dat ev’s NOG veel duurder en slechter voor het milieu gaan uitvallen dan we denken
        op 10 jaar zijn de batterijen aan vervanging toe ,
        dus of worden de batterijen vervangen (wat heel duur en heel slecht voor het milieu zla zijn )
        of word de auto vervangen (wat ng slechter zal zij dan optie 1
        en zal zeker en vast een alternatief komen , maar het idee zal volgens mij gebasseerd zijn op de ordinaire verbrandingsmotor maar met iets anders dan benzine om te tanken

        Login om te reageren
        • jelmer zegt

          9 april 2011 om 14:27

          @bpc: Je getallen kloppen niet. Aandeel kernenergie in Nederland is ongeveer 9%, waarvan meer dan de helft geïmporteerd wordt. Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kernenergie/kernenergie-in-nederland/kernenergie-in-het-buitenland
          We hebben nog genoeg kolen.
          Batterijen zijn betrouwbaar genoeg, in de praktijk blijkt dat ook. Bijvoorbeeld omdat de Prius, inderdaad (lang) niet volledig elektrisch, al meer dan tien jaar rond rijdt.

          Login om te reageren
          • bpc zegt

            9 april 2011 om 22:37

            @jelmer: ik had het over belgië ik vergeet al eens dat dit een site uit nl is en hier is het aandeel zelf 55%
            http://www.nuclearforum.be/nl/themas/bevoorrading/belgie-is-een-atoompionier

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              13 april 2011 om 21:20

              @bpc: Ze kunnen het toch mooi zeggen, de lobbyisten van Nucleair Forum. Een ‘AtoomPionier’… Joepie :?

              Login om te reageren
        • bmwm20b20 zegt

          12 april 2011 om 12:22

          @bpc: Ja lieve sgat ik begrijp je maar misschien lok ik maar een reactie uit ofzo om daar iets aan te gaan doen? Kzal wel gek zijn ofzo? XD

          Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    8 april 2011 om 20:41

    Ik sluit me aan bij de briljante one liner van Jay Leno: ‘Laat iedereen maar lekker electrisch gaan rijden, dan blijft er meer benzine over voor mijn sportauto’s…’

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      9 april 2011 om 01:43

      @Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad. En of dat laatste restje benzine nou 100 dollar de liter kost, dat zal hem boeien met zo een bankrekening. ;)

      OT: Ik ben het met BPC eens. Volgens mij gaat de brandstofmotor gewoon blijven. Hij tankt dan alleen geen benzine of diesel meer maar alternatieve brandstoffen. Millieutechnisch is LPG nog steeds een zeer goed alternatief. En de olie is nog lang niet op. HOAX! Wat Bassie zegt.. 1000 jaar lijkt mij overdreven, maar er is nog voor minstens (let op het woord minstens.. ze boren nog ieder jaar nieuwe velden aan..) 100 jaar genoeg olie.

      Login om te reageren
      • jelmer zegt

        9 april 2011 om 14:28

        @Freewarefreak: Hoe kom je er toch bij dat er genoeg olie is? Bronnen?

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          12 april 2011 om 15:43

          @jelmer: Och joh, er zijn zoveel bronnen. Daar kun jij zelf toch ook wel op Googlen. “the truth about oil”.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            13 april 2011 om 21:26

            @Freewarefreak: Alles die zichzelf “the truth about …” noemt is gemaakt door lobbyisten of activisten, die alleen de waarheden spuien die hun mening ondersteunen.

            En noem me een linkse rakker, maar eigenlijk hecht ik dan toch net iets meer waarde aan wat activisten zeggen, dan aan wat lobbyisten zeggen. De eerste doen het uit overtuiging, de laatste voor de winst van zichzelf en hun baas…

            Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:26

        @Freewarefreak: Whaha volgens mij begrijp jij bpc niet helemaal XD lees het nog ff een keertje waar hij voor staat ;)

        Login om te reageren
        • Freewarefreak zegt

          12 april 2011 om 15:23

          @bmwm20b20: Wat snap ik dan niet goed? I’m only human. ;) Hij heeft het toch over het behoud/gebruik van brandstoffen al dan niet in biologische vorm? Dus in de vergelijking tegen elektriciteit?

          Login om te reageren
  5. Arco zegt

    8 april 2011 om 20:57

    95 E10 ?? Nooit & te nimmer komt dat in mijn benzinetank … Gelukkig hebben (en houden) ze in Frankrijk ook gewoon SuperPlus (98).
    Hier in Nederland is het zelfs af en toe drama om fatsoenlijk 98 te kunnen tanken (Gulf SuperPlus, BP Ultimate en an en toe de Tinq / Witte Pomp)…

    Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:29

      @Arco: Ja stel je voor E10 in je tank! Einde van de wereld…………

      Login om te reageren
  6. mattraket zegt

    8 april 2011 om 21:02

    Dit noemen ze nou een hype. vroeguh heette dat ‘gebakken lucht’.

    Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:27

      @mattraket: En jij ademt gebakken lucht! XD

      Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    8 april 2011 om 21:03

    Allemaal leuk en aardig, maar is het misschien mogelijk om voor de verandering eens een artikel te typen zonder die popie-jopie taal?

    Login om te reageren
    • Prutsor zegt

      8 april 2011 om 21:12

      @towi1989: Is misschien, autoweek iets voor jou?

      Login om te reageren
      • towi1989 zegt

        8 april 2011 om 22:49

        @Prutsor:

        wellicht wel ja, of ik houd het bij autoblog.com, scheelt me ook weer 3 dagen wachten op nieuwe artikelen.

        Login om te reageren
        • bassie zegt

          9 april 2011 om 01:13

          @towi1989: ik zeg, DOEN

          Login om te reageren
          • bmwm20b20 zegt

            12 april 2011 om 12:33

            @bassie: Ik zeg DOEN XD

            Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:31

        @Prutsor: Oh je bedoelt dat plakje boom die dat plakje boom laat lezen? XD

        Login om te reageren
  8. Tuned zegt

    8 april 2011 om 21:10

    Een gevalletje wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. E10 is niets mis mee, als we met z’n allen de verbrandingsmotor nog in leven willen houden dan moeten we steeds meer ethanol bijmengen om zodoende benzine te besparen.

    Zo enorm schadelijk is de E10 niet aan de auto en alle auto’s zijn hier wel op aan te passen of rijden er zelfs al gemakkelijk op. Het is of dat, of binnenkort zonder benzine zitten en dan kun je je auto inruilen voor een groter elektrisch golfkarretje.

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      9 april 2011 om 00:54

      @Tuned: Inderdaad. Storm in een glas water. Je kunt als je het echt nodig vind altijd nog wat ouderwetse olie bijmengen.

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:39

        @floryn: Zit daar wat achter? XD

        Login om te reageren
    • the-budel-guy zegt

      9 april 2011 om 10:34

      @Tuned: als zelfs de duitse politie zegt wij tanken geen E10 in onze dienst wagens is et volgens mij toch zeker wat mis met die.brandstof

      Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:37

      @Tuned: Een gevalletje wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Denk daar is over na vriend!

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 april 2011 om 21:36

      @Tuned: Een gevalletje planmatige eliminatie…

      Zowel de staat als de autofabrikanten juichen E10 toe. Dat een hoop oudere bakskes eraan kapot gaat is juist het doel. Die moeten weer vervangen worden door nieuwe. Goed voor de fabrikant, goed voor de staat, en zogezegd goed voor het milieu…

      Login om te reageren
  9. Prutsor zegt

    8 april 2011 om 21:16

    Alleen wordt er door het gebruik van e10 nog meer landbouwgrond gebruikt om brandstof te produceren. Terwijl er op deze aarde een groot te kort aan voedsel is.

    Login om te reageren
    • Tuned zegt

      8 april 2011 om 21:25

      @Prutsor:
      Nu misschien nog wel, maar ooit van Cellulose Ethanol gehoord en Pyrolyse? Technieken die al een redelijk eind gevorderd zijn en ethanol kunnen produceren uit afval.

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:42

        @Tuned: Whaha ennuh waar komt die afval vandaan?

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          13 april 2011 om 21:37

          @bmwm20b20: Van niet-eetbare organische producten bvb…

          Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      9 april 2011 om 14:18

      @Prutsor: bla bla bla en de bakker gooit zijn brood weg

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:42

        @130peeka: Lol jij gooit je leven weg? XD

        Login om te reageren
        • 130peeka zegt

          14 april 2011 om 20:24

          @bmwm20b20: hehe

          Login om te reageren
  10. ds3lover zegt

    8 april 2011 om 21:55

    Eerst was ik tegen alles wat elektrisch reed maar nu begin ik meer en meer in te zien dat dit toch de toekomst zal worden, maar ik denk toch dat men eerst een techniek zal moeten vinden voor een grotere actieradius (bv. met windmolentjes in de voorbumber) en een aantrekkelijkere aanschafprijs.

    Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:46

      @ds3lover: Whahaha ze hebben je gewoon weer gehersenspoeld kerel! Energie gaan ze straks voor belachelijk prijzen verkopen. Geloof me. Zijn we weer terug bij af als je snapt wat ik bedoel.

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 april 2011 om 21:38

      @ds3lover: Ik probeer koortsachtig elektriciteit uit champignons te halen. Het is me nog niet gelukt…

      Login om te reageren
  11. speedie zegt

    8 april 2011 om 21:55

    Even wachten op synthetische diesel (reserve voor 200j) of hydraatgas (reserve voor 3000 jaar) en we kunnen er weer tegen.

    Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:48

      @speedie: Lol kunnen we er weer tegen?

      Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 april 2011 om 21:38

      @speedie: Synthetische diesel? Nog nooit van gehoord. Van wat maken ze dat?

      Login om te reageren
  12. bpc zegt

    8 april 2011 om 21:57

    bio-ethanol is the future !
    in zweden rijden ze er al jaren mee en daar zijn ook geen problemen
    en ev’s werken niet er zijn ondertussen mogelijkheiden om ev’s te kopen maar heeft er iemand op heel ab al eens een EV zien rijden ?

    Login om te reageren
    • dinges zegt

      8 april 2011 om 22:04

      @bpc: ja, maar e-85 heeft ook een keerzijde: ik kan echt niet zuiniger dan 1:9 rijden met m’n Ford Focus.

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        8 april 2011 om 22:25

        @dinges: ja das waar het is niet allemaal rozegeur en manenschijn , als de regering deze brandstof belastingsvrij zou maken ipv de priusen etc dan is dat probleem ook van de baan omdat de ethanol gwn weg goedkoper is dan

        Login om te reageren
        • bmwm20b20 zegt

          12 april 2011 om 12:51

          @bpc: whaha die mensen hier ook he………

          Login om te reageren
    • oli4k zegt

      8 april 2011 om 22:28

      @bpc: Ik kom ze met enige regelmaat tegen in en rondom Amsterdam. Vooral die suffe Th!nk dingen maar ook zo nu en dan de oranje Tesla van die ene hippe blogger. Rondom de zuidas worden ze volgens mij ook steeds populairder. Beetje vooruitstrevend bankier rijdt nu natuurlijk rond in iets waar op z’n minst een elektromotor in zit.

      Login om te reageren
  13. reed zegt

    8 april 2011 om 22:11

    E10 is duurder, verbruik ligt hoger, rubbers en pakkingen gaan kapot, boeren moeten voedsel als brandstof verkopen

    En nog denkt die #$$%milieulobby dat het goed is?

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      8 april 2011 om 22:17

      @reed: verbruik is hoger maar je hebt ook meer vermogen ! dus bij de juiste rijstaal blijft het gelijk
      en eigenlijk zo de overheid dit kunnen promoten door ethanol balastingsvrij te verkopen en benzine belast laten
      eens zien hoe de populariteit stijgt dan !

      Login om te reageren
      • imba zegt

        8 april 2011 om 23:16

        @bpc: Elektriciteit rijden is geen reële oplossing. Jij hebt het alleen over de auto,wat dacht je van olietankers,containerschepen,vliegtuigen? Allemaal aan de accu? Vergeet dat maar.

        Kernfusie> Waterstof> conventionele motor.

        Login om te reageren
        • floryn zegt

          9 april 2011 om 00:57

          @imba: ik + lees > :)

          Login om te reageren
        • bpc zegt

          9 april 2011 om 22:38

          @imba: ik ben zelf ook van mening dat deEV niets word he ! lees mn andere reacties eens ;-)

          Login om te reageren
        • bmwm20b20 zegt

          12 april 2011 om 12:52

          @imba: Dat is ook niet de oplossing hoor vriend. Denk maar ff XD

          Login om te reageren
      • Alwood zegt

        9 april 2011 om 09:21

        @bpc: Overheid kan inderdaad beter E85 promoten dan hybrides, zou NL zich ook kunnen onderscheiden als E85-ombouwer…

        Het extra vermogen is alleen wat ingewikkelder. Dit verkrijg je bij E85 door een hogere klopvastheid, als de auto het kan, kan je de ontsteking precieser afstellen. E85 heeft echter een lagere energie-waarde dan gewone benzine, daar verlies je dus op.

        Bij ‘normaal gebruik’ in normale auto’s zal het verbruik dus meestal hoger liggen.

        Login om te reageren
    • jelmer zegt

      9 april 2011 om 14:30

      @reed: Onafhankelijkheid van olie gaat over onafhankelijkheid van het westen, niet alleen over milieu. We worden steeds afhankelijker van Rusland (niet betrouwbaar) en het Midden-Oosten (niemand weet wie daar aan de macht is over een paar jaar). We moeten beginnen te veranderen, anders worden we nog naar gechanteerd.

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 12:57

        @jelmer: Lol ben je blind ofzo? Alles draait om het milieu vriend. Kijk ff naar jezelf! XD

        Login om te reageren
  14. E34M5Touring zegt

    8 april 2011 om 22:17

    Ik kan alleen maar 98 tanken wordt ook steeds zeldzamer gelukkig is er nog BP ultimate

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      9 april 2011 om 00:58

      @E34M5Touring: Held!

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        9 april 2011 om 09:41

        @floryn: Killin the inviroment 1 car at a time

        Login om te reageren
    • Arnold-JR zegt

      9 april 2011 om 12:19

      @E34M5Touring: In duitsland hebben zelfs 100 octaan, jammer dat ze dat hier niet hebben :)

      Login om te reageren
    • bmwm20b20 zegt

      12 april 2011 om 12:59

      @E34M5Touring: Hehe eindelijk nog een wakker persoon hiero XD

      Login om te reageren
  15. tarquesh zegt

    8 april 2011 om 22:45

    Het is nieuw dus per definitie eng.

    Ik durf makkelijk met een oude Japanse auto van elk Japans merk pure E10 te tanken. Ik durf te wedden dat na zelfs 2 ton aan kilometers de E10 niets heeft gemold.

    In een Peugeot of Citroen of Renault zal ik nog geen druppel E10 tanken.

    Login om te reageren
  16. fuchs zegt

    9 april 2011 om 01:29

    He Autoblog, jullie schrijven over keringen maar bedoelen waarschijnlijk keerringen.
    -edit: check, bedankt!-

    Login om te reageren
    • 130peeka zegt

      9 april 2011 om 14:20

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
      • bmwm20b20 zegt

        12 april 2011 om 13:00

        @130peeka: Dat denk jij XD

        Login om te reageren
  17. Dino2400 zegt

    9 april 2011 om 09:23

    Wat fuchs zegt.

    Login om te reageren
  18. wolfsburger zegt

    9 april 2011 om 13:04

    Ik stond gister in Berlijn bij de pomp met m’n MB 190e 1.8, en zag dat ze alleen E10 hadden…ik durfde niet te tanken voordat ik zeker wist dat het kon.

    Volgens MB Duitsland is mijn auto er wel geschikt voor, maar helemaal lekker zit het me nog niet…

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      9 april 2011 om 14:32

      @wolfsburger: Eng hé, het onbekende? ;) Als je echt twijfelt moet je rubber leidingen in de gaten houden, je motor(blok) zelf heeft er in ieder geval geen problemen mee.

      Login om te reageren
  19. Bartholomeo zegt

    9 april 2011 om 20:30

    Benieuwd of men ouwe bmw E30 uit ’86 dat kan hebben.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      9 april 2018 om 22:02

      @bartholomeo: weet je het al? cc @victornator95

      Login om te reageren
  20. panzerknacker zegt

    10 april 2011 om 12:35

    Weet iemand nou hoe het precies zit in Nederland, als je bijvoorbeeld nu Euro 95 (fuelsave) gaat tanken bij Shell, zit er dan Ethanol doorheen of niet? En zo ja, zit dit dan niet in V-Power?

    Login om te reageren
  21. brunel zegt

    10 april 2011 om 15:37

    Natuurlijk ligt het verbruik bij een ethanol installatie hoger dan bij benzine, dit komt vanwege de lagere energiedichtheid die ethanol bevat.
    Maar ethanol brandt ook schoner en is daardoor beter voor een IVM. Alleen moet je wel al je rubbertjes en pakkingen vervangen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North