• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieur

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 27 augustus 2018 om 20:03 – 35 Reacties

Afbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieurAfbeelding Betaal meer dan 80K euro’s voor dit (!?) interieur

Lada voor een ton
Zijn we helemaal van het padje geraakt?

Zo complex als sommige auto’s tegenwoordig zijn, zo simpel waren ze vroeger. Het klinkt logisch, maar dat is het allerminst. Met name als we kijken waarvoor ze precies gebruikt worden, zijn de verschillen soms als dag en nacht. Merken als Range Rover en Mercedes doen interessant met hoogwaardige technische snufjes, maar als het erop aan komt, dan kunnen bepaalde klassiekers ze gemakkelijk hebben.

Neem bijvoorbeeld de Fiat Punto 4×4, uit de jaren ’80. Dit vierwielaangedreven gebakje rijdt de Vesuvius – de vulkaan nabij Napels die Pompeii verwoestte – op alsof het niets is. Ondergetekende kwam het onschuldig ogende autootje eens tegen in een vallei in de buurt van de Frans-Italiaanse grens en werd keihard vernederd door een nuchtere doch ietwat verhitte Piëmontees. Dichterbij de evenaar herkennen we soortgelijke taferelen. De overwoestbare Toyota Hilux, bijvoorbeeld, valt al jaren enorm in de smaak bij ISIS.

Enfin, hetzelfde geldt voor de Lada Niva. Wanneer je zover van de bewoonde wereld bent verwijderd dat je er van overtuigd bent dat er geen teken van leven meer kán zijn, komt er zo’n Russisch taartje door een heg gesneld.

Dankzij zijn karakteristieken, die nog net niet het woord ‘Sovjet’ schreeuwen, is de auto een vrijwel perfecte machine om krankzinnige taken bij de lurven te grijpen. Waarschijnlijk is de Niva om deze reden in de jaren ’80 door François Jeanson en zijn zoon naar Frankrijk gehaald, om vervolgens te worden geprepareerd voor de gruwelijke Parijs-Dakarrally.

Wie een redelijk beeld heeft van de tijdlijn rondom de locatie van de Dakarrally, zal beseffen dat we ons hier nog in het tijdperk bevinden dat de rally daadwerkelijk van Parijs tot en met Dakar wordt verreden. Het is een ware strijd, waaraan in dat jaar (1981) liefst 170 voertuigen deelnemen. Slechts een derde (59 deelnemers) haalt uiteindelijk de finish.

Probeer de krankzinnige prijsopgave van RM Sotheby’s niet te verbinden aan het uiteindelijke resultaat van de Niva in die Dakarrally van 1981. De Lada Niva in kwestie komt namelijk niet als eerste, tweede of derde over de finish. Nee, hij komt helemaal niet over de finish. Gelukkig geeft een andere Niva de potentie van de auto op fijne wijze weer, door als derde over de streep te komen achter een Range Rover (René Metge en Bernard Giroux) en de Buggy Cotel (Hervé Cotel en Claude Corbetta).

Op het feit na dat de auto nog in volledig originele staat is, is er weinig reden dat het veilinghuis verwacht dat de Niva een dergelijk bedrag zal opleveren. De auto moet volgens RM Sotheby’s tussen de 50.000 en 75.000 Britse ponden opleveren. Vertalen we dit naar euro’s, dan hebben we met grofweg 55.000 en 82.000 ekkermannen te maken. Of iemand het ook daadwerkelijk gaat betalen op de dag des oordeels (5 september in Londen), is nog maar de vraag.

UPDATE: De auto is uiteindelijk verkocht voor een fractie van het voorspelde bedrag. De auto werd afgehamerd op 4.600 pond. Pijnlijk.

Ook interessant!

  • nieuwe Lada Niva Bronto
    Nieuwe Lada Niva Bronto is échte Niva
  • Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
    Interieur Ineos Grenadier is bewust niet mooi gemaakt
  • Ander interieur voor BMW M3 Touring
    Ander interieur voor BMW M3 Touring
  • Jaguar Land Rover sloopt coronavirus uit het interieur

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

dakar, Klassiekers, Lada, niva, Racing, rally

Vorig bericht: « Heeft de HALO zijn eerste overlevende opgeleverd?
Volgend bericht: Deze 11 heldenauto’s vallen zwaar tegen »

Lees Interacties

Reacties

  1. luciano_borello zegt

    27 augustus 2018 om 20:13

    Ik heb ook nog een oude frikandel achter het huis staan.
    Heeft de eindstreep van Dakar ook niet gehaald.
    Zullen we zeggen: EUR 75.000?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      27 augustus 2018 om 20:18

      @luciano_borello: Ik denk dat Van Den Zottebies euro’s en Turkse lira’s door elkaar gehaald heeft …

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      27 augustus 2018 om 20:18

      @luciano_borello: Een frikandel die recht op blijft staan vind ik wel knap, dus misschien dat ie wel geld waard is.

      Login om te reageren
  2. rd1991 zegt

    27 augustus 2018 om 20:17

    Houd eens op met die lelijke K’s achter kilometerstanden of prijzen. Nog erger dan die Lada Niva. Nja, eigenlijk is niet erg, vooral erg duur.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      27 augustus 2018 om 20:23

      @rd1991: k’s zijn gewoon wetenschappelijk verantwoord en beter leesbaar dan veel nullen; dus waarom niet ?

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        27 augustus 2018 om 20:52

        @dawwg: Wetenschappelijk is 80 · 10^3 of 80e3. Niet 80k

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          27 augustus 2018 om 21:19

          @alcantara: Pff; 10^x is zo achterhaalt en onleesbaar; the letter-prefixen zijn gewoon SI standaarden en volledig wetenschappelijk verantwoord, geaccepteerd en gestandaardiseerd. Volledig logisch equivalent …

          Login om te reageren
  3. ruben_vandenberg zegt

    27 augustus 2018 om 20:21

    Oud ijzer prijs snel onhoog geschoten of niet? Of komt het door de wisselkoersen?

    Login om te reageren
    • wimof zegt

      27 augustus 2018 om 20:51

      @ruben_vandenberg: En dit was was nog oud ijzer dat je kunt plooien als een kauwgum.
      Hsla staal was nog niet uitgevongen.

      Login om te reageren
      • wimof zegt

        27 augustus 2018 om 20:53

        @wimof: Ik zal van de v en d maken als iemand me er attent op maakt.

        Login om te reageren
        • vingers zegt

          27 augustus 2018 om 21:14

          @wimof: die v moet een d zijn en de en moet een zijn. En moet Wimof Wim Hof zijn? En de officiële spelling is kauwgom.

          Login om te reageren
        • stgp zegt

          27 augustus 2018 om 21:18

          @wimof: persoonlijk zou ik dan van de g een d maken ?

          Login om te reageren
  4. dromedaris zegt

    27 augustus 2018 om 20:22

    Typfoutje, er staat een “k” achter de 80.

    Login om te reageren
  5. raymster zegt

    27 augustus 2018 om 20:29

    Panda 4×4 denk ik?

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    27 augustus 2018 om 20:36

    80.000 Roebel zeker…

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      27 augustus 2018 om 20:48

      @moveyourmind: lijkt mij logischer ongeveer 1000 euro voor dit ding…

      Login om te reageren
  7. cazzo046 zegt

    27 augustus 2018 om 20:54

    Als ie Dakar gewonnen had, dan was hij dit misschien waard geweest voor een verzamelaar.

    Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      27 augustus 2018 om 21:09

      @cazzo046: als het zand er nog in zat misschien

      Login om te reageren
  8. desjonnies zegt

    27 augustus 2018 om 21:19

    Moeilijk geval, ding is wel 100% rete origineel en voor de liefhebber van wedstrijdwagens is het vrij uniek dat de orginele stickers er nog op zitten.
    Ook is het uniek te noemen dat deze niet achter gelaten is in de Sahara, zoals vele lotgenoten die onderweg kapot zijn gegaan, vergeet niet dat verscheping terug naar Europa duurder geweest zal zijn dan de waarde van deze Niva destijds.
    Hij is vrij eenvoudig weer in topstaat te brengen en ik vraag me af hoeveel oude Dakar wagens er nog zijn buiten de DAF’s van de Rooy.
    Is bijvoorbeeld de eerste Dakar winnaar er nog, de Range Rover van Alain Genestier uit 1978?
    Renault heeft een aantal Dakar R4 Sinpars, R18’s en R20’s bewaard.
    Maar vergeet niet dat de rally, zeker in de beginjaren tal van avonturiers trok, die door de enorme kosten vaak verder geen cent te makken hadden en dat heeft ongetwijfeld zijn weerslag gehad op het bewaren van wagens.
    En in het begin was het avontuur belangrijker dan de wil om te winnen.
    DAF was één van de eerste die doorhad dat succes in le Dakar zijn weerslag had op de verkoop van trucks in Afrika.

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      28 augustus 2018 om 12:02

      @desjonnies: Ik zou als ik in de positie was zoiets te kopen zeker dit willen hebben. Juist omdat het Dakar is. Ja natuurlijk zijn er 10 andere auto’s die ik liever koop. Maar wie 80K neerlegt voor dit heeft die luxe meestal wel dat die al in het bezit zijn.
      Dus als ik kon had ik het gedaan.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      28 augustus 2018 om 15:25

      @desjonnies: Citroën heeft de meeste Dakar auto’s ook keurig netjes bewaard. Ze staan allemaal in het Conservatoire.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        28 augustus 2018 om 16:17

        @rufctr01:
        Ze hebben wel geleerd sinds ze opdracht hebben gegeven destijds om alle works Groep B BX ‘ en te laten slopen. En die twee zijn in het bezit van mijn grote vriend Philippe Wambergue die destijds een van de fabrieksrijders was.

        Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    27 augustus 2018 om 21:24

    Wel bijzonder belangrijk is dat deze Niva getooid is met mijn Avatar, iets waar het veilinghuis ongetwijfeld rekening mee heeft gehouden met de waardebepaling!

    Login om te reageren
  10. geelbarrel zegt

    27 augustus 2018 om 22:24

    Roestvrije achterklep Mk1. Dat heeft nog stoffelijke waarde. Doe me die maar voor mn eigen Niva ’83. De rest is opgeklopte emotie.

    Login om te reageren
    • tge1 zegt

      28 augustus 2018 om 10:18

      @geelbarrel: Is dat niet met iedere idioot geprijsde klassieke auto zo?

      Login om te reageren
  11. krizus zegt

    27 augustus 2018 om 22:31

    De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.

    Login om te reageren
  12. krizus zegt

    27 augustus 2018 om 22:32

    De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.

    Login om te reageren
  13. krizus zegt

    27 augustus 2018 om 22:32

    De Fiat Punto werd pas in 1993 geïntroduceerd dus je zult de Fiat Panda 4×4. Trouwens wel een epische auto. Ik heb ze in Piemonte op de meest onwaarschijnlijke plekken zien rijden.

    Login om te reageren
    • krizus zegt

      27 augustus 2018 om 22:39

      @krizus: Pff… drie keer dezelfde reactie terwijl de app de eerste twee keer toch echt aangaf dat mijn reactie niet kon worden geplaatst.

      Login om te reageren
      • ikleesookoverautos zegt

        28 augustus 2018 om 05:56

        @krizus: ja maar wat probeer je in de eerste zin nu te vertellen?

        Login om te reageren
        • krizus zegt

          28 augustus 2018 om 07:19

          @ikleesookoverautos: de auteur zal de Panda in plaats van de Punt bedoelen (woordje ‘bedoelen’ was ik vergeten)

          Login om te reageren
  14. Rob zegt

    27 augustus 2018 om 22:41

    Achja, kan de verkoper geen ongelijk geven om in te spelen op de cultstatus van de Niva, en de romantiek van Le Dakar. De gladde jongens van zo’n veilinghuis maken er wel een klef verhaaltje van, met idem foto’s.

    Maar ondertussen blijft het verwaarloosde roestbak zonder noemenswaardige historie. Wel een grappig ding, maar dat zijn de Niva’s die je voor een appel en een ei koopt ook. (en die zijn in betere conditie)

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 augustus 2018 om 15:08

      @rob: en vergeet niet, de foto’s in de schuur. Noem een oude roestbak waar niemand naar omkeek een “barnfind” en de waarde verdubbeld meteen.

      Login om te reageren
  15. lacker zegt

    28 augustus 2018 om 13:31

    Je bent voor mij een held, wanneer je met een Niva deelneemt aan de Dakar. Alleen dat is 80.000 euro waard!

    Login om te reageren
  16. w0o0dy zegt

    28 augustus 2018 om 13:47

    Shit zeg, die pond is met het oog op de Brexit wel aardig gedaald. Vroeger was een pond meer dan een euro en nu al 5000 pond tegen 1 euro? Wow!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North