Deze 11 heldenauto’s vallen zwaar tegen

Auteur: , 132 Reacties
BMW M5 30 Jahre

We gaan even wat idolen van hun voetstuk stoten.

Het zijn de leukste momenten op de Autoblog redactie. Jaapiyo merkt op dat @Autoblogger nog een kratje Hertog Jan koud heeft staan in de bedrijfskantine. Tegelijkertijd schuift de buitendienst aan, ze zijn (wederom) terug van een rijtest. Het gespreksonderwerp is snel gevonden, auto’s uiteraard. Iets specifieker, auto’s die eigenlijk zwaar tegenvallen. Auto’s die door iedereen op handen gedragen worden, maar ernstige tekortkomingen hebben.

Casper Heij - Wouter Karssen

Al mijmerend kwamen de gaafste auto’s aan bod. Auto’s die door veel mensen worden aangezien als geweldige auto’s voor de liefhebber. Kortom, daar zat genoeg materie in voor een lijstje. Let wel, het zijn niet auto’s die we graag afvallen. Sterker nog, ondanks de tekortkomingen weten de meesten nog steeds hebberig te maken. Toch is het absoluut noodzaak om stil te staan bij de grote nadelen waardoor ze tegenvallen. Dit zijn 11 voorbeelden:

Alfa Romeo Brera (939D)
En eigenlijk ook meteen de 159. De grote AutoBlog-favoriet wordt direct aangepakt. Zowel Wouter als Casper hadden hem op de lijst staan. Wouter wilde er niet op hameren dat de Brera Concept véél mooier was. Dat is namelijk heel vaak het geval. De Brera heeft een paar gigantische nadelen. De auto is gewoonweg veel te zwaar. De motoren hebben niet het karakter van de vorige Alfa-motoren, de legendarische Busso of de hitsige Twin Spark viercilinders. De Opel-blokken klinken niet bijzonder en hebben niet veel kracht voorradig. Zoals Wouter terecht opmerkt heeft deze auto 100 pk extra nodig, ongeacht de motor. Ook de binnenruimte van de Brera is te klein. En toch, toch vind boomlange autotester het een gaaf ding. Casper doet er een schepje bovenop en sluit niet uit dat er ooit een Brera-occasion voor de deur komt te staan. Dat, dames en heren, is het Alfa-virus.

Alfa Romeo Brera 3.2JTS SkyWindow (939B) '05

BMW M5 30 Jahre Edition (F10)
De reguliere M5 (F10) is briljant en een speciale uitvoering op basis van een M is altijd genieten. Een M5-speciaaltje moet dus wel ultra-tastisch zijn, niet waar? Nou, nee. Wouter leeft bij de stelregel dat élke auto beter wordt met 100 pk extra, maar in het geval van de M5 30 Jahre niet. Sterker nog, compleet het tegenovergestelde. Volgens Wouter is extra vermogen het laatste wat de M5 (F10) nodig had. De Launch Control is nauwelijks bruikbaar. En het wordt wel vermoeiend dat de auto in elke bocht wil uitbreken. Wat dat betreft kon vierwielaandrijving niet snel genoeg geïntroduceerd worden bij BMW’s topsporter.

BMW M5 30 Jahre (F10) '14

BMW i8 (I12)
De i8 is en van de coolste auto’s die BMW ooit heeft gebouwd. Het is net een conceptcar. Niet alleen de styling is futuristisch, ook de techniek is dat. De BMW i8 is een plugin hybride, maar dat hoeft nog geen nadeel te zijn. De auto ontbeert echter twee hele belangrijke kwaliteiten. Wouter kaart terecht aan dat de i8 niet heel erg snel is. 0-100 km/u in 4,4 seconden is niet slecht, maar een beetje A45 AMG, RS3 Sportback of M140i xDrive is even snel. Erger wordt het als je bedenkt dat juist doe 0-100 acceleratie het paradepaardje was. Ja, het ding loopt 250, maar voordat je daar bent kun je de Enkhuizer Almanak uitlezen. Nog een nadeel is het chronisch gebrek aan fun. Een auto met middenmotor en grotendeels aandrijving op de achterwielen moet gewoon leuker zijn om te rijden. Wouter kon hem nauwelijks tot een drietje verleiden.

BMW i8 (I12) '14

Ford Focus RS (DA3 & DYB)
Wat? De Ford Focus RS is toch een van de beste Hot Hatches in het C-segment? En is de vorige dan ook knudde? Eh, ja. Eigenlijk wel. Tegenwoordig geven we af op de Civic Type-R vanwege het extravagante uiterlijk, maar de Focus RS is misschien nog wel gênanter. In zo’n auto wil je niet voor komen rijden bij je schoonouders, maar dat laten we even terzijde. Wouter merkt namelijk heel scherp op dat zowel de tweede generatie Focus RS (DA3) en derde generatie Focus RS (DYB) een grondige basisfout hebben: je zit domweg veel te hoog. Er zijn barkrukken die lager en prettiger zitten. Op zich logisch, de gewone Focus moet verkocht worden aan mensen die dat juist op waarde weten te schatten, maar als rijdersauto is het een ernstige ontwerpfout die blijft irriteren. Alle goede kwaliteiten van de Focus RS ten spijt, is die zitpositie onvergeeflijk.

Ford Focus RS (DA3 - DYB)

Honda S2000 (AP1)
Deze is ongetwijfeld voer voor discussie. Op papier is de S2000 namelijk een van de gaafste auto’s die er is, ook in Gran Turismo is het een geweldig ding. Maar in het echt: meh. Ja, die motor is de attractie van de auto. Tenzij je de F20C constant volgas hoog in de toeren laat jagen, is het maar een vermoeiend ding. Een chronisch gebrek aan koppel zorgt ervoor dat je zelfs de grootst mogelijk moeite hebt om een Polo TDI bij te houden. Tenzij je terugschakelt. Die bak is overigens een heerlijkheid. Ook is het design geweldig te noemen. Waar gaat het dan nog meer fout? Het chassis is niet denderend: niet heel erg scherp of comfortabel. De besturing is veel te traag en gevoelloos, wat extra benadrukt wordt door de wispelturige wegligging. Ondanks het lage gewicht en de kleine cilinderinhoud vreet de S2000 achterbanden en zuipt ‘ie benzine. De auto kent een fanatieke fan-schare die de nadelen door de vingers zien. Toch is het onbegrijpelijk dat de makers van de Integra Type-R en NSX zó de plank mis wisten te slaan.

Honda S2000 (AP1) '99

Lexus RC-F (XC10)
Het is erg cool van Lexus dat ze eigenwijs zijn. Zowel qua design als qua techniek zijn ze lekker afwijkend, maar met de RC-F gaat het hopeloos fout. Wouter mist met name het gebrek aan koppel van de vijf liter V8. De concurrentie smijt tegenwoordig met Newtonmeters die direct voorhanden zijn, in de Lexus moet je hoog in de toeren op zoek naar een beetje trekkracht. Dat wordt versterkt door het bizar hoge gewicht van de auto. Sommige auto’s weten hun overtollige kilo’s goed te verbergen, maar de RC-F niet. Zoals Casper heeft ervaren tijdens de opnamen van de rijtest. Al rijdend op de snelweg in een splinternieuwe knaloranje RC-F werd hij bij vol accelereren door een 10 jaar oude 911 Carrera S van de weg gedrukt. Dat voelt wel heel erg knullig.

Lexus RC-F (XC10) '14

Maserati Quattroporte GTS (M156)
Wederom een auto die op papier weet te overtuigen, maar op asfalt niet. Allereerst: het is een Maserati! Dat is automatisch 10 punten. Daarbij is het een Maserati met een twinturbo V8 met 530 pk en achterwielaandrijving. Dat moet wel van zijn plaats gaan, nietwaar? Mwah. Een zwaardere Audi S8 met 10 pk minder blaft de Italiaanse eruit op de Autobahn, en niet zo’n klein beetje ook. Tevens is de vijfde generatie Quattroporte niet moeders mooiste. Nu was het Pininfarina ontwerp van de vierde generatie Quattroporte moeilijk te overtreffen, maar het komt er niet eens bij in de buurt. Wat wel eenvoudig was te overtreffen, was het matige interieur van de M139. Maar nee hoor, Maserati dacht weg te komen met dure leersoorten van Poltrona Frau en Zegna, de rest is echter belachelijk slecht. Veel te veel Chrysler en veel te weinig Maserati.

Maserati Quattroporte GTS (M159) '14

Mercedes-Benz G-Klasse (W453)
Casper wilde deze publiekslieveling even onderuit halen. Natuurlijk, als je de nieuwe Instagram-koning wil worden is een G-Klasse onontbeerlijk. Maar man oh man wat is het een hopeloos apparaat. Allereerst de rijeigenschappen, die zijn gewoon beroerd. De basis is een volwaardige terreinauto met ladderchassis uit de late jaren ’70. Dat rijdt gewoon knudde. De wegligging van een zwangere eend, een overactief ESP lampje en besturing die vager is dan Pechtold over zijn appartementje. Voor zo’n zwaar monster is de auto erg krap, zeer smal en is de zitpositie matig. Ook als G65 AMG is het niet écht een snelle auto, ondanks excessief verbruikscijfers. De streetcred compenseert nog niet 1% van de beroerde rij-eigenschappen, aldus Casper.

Mercedes-AMG G65 Final Edition (W463) '18

Renault Clio R.S. EDC
Hot Hatch koning Casper heeft elke relevante hatchback van het afgelopen decennium gereden. Het is niet alleen een kenner, maar ook een liefhebber én eigenaar, getuige de smetteloze 205 GTI die voor zijn deur staat. In principe is de Clio R.S. een goede auto, een heel goede zelfs. Casper vind het echter een duidelijk voorbeeld van hoe een klein onderdeel een auto volledig om zeep kan helpen. De auto zelf is een redelijk briljant basisconcept maar de EDC-automaat haalt alle lol eruit en maakt je helemaal gek. De latere Trophy modellen zijn al een stuk beter. Desondanks is de Clio R.S. van de top naar de onderkant van het compacte hot hatch segment gekieperd.

Renault Clio Renault Sport 200 '13

Toyota GT86 TRD
Hier wordt de stelregel van Wouter weer op tafel gelegd: deze auto heeft 100 pk extra nodig. Iedere leasert in zijn Golf GTE rijdt jouw in je ‘sportwagen’ het snot voor de ogen. Dat moet je niet willen. Casper doet een extra duit in het zakje, die de TRD versie reed van Toyota’s compacte sportcoupé. Je weet wel, met de extra spoilers en uitlaten waarbij elke kleuter roept: “Ferrari, Ferrari!”. Ondanks dat TRD prachtige pareltjes heeft afgeleverd de afgelopen decennia, is hun kijk op de GT86 niet al te best. Dankzij de gigantische wielen, het brede rubber en het nog strakkere onderstel, is de achterkant nóg vaster. Tegenwoordig is 200 pk gewoonweg niet voldoende, temeer dit blok ook niet briljant klinkt of koppel voorhanden heeft. Deceptie. Zoek een occasion en ga lekker aan de slag met een Litchfield supercharger-kit.

Toyota GT86 TRD '14

Volkswagen Polo GTI (6R)
De Volkswagen Polo GTI is natuurlijk geen heldenauto. Sterker nog, eigenlijk wist Volkswagen met de Polo GTI altijd wel de plank mis te slaan. In 2012 leek het dan eindelijk goed te gaan. Volkswagen was sinds 2005 bezig met een GTI-rennesaince met de Golf. De Golf V GTi was een geweldige comeback en de Golf VI GTI toonde aan dat het niet per ongeluk was. De specs van de Polo GTI klonken veelbelovend: een smakelijk uiterlijk, semi-retro interieur, een motor met compressor én turbo, plus een bliksemsnelle DSG bak. De Polo GTI had alles in zich om de ultieme allround hot hatch in zijn klasse te worden. Dat gebeurde niet. Het werd een deceptie. De auto was zeldzaam saai om te rijden. Echt snel voelde de auto niet aan en speels was ‘ie ook niet. Het verbruik viel ook vies tegen. Later kwamen eigenaren erachter dat deze auto zo’n beetje alle VAG-kwalen combineerde: torenhoog olieverbruik, brakke DSG-transmissies, falende kettingen en kettingspanners, vastlopers: de lijst met kuren is schier oneindig. Daarom goede VW het met de faceliftversie van de Polo GTI het roer compleet om met een 1.8 motor, geen compressor en een handbak.

Volkswagen Polo GTI (6R) '11



132 reacties

Voor de focus RS zijn sets te koop om de stoel lager te zetten. Scheelt een 10 cm vlg mij . Just saying … ;)
@rolov: Geeft dus aan dat er meerdere zijn die dit euvel hebben ervaren ;-). Wel een top idee trouwens!
@willeme: ik had het al eerder gehoord en kwam toevallig die set tegen gister. En nu komen jullie vandaag met die opmerking . Dus het was apart . :)
@rolov: ook ooit ervaren. Viel me toen ook erg tegen. En zulke kuipstoelen zijn gaaf maar na paar in en uitstappen doet zo’n hoge rand gewoon pijn. Heb ooit een RS overwogen maar als je 30 bent kan je er eigenlijk niet mee over straat.
@stfu: moet toch gewoon kunnen boven de dertig?
@ikleesookoverautos: Als er een RS met piepende bandjes de hoek om komt, en er stapt een gepensioneerde uit, krijgtie van mij gewoon een goedkeurend knikje.
@stfu: Waarom niet? je rijd toch wat je leuk vind?
@rolov: beste upgrade!
@rolov: niet alleen voor de rs ook de simpele station had hier al voordeel van. En erg makkelijk te installeren. En dan heb je de keuze of je ze voorruit of achteruit plaatst. (Scheelt in de minimum/maximum raillengte)
@rolov: waar komt toch dat rare idee van dan dat je heel laag zou moeten zitten? Als je geen ontzettend waterhoofd (of helm op) hebt doet het niks voor het zwaartepunt, maar ontneemt het wel het overzicht over de weg en het voertuig en daarmee de controle, bovendien wordt de beenruimte zo erg krap en is de zithouding zoals in een gynaecoloog stoel ook niet erg prettig. Gewoon de stoel lekker instellen en je realiseren dat de jongens van de Autovisie wel vaker nonsens schrijven en het komt allemaal goed.
@mashell: Autovisie?? Of Autoblog??
Meneer de truckchauffeur.. ga eens harder dan 100 door een lange bocht en je komt er achter dat je laag wil zitten.
@mashell: is helemaal geen raar idee, het zit gewoon beter en je voelt de auto beter aan
@bennyblisto: als ik mijn benen moeilijk kwijt kan en zit alsof ik met een bevalling bezig ben dan noem ik dat niet beter… Met goed zicht komt controle en pas met controle kun je echt snelheid maken.
@mashell: dan kan je vast goed racen met een stadsbus. 🤔
@bennyblisto: hoe werkt dat eigenlijk, dat je als je lager zit de auto beter aanvoelt? Dat wat tussen jou en de wagen zit is precies hetzelfde. Stuur, stoel, bevestiging van stoel aan vloer is allemaal precies hetzelfde. Ik zou denken dat als je zelf iets hoger zit je meer aanvoelt dat de wagen (in een snel genomen bocht bijvoorbeeld) aan het overhellen (voorbode voor verlies van grip) is omdat je zelf dat overhellen ook meer doet. Het vooroverduiken bij hard remmen voel je ook meer als je hoger zit, net als het omhoog komen van de voorkant bij flink versnellen. Lager zitten neemt juist dat wat weg, je voelt eigenlijk zelfs minder van wat de wagen doet.
@mashell: stuurgevoel is anders als je te rechtop zit, je moet je constant schrap zetten want je lichaam wilt veel meer van richting veranderen. Zelfs als je verankert zit heb je daar last van.
Dat is toch eigenlijk wel logisch? Het beste is hoofd, knie en tenen op dezelfde hoogte te hebben. Dan werken centrifugaalkrachten het minst op de lichaam en hoef je ook niet zo aan je stuur vast te houden als je hard een bocht door gaat
@mashell: Omdat ik dan eindelijk onder de binnenspiegel door kan kijken zonder mijn rugleuning tegen de achterruit te hoeven zetten (en daardoor met mijn knieën tegen het dashboard zit om nog bij het stuur te kunnen). Helaas is mijn vrouw weer zo klein dat een verlagingsset te laag is voor haar.

Maar ik heb nog nooit in een hatchback gezeten zonder zit probleem. Slechts enkele van de grotere sedans zijn echt ruim genoeg voor mij.
Ik wil meer zien van Casper zijn 205 GTI
@trolle: is al een video van 15 minuten oid van als ik het mij goed herinner in het segment mijn auto.
@peug206: ah, zal s opzoeken. Bedankt
Ik vind dat de titel “deze helden auto’s hebben allemaal een vervelende eigenschap”
Ja met het verhaal van de brera ben ik het eens. Dit zijn ook niet op te lossen problemen.
Maar de focus rs bijvoorbeeld vind ik niet “zwaar” tegenvallen alleen door het interieur .
@pug05: *beter bij het artikel passen
@pug05: wel een vrij lange titel dan.
Haha ongelofelijk dat stukje van de s2k. Zegt meer over de auteur dan over de auto. Wereldwijd werd ie door menig autojournalist geprezen en dan is het volgens de auteur een tegenvaller?

Ben absoluut geen Honda fan maar de s2000 is een geweldige roadster. 4 jaar een gehad, en elke rit met een big smile achter het stuur. Benzine/bandenverbruik viel ook echt reuze mee. Zelfs met trackdays.

Integra was ook een topwagen maar veel minder rijplezier en beleving dan een s2k.
@s2khonda: wij hadden van u geen ander commentaar verwacht ;-)
@s2khonda: ik weet niet of mensen geloven dat je absoluut geen Honda fan bent
@papa: ben een s2k fan (geweest). Account hier is aangemaakt toen ik nog een s2k had, vandaar de naam. NSX en de S2000 zijn de enige leuke auto’s van Honda naar mijn mening. Verder doet het hele merk mij niks.
@s2khonda: ik vind dat je je accountnaam moet wijzigen dan, dit schept duidelijk verwarring. Kan je er anders nie ‘s2khondafangeweesteentijdjeterug’ van maken of zo?? En voordat je de bal terug kaatst, jawel, ik ben een dokter.
@s2khonda: Eensch. Ik ben (ook) geen Honda fan, heb wel in meerdere sportieve Honda’s gereden (Integra, Civic Type R) en dus ook de s2000. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de s2000 tegen vind vallen. Koppel onderin is prima, banden slijtage valt ook reuze mee.
@techniekmeneer: Ze zijn ook wat tegenstrijgdig, niet? Geen koppel maar wel veel bandenslijtage… raar lijkt me.
Als ze nu de relevantere punten aanhalen waarom de AP1 minder toegankelijk is dan de AP2, dan zou het wat meer accepteerbaar zijn.
@s2khonda: eens. En ik ben wel een Honda fan :)
En ook al is er weinig koppel, een motor die je tot 9K kunt afbeulen en toch betrouwbaar is. Blijft uniek.
@s2khonda: ik heb een schijthekel aan tweewielers
@s2khonda: De auto’s in dit lijstje zijn hoog aangeschreven modellen. Auto’s waar we bijna allemaal wel een zwak voor hebben. Ik heb ook een zwak voor de Honda S2000. Ik vind het idee van die auto echt briljant. Het feit dat ze zo betrouwbaar zijn is ook razendknap. Geweldige styling ook, het model oogt nog steeds fris, iets wat bij een Z3 of SLK uit die tijd minder van toepassing is.

De Honda S2000 werd niet door iedereen geprezen. Integendeel, de Britse pers was er vrij kritisch over. John Barker, Richard Meaden, Tiff Needell en consorten hadden echt wel hun aanmerkingen. De S2000 werd gaanderij telkens verbeterd. De AP2 is al een heel stap beter, met name door VSA en het betere onderstel. Maar nog steeds is het geen perfecte auto. De S2000 is typisch zo’n auto waar hun eigenaren helemaal weg van zijn. De minpunten kun je bedekken onder de mantel der liefde en dat is ook helemaal niet erg. Als je blij bent/was met je Honda S2000 is dat uitstekend. Feit blijft wel dat er daadwerkelijk minpunten waren die behoorlijk domineerden. Een Porsche Boxster uit de tijd kostte hetzelfde en reed aanzienlijk beter. Met name de besturing is een verhaal apart: direct, vlezig en vol gevoel. Precies wat je wil in zo’n auto. Een onderstel waarmee je veel beter de limieten kunt benaderen.

Maar hey, iedereen zijn eigen smaak. Aan ons is het om er kritisch op te zijn. Uiteraard hoef je het niet eens te zijn ;-).
@willeme: Tegendraads en onderbouwd artikel, die combinatie apprecieer ik. Over je reactie: wat is een vlezige besturing? Nog nooit van gehoord en googlen leert dat vlezig vochtig betekent. Misschien is die definitie niet helemaal correct, als ik vleestomaten koop verwacht ik juist GEEN wasserbomben ;-)
@kunstomdathetmoet: thanks! Ja, vlezig is een term die Nederlandse autoliefhebbers willen gebruiken. Het stuurgevoel kan heel kunstmatig aanvoelen (veel Audi’s) of doods (Bentley, oude Mercedessen bijvoorbeeld). Met vlezig wordt juist het tegenovergestelde bedoeld. Dus met een gezonde dosis weerstand en communicatie. Dat de je precies aanvoelt wat de voorwielen doen.
@willeme: Ff offtopic. Je noemt oude mercedessen als doods en gevoelloos, wat helemaal waar is. En toch heeft mijn w123 meer gevoel in alle aspecten van de bediening dan best heel veel moderne auto’s. Het uitfilteren van wat er rond je heen en met de auto gebeurt hebben ze de laatste tien jaar tot een ware kunst vergeven.
@willeme: bij vlezig denk ik aan een dikke vrouw met allerlei dingen die ongehoord blijven wiebelen tot lang na stilstand…
Ik hoop dat de s2000 zo niet rijdt! 😵😵😵
@kunstomdathetmoet: Vlezig is hoe een BMW rijdt.
@olivier420: dat dacht ik ook meteen!
@olivier420: Dan was die 4-Serie van m’n proefrit waarschijnlijk van Chihuahuavlees.

Zenuwachtig onding.
@s2khonda: honda ben ik helemaal met je eens. Heb 2 jaar gehad.. daarna audi tts (chip erop) en idd begin trok polo mij eruit maar 2700 toeren was het een beest
Ronduit dappere lijst. Ik snap alleen de kritiek op de BMW i8 niet. Wat waren ook al weer de doodzondes? Dattie niet uitbreekt? Volgens mij een pré van hier tot Jeruzalem….
@frank2b: Van een sportcoupé met middenmotor van een sportief merk als BMW zou je het mogen verwachten, nietwaar?
@willeme: Noem mij maar een oude zot, maar ik zie geen enkele reden waarom een auto die bestemd is voor gebruik op de openbare weg niet z’n stinkende best mag doen je te behoeden voor uitbreken.

Ik zie met verbazing de reviews van de meest fantastische auto’s voorbijkomen die he-le-maal subliem zijn maar steevast treedt er acute verzuring op omdat-ie ‘niet een stapje opzij’ wil doen.

Nou prima, dat lijkt mij ook helemaal de bedoeling, dat-ie niet een stapje opzij doet. Zodat ik, en anderen als mij, er ook veilig van kunnen genieten zonder bang te zijn doelloos de bocht uit te schuiven. Dat is de hele doelstelling van de technologie, dat autorijden zowel leuk als veilig kan zijn.

Die obsessie met dwars door de bocht gaan deel ik niet. Al zeker niet tussen het gewone verkeer. En, noem mij conservatief, maar ik heb tóch zo maar de indruk dat het overgrote deel van het autokopend publiek, ook die van sportieve modellen met middenmotor, niet per sé dagelijks driftend willen invoegen op de file van de A28 …
@frank2b: goed punt!
@frank2b: Je klinkt wel een klein beetje ouderwets.
Tegenwoordig heb je daar allemaal prachtige rijmodi knoppen voor waarmee je de elektronische veiligheid aan, lager of uit kan zetten naar gelang de situatie.

Bij de i8 haalt dat schijnbaar weinig uit. Al denk ik persoonlijk dat BMW met de i8 ook op een andere doelgroep mikt dan de Wouters van deze wereld en het niet veel uitmaakt.
@torsen: Ouderwets ben ik zeker! :)
@frank2b:
Geef ik je helemaal gelijk in. De GT86 vind ik, in tegenstelling tot Autoblog, net wel een geniale wagen alleen… is hij op zijn ecobandjes levensgevaarlijk. Zeker bij koud regenweer komt de kont te pas en te onpas langs. In druk verkeer echt niet leuk, en ook niet waneer je ’s nachts wat vermoeid naar huis aan het rijden bent en plots weer rondje moet worstelen met de wagen. Maar met andere bandjes is het probleem gelukkig van de baan (en blijft de GT86 op de baan…)
@stijnb: Heb je een GT? Wat leuk dat je die als een daily gewoon gebruikt ook!
@frank2b:
Inderdaad, perfecte daily. Nog praktisch, big fun (laag gewicht, direct stuur) en beperkt in onderhoudskosten…
@StijnB: dan moet je leren rijden. Overstuur is je 2e natuur. Ik heb er geen enkele moeite mee om een auto op te vangen als ik moe ben. En ook niet om het te voorkomen als ik er geen zin in heb. Kwestie van leren en trainen. Echt autorijden gaat verder dan alleen een rijbewijs halen.
@tazmania:
Hebt u dan een GT86? Met mijn Elise S1 of 968 CS (beide zonder elektronica) heb ik ook geen enkel probleem om aan te voelen wanneer deze gaan komen, maar de GT86 op ecobandjes is zelfs met bewaarengelen ingeschakeld dermate bruusk en onvoorspelbaar in koud regenweer…
@tazmania: eens. Heel Nederland kan niet rijden omdat ze overstuur niet kunnen bedwingen. Moet verplicht worden met rijles zeg ik plus een jaarlijks terugkerende cursus omdat het zich vrijwel nooit voordoet met 90% voorwielaandrijvers en stabiliteitsprogramma’s!
@frank2b: i8 viel me erg tegen. Vrij onderstuurt en niet bijzonder snel. Een standaard Tesla is al sneller. Voor dat geld kon je ook een leukere F type bv rijden.
@frank2b: Dat menig mountainbiker bredere bandjes op zijn fiets heeft zitten dan waar een i8 mee rondrijdt.
@frank2b: oh en dat die 2x zo duur is als een snelle TT en niet leuker rijdt of sneller is. Qua uiterlijk wel gaver hoor, maar de rijervaring is alleen bijzonder als je nog nooit in een plugin hybride hebt gereden. Nou wil het geval dat ik in Nederland woon, een PHEV is niet echt bijzonder :)
Begrijpen de meeste bestuurders niet dat de grootste autoproblemen ze voor de helft aan zichzelf te wijten hebben.
Als totaal naast de kwestie voorbeeld: een klant van mij gaat op een patantenveld rondcrossen met zijn A6 multitronic, na een tijdje lagen de lamellen onderaan in zijn bak , en toen kwam hij na 6 jaar jaar kulanz vragen!
En zo gaat het dikwijks en komen de minst sterke kanten van een concept direct naar boven.
In de winter van ’85 reden ze de cardans van de Golf 2 met grote getalen aan diggelen, oorzaak, grip,en geen grip op de sneeuw, en maar gas geven.
VW heeft in ’86 zijn cardankoppelingen met een derde vergroot.
Ik gebruik graag voorbeelden uit het verleden, zo kunnen we de zaak beter relativeren.
@wimof: niet geschoten is altijd mis. En als ik geen benul heb hoe het komt dat mn turbo na 100.000km al naar de kloten is dan geef ik de fabrikant de schuld. Nu weet ik dat ik eerst een auto warm moet rijden, maar weet je klant dat ook…
@peug206: En, vooral, de juiste oliesoort.
En, geen dot gas geven bij het uitzetten van de motor.
@wimof: he? Wat zeg je?
@ewoudhoed: Dat je mecaniek moet aanvoelen.
@wimof: Krijg je daarmee de i8 wel in een drift en gaat de bak in de Clio daar fijner van schakelen?
En toch wil ik een G klasse. Iedereen die er van af wil, ik heb nog wel een plekje.
@ewoudhoed: same! De meeste mensen vragen all3en zo veel geld om er vanaf te mogen zijn :(
@ewoudhoed: De auto heeft inderdaad een geweldige aantrekkingskracht, maar objectief gezien is en blijft het gewoon een 40 jaar oude tank die niet meer thuis hoort in deze wereld. Heb onlangs met de meest extreme versie gereden (Brabus G800, is de G65 aangepakt door Brabus), ik kan er eerlijk gezegd weinig positiefs over vertellen. Het stuur, de ophanging en remmen zijn gewoon niet in staat om deze beul van een motor aan te kunnen. En aan 120 per uur heb je het idee dat je in een tuinschuur rond rijdt, het windgeruis is echt onacceptabel. Maar die momentjes dat je even het gaspedaal kan intrappen gaan je nekharen wel echt rechtop staan, die sensatie is ronduit bizar!
De magie van de Alfa Romeo 159 moet ik ook nog ontdekken. Een krappe stationwagon die niet heel veel bijzonders doet.

Oke, mooi is ie wel, maar verder is het gewoon een stationwagon als zovelen.
@Rob: je hebt nog niet met de juiste gereden.
Een 2.4 Q4 met manuele bak en gechipt naar 240 pk met de Ti kit is een heerlijke en prachtige auto. Ik heb ze 5 jaar en 100.000 kilometers liefgehad en mishandelt en ze heeft dat allemaal met liefde gedaan voor mij. Net zoals ik haar met liefde verzorging en onderhoud teruggaf…

Echt menig automotieve topmomenten heb ik in die 159 beleefd, ik hoor heel bewust bij de ophemelaars :D!
@technopatat:
Wellicht waar, ik ken je 159 nog van Autofans ;)
Ik heb dan ook de 1.9 benzine en 2.2 diesel gereden. Allemaal prima hoor, maar ik kan er onmogelijk laaiend enthousiast van worden.
Dit artikel komt wel erg persoonlijk over eigenlijk. Beetje alsof er een artikel gemaakt moest worden zonder echt erover na te denken, maar toch wat op papier zetten..

Al de genoemde auto’s worden afgezeken op puntjes waarbij je werkelijk bij elke auto wel iets kan zeggen. Goh in mijn LaFerrari is de stoel niet verstelbaar.. Goh mijn auto moet 3u aan de lader hangen voor ik kan rijden ipv 2.5u. Oh de deur van mijn Mercedes klapt omhoog en daarom kan ik niet uitstappen in de parkeervakken.. Op elke auto zijn voor en nadelen, dit artikel baseert zich gewoonweg op niks.
@speedygonzalez: Deze reactie komt wel erg persoonlijk over eigenlijk. Beetje alsof er een reactie geplaatst moest worden zonder echt erover na te denken, maar toch wat op papier zetten..

Op elk artikel zijn voor en nadelen, deze reactie baseert zich gewoonweg op niks.

Net zoals het artikel is wat jij zegt jouw mening. Betekend niet dat het nergens op gebaseerd is toch? ;)
@speedygonzalez: Ik denk dat je de strekking niet helemaal begrijpt (of hebben wij dat niet goed gecommuniceerd ;-)). Het zijn namelijk auto’s waar we eigenlijk heel erg enthousiast over zijn. Auto’s die we veel meer in het verkeer zouden willen zien. Auto’s waarvan het idee ons heel erg aanspreekt. Echter, al deze auto’s hebben helaas een paar onhebbelijkheden die de rijervaring toch erg domineren. En dat is eeuwig zonde. Want deze auto’s hadden het (bijna allemaal) in zich om een geweldige auto te zijn! Maar uiteraard, iedereen kan zijn eigen mening erover vellen. Als jij een van deze auto’s rijdt of wil rijden en de minpunten door de vingers kan zien, heb je er een topauto aan! Het had alleen beter gekund, naar onze mening ;-)
@willeme: ik begrijp de strekking inderdaad niet zo goed van dit artikel. Maar over het algemeen geniet ik vaak van je geschreven werken dus wellicht ben ik wat te verwend geworden hier.
@speedygonzalez: Thanks ;-). Uiteraard is kritiek altijd welkom! We zijn in dit artikel zelf ook kritisch, wie de bal kaatst mag hem terug verwachten!

Bij een kritisch artikel heb je nu eenmaal te maken met mensen die het daar totaal niet mee eens zijn. Dat is inherent aan de toon hiervan. Maar een gezonde discussie is altijd mogelijk, uiteraard. Dat maakt het onderwerp auto’s ook zo leuk: dat we er over kunnen debatteren ;-).
@willeme: ik vind het een briljant geschreven artikel.
Ik geloof dat ik alle auto’s in dit lijstje wel zou willen. Ik spoor niet.
S2K, zwaar overrated! Zelf mee proefgereden, vond het echt niks, helemaal geen kart gevoel zoals iedereen maar roept etc, vond besturing waardeloos, en voordat de honda fanboys op hun teentjes getrapt zijn, nee was geen highly modded exemplaar met tig km, was een zeer net exemplaar met nog geen 50000km op de teller….
Mooi artikel, alleen al vanwege het feit dat er voor iedereen wel een auto in staat die men geweldig vindt.
Nu blijft alleen de multipla nog over als mijn droom auto..:(
Bedankt autoblog
@lckies: Die is toch ook van de andere categorie? “Meest verafschuwde auto’s die eigenlijk best goed zijn”
@torsen: ik voel een lijstje opborrelen!
@willeme: dat zou best een leuk en verrassend lijstje kunnen worden. Ik ben een van de weinige mensen die de multipla altijd verdedigd, en er ooit in heeft gereden. Het ziet er niet uit, maar het rijdt echt prima. Goeie stoelen, ruim interieur, super praktisch, en een onverwoestbare 1.9 jtd aggregaat. Misschien moeten ze bij fca een 3e generatie bouwen. I.p.v de 500x 500l en al die slechte kopiëen. En ik durf ook te wedden, dat de multipla aan het einde van zijn levens ciclus, beter verkocht is dan al die grote 500 modellen.
@willeme: een voorzetje:
Alfa GTV, voor Alfa liefhebbers was dat een FIAT, echter in de loop van de jaren aardig gerijpt
Fiat Multipla lelijk misschien, karakteristiek is beter, maar o zo goed rijdend en praktisch
Fiat Croma foute naam en grote Fiat dus onbemind, maar dijk van een auto
Coupe Fiat, lastige naam, uiterlijk wat bijzonder, voorwiel aandrijver en FIAT dus sceptisch bekeken maar echt een leuke auto
Lancia Gamma, o zo mooi, o zo slecht gebouwd
Lancia HPE, vergeten schoonheid
Lancia Thesis, mooi? In ieder geval opvallend, geweldige reisauto
Toyota Corolla, saai, oersaai maar met leuke motor verrassend leuk rijdend
Toyota Corolla Verso, saai maar ook nog eens lelijk maar uitstekende gezinsbak en veel betrouwbaarder dan de bekende gezinsauto’s
@spideriv: Dat wordt dan een heel Itlaiaans getint lijstje ;-).
@willeme: dat is even parate kennis. Ga je helpen!!
Ik had 3 helden auto’s die ik graag nog een keer wou:
Eerste retrostyling Mustang (bj 2005/2010)
De Dodge Challenger (bj 2008-2014)
De Chevy Camaro (bj 2010-2013)

De eerste 2 waren echt een enorme deceptie. Heb ze alle 3 back to back gereden (de Camaro als laatst) en wat vielen de eerste 2 tegen zeg. De Ford reed echt als een 40j oude auto en was qua afwerking slechter dan een KIA Shuma. Die ik op het oog had was ook nog eens getuned en zelfs daarmee reed het als een natte krant vol vis.
De Dodge was een SRT, voelde echt heel zwaar (is ie ook natuurlijk) en eigenlijk op de motor na overal onderbemeten. De remmen voelden 2 maten te klein en de bak had last met de power in de 1e en 2e versnelling. Ergste vond ik nog het rijden. Het reed echt als een pickup. 0 stuurgevoel en ik had nooit echt het idee dat de auto al dat vermogen wel fijn vond.
Daarom is het toen ook de Camaro geworden. Die reed echt heel veel beter (inmiddels doet de Mustang dat trucje ook veeeel beter) en was mooier afgewerkt. Veel meer nwe tech ook (HUD display, G meter etc.) en kon zn vermogen echt beter kwijt. Voelde een stuk sneller dan die SRT ondanks minder vermogen stock.
Qua look vind ik de Challenger nog steeds het bruutst. Helemaal zoals ze hem nu doen, widebodykit van de Demon, Shaker hoods, Scat packs etc. En ik heb de huidige versie nog niet gereden dus wellicht wel verbeterd. Maar dat was wel even een tegenvaller toen. Net als de Ford.
@e34m5touring: Goede! Die Mustang had er ook ingekund, eigenlijk. De eerste keer dat ik in een de eerste metrostyling Mustang zat, was een verschrikkelijke ervaring. Een non-metallic rode zescilinder Cabrio. Wat een drama zeg. Met name de afwerking en de materialen waren van een belabberd niveau. De tweede Mustang was de zelfde dag, maar dat was een Coupe met V8 en een paar leuke Roush goodies. Dat leek er al heel wat meer op. Nog steeds niet top, maar die V8 met echt een hele hoop goed. De reden dat de Mustang er niet in staat had ook een beetje te maken met de prijs. De auto was in de States echt schofterig goedkoop. Dus dat ‘ie goedkoop aanvoelt is nogal wiedes, want dat was ook het geval.

Bij de Camaro heeft Chevrolet het slim gedaan door de basis van de Commodore te gebruiken. Dat is een stuk minder ouderwets dan het W210/LX platform van de Challenger of het paard-en-wagen-wagen onderstel van de Mustang. Ik zat laatst in een Camaro (zescilinder, meh), maar die auto heeft gewoon een acceptabel interieur. Het stoort niet en ziet er absoluut geinig uit qua styling.

Ik moet wel zeggen dat de stappen die er nu gemaakt zijn bizar te noemen zijn. Zo’n Camaro SS met 1LE pakket is een ideale auto. Kan er weinig op aanmerken, op de BPM na. Als ik in de States woonde kwam die er meteen. Eigenlijk nog liever een Z/28, gaafste trackday auto aller tijden!
@willeme @e34m5touring: Dat is inderdaad spijker +kop wat de meeste mensen vergeten over een USA car ze kosten idd geen reet hier dus dat goedkope plastic is gewoon top zeker omdat er wel al een dikke V8 in ligt die combo voor dat geld is gewoon knap te noemen.
Ook een 2005 Mustang Cabrio gehad ok het is niet top afgewerkt maar fijne onverwoestbare motor die 4.6 V8 chippie en andere uitlaten een heerlijke auto die toch wel snel was maar de exclusiviteit was beter als welke Porsche dan ook.
Nog steeds in de stal de 2013 Camaro ZL1 Cabrio in de stal met 87.000 miles op de teller 0,0 problemen mooi afgewerkt alcantara/HUD/magnatic ride top auto maar ben op zoek naar iets anders nu of de laatste Camaro refresh model komende deze herfst een beest van een auto all rounder zelfde top afwerking en nog steeds voor zeer weinig $$$. Maar waar ik as we speak net een offerte voor heb opgevraagd is de laatste Mustang Cabrio (weer natuurlijk aangezien in FL) bij een dealer in OHIO (Lebanon) plaatsen ze er een supercharger op de 5.0 V8 met alle garantie erop en eraan met 800PK !! De standaard uitvoering 5.0 Mustang kan je ophalen voor 39.995 !!! met 800 PK !! Ik wil dan de cabrio/Performance pakket/leer/B&O sound/ komt die op zo’n 63K voor 800PK niet slecht toch (bron: YouTube) Dat is 53K in euro’s hahahaha
Op de meeste reviews is wel het een of ander af te dingen, behalve op die van de G. Spot on. Amen.
@troljedemoeder: in basis is de G helemaal geen slechte wagen. Niet voor niet rijden/reden defensie ed. Met deze auto’s. Echter het is mis gegaan bij de verblinging van deze bolide.
@jpoers: Verblinging, die is treffend en houden we erin.
@kunstomdathetmoet: Ook eens. Hier nog eentje: “geproletariseerd” :)
@jpoers: Eens!
Ik zat laatst nog bij de ford dealer in een focus rs met recaro kuipstoelen. Het eerste wat ik deed was zoeken naar de hoogteverstelling en was stomverbaasd dat het er niet op zit!
Een auto valt zwaar tegen omdat alleen de zit te hoog is? Haha goede selectie…
@mrrallycross: Kun je nagaan! Een fijne zitpositie is toch wel een van de eerste vereiste van een goede auto. Dat het zo hoog is bij de Focus RS verbaast mij nog steeds, bij een Golf R of A45 heb je meer verstelmogelijkheden.
@mrrallycross: kan AB niet geheel ongelijk geven. Is echt een zwaar minpunt van de auto.
@stfu: makkelijk op te lossen
Op de Polo, GT86 en Focus na zou ik me er niet in schamen en van sommige (Lexus, S2000 en M5) echt wel smullen.
Denk dat de opmerking bij de motor van de S2000 van toepassing is op alle hoogtoerige blokken zonder buitensporige vermogens.
Als je ff niet de bui hebt om het ding in de toeren te jagen gebeurt er (naar verhouding) vrij weinig en dan voelt terugschakelen om even die auto in te halen, die natuurlijk gas bij geeft als hij ingehaald word, alsof je teveel je best moet doen.
Best naar om te lezen, maar je hebt helemaal gelijk.

Kan mij iemand vertellen waarom Renault geen handbak in die clio rs kan zetten. Iedereen vraagt en klaagt erover . Terwijl het toch niets voorstelt.
@thomasthomas: De markt schijnt het niet te willen. De huidige Clio R.S. verkoopt waanzinnig goed, veel beter dan zijn puristische voorgangers. De autojournalisten willen graag een handbak en de liefhebbers ook, maar de mensen die de auto daadwerkelijk eentje kopen, hebben liever een automaat met flippers.

Voor Renault is dat een voordeel, want met zo’n automaat kunnen ze de auto een procentjes zuiniger maken, iets wat telkens zwaarder meetelt.
@thomasthomas: sterker nog: het moet gewoon kunnen. In de Nismo Juke ligt exact hetzelfde blok mét handbak.
Als oud GT86 eigenaar vond ik de TRD versie ook helemaal verkeerd. Een dealer wou voor zijn TRD bijna 10k€ meer dan een gewone, voor dat bedrag kan je hem helemaal naar je eigen hand zetten en de bekende tekortkomingen oplossen met hulp van de enorme aftermarket voor het platform. En dan kun je er een héél leuke auto van maken…
Fijn om te lezen dat de G niet zo geweldig is. Ik heb lang van die auto gedroomd. Maar een degelijk exemplaar was me te duur. Het valt me op dat de je achterin de G (463) geen vlakke laadvloer kan maken. En er is geen midden armsteun achterin. Hetgeen, gezien de vanafprijs eigenlijk schandalig is.
Uff! Nou gaan jullie de s2k afzeiken. Heb er 2 gehad. Gaat het jongens. Ik ga niet eens met argumenten komen om mijn gelijk te halen. Maar hoe graag mijn meisje iedere keer de S pakte en de M3 en de XKR liet staan zegt heel veel.
@pologti: dat het een boodschappenauto voor meisjes is?
@pologti: misschien gaf ze geen donder om auto’s, maar was het meer omdat hij vooraan op je oprit stond.
Is het tegenwoordig verplicht om in elk online artikel taal- en typfouten te hebben? Krijg je dan meer bereik op de socials ofzo?

Daarnaast, een S2000 AP2 is in Europa nooit geleverd geweest. Misschien moeten we dat fabeltje wel eens de wereld uit helpen? Je hebt een facelift, dat wel. Een AP2 heeft een 2,2l motor en was nooit beschikbaar in de lage landen.
@Asserti: Waar staat dat de AP2 in Europa is geleverd? Dan pas ik dat meteen voor je aan ;-).
@willeme: hm, met dat ik daar iets over las in de comments zal ik dat waarschijnlijk aan je artikel gelinkt hebben. My bad!
@Asserti: in dit artikel wijden we uit over het verschil tussen AP1 en AP2:

https://www.autoblog.nl/nieuws/special-honda-s2000-96907

En de rest van de S2000 ;-).
Jeetje Autoblog/ @willeme wat een ontzettend jank stuk.
Tijdens de video revieuws krijt ik nooit zon negatieve tendens mee en nu kijkt het alsnog er achteraf ineens lekker gejankt kan worden.

Sorry Willem ben véél beter van je gewend!!
@m-tfsi: jeetje typen is ook een kunst… reviews* krijg* lijkt*
@m-tfsi: welk van de bovenstaande auto’s staat er bij jou in de garage?
@Dizono: ik weet niet welke wijze opmerking je hier probeert te maken?
Niets uit dit rijtje, echter mag iedereen zijn mening hebben over mijn wagenpark, ik vind immers zelf ook niet elke auto mooi.

Ik val ook niet over de aangesproken autos, maar over het artikel an sich. Het komt een beetje over als mosterd na de maaltijd.
@m-tfsi: welk gedeelte klopt er dan niet volgens jou? Het is natuurlijk niet altijd hosanna :-D
@willeme: de reviews van de M5 30Jr en Focus RS waren toch wel behoorlijk hosanna.
Ja review door een collega ik weet t, maar dit artikel komt gewoon heel erg over als mosterd na de maaltijd omdat het AB’s eigen reviews zijn die nu een soort van ontkracht proberen te worden.

Plus zoals ik zei, jouw andere artikelen zijn geweldig en dit ligt totaal niet in jouw lijn als je het mij vraagt. Een ongezellig artikel.
De G is een bijna perfecte auto. In Professional uitvoering in de bosbouw of als Defensie voertuig. Maar je moet er niet dagelijks mee naar je werk gaan rijden over de A12 en verwachten dat je een comfortabel ritje hebt, want dan gaat een terreinwagen inderdaad tegenvallen.
Leuk artikel. Leuke verontwaardigde reacties.
Helemaal eens met de nadelen, maar zoals gezegd, blijven de meeste toch wel hebberig maken.

Soms vraag ik me ook wel af of duidelijke minpunten juist niet hebberiger maken. Zodat het een beetje wringt, je mening niet eenduidig is, en de auto dus ook niet saai is om door helemaal goed te zijn.

Zo vind ik bijvoorbeeld de Aston Martin DB9 vreselijk mooi, maar zo saai mooi dat hij me ook niet echt aanspreekt.
Cool en mooi onderbouwd lijstje. Leest heerlijk weg. En ondanks al die minpuntjes vind ik de meeste van deze auto’s niet minder gaaf.
De Maserati Quattroporte IV was toch door Bertone (Gandini) ontworpen? De V was door Pininfarina getekend.
@kars: je hebt gelijk, maar de tweede generatie wordt vaak vergeten omdat daar maar een paar exemplaren van zijn gebouwd. Ik vermoed dat de auteur dezes hetzelfde bedoelt als jij, maar dan die II heeft ‘overgeslagen’ in zijn telling ;)
@Dizono: klopt, die tweede generatie wordt nog weleens overgeslagen. Zijn er ook serieus weinig van gebouwd. Strikt genomen klopt het inderdaad wat @kars zegt.
Dat van de 159 kan ik beamen, wat zou ik graag de 2jz van mijn vorige auto in de Alfa willen hebben. Dan is ie perfect.
Als gewone burgers met bosjes tegelijk een product stuk maken terwijl ze in principe niks geks doen, dan is het product niet geschikt. Blijkbaar zag vw dat ook in want ze hebben het aangepast. Als je tijdens dagelijks gebruik extra voorzichtig moet doen deugt het product niet, zo simpel is het.
@wimof dus..
Een distributieketting waar door blijkbaar te langdurig gebruik van de matrijs er braam langs de gesneden kant komt is overduidelijk het product ongeschikt.
Als iemand met een multitronic door een patattenveld gaar racen is in mijn ogen de bestuurder in de fout.
De Brera is nog altijd prachtig om te zien en met de juiste motor (1750 TBi, met een chipje goed voor 240 pk) rijdt hij ook zoals het eigenlijk moest. Zeker niet foutloos, maar dat hoort bij een Italiaan. Ik wil er ooit nog eentje voor de deur.
Ik heb de originele Brera nog zien staan in Nederland, deze had een V8 en zag er inderdaad beter uit dan de uiteindelijke productieversie. Niettemin is de Brera nog steeds een leuke auto om te zien, vooral de cabrio, die zou nog best een gewilde klassieker kunnen worden.
Die kritiek op de G-klasse is heel terecht, bovendien is die auto veel te duur en te traag t.o.v. moderne top-SUV’s.
Kopers ervan zullen waarschijnlijk ook wel dol zijn op dure horloges (Rolex etc)., daarvoor geldt hetzelfde, voor een fractie van het geld daarvoor koop je een modern horloge dat minstens zo goed is en er vaak beter uitziet.
De domkoppen die ze toch kopen klagen later vaak dat ze beroofd werden of bij hun huis is ingebroken voor die te dure horloges, dat hebben ze dus eigenlijk aan hun eigen protserigheid te danken en hun huisgenoten lopen daardoor ook nog serieus gevaar voor hun leven.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).