• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bevestiging: Nieuwe BMW M5 krijgt V8 Turbo

Auteur: robbie, gepost 26 september 2009 om 14:58 – 52 Reacties

BMW M TwinPower Turbo M5Het lijkt erop dat BMW M eindelijk de knoop heeft doorgehakt. De volgende generatie M5 krijgt een V8 met turbo(‘s) onder de motorkap. Iets meer dan een maand geleden melden we jullie dat er nog werd getwijfeld tussen een V8 en een V10, maar de nieuwe baas van BMW M GmbH, Kay Segler, heeft in een interview bevestigd dat de nieuwe M5 een V8 turbo krijgt.

En als we V8, turbo en BMW M horen dan denken we natuurlijk meteen aan de M TwinPower Turbo motor die vinden in de X5 M en X6 M. In die SUV’s levert de 4.4 liter grote V8 met twee turbo’s een vermogen van 555 pk en 680 Nm. Of M GmbH dit blok nog een ander karakter gaat geven voor de M5 is niet bekend. Wel geeft Kay Segler aan dat de focus meer is verschoven van vermogen (en veel cilinders) naar prestaties en power to weight ratios. Reken er dus maar op dat BMW er alles aan zal doen om de nieuwe M5 flink op dieet te zetten.

Ook was er nog nieuws over de nieuwe M3. Die zal (zoals al werd verwacht) een 6 cilinder turbo onder de motorkap krijgen. Waarschijnlijk zal die motor gebaseerd zijn op het x35i blok dat nu al in diverse BMW producten te vinden is. (via: blogs.motortrend.com)

Ook interessant!

  • Jawel: de nieuwe BMW M5 gaat aan de stekker
  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • decente BMW M5 CS
    Eindelijk: een decente BMW M5 CS

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

5-serie, BMW, f10, Kay-Segler, M3, m5

Vorig bericht: « Audi schrapt TT met VR6
Volgend bericht: Video: Hoe zal deze crash aflopen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. cardesigner@USA zegt

    26 september 2009 om 15:05

    Leg deze V8 in de M3!

    Login om te reageren
  2. jan zegt

    26 september 2009 om 15:08

    jammer, de v10 uit de m5/m6 geeft toch verreweg het leukste geluid uit het autopark

    Login om te reageren
  3. Sorcerer zegt

    26 september 2009 om 15:09

    Deze auto gaat echt enorm bruut worden qua prestaties denk ik. Het past de auto ook beter dan een hoogtoerige V10, en het verbruik zal met liters omlaag gaan (per 100 km)…

    Ook de 0-100-tijd zal spectaculair worden denk ik, met lekker veel koppel onderin. Een hele verbetering als je veel reviews mag geloven: ook Wouter vond het koppel onderin wat aan de lage kant, bleek uit zijn M5 Touring video… pas hoger in de toeren komt hij los en het is toch jammer dat je bij normaal gebruik soms het gevoel hebt te kort te komen in zo’n duur topmodel.

    Login om te reageren
  4. CengizKhan zegt

    26 september 2009 om 15:11

    Laat ze voorbeeld nemen bij AMG gewoon dikke V12 motoren,wat je al zegt de V8 hoort in de M3

    Login om te reageren
  5. Turbo zegt

    26 september 2009 om 15:14

    Vroegah hadden we 4-cylinders, en dat was ook de hemel. Niks ‘hoort’ ergens in. Het moet gewoon hard gaan. Harder dan de rest op dat moment. Dat is voldoende.

    Login om te reageren
  6. robin l zegt

    26 september 2009 om 15:20

    gewoon weer een 6 in lijn neerzetten zonder turbo net als vroeger.

    Login om te reageren
  7. Timmie zegt

    26 september 2009 om 15:56

    Sinds de wissel aan de top, is de M-afdeling zijn identiteit te grabbel aan het gooien. Zo is ook downsizing aan de orde.

    Login om te reageren
  8. Fiat Coupe zegt

    26 september 2009 om 16:00

    Ik ben vooral benieuwd naar de mogelijkheden van het 3 liter twin turbo blok uit de 335i. Die v8 kennen we al, hij zal wel iets krachtiger en zuiniger worden.

    Login om te reageren
  9. Jip zegt

    26 september 2009 om 16:25

    Die 335i motor krijgt denk ik iets van 430 pk in de m3. Ik denk dat ie nog beter gaat rijden dan de m3 van tegenwoordig, omdat ie wel lichter wordt van zo’n 6 cilinder.

    Login om te reageren
  10. rstyled zegt

    26 september 2009 om 16:35

    Laat ze maar een mooie 6 cilinder erin lepelen in die m3. Net als in de e46 m3 een 3.2L 6-in-lijn, desnoods met dat nieuwe turbosysteem van bmw. Deze 6 cil. haalde ook meer dan 100pk per liter (343pk uit 3.2l). Met een een redelijke bi-turbo kom je makkelijk boven die 430pk denk ik.

    Login om te reageren
  11. EJS zegt

    26 september 2009 om 16:44

    Jammer van de identiteit van ‘M’, maar verder denk ik dat het voor de prestaties en de wegligging stukken beter is!

    Login om te reageren
  12. Janneman zegt

    26 september 2009 om 16:54

    Nee!
    Echt jammer.
    Ik houd echt van hoogtoerige V10’s met hun prachtige geluid.
    Die komen al niet meer in de nieuwe S6, en nu ook al niet in de nieuwe M5. Waarschijnlijk dan ook niet in de nieuwe M6..
    Zonde.

    Login om te reageren
  13. GOD zegt

    26 september 2009 om 17:05

    Ik ben blij dat ze de focus op gewicht hebben gelegd.
    ik hoop ook dat het een serieuze focus is.
    wat een onzin is er de laatste paar jaren op de markt uitgebracht. RS6 met 580pk en meer dan 2 ton zwaar.
    M3 met een V8 en bijna 1700kg.
    ben ook blij dat de M3 weer een R6 krijgt.

    Login om te reageren
  14. GOD zegt

    26 september 2009 om 17:08

    ^^ bijna 2 ton

    Login om te reageren
  15. M-lover zegt

    26 september 2009 om 17:09

    ik wil een 4 cyl turbo :D gebaseerd op de E30 M3 :p

    ontopic: idd, maak een lange optielijst… airco, niet nodig, verwarmde elektrische zeltels: niet nodig! begrenzer weghalen… nodig ;)

    Login om te reageren
  16. EM zegt

    26 september 2009 om 17:13

    Laat ze bij BMW eerst eens een 4 cilinder ontwerpen dan moeten ze niet meer shoppen bij PSA.

    Login om te reageren
    • Prof. Dr. Vliegwiel zegt

      26 september 2009 om 17:39

      @EM:

      Misschien ff wakker worden?!

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      26 september 2009 om 18:00

      @EM: Alleen voor MINI gebruikt BMW motoren die samen(!) met PSA zijn ontwikkeld. De viercilinders die in BMW’s liggen zijn zelf ontwikkeld!

      Login om te reageren
  17. Realhustler zegt

    26 september 2009 om 17:29

    Wel zonde van de ontwikkeling van de V10, alleen maar gebruikt voor de huidige m5 en kan dan weer het museum in.

    Misschien kunnen ze die v10 gebruiken voor de nieuwe M1 ? Zoals BMW zelf aangaf is de X6 M beter af met veel koppel en heeft daarom de V8 turbo. Eigenlijk is de M5 ook beter af met meer koppel.

    een echte lichte sportwagen, die heeft liever veel vermogen bij veel toeren.

    Login om te reageren
  18. GOD zegt

    26 september 2009 om 17:29

    @ EM

    bedoel je zo iets?

    1.5 liter 4 cilinder turbo
    wielspin in de 6e versnelling bij 345 op Monza.
    1500pk in qualificatie trim en 900 in de race.
    zelfs richting de 1900pk in de fabriek gehaald om de max te testen.

    Login om te reageren
  19. STJ zegt

    26 september 2009 om 17:34

    Kan niet geloofen dat ze de x35i blok gaan gebruiken, dat ding is troep! Het is een open deck design!

    Login om te reageren
  20. GOD zegt

    26 september 2009 om 17:39

    @ STJ

    dus??

    Login om te reageren
  21. GuidoBmw zegt

    26 september 2009 om 18:13

    Ik vind een V8 prima passen in de nieuwe M5 maar zoals het blok in de X M-versies zeg ik in eerste instantie nee. Boven de 5000 toeren weinig extra’s meer. Hopenlijk in de M3 weer een hoogtoerige 6Cil :D

    Login om te reageren
  22. micheloo0 zegt

    26 september 2009 om 18:15

    Godverdomme man dit is zeer on-bmw ze hadden dat beest van een v10 erin moeten laten liggen.

    Login om te reageren
  23. Tommy2 zegt

    26 september 2009 om 18:16

    @GOD: Bedankt voor de info voor het geval iemand een specificatie getaletje ofzo vergeten was…

    OT: We zagen het idd al aankomen, dit blok bast ook beter in een grote sedan, maar wel jammer van de V10. Denk wel dat een biturbo V8 zwaarder is dan een atmo V10 trouwens, voor de M3 idem, liever een atmosferische V8.

    Login om te reageren
  24. SimonMc zegt

    26 september 2009 om 18:45

    Bye tradities, by historie…

    Maar iedereen moet er toch aan vroeg of laat.

    Langs de andere kant ben ik heel blij dat ze het aspect van gewicht gaan aanpakken.Het is zoals GOD al zegt hier, er is veel onzin uitgebracht de afgelopen tijden.Wel bijna 600 pk, maar met een gewicht van 2 ton…

    Liever 400 pk, maar 1400 kg bv.

    Maar toch wel jammer.Een turbomotor is niet M waardig.

    Login om te reageren
  25. SimonMc zegt

    26 september 2009 om 18:45

    “bye historie” trouwens…

    Login om te reageren
  26. M power 4 life zegt

    26 september 2009 om 18:52

    Ik moet toch even een traanje weg pinken,
    Maar ik ben tevreden als ze de twinturbo v8 hoogtoerig maken en de volgende m3 geen turbo’s geve.
    na de crisis gooien ze de atmosferische v10en en v8 weer terug in de m5 en m3 lekkrrrrr

    Login om te reageren
  27. GuidoBmw zegt

    26 september 2009 om 19:16

    Ik vind een turbo niet per definitie onwaardig, hoewel een hoogtoerig blok zonder toch wat lekkerder is.

    Login om te reageren
  28. RDS zegt

    26 september 2009 om 19:36

    Turbo mag maar dan wel een heftige, 1.5 met 600 pk lijkt me wel wat

    Login om te reageren
  29. Headhunterz zegt

    26 september 2009 om 19:36

    dat downsizen gaat allemaal ten koste van het geluid! ën dat allemaal voor het milieu :?

    Login om te reageren
  30. Camille zegt

    26 september 2009 om 20:03

    X35i zal het nooit worden, dat betekent dat de nieuwe m3 vierwielaandrijving zal hebbn. lijkt me sterk

    Login om te reageren
  31. F355GTB zegt

    26 september 2009 om 20:19

    Zonde…
    Qua prestaties zal hij het waarschijnlijk prima doen, maar die hoogtoerige V10 had toch iets extra’s…

    Login om te reageren
  32. Roy zegt

    26 september 2009 om 20:33

    Jaja de nadruk komt te liggen op gewicht ipv vermogen. Teneerste gaat het vermogen flink omhoog dus ze leggen de nadruk wel op vermogen, bovendien gaat het koppel van het turbo blok sterk omhoog tegenover een atmosferisch toerenblok en dat betekend een veel zwaardere aandrijflijn. Waardoor de auto waarschijnlijk nog zwaarder zal worden.

    Login om te reageren
  33. DrumZ zegt

    26 september 2009 om 20:40

    Nu is BMW echt dood! Waarom was een BMW vroeger, ondanks misschien niet sneller, beter dan de rest? Wegligging en atmospherische motoren. Turbo’s zijn voor luilakken, zoals Audi. Een gemakkelijke manier om meer power te genereren. Maar weg is de directe gasrespons, hoogtoerige moteren, en vooral, de niet-lineare versnelling.
    Even huilen hoor, afscheid van mijn favoriete merk :-(

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      26 september 2009 om 23:21

      @DrumZ: Audi RS4 en R8 hebben allebei een atmosferische motor, de R8 zelfs 2 varianten met een atmosferische motor.

      Waar zie jij dan een turbo?Oh ja, de RS6, maar BMW daarentegen heeft de X5 m en X6 m met turbomotoren…

      Dus bullshit.

      Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    26 september 2009 om 23:06

    Heerlijk. V8>V10 wat mij betreft. Maar toch. Een deel van de magie van de M5 gaat verloren met een ‘kleinere’ motor. Dus ik weet niet of ik er netto blij mee ben…

    Login om te reageren
  35. peter zegt

    27 september 2009 om 00:14

    @DrumZ wat je zegt over turbos is tegenwoordig niet meer zo. Zelfs de gewone bmw diesels hebben daar geen last van en rijden veel meer als een benzine dan de concurrentie. Maar een “M” blok is voor mij toch een hoogtoerige turboloze blok.
    Anderzijds,hadden ze het voor in de M3 bij een 6 in lijn mogen houden voor mij. Dat is natuurlijk ten gevolge van de RS4 e.d. Maar als potentiele koper vind ik die naakte cijfers veel minder belangrijk dan het plezier dat ik kan beleven.

    Login om te reageren
  36. donaldduck zegt

    27 september 2009 om 01:12

    Hallo, heeft iedereen *#^%##in hun ogen,
    Kijk eens ff allemaal wat er op de camcover van het
    plaatje van “GOD” staat.

    Hoezo Turbo’s zijn niet M waardig, wat nou geschiedenis.

    Login om te reageren
  37. Rick dos zegt

    27 september 2009 om 10:14

    “BEVESTIGING: Nieuwe BMW M5 krijgt V8 Turbo”

    “Het LIJKT erop dat BMW M eindelijk de knoop heeft doorgehakt.”

    Ja, wat is het nou? Is het nou bevestigd of is het nog steeds giswerk?

    Maar goed, niet dat het me zal verbazen als het inderdaad een V8 wordt.

    En dan mogen ze er zelfs turbo’s op draaien, als ze maar een M unieke motor er van maken. Dus niet zoals in de XxM een aangepaste 4.4 motor.

    Want dat zou ik jammer vinden. Dan ga ik huilen. En dan ga ik als een klein kind op de grond liggen en met mijn handen slaan en mijn voeten schoppen. Dus BMW, als je dat niet wil zien…

    Login om te reageren
  38. majinstar zegt

    27 september 2009 om 10:31

    Hij zal wel verkocht worden, maar het gemis van een V10 is een schade voor reputatie’s. Ik ben benieuwd of hij ook in prijs daalt. Ze kunnen moeilijk 10k extra vragen voor een zielige turbo. Voor een cilinder was dat nog wel te begrijpen.

    Login om te reageren
  39. GOD zegt

    27 september 2009 om 10:59

    @ majinstar

    hoezo schade voor reputaties? de M5 begon met 6 cilinders. persoonlijk vind ik een V10 te overdreven voor een snelle luxe sedan. een V8 past er veel beter bij.
    zo vind ik een V8 ook weer te overdreven voor een M3 en past een 6 cilinder daar weer beter bij.

    Login om te reageren
  40. majinstar zegt

    27 september 2009 om 13:24

    @ GOD: Waar pronk je liever mee, met een V10 of een V8 ? Ondanks dat hij er kwa vermogen verder op vooruit gaat, zou ik toch liever voor die V10 kiezen. Turbo’s zijn meer voor de kant en klare hobby tuners. De V8 is perfect gegoten voor de M3, daar moet je sowiezo niks meer aan veranderen. Dit soort auto’s koop je nou eenmaal voor een show off.

    Login om te reageren
  41. DrumZ zegt

    27 september 2009 om 14:30

    @SimonMC.

    Zijn de A4 en R8 tegenwoordig ook vertegenwoordigers van het E segment? Daarom nogal logisch enkel de RS6…

    Login om te reageren
  42. BananaFlip zegt

    27 september 2009 om 16:28

    Jammer, die V10 heeft zo’n heerlijk geluidje…
    Wat mij betreft mag ie er gewoon in blijven liggen hoor, en laat de M3 z’n V8 ook maar houden.

    Login om te reageren
  43. GOD zegt

    27 september 2009 om 17:05

    @ majinstar

    ik doe het voor mezelf en niet om te pronken.
    als het gaat om sportiviteit dan komt een laag gewicht op prioriteit nummer 1 en niet het aantal cilinders en pk’s
    de huidige M5 weegt 1830kg wat echt veels te zwaar is.
    de M5 word tegenwoordig zoek gereden omdat de prestaties bevroren worden. wel meer pk’s maar dat word dan weer opgeheven door meer gewicht. er word wel ontwikkeld maar de ontwikkeling staat eigenlijk stil.
    een M hoort compromisloos te zijn en dat zijn ze niet meer. wil je luxe haal een 7 serie, wil je knallen haal een M, zo zou het moeten zijn.

    Login om te reageren
  44. Benjamin1 zegt

    27 september 2009 om 22:55

    Jammer, had leiver een atmosferische motor gezien. Achja, Na de X6m en de X5m kon dit er ook nog wel bij.

    ///Marketing ipv

    ///Motorsport

    Zag laatst nog een E46 M3 rijden, blijft een lekkere bak!

    Login om te reageren
  45. Cantago zegt

    27 september 2009 om 23:34

    V8 is ook prima, zolang hij maar bruut hard gaat;)

    Login om te reageren
  46. MarijnL zegt

    28 september 2009 om 15:03

    Toch typisch dat veel mensen hier roepen “een turbo past niet bij een BMW M model” en “tradities gaan verloren”, terwijl de M-divisie al in 1977 gebruik maakte van turbo’s in hun race-modellen:

    1978 BMW 320 Turbo Group 5:

    Specs:
    engine Inline-4
    aspiration M12 Turbocharged
    displacement 2000 cc / 122.0 in³
    power 447.4 kw / 600.0 bhp
    specific output 300.0 bhp per litre

    Login om te reageren
  47. GOD zegt

    28 september 2009 om 18:02

    @ MarijnL

    idd.
    zelfs de E30 M3 zou aanvankelijk een turbo krijgen maar ging op het laatst niet door.

    Login om te reageren
  48. Nelis zegt

    12 oktober 2009 om 08:46

    Precies. gel%l over “traditie”…

    Dit heet “ontwikkeling”.

    Ben en blijf BMW (M) fan.

    Login om te reageren
  49. grek zegt

    5 mei 2010 om 17:00

    eindelijk en v8 biturbo bijna 600pk
    met en chip tegen de 700 pk laat de rest maar komen met en v12 of weet ik veel wat allemaal

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North