Dit is hoe een Ford-medewerker zijn 1.0-liter EcoBoost meeneemt naar de Los Angeles Autoshow. De doorgaans zeer strenge douane in de VS had er geen problemen mee.
Kijk, dat is nog eens een manier om de kleinheid van je nieuwste driecilinder (HIER afgelebberd door de CEO) onder de aandacht te brengen. Een PR-meneer van Ford probeerde om het onderblok van de driepitter mee te nemen in zijn handbagage op een vlucht van Detroit naar LA. En slaagde daarin. Dit mocht dus mee in het vliegtuig. In tegenstelling tot onschuldige flesjes water.
Een complete EcoBoost-motor neemt uiteraard wel iets meer ruimte in beslag, wanneer de cilinderkop en de carterpan eraan zitten, maar zelfs dan zou het wellicht kunnen. Mits er geen gewichtslimiet overschreden wordt. FOTOBEWIJS!
En dan te bedenken dat deze kleine koffiemolen (100 of 125 pk) naast de Fiesta, Focus en C-Max ook in de nieuwe Mondeo komt te liggen. We’ve come a long way.
Dat wordt zoeken onder je motorkap.
@norge: Dat zou een primeur zijn, een leaserijder die interesse heeft in de staat van z’n motor.
@jolig: Haha, das waar.
@jolig: behandel mijn auto vd zaak niet anders dan mijn eigen (hooguit check ik de olie minder tussendoor). Zou zelfs beweren dat (eenmaal warm) mijn privé speeltje, er meer van langs krijgt dan de auto vd zaak.
@w0o0dy: ;) jij bent de uitzondering op de regel. Mijn collega’s trappen hem vol open als ze van de parkeerplaats zijn. Soort compensatie gedrag als je een prius least.
Normale paardenkracht (4 – 6 – 8 – 12 – 16 – cilinder motoren
Paardenkracht in Ecoboost 3 cilinder en twin air motoren
@audicoupe84: Ik moet eerlijk bekennen dat de Twin Air in de nieuwe Fiat Panda best snel is
geniet echt van de verbaasde gezichten
Leuk voor in je minibike.. Maar auto..
@MAB: Dat is eigenlijk best een vet idee, een minibike met deze motor
@redneckdarian: Ja idd maar dat gaat niet lukken wanttt dan heb je een versnellingsbak enzo nodig, dat past nooit.
Tjah, das maar een halve driecilinder, dus eigenlijk gewoon maar een anderhalfcilinder. Dat is in liters net zo groot als een half pak melk. Zoiets krijg ik ook nog wel mee….. ;)
De v8 van mijn Audi past ook wel in een handtas. Je hebt er alleen een wat grotere voor nodig
@Soulmaster: vuilnisbak gaat ook…
@Soulmaster: Oeh welke?
Ik ga op vakantie en ik neem mee: ”schat, heb je de 3 cilinder al in de koffer gezet?”.
@VWTouran75: *schreeuw terug* “ja schat, zit erin. alleen al je bikini’s en kleren blijven thuis” ;)
Volgend artikel: Fiat Twinair motor past in je toilettas!
Nee, dan een 100 pk 1.6 viercilinder! Dat zijn me toch fantastische, opzwepende motoren. Kracht en comfort. Verschrikkelijk zo’n 1-liter met 125 pk.
Die 3 (soms zelfs 2 ) cilinders zijn levensgevaarlijk ! Je kan niet vlot inhalen, als je een steile helling op wil rol je net zo hard weer naar beneden, als er een korte invoegstrook is naar de snelweg kom je met 50 km/h aankakken terwijl de rest 130 rijdt etc..
Vlottere auto’s zijn gewoon een stuk veiliger mits er verstandig mee wordt gereden !
Leg gewoon in elke auto minimaal een 4 cilinder, zoveel scheelt het niet in het verbruik.
@davidf40: wat een ongelofelijke bullshit. Het aantal cilinders heeft NIETS maar dan ook HELEMAAL NIETS met de prestaties te maken.
@w0o0dy: klopt helemaal.. Het maakt niet uit of je een 3 cilinder of 12 cilinder hebt.. Ze hebben allebei dezelfde prestaties
@solmatje: not what is said… nice try though.
@solmatje: kijk maar even naar het vergelijk van de focus 4 cilinders met de 3 cilinder hieronder… het gaat om de koppelkromme, het gewicht, de pk’s. Hoe dat koppel en hoe die Nm’s er komen maakt in feite geen drol uit voor de performance. En in normaal gebruik is de 1.0 3 cilinder focus makkelijk de oude 4 cilinders met vergelijkbaar vermogen de baas tenzij je die atmosferische koffiemolen uitknijpt tot de laatste 100 toeren.
@w0o0dy: ik geloof jou meteen.. Alleen je formuleerde het nogal raar hierboven, zoals je kan lezen..
@davidf40: hier… 3 keer een focus 2×4 cilinders (105pk en 125pk) en de 125pk 3 cilinder… Die 3 cilinder heeft dan ook nog eens andere versnellingsbakverhoudingen om extra zuinig te zijn. Anders zou de 4cilinder 125pk ook gewoon het onderspit delven.
@davidf40: Als je niet weet waarover je het hebt, zeg dan niks.
@davidf40: Leg mij eens uit hoe een 3 cilinder per definitie slechter is dan een 4 cilinder?
@imdoctorbob: Had het over de 3 cilinders die nu in de auto’s liggen ( bv kia picanto 1.0 met 69 pk, met deze auto ben ik naar italie gereden deze vakantie en dat is toch geen pretje.. Maar kom op, een 3 cilinder met maar 100 pk in zo’n grote Mondeo?!
De 4 cilinder van bv de kia picanto trekt toch een stuk beter (85pk volgens mij) terwijl je maar 500 euro meer betaald en het verschil in verbruik in de praktijk nihil is.
@davidf40:
Gelul in de ruimte dus….
In mijn roadster ligt een 698cc 3cilinder, 101pk en 140nm koppel.
Dat ga je met een gemiddelde 1,6 4 cilinder leaseslet echt niet bijhouden vriend….
@jrk68: Echt wel, want zodra die Smart moet schakelen win ik een 0.5 sec per keer. Dat rijd jij niet goed heur.
@E34M5Touring:
Ook daar heb je chipjes voor, scheelt zo’n 30% in de schakeltijd. Jouw M5 ga ik natuurlijk nooit bijhouden maar de eerste leaseslet met 1.6je die in 8sec aan de 100 zit moet ik nog tegenkomen….
Maar goed dat was mijn punt niet, het punt was dat het vermogen vergelijkbaar is met een ruim 2 keer zo grote 4 cilinder en dat het max. koppel tussen de 2200 en de 4500 ligt en niet zoals bij een 4L een piek ergens tegen de 4000.
@jrk68: Niet om je auto af te zeiken, maar DE achilleshiel van die auto is z’n bak. Van Smart in het geheel. Breng zoiets toch uit met een handbak. Ik weet zeker dat je er 2 sec vanaf snoept naar de 100. Die motor is prima, zeker voor het wagengewicht. Zelfde geldt voor die Kindersuprise Smarts. Ik trok met mijn 96er Corolla 1.6 16v wel mee met zo’n Smart.
@E34M5Touring:
Dat ben ik roerend met je eens, een gewone handbak zou veel beter geweest zijn.
Gelukkig zijn er inmiddels genoeg specialisten die de bak iets sneller laten werken maar top wordt het idd nooit.
@jrk68: de gemiddelde 1.6 4c leasebak is iig een stuk praktischer en mooier dan een smart roadster met 100 pk.. Maar hè.. Je kunt iig zeggen dat je een echte brabus hebt!
@solmatje:
Praktische auto’s zijn voor sneue mensen….
@davidf40: Ik ben afgelopen zomer met 50pk, leeggewicht van 1342kg, 4 man + bagage, kampeerspullen en de stroomlijn van een baksteen ook over de bergen naar Hongarije gekomen. Waar hebben we het over?
@davidf40: het antwoord is turbo! Dat maakt alle verschil. 3 Cilinders zonder turbo zijn schrapers zonder marges… deze 1.0 3 cil van ford MET turbo levert niet voor niets bijna het dubbele vermogen als die koffiemolentjes.
@imdoctorbob: een 3 cilinder heeft meer onbelans dan een 4 cilinder daarnaast is er meer trilling in een 3 cilinder motor.
@xiran: Eej iemand die iets weet van van motor vibraties, zeldzaam. Je hebt gelijk, maar vergeet niet dat een 4 cilinder blok (inline) ook een dubbele balansas nodig hebben om vibratie tegen te gaan.
Het punt is echter gewoon dat ‘moderne’ 3 cilinder motoren de eind-eind vibraties prima kunnen compenseren (slechts een enkele balansas/of contragewicht).
Uiteindelijk gaat het om het eindresultaat, en ford heeft wel bewezen dat je met zijn 3-cilinder echt niks te klagen hebt.
@imdoctorbob: klopt! een v8 is het meest in balans. De trillingen in een driecilinder komen voornamelijk doordat het blok niet evenwichtig loopt.(het technische verhaal laat ik achterwege) Het nieuwe ford blok heeft daarom een onbalans in het vliegwiel als compensatie ipv balansassen wat gangbaarder is in driecilinder land.
@xiran: Nope, 6 cilinders hebben een betere balans dan 8 cilinders, 6 cilinders zijn de enige blokken die geen enkele contragewichten of balansassen nodig hebben.
Omdat een V12 in essentie 2 6 in lijnen is en een hogere detonatiefrequentie heeft is de 12 (of zelfs 18) cilinder het meest gebalanceerde blok dat gebruikt wordt in auto’s.
@rrvliet: ben ik het niet helemaal mee eens. v12 en v18 motoren hebben een lange krukas waardoor het niet stijf genoeg is.
@xiran: in theorie, ja. Maar fords 1.0 loopt mooier dan alle 4-cylinders die ik ooit gereden heb, en dat zijn de meeste….
@Onehp: technische gezien is het ook een hoogstandje, de tijd zal het leren of de drie cilinder beter is. Dat is het enige waarom ik een driecilinder nog wantrouw.
@davidf40: Ik begrijp je, maar je verwoord het slecht.
je kan het beter zeggen dat motoren met minder dan 1.4 liter in een grotere wagen te weinig power hebben om vlotjes in het verkeer me te kunnen.
& ik begrijp je volledig, zelf heb ik een 206 met een 1.4 benzine. & op de autosnelweg is dat regelmatig planken om een beetje meer snelheid in mijn kist te krijgen.
Ik vind: minimum 75pk/ton
Ik sta pas te kijken als ze de W16 in een tas gepropt krijgen..
Gaat dat alarmportje nou niet loeien omdat ze iets van metaal hebben gevonden?
@bsxc2: stiekem is het tupperware.. Shhh niet doorvertellen.
@lamborgfan: Dat zou best cool staan in je keuken..
“Schat, kun je even wat macaroni pakken? Het zit in de middelste cilinder”
ik denk dat als ze m neer leggen moeten die koppen er ook nog wel op passen
Het aantal paarden die eruit komen passen met die motor in diezelfde koffer
Ik ga op vakantie en neem mee.. Een 3 driepitter, maar vergeet de rest van de auto.
Vast “omdat het gewoon kan”..
Nee de poortje gaan niet op aluminium af wel op ijzer en staal
Goede PR dit. Paar fotootjes maken, doorsturen naar de pers en het gaat de hele wereld over.
Clever!
Netjes! Ook clever van Ford om het wereldkundig te maken, viral in the making ;)
De beste stuurlui… heel tevreden van mijn 1.0
Privé gekocht, heel fijne motor, stil en trillingsvrij en toch een fijne grom als je doortrapt.
Nee geen sportauto maar 125pk-200nm/1250kg DIN is in de echte wereld plenty om goed vooruit te komen en sneller dan de gemiddelde auto die in NL rondrijdt.
De focus stuurt bovendien goed met een fijne balans erbovenop met de erg lichte motor in de neus.
Zolang hij niet in mijn broekzak past en ik ermee kan faceboeken hoef ik hem niet!