• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bied mee op de Heilige Graal van Alpina

Auteur: machielvdd, gepost 19 juni 2023 om 16:58 – 15 Reacties

Veel exclusiever dan de Alpina B6 3.5 S wordt het niet.

De BMW E30 M3 is inmiddels een gewild collector’s item aan het worden. Dat is vooral omdat het de stamvader aller M-modellen is, niet zozeer vanwege de zeldzaamheid. Als we alle varianten meerekenen zijn er in totaal namelijk 20.229 stuks gebouwd. Dat zijn er niet per se heel weinig.

Een auto waar er wél extreem weinig van gebouwd zijn, is de Alpina-versie. Op basis van de E30 3 Serie zijn er diverse Alpina’s gemaakt. De meeste daarvan namen een minder snelle versie als uitgangspunt. In 1987 was daar echter de Alpina B6 3.5 S, gebaseerd op de M3.

Dat wil zeggen: gebaseerd op het onderstel van de M3. Zoals je al af kunt leiden uit de naam, gebruikte Alpina niet de 2,3 liter vierpitter, maar een zes-in-lijn. Het 3,5 liter blok van BMW leverde standaard 218 pk, maar Alpina wist hier ruim 250 pk uit te halen.

Alpina B6 3.5 S
Alpina B6 3.5 S
Alpina B6 3.5 S
Alpina B6 3.5 S

Hoeveel vermogen je precies hebt hangt er vanaf of je de versie met of zonder katalysator hebt. Het exemplaar wat je hier ziet is er eentje zonder, die circa 264 pk levert. Dat is toch flink meer dan de M3, die zonder katalysator op 200 pk zat.

In de Alpina B6 3.5 (zonder S dus), is overigens exact hetzelfde blok te vinden, maar die auto is gebaseerd op de 325i. De B6 3.5 heeft daarom ook niet het dikke uiterlijk van de M3, wat de Alpina B6 3.5 S wél heeft.

Dit exemplaar is vanbuiten ingetogen uitgevoerd in Lachssilber Metallic, maar binnenin is het een kleurrijke boel. Hier zien we namelijk blauw alcantara, in combinatie met houtinleg op het dashboard. We zouden niet aanraden om je nieuwe BMW zo samen te stellen, maar in een jaren ’80-auto is het cool.

De Alpina B6 3.5 S is écht heel zeldzaam, want er zijn in totaal maar 62 stuks van gebouwd. Dit exemplaar is een van de allereerste, want op de plaquette is te lezen dat het nummertje 3 betreft. De auto is oorspronkelijk geleverd in Frankrijk en heeft sinds 1988 133.564 km gereden.

De Alpina verkeert momenteel in Spanje, bij de derde eigenaar. Hij had de auto de afgelopen 14 jaar in zijn bezit, maar doet er nu dus afstand van. Via Collecting Cars kun je een bod uitbrengen op deze Heilige Graal van Alpina. Daarvoor heb je nog tot vrijdag 19.00 de tijd.

Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!

Ook interessant!

  • The Collectables - Alpina Roadster V8
    Alpina Roadster V8
  • Smullen geblazen met deze heerlijke Alpina stationwagon
  • Alpina B7 productie stopt, geen opvolger in de pijplijn
    Officieel: Alpina B7 productie stopt en er is geen opvolger
  • Zoveel duurder dan een X7 is een Alpina XB7

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

alpina, b6, BMW, e30, occasion, veiling

Vorig bericht: « Rijtest Porsche 992 Carrera T – 911 GT3 light of lauw
Volgend bericht: Helaas: Aston Martin gaat nooit meer sedans bouwen »

Lees Interacties

Reacties

  1. osmo zegt

    19 juni 2023 om 17:08

    Hoop dat de eigenaar genoeg eraan verdient voor een photoshopcursus. Die fake zonsondergang ziet niet uit ;)

    Login om te reageren
    • Hawkeye72 zegt

      19 juni 2023 om 18:35

      Ook de fake sunset is periode correct….

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      19 juni 2023 om 19:03

      Niks fakes aan, is niet zo moeilijk om zo’n foto te maken hoor.

      Login om te reageren
      • osmo zegt

        20 juni 2023 om 09:28

        Een van de grootste weggevers is dat er op de andere foto’s alleen grijze lucht te zien is.
        Als de zon al half achter de horizon verdwenen is kan de voorgrond nooit zo helder verlicht zijn.
        Er is niets van oranje in de reflectie op de auto te zien.
        Aan het beetje schaduw onder de auto te zien komt het licht van recht boven, dus een bewolkt middagzonnetje zoals op de andere foto’s ;)

        Login om te reageren
  2. escort77 zegt

    19 juni 2023 om 17:13

    Dat er bij zo’n auto een stukje stoffering vernieuwd moet worden begrijp ik, dat er dan zo’n afwijkende kleur voor de bestuurdersstoel gebruikt wordt begrijp ik dan weer niet.

    Login om te reageren
  3. e38ossie zegt

    19 juni 2023 om 18:16

    Jammer inderdaad van de verkeerde kleur op de bestuurdersstoel. Maar ook ergelijk is dat er mensen zijn die een zeldzame ALPINA B6 3,5 S hebben en denken dat de zwarte ali expres grille beter is.

    Login om te reageren
  4. bietje zegt

    19 juni 2023 om 18:20

    Supergave wagen dit… die uitgeklopte schermen van de E30 M3 zijn al heel mooi en dan nog een Alpine sausje erover. Ben geen BMW-adept, maar gaaf is gewoon gaaf 👍🏻

    …en mbt dat interieur, dan moet je gewoon even terugreizen in de tijd… is het (bijna) niks bijzonders meer.

    Login om te reageren
  5. kniesoor zegt

    19 juni 2023 om 18:23

    Denk, dat de versie van BMW Motorsport zelf met de 4-cilinder de betere van de twee is, de relatief zware 6-cilinder zal de ‘bochtengretigheid’ niet echt ten goede komen, vrees ik. Deze Alpina is meer iets voor ‘investeerders’ (lees : speculanten), niet voor rijders.

    Login om te reageren
  6. mc96 zegt

    19 juni 2023 om 18:25

    Zeldzaam wel, maar de heilige graal… wat mij betreft niet. Ik vind een Alpina op basis van de regulier e30 koets begeerlijker. Een M3 hoort wat mij betreft een 4 cilinder te hebben. De M3 is destijds ontwikkeld als basis voor lichtgewicht opvolger van de 635 csi toerwagen. Daar hoort gewoon geen zes cilinder in.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      19 juni 2023 om 18:57

      Als een echte puristische BMW maar vier cilinders zou moeten hebben dan zou het hoofdkantoor in München wel uit vier cilinders bestaan…
      Maar dit is een Alpina en toen boden ze nog echt wat bijzonders zoals een zescilinder in een M3. En dat maakt van de wagen inderdaad veel meer een snelweg toerer dan een alpenpas sportwagen, maar dat is de essentie van Alpina.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        19 juni 2023 om 21:50

        Waarschijnlijk ben jij sarcastisch, maar het hoofdkantoor zijn ook 4 cil.

        Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    20 juni 2023 om 08:21

    Hey. Ik begrijp nu waar mr Bangle die kofferklep spoiler vandaan haalde. Zie hier op de oer M3 hetzelfde. Goh niet eerder de link gelegd.

    Login om te reageren
  8. driver79 zegt

    20 juni 2023 om 09:48

    Bestuurders stoel kleur komt niet overeen met de rest…

    Login om te reageren
  9. Hubert zegt

    20 juni 2023 om 11:12

    Vraagprijs 230k….
    https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=349150078&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1100&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=fce2d050-52d5-6172-0027-25f1427e846e&ref=srp

    En een jaren 80 Alpina moet gewoon de beroemde Alpina stickers over de hele zijkant hebben!

    Dan heb ik toch liever een mooie 2002 in Alpina uitvoering.

    Login om te reageren
  10. 1000bochten zegt

    20 juni 2023 om 11:12

    Een E30 met M3 bodykit en zescilinder klinkt mij als muziek in de oren. Hoogste bod staat nu al op 55k. Zal wel meer dan 150k gaan kosten op die veiling, lijkt me. Als het je meer om het rijplezier gaat dan om de investering, is dit een voordeliger alternatief: https://link.marktplaats.nl/m1960548799

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North