Veel exclusiever dan de Alpina B6 3.5 S wordt het niet.
De BMW E30 M3 is inmiddels een gewild collector’s item aan het worden. Dat is vooral omdat het de stamvader aller M-modellen is, niet zozeer vanwege de zeldzaamheid. Als we alle varianten meerekenen zijn er in totaal namelijk 20.229 stuks gebouwd. Dat zijn er niet per se heel weinig.
Een auto waar er wél extreem weinig van gebouwd zijn, is de Alpina-versie. Op basis van de E30 3 Serie zijn er diverse Alpina’s gemaakt. De meeste daarvan namen een minder snelle versie als uitgangspunt. In 1987 was daar echter de Alpina B6 3.5 S, gebaseerd op de M3.
Dat wil zeggen: gebaseerd op het onderstel van de M3. Zoals je al af kunt leiden uit de naam, gebruikte Alpina niet de 2,3 liter vierpitter, maar een zes-in-lijn. Het 3,5 liter blok van BMW leverde standaard 218 pk, maar Alpina wist hier ruim 250 pk uit te halen.
Hoeveel vermogen je precies hebt hangt er vanaf of je de versie met of zonder katalysator hebt. Het exemplaar wat je hier ziet is er eentje zonder, die circa 264 pk levert. Dat is toch flink meer dan de M3, die zonder katalysator op 200 pk zat.
In de Alpina B6 3.5 (zonder S dus), is overigens exact hetzelfde blok te vinden, maar die auto is gebaseerd op de 325i. De B6 3.5 heeft daarom ook niet het dikke uiterlijk van de M3, wat de Alpina B6 3.5 S wél heeft.
Dit exemplaar is vanbuiten ingetogen uitgevoerd in Lachssilber Metallic, maar binnenin is het een kleurrijke boel. Hier zien we namelijk blauw alcantara, in combinatie met houtinleg op het dashboard. We zouden niet aanraden om je nieuwe BMW zo samen te stellen, maar in een jaren ’80-auto is het cool.
De Alpina B6 3.5 S is écht heel zeldzaam, want er zijn in totaal maar 62 stuks van gebouwd. Dit exemplaar is een van de allereerste, want op de plaquette is te lezen dat het nummertje 3 betreft. De auto is oorspronkelijk geleverd in Frankrijk en heeft sinds 1988 133.564 km gereden.
De Alpina verkeert momenteel in Spanje, bij de derde eigenaar. Hij had de auto de afgelopen 14 jaar in zijn bezit, maar doet er nu dus afstand van. Via Collecting Cars kun je een bod uitbrengen op deze Heilige Graal van Alpina. Daarvoor heb je nog tot vrijdag 19.00 de tijd.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
osmo zegt
Hoop dat de eigenaar genoeg eraan verdient voor een photoshopcursus. Die fake zonsondergang ziet niet uit ;)
Hawkeye72 zegt
Ook de fake sunset is periode correct….
drdre1 zegt
Niks fakes aan, is niet zo moeilijk om zo’n foto te maken hoor.
osmo zegt
Een van de grootste weggevers is dat er op de andere foto’s alleen grijze lucht te zien is.
Als de zon al half achter de horizon verdwenen is kan de voorgrond nooit zo helder verlicht zijn.
Er is niets van oranje in de reflectie op de auto te zien.
Aan het beetje schaduw onder de auto te zien komt het licht van recht boven, dus een bewolkt middagzonnetje zoals op de andere foto’s ;)
escort77 zegt
Dat er bij zo’n auto een stukje stoffering vernieuwd moet worden begrijp ik, dat er dan zo’n afwijkende kleur voor de bestuurdersstoel gebruikt wordt begrijp ik dan weer niet.
e38ossie zegt
Jammer inderdaad van de verkeerde kleur op de bestuurdersstoel. Maar ook ergelijk is dat er mensen zijn die een zeldzame ALPINA B6 3,5 S hebben en denken dat de zwarte ali expres grille beter is.
bietje zegt
Supergave wagen dit… die uitgeklopte schermen van de E30 M3 zijn al heel mooi en dan nog een Alpine sausje erover. Ben geen BMW-adept, maar gaaf is gewoon gaaf 👍🏻
…en mbt dat interieur, dan moet je gewoon even terugreizen in de tijd… is het (bijna) niks bijzonders meer.
kniesoor zegt
Denk, dat de versie van BMW Motorsport zelf met de 4-cilinder de betere van de twee is, de relatief zware 6-cilinder zal de ‘bochtengretigheid’ niet echt ten goede komen, vrees ik. Deze Alpina is meer iets voor ‘investeerders’ (lees : speculanten), niet voor rijders.
mc96 zegt
Zeldzaam wel, maar de heilige graal… wat mij betreft niet. Ik vind een Alpina op basis van de regulier e30 koets begeerlijker. Een M3 hoort wat mij betreft een 4 cilinder te hebben. De M3 is destijds ontwikkeld als basis voor lichtgewicht opvolger van de 635 csi toerwagen. Daar hoort gewoon geen zes cilinder in.
mashell zegt
Als een echte puristische BMW maar vier cilinders zou moeten hebben dan zou het hoofdkantoor in München wel uit vier cilinders bestaan…
Maar dit is een Alpina en toen boden ze nog echt wat bijzonders zoals een zescilinder in een M3. En dat maakt van de wagen inderdaad veel meer een snelweg toerer dan een alpenpas sportwagen, maar dat is de essentie van Alpina.
Richmond zegt
Waarschijnlijk ben jij sarcastisch, maar het hoofdkantoor zijn ook 4 cil.
Roskampies zegt
Hey. Ik begrijp nu waar mr Bangle die kofferklep spoiler vandaan haalde. Zie hier op de oer M3 hetzelfde. Goh niet eerder de link gelegd.
driver79 zegt
Bestuurders stoel kleur komt niet overeen met de rest…
Hubert zegt
Vraagprijs 230k….
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=349150078&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=1100&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=DESCENDING&searchId=fce2d050-52d5-6172-0027-25f1427e846e&ref=srp
En een jaren 80 Alpina moet gewoon de beroemde Alpina stickers over de hele zijkant hebben!
Dan heb ik toch liever een mooie 2002 in Alpina uitvoering.
1000bochten zegt
Een E30 met M3 bodykit en zescilinder klinkt mij als muziek in de oren. Hoogste bod staat nu al op 55k. Zal wel meer dan 150k gaan kosten op die veiling, lijkt me. Als het je meer om het rijplezier gaat dan om de investering, is dit een voordeliger alternatief: https://link.marktplaats.nl/m1960548799