Jazeker, die bestaan ook nog.
Vandaag de dag zijn is een Lambo vooral de ultieme kijk-mij-mobiel. Daar hebben we bij Autoblog niks tegen, maar het is ook wel eens fijn om een wat meer stijlvolle auto te zien. Je zou het niet zeggen, maar er was een tijd dat zelfs Lamborghini stijlvolle auto’s maakte, zoals deze 400 GT 2+2.
De 400 GT stamt nog uit de beginjaren van Lamborghini als automerk. Het is namelijk pas het tweede model, nadat Ferruccio met de 350 GT de automarkt betrad. De 400 GT was in feite niet meer dan een 350 GT met een grotere V12.
Dit specifieke exemplaar is een 400 GT 2+2, die op zijn beurt weer voortborduurde op de 400 GT. Het verschil zat hem niet alleen in de twee extra zitplaatsen. Het complete koetswerk werd gewijzigd, hoewel het basisontwerp nog steeds heel dicht bij de 350 GT staat. Waar zijn voorganger was opgetrokken uit aluminium, was dit model voorzien van een stalen body. De 400 GT 2+2 was tevens het eerste model waarbij Lamborghini zelf de versnellingsbak en het differentieel bouwde. De 4 liter grote V12 produceerde 320 pk.
Van de 400 GT 2+2 zijn uiteindelijk 224 exemplaren gebouwd. Dit was flink meer dan de 350 GT (120 exemplaren) en zeker meer dan de 400 GT (23 exemplaren). Desondanks is het nog steeds een van de zeldzaamste modellen van het merk.
Lamborghini produceerde de 400 GT 2+2 tussen 1966 en 1968. Dit specifieke exemplaar, uitgevoerd in Grigio Argento, stamt uit 1967. De auto heeft nog nooit een restauratie ondergaan en is dus nog vrijwel volledig origineel. Er staat zo’n 45.000 kilometer op de klok. De auto zal in de week van 23 juni onder hamer gaan tijdens Mecum’s Indy-veiling.
Alle foto’s en details zijn te bewonderen op de website van Mecum.
albertjan zegt
De eerste, de 350 GT is van de hand van Touring Superleggera Milano
spidermann zegt
Crowdfund aktie opzetten waarmee je het recht krijgt x per jaar hiermee te rijden.
SJ zegt
Dan kom je zeer waarschijnlijk ruim boven de 1000 euro per dag uit.
Yzord zegt
Het lijkt wel een miniatuur. Ow wacht……
caprio zegt
Mooi maar ik vind de achterkant altijd wat laag en de onderzijde achterruit te hoog eindigen. Maar goed, hij heeft karakter zat
ouwedibbes83 zegt
@caprio: ik zie t ook, zo op de herder foto hebben ze dat er mooi afgesneden
kniesoor zegt
Zou liefst z’n opvolger – de Islero – hebben, maar dit is ook errug mooi ??
karaya zegt
Ik vind de Islero ook mooier, heb die koplampclusters nooit mooi gevonden.
Rob zegt
Gewaagde en opvallende styling, maar wel met stijl inderdaad. Toen ze het bij Lamborghini het een goed idee vonden om de Countach vol te gaan hangen met tupperware, is het bergafwaarts gegaan kwa styling wat mij betreft. Schreeuwlelijken. Ook jammer dat juist die styling bij mensen is blijven hangen als “het echte” Lamborghini….
Wat mij betreft is juist dit model het echte Lamborghini. Het begin van een prachtige reeks: Miuara, Islero, Espada, Jarama, Urraco en de eerste Countach.
9000cse zegt
De zoon van mijn eerste werkgever reed er zo een. Precies dezelfde kleur; ook van het interieur. We schrijven 1970 en ik werkte toen in Duitsland. Vaak heb ik me in de pauze aan o.a. deze auto staan te vergapen. In de eigen garage van de familie, met eigen werkplaatsmonteurs. Op mijn vraag of ik eens een klein stukje mee mocht rijden, kwam een duidelijk antwoord: “NEIN!” Toch wel jammer.
vopo zegt
@9000cse: je kan maar duidelijk zijn
9000cse zegt
Net als de vopo’s toen! Die waren ook duidelijk.
pindakoning zegt
@9000cse: wat een hork joh
vaakbenjetebang zegt
Waanzinnig gave auto!
Even zout op de slak: deze is dus niet met de 3.5 uitgerust, maar met een 3.9. ‘Vandaar’ 400 ipv 350 in de typenaam… want 400 staat tot 3.9 als 350 tot 3.5. Of zo.
GielMK1 zegt
Wat een schitterende auto.
Er is ook een nog mooiere one-off concept met klapkoplampen
Lamborghini 350GTV
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_350GTV