Een man die het weten kan meent dat bij sommige F1 coureurs het talent gewoon verdampt.
Het is een bijzonder F1 seizoen. Niet alleen omdat onze held Max Verstappen voor het eerst echt kan strijden om de titel, of omdat we al vier teams hebben zien winnen dit jaar. Meer dan in andere jaren, zien we ook dat sommige coureurs het lastig hebben ten opzichte van hun teamgenoten. In de afgelopen circa twintig jaar waren we gewend dat de auto min of meer de snelheid dicteerde.
Verschillen tussen teamgenoten bedroegen vaak hooguit vier of vijf tienden per rondje. In de jaren ’80 en jaren ’90 lag dat nog heel anders. Zo was Senna in Monaco ooit bijna anderhalve(!) seconde sneller dan teamgenoot Prost in de kwalificatie. En die laatste was toch ook niet bepaald een koekenbakker…
Dit jaar zien we echter bij meerdere teams grote verschillen tussen de twee rijders in de kwalificaties. Bij Alpine is het daarbij opvallend dat het soms Alonso en soms Ocon is die helemaal niet uit de verf komt. Maar met name bij Red Bull en bij McLaren zijn de verhoudingen eenzijdiger. Ricciardo en Perez, toch beiden ervaren coureurs met een goede reputatie, vinden de snelheid maar niet in hun bolides die hun teamgenoten wel vinden.
In het geval van Perez vinden we het allemaal haast normaal. Onze held Max vermorzelt vanuit ons Oranje gebrilde perspectief namelijk iedereen die men naast hem zou zetten. Maar bij Ricciardo is de malaise nog pijnlijker. Lando Norris werd immers in zijn eerste twee jaar toch redelijk onder de duim gehouden door Carlos Sainz. De twee waren aan elkaar gewaagd, maar Sainz had uiteindelijk toch twee keer net een streepje voor aan het eind van de rit.
Wat zegt dat over de kwaliteiten van de honingdas, die zich toch altijd goed heeft kunnen meten met teamgenoten als Vergne, Vettel, Verstappen en Hülkenberg? Drievoudig Grand Prix winnaar Johnny Herbert vreest voor het ergste. De Brit die zelf ooit hard crashte in de F3000 en daarna volgens velen nooit meer zijn topniveau haalde, denkt dat Ricciardo’s talent misschien wel verdampt is. Bij Motorsport Magazine laat hij optekenen:
Daniel has been a shocker. We never expected him to struggle so much. I can empathise with him and it’s terrible, especially when it’s been so long and you still haven’t found the answer. Still, we know how good he is and he knows it too. I’ve heard Daniel’s problems are brake-related, but it’s also down to aerodynamics. If it’s already causing us headaches, think what it’s like for him. But what’s happened? He’s not too old, he hasn’t had a bad crash. There have been plenty of drivers for whom it [ talent] just evaporated.
Johnny Herbert, had zelf wel een harde crash in F3000
Waarvan akte. De gedachtengang is dat Ricciardo niet goed overweg kan met de McLaren omdat de honingdas insturen en afremmen voor een bocht het liefst een beetje combineert, de grip voelt en dan op gevoel weer op het gas gaat. De McLaren MCL35M vereist kennelijk een andere ‘nette’ stijl, waarbij je eerst afremt, dan de bocht trotseert en daarna bruusk weer op het gas kan. Norris kan met name dat laaste naar verluidt goed controleren, terwijl Ricciardo daar niet in slaagt.
Met het grootste deel van het jaar achter de rug, had je van een echte topperrrrrrr echter wellicht verwacht dat er inmiddels verbetering merkbaar zou zijn. In Turkije kwam RIC echter niet verder dan P16 in de kwalificatie en P13 in de race. Teammaat Norris daarentegen wist P8 respectievelijk P7 te bemachtigen. Het onderstreept dat DR3’s problemen ondanks de fraaie zege op de aparte baan van Monza nog niet voorbij zijn.
Wat denk jij, komt de goedlachse Ozzie er volgend jaar weer bovenop met de nieuwe McLaren? Of is de 32-jarige nu al rijp voor een vroeg pensioen? En welke coureurs ken je nog meer die het opeens ‘kwijt waren’? Laat het weten, in de comments!
ponnie zegt
Als je al jaren een bepaalde rijstijl hebt en dan vervolgens in een wagen terechtkomt waarin die stijl niet werkt is het niet meer dan logisch.
Ricciardo is in principe al te oud om zichzelf nog aan te passen, na je vroege 20’s is je brein zijn flexibiliteit wel kwijt.
Nemus zegt
@ponnie: dit was bijvoorbeeld het probleem van Mark Webber. Die was gewend van altijd voluit te gaan op zijn banden (die in het begin van de jaren ’00 bijna onverslijtbaar waren). Toen de dubbele diffusor zijn opwachting maakte en de nieuwe Pirelli’s sneller versleten dan een smeltend ijsje in de zomer had Webber echt moeite alles uit de wagen te halen, terwijl Sebastian Vettel’s rijstijl geknipt was voor het specifieke rijgedrag van de dubbele diffuser (niet te bruusk af en op het gas gaan en liefst niet teveel oversturen).
Je kan dus ook de pech hebben dat ondanks je talent het net niet lukt.
Overihens bewijst Monza dan weer dat Ricciardo het nog niet verleerd is, maar dat het echt van circuit tot circuit zal afhangen waar hij uit de verf zal komen.
Maar als hij geen wereldkampioen wordt komt hij in het rijtje van rijders die wel het talent hadden, maar niet het geluk:
Ricciardo, Webber, Coulthard, Stirling Moss, Martin Brundle, Juan Pablo Montoya, Amex Zanardi, Stefan Johanson, Jacky Ickx, Gilles Villeneuve, Gerhard Berger, enz…
tvklarenbosch zegt
Volgend jaar rijdt hij rondjes om Norris, let maar op!
lekkerlinksrijden zegt
@tvklarenbosch: nee
alcantara zegt
Verdampt noch mal!
maferick74 zegt
Max is ook alweer 7 jaren bezig, oke hij is goed maar hij deed het ook niet eventjes…. maar hij moet wel n beetje opschieten. Volgend jaar kan ik t niet meer zien via ziggo. Hup gassen met die RB
geen1234 zegt
Tja het is toch meer een show dan een race, dus wat dat betreft kunnen ze dat inderdaad maar beter zo inplannen.
donvliet zegt
Extreem talent onderscheid zich door het vermogen zich razend snel aan te kunnen passen. Hierin zie je het verschil tussen bijvoorbeeld Max en Lewis tov Ric en Perez
raoufff zegt
Gewoon ieder jaar een verplichte bijscholing en rijtraining volgen.
driver79 zegt
Ik zie Ricciardo graag terug bij RB. Hij is tot nu toe de beste team maat van Verstappen geweest. Als hij het dan niet beter dan Perez doet dan klopt de verdamp hypothese wel
mpgc zegt
Volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen met de wagens volgens de nieuwe reglementen. Zou Perez ook wel eens goed kunnen doen.
brammetjedeb zegt
Welja joh. Norris zit al 3(?) jaar in de McLaren en is ook zeker geen koekenbakker. Lijkt me een aardig voordeel. En heeft ricciardo Monza niet gewonnen? Turkije liep niet, maar dacht toch dat ricciardo zich enigszins herpakt had.
koeckenbacker zegt
Mijn ongeveer eerste ervaring met formule1. Karl wendlinger met de sauber-mercedes die uitkomen tunnel in monaco zijdelings met zn helm nabij de vangrail crashte. Na een lang coma was hij niet meer dezelfde. Was een talent wat in opkomst was samen met HH Frentzen en ene M schumacher.
Robert zegt
Een coureur die nog veel harder van z’n voetstuk is gevallen, is Vettel. Slechts heel af en toe laat ie nog iets van z’n vroegere magie zien, maar in 99,9% van alle tijd is het grauwe middelmaat, op z’n best. Dat je als voormalig en viervoudig wereldkampioen zó bent afgegleden, moet iedere racefan toch pijn doen. Ik hoop van harte dat hij volgend seizoen z’n tweede jeugd hervindt, zoals Alonso dat dit jaar al weer heeft laten zien, want anders is het afscheid even roemloos als onvermijdelijk.
ghini zegt
@RRRobert: ligt voor groot deel toch ook echt aan de auto van dit jaar.. die valt gewoon vies tegen..
Robert zegt
@ghini: nou, dat ben ik maar ten dele met je eens. Tuurlijk, de auto maakt de coureur, anders pak je geen vier titels zoals Vettel deed bij Red Bull (of Hamilton, bij Mercedes). Maar bij Vettel heb ik echt het idee dat hij met een soort van mentale blokkade worstelt op het moment dat het niet lukt. Je zag het in z’n laatste jaar bij Red Bull, toen Ricciardo rondjes om hem heen reed, bij Ferrari, dat ie aan een stuk door liep te schelden over de boordradio en aan de lopende band foutjes maakte en ook nu weer wordt hij regelmatig door Stroll voorbij gestreefd, die weliswaar geen pannenkoek is, maar toch ook zeker geen exceptioneel goede rijder is.
gregorius zegt
Als je niet structureel; Daddy’s-boy-Stroll achter je laat, ben je niet meer de kampioen van weleer. Natuurlijk doet Stroll alles om zo goed mogelijk te worden: maar Stroll is de maatstaf van een middelmatige rijder met alle middelen en genoeg toewijding.
Wereldkampioen Vettel zou Stroll in zn slaap achter zich moeten kunnen houden. Dus ja, ik snap t wel dat dit artikel beter over Vettel zou moeten gaan.
toniominestrone zegt
De reden waarom Lauda bij Mc Laren stopte was omdat hij zag dat hij domweg niet meer de snelheid van zijn teammaat Prost had.
flyerbunch zegt
Dani zit in a rough patch, maar Monza liet zien dat hij het nog niet volledig kwijt is. Vettel is de pedalen wel helemaal kwijt jammer genoeg. Beetje zoals Raikkonen nog voor spek en bonen meerijdt. Bij Bottas gaat dit mss ook die kant op als Andretti niet snel ommekeer kan maken bij Alfa Romeo.
fedal zegt
Tsjaa…sommige moeten wel voor spek en bonen meerijden, anders heb je maar 5 of 6 courreurs in een race. Kimi wist ook wel dat hij geen kans op een overwinning meer maakte sinds hij daar ingestapt is en gewoon als veldvulling fungeert maar hij is toch doorgegaan uit liefde voor de sport. En wat ook een voordeel is…je mag 90 minuten ongestraft hard rijden. De racesport heeft deze rijdende chicanes gewoon nodig. Kijk naar de nascar…daar hebben 5 “courreurs” na 20 rondjes al 4 a 5 rondjes achterstand.
isleofman zegt
Voor ons – en in dit geval voor Johnny Herbert- allemaal giswerk. Maar obv de data weten ze bij McLaren precies waar het inzit. Ik vermoed dat het echt kunde is die een fractie achterblijft.
Moet ook niet onderschatten hoeveel kwaliteit er op de baan rondrijdt. Russel, Norris, leclerc, Verstappen, gasly zoveel toppers. Ik vermoed dat Daniël niet meer bij de bel kan.
geen1234 zegt
Misschien is er wel weinig of geen talent in de F1. Ik weet niet of ’talent’ erfbaar is, maar volgens mij is het aantal zoontjes wat daar rijdt verhoudingsgewijs hoger dan het aantal zoontjes dat de 100m zwemt op de olympische spelen.
fedal zegt
Na hoeveel jaar spreek je nog van “talent”? Mij lijkt dat iedereen die daar rijdt wel talent moet hebben, anders kom je er niet in. Ja oké, op die “pay-drivers” en Schumacher na dan.